Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VMG-wind versus VMG-speed

VMG-wind versus VMG-speed 04 apr 2014 05:37 #502037

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
Mijn gps geeft desgevraagd de VMG naar het waypoint. Ik snap wat hij weergeeft, maar vraag me af hoe je er optimaal gebruik van kunt maken?

Is dat een rekensommetje maken waarbij je de actuele bootsnelheid maal rekenfactor X = optimale vmg. Zit je er onder? Overstag gaan! Zit je er boven? Houwen zo tot ie onder de optimale vmg zakt!

De vmg van de windmeter heb ik nog niet te pakken. Wat geeft die aan? Wat kan je daar nog meer mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG-wind versus VMG-speed 04 apr 2014 06:01 #502044

de VMG naar een waypoint bij opkruisen...
ik kijk er nooit naar.
Bij opkruisen moet je op de eerste plaats de TWA varen die hoort bij de TWS van dat moment. Dan de snelheid (V@UA) maximaliseren (performance 100%).
En dan letten op de winddraaiingen, zowel wat er gebeurt als wat er gaat gebeuren. Dat is de enige manier om zo snel mogelijk op te kruisen.

De VMG geeft de invloeden van de veranderingen die belangrijk zijn (header, lifter, performance, TWA) aan, maar op een indirecte en trage manier. Niet zo nuttig, vind ik....

Een groffe manier van bepalen wanneer je overstag moet naar je waypoint is als de VMG 0 of negatief wordt; dat zit je op of over de layline, en is de andere slag naar het waypoint toe. Maar dat zou je ook al gezien kunnen hebben aan de BTW....

VMG zonder waypoint geeft de snelheid recht in de wind aan. Zal vast gebruikt kunnen worden voor het berekenen van de duur van de reis als je aan het kruisen bent. Maar de ETA op de GPS geeft die tijd ook al...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG-wind versus VMG-speed 04 apr 2014 06:03 #502045

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die op de GPS moet gewoon zo hoog mogelijk, dan beweeg je je zo snel mogelijk richting waypoint. Houdt er alleen geen rekening mee dat je later misschien een langzamere koers moet varen omdat je er niet recht op af vaart. Dat moet je dus zelf doen: nadenken over overstag / gijphoek en hoe de stroom verderop uit gaat pakken.

Die op de windmeter geeft de VMG recht tegen / recht voor de wind aan. Dus niet naar een waypoint. Die moet je dus in een kruisrak of afkruisrak zo hoog mogelijk varen. Dan heb je het optimale compromis tussen hoog / diep en snelheid te pakken.

De VMG-functie op Log / Tridata heb ik nooit iets van begrepen, geen idee wat voor berekening ze daarvoor doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG-wind versus VMG-speed 04 apr 2014 06:23 #502049

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
FMJ schreef :
De VMG-functie op Log / Tridata heb ik nooit iets van begrepen, geen idee wat voor berekening ze daarvoor doen.

Thanx Gentleman!

VMG op log/ tridata? Nooit gezien, moet ik eens bekijken dan.

Is hij in die functie niet een repeater van de windvaan? Ik zoek het op.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG-wind versus VMG-speed 04 apr 2014 07:26 #502067

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Nee ik heb ze een keer allebei aangezet, totaal verschillende waarden..

Maar volgens de handleiding zou het wel zo moeten zijn :s
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG-wind versus VMG-speed 04 apr 2014 07:41 #502072

VMG zonder waypoint (dus VMG wind) is zeker nuttig om te weten wat je meest gunstige kruishoek is op dat moment. Zolang je niet een dergelijke performancemeter aan boord hebt geeft het prima aan welke combinatie van hoogte en snelheid de beste upwind beat geeft. 5 graden afvallen maar + 0,4kn geeft wellicht een betere VMG. Andersom kan natuurlijk ook. Weinig snelheid inleveren maar wel 5 graden hoger kunnen steken.

Op den duur ken je je schip wel maar zeker in het begin vond ik het een fijn hulpmiddel om de beste kruishoek te bepalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG-wind versus VMG-speed 04 apr 2014 09:15 #502102

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Als je waypoint recht in de wind ligt, er is geen stroom, en de drift is niet groot, is VMG-wind = VMG-waypoint. Ga je vervolgens zeilen zal VMG-wind gelijk blijven en VMG-waypoint afnemen. Als de wind uit de zelfde richting blijft komen, en je geen indicatie dat dat zal veranderen, zeil je normaal gesproken door totdat de hoek tussen je doel en je koers ongeveer 50 graden is. Dat is het moment om overstag te gaan. Op dit moment is dan VMG-waypiont ± 91% van VMG-wind. Je kunt dus ook het moment van overstag gaan laten afhangen van het verschil tussen de beide VMG’s VMG-waypiont < 90% VMG-wind => overstag. Het aardige van deze methode is dat als de wind gunstig draait je VMG-waypiont langer boven de 90% blijft. Als de wind echter ongunstig draait zal die eerder onder de 90% zakken. Verder als er wel stroom is kun je door de verschillen in VMG goed zien welke boeg het gunstigst is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VMG-wind versus VMG-speed 04 apr 2014 17:09 #502216

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
3Noreen schreef :
Als je waypoint recht in de wind ligt, er is geen stroom, en de drift is niet groot, is VMG-wind = VMG-waypoint. Ga je vervolgens zeilen zal VMG-wind gelijk blijven en VMG-waypoint afnemen. Als de wind uit de zelfde richting blijft komen, en je geen indicatie dat dat zal veranderen, zeil je normaal gesproken door totdat de hoek tussen je doel en je koers ongeveer 50 graden is. Dat is het moment om overstag te gaan. Op dit moment is dan VMG-waypiont ± 91% van VMG-wind. Je kunt dus ook het moment van overstag gaan laten afhangen van het verschil tussen de beide VMG’s VMG-waypiont < 90% VMG-wind => overstag. Het aardige van deze methode is dat als de wind gunstig draait je VMG-waypiont langer boven de 90% blijft. Als de wind echter ongunstig draait zal die eerder onder de 90% zakken. Verder als er wel stroom is kun je door de verschillen in VMG goed zien welke boeg het gunstigst is.

Dank je, die 90% "regel" is wel een mooi startpunt om te bouwen aan ervaring. Mijn plotter kan alle twee laten zien, dus dat gaat wel mooi dan. Top!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl