Echte waterverplaatsers zijn schepen die ongeacht hun snelheid met hun rompvorm geen extra lift genereren en zodoende met het gehele onderwaterschip gedompeld blijven. Hun blok coefficient (weerstand) en hun waterlijn bepalen dan in grote mate de rompsnelheid waar de bekende grove rekenregel voor gemaakt is (voor onze traditionele monohulls).
Echter zelfs met een Wilde vaart Coaster van 4000 Ton merk je het verschil als er een golf van 18 meter van achter op komt zetten en de zaak een "zetje" geeft. Eigen ervaring en niet grappig zulke golven. Ondanks dat het een displacement hull is die coaster gingen we door die energie in de golf wel steeds weer een stukje harder. Niet dus door lift maar door dat zetje.
Glijders zijn schepen welke in staat zijn om zulke dynamische lift krachten te ontlenen aan hun rompvorm dat ze hun boeggolf voorbij kunnen gaan (als die weerstand er uberhaupt al is) en zo
consistent hun rompsnelheid kunnen overschrijden.
Halfglijders zitten er tussen in en zijn er in vele gradaties. Velen van ons kielboot zeilers vallen in deze categorie. Ook op glad water overschrijden wij (hoger wal) soms onze romp snelheid, ook op basis van de dynamische waterlijn (varend is die langer dan in de haven ... IOR romp). Forse overschrijdingen (+25%) echter lukken pas (moi) na het "ontrekken" van de energie uit een golf (zetje in de rug) en het gegeven dat als je "erop" kan blijven je ook als het ware "berg af" kan zeilen. Newton helpt dan wederom.
Om echt rompsbelheid overschrijdende snelheid te maken heb je met een halfglijder dus golven nodig, maar dan nog. Pieken van 12 of 15 knopen worden vaak ook weer gedempt door de vertraging als je de volgende golf induikt (heel spannend) of net niet genoeg energie hebt om over de volgende heen te klimmen.
Grofweg hebben de VOR schepen (glijders) een rompsnelheid van zeg 11 knopen. Hun gemiddelde snelheid is hoger (zeker hun pieken) maar door al het omzeilen om de hoogste VMG te halen verwacht ik dat ze na 2 etappes rond de 12/13 knopen aan VMG uit zullen komen. Weer maar eens een bewijs dat het een hele toer is om over lange afstanden hard te blijven gaan. De Vendee Globe deelnemers hebben reeds laten zien de wereld rond te kunnen met een gemiddelde van boven de 10 knopen over de gehele rit. Zet dat eens af tegen de VOR jongens. 20% winst in VMG maar een veelvoud aan investering. Wel een stuk gezeligger zo met zijn allen.
En wat een snelle "romp" kan doen bewijst de Tri die nu het Vendee Globe veld kruist. Hobbel je daar in je mono 60 voeter stampend met 11 knopen snelheid naar het zuiden, hengst er een Trimaran met 24 knopen even langs..... ook solo.
Een FF heeft een ontwerp (de een wel net iets meer dan de ander) als halfglijder. Echt planeren kan zij in mijn ogen dus niet. Niet zoals een SB3 of een Max Funn. Mits goed gezeild en met kunde en lef ......... gaan ze ook mij voorbij. Hmmmm! ..... maar niet zonder gevecht
gr Michel