3Noreen schreef :
Als je waypoint recht in de wind ligt, er is geen stroom, en de drift is niet groot, is VMG-wind = VMG-waypoint. Ga je vervolgens zeilen zal VMG-wind gelijk blijven en VMG-waypoint afnemen. Als de wind uit de zelfde richting blijft komen, en je geen indicatie dat dat zal veranderen, zeil je normaal gesproken door totdat de hoek tussen je doel en je koers ongeveer 50 graden is. Dat is het moment om overstag te gaan. Op dit moment is dan VMG-waypiont ± 91% van VMG-wind. Je kunt dus ook het moment van overstag gaan laten afhangen van het verschil tussen de beide VMG’s VMG-waypiont < 90% VMG-wind => overstag. Het aardige van deze methode is dat als de wind gunstig draait je VMG-waypiont langer boven de 90% blijft. Als de wind echter ongunstig draait zal die eerder onder de 90% zakken. Verder als er wel stroom is kun je door de verschillen in VMG goed zien welke boeg het gunstigst is.
Dank je, die 90% "regel" is wel een mooi startpunt om te bouwen aan ervaring. Mijn plotter kan alle twee laten zien, dus dat gaat wel mooi dan. Top!