Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ORC rating

Re: ORC rating 11 mei 2014 18:51 #514117

En zo loopt het altijd lekker door elkaar. Mensen die kunnen varen krijgen het predikaat dat ze hun boot op rating uitgezocht hebben (of mazzel hebben met de rating). Het voorbeeld hierboven geeft dan ook duidelijk aan dat dat niet altijd de mening van de eigenaar is. Sommige mensen varen gewoon elke rating goed, omdat....ze er goed zijn.

Minder presterende zeilers; ik heb er nog nooit één gesproken die zijn rating fair vond. Natuurlijk kon het beter, maar die rating..... niet goed te varen ;)

Als je een niet te excessief bootje hebt en je meting klopt, dan is er eigenlijk weinig wat je op je rating af kan schuiven. Ratings in ORC zijn door de bank genomen fair. Het kan wel zijn dat een boot gewoon niet aanspringt, of "niet aan de praat te krijgen is". Een boot is een complex ding en wedstrijdzeilen is zo niet nog complexer. Soms kan het vriezen, soms kan het dooien.

Ook vallen de grootste pro's zich nog wel eens een bult aan modificaties. Dan blijkt het ratingnadeel groter te zijn dan er in de praktijk voordeel uit te halen is. Recente square-head modificaties die slecht uitpakten zijn legio. Ik ken een aantal boten die met gloeiende oortjes van geluk een gennaker pole op hun dek schroeften, maar die nu met een paar gaten in het dek varen, zonder gennaker.

Het is al heel knap dat ze appels zo goed met peren kunnen vergelijken. Stel je voor. Jij kan megt je S-spant op rating varen tegen een pogo40. Na rating zit er niet meer dan een paar procent tussen het werkelijke verschil. Races worden gewonnen op de laatste procent, dus varen ze in de ORC niet met een s-spant, maar toch is het knap!

Ratingkanonnen bestaan wel hoor. Heb zelf wedstrijd leren varen op een boot waarmee niet te verliezen viel. Maar dan nóg praat je over maximaal een paar procent. Als je niet goed vaart, verlies je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 11 mei 2014 20:30 #514135

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Dat is denk ik het probleem, maar ook de charme van rating.

Alles valt en staat met wat voor wedstrijden je vaart op wat voor schip en hoe jij daar je rating op aan past. Daarbij komt het vaargebied ook nog eens om het hoekje kijken.
Met een pogo 40 up-down varen is ook niet te doen. Een wedstrijdje naar Noorwegen daar in tegen is lachen!
Wil je alleen up - down varen, vergeet de lange wedstrijden dan.
Wil je Lang varen vergeet de korte wedstrijden dan.
Wil je alles varen, vaar dan gewoon ontzettend goed :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 12 mei 2014 02:17 #514142

Een boot maximaal optimaliseren voor de orc kan nooit een garantie zijn voor de overwinning, het is echter wel een hulpmiddel om met de echte top mee te kunnen draaien.
Zonder een top bemanning zal een ratingkanon niet zomaar alles winnen, die twee dingen kan je niet los van elkaar zien.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 12 mei 2014 18:03 #514419

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
@BigTime: X-332 is dan ook een voorbeeld van een boot die makkelijk op z'n potentieel te varen valt en dus vrij makkelijk z'n rating goed vaart. Een boot die zonder veel moeite al hard gaat is gewoon makkelijker dan eentje die alleen als je alles heel goed doet hard gaat. Foutjes worden minder hard afgestraft en je hebt meer tijd voor tactiek en zo.

Heb de Playmate toen bij het Rondje Noord Holland halve wind het hele veld zien oprollen. Soms zie je gewoon aan een boot dat ie echt in de groove zit en loopt, dat was toen het geval tov de schepen om 'm heen, vandaar. Maar dat ie overall niet voldeed geloof ik best.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 12 mei 2014 19:36 #514465

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Big Time: Bedankt voor je reactie. Mijn heavy genua komt in juni binnen, ik ben benieuwd wat dit gaat doen.

Ton van Maarseveen: Ik heb ook respect voor de manier waarop de White Hawk wordt gevaren. Desondanks kan ik er niet bij dat je, als je zo fanatiek bent een 31.7 koopt met een korte kiel. De 31.7 biedt juist de fantastische mogelijkheid om eenheidsklasse te varen, dit is toch veel mooier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 12 mei 2014 19:48 #514469

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
In die zin Ton ben ik ook niet zo 'n fan van de White Hawk. Maar goed, de boot optimaal prepareren hoort erbij en is natuurlijk legaal. Nogmaals: ze zeilen top maar gezien de bestaande eenheidsklasse (volgens is dit het wedstrijdzeilen) begrijp ik ze niet helemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 02:23 #514491

Begrijp de keus van een korte kiel ook niet zo goed, dat hij niet met de eenheidsklasse mee kan doen is echt een gemiste kans.
Door de korte kiel zal hij ook minder hoog a/d wind lopen, dat is lastig bij de start of net er na als de boten dicht bij elkaar varen.
Dat is ook de reden dat ik zo blij ben dat er geen genua 1 meer nodig is en het fok binnen de verstaging gevoerd kan worden, door die paar graden extra hoogte loop ik nu even hoog als de rest wat een hoop vrijheid geeft.
De eigenaar van de wh zal het wel uitgerekend hebben ivm de handicap of hij kon de boot voor en prikkie kopen : ).

Dat ik geen fan ben van de wh heeft een andere reden, hij zit nog al vaak in de protestkamer.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 03:57 #514505

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Wat is er mis met de protestkamer? Dat is ook onderdeel van het spelletje. Waarom mag je overtredingen niet laten bestraffen in de eind uitslag en moet je dat onder genot van een biertje maar goed praten?

Ik ken een aantal moedwillige overtreders en als ik die tegen kom, dan gaan we na de wedstrijd even bijkletsen in de protestkamer.

Ik zie er niks verkeerds in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 05:51 #514537

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Is ook niet verkeerd Jedre, maar de meeste notoire overtreders gaan er anders mee om dan de persoon over wie jij het hebt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 05:55 #514539

Een keuze. Ik besteed mijn tijd niet aan dat soort schorriemorrie. Wie mijn dag verpest bepaal ik lekker zelf. Zit liever in de kuip na te genieten dan in een protestkamer.

Als het me een belangrijke plaats op kan leveren en het was écht met opzet, nou dan misschien...maar zo'n protest van nummer 12 tegen nummer 10....

Ik ga er altijd vanuit dat iedereen op de baan vaart voor zijn plezier. SLim spelen met regels is leuk, maar er mag af en toe ook een beetje hoffelijkheid aan te pas komen. Als het me weinig kost, dan kies ik mijn koers zo dat ik zo min mogelijk boten uit een andere klasse in de weg vaar. Ik ga geen loefgevecht aan met een planerende sportboot.

Dat komt me wel eens duur te staan. Bij de Y-toren sloegen we de spi aan bij de bovenboei om te kijken of we het rak naar de spreader konden reachen. Op het moment dat ik de voordekker aanriep dat de spi aan dek bleef, besloot de spi zelf uit de zak te komen. Keuzeloos keken mijn voordekker en ik elkaar aan en gaf ik het commando "hoist".

Het kon eigenlijk nét niet, ik kon niet vallen en maakte even een bescheiden, maar redelijk gecontroleerde broach. Boven mij haalde een etchells me in. Hij besloot dat op 1,5 meter afstand te doen. Toen de spi weer vol klapte hielden we hem, maar na een meter of 30 volgde weer een kort moment van controleverlies. Ik ramde op een haar na de etchells maar hervatte de controle.
Ik zag wat er gebeurde en vond de actie van de etchells niet erg slim. Het water was vrij en ruim. Geen enkele noodzaak om niet één meter meer ruimte te houden. Toch riep ik hem aan en bood mijn excuses aan voor het ongemak van zijn uitwijkactie.
De volgende 100 meter varen heb ik lijdzaam aan moeten horen wat hij er allemaal wel niet van dacht en waar hij wel niet vond dat ik moest gaan varen als prutskapitein.
Gelukkig hadden we inmiddels de genua naar beneden en weer de volle controle. Hdeb hem gewoon mijn spiegel getoond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 08:55 #514591

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Ja, ongelovelijk is dat eigenlijk he? Mensen die menen dat ze je moeten laten zien hoe stom je wel niet bent (in hun ogen) door je klem te zetten ipv ruimte te laten en je zo schadevrij te laten ervaren hoe je het een volgende keer anders kan doen. En dan noemen ze jou prutsschipper terwijl goed zeemanschap uiteindelijk ieder verder had gebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 09:35 #514605

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Bedankt voor de protestuitleg Ton. Ik ga de White Hawk tegenkomen. Protesteren is mijn hobby niet, indien noodzakelijk hijs ik de rode vlag wel.

Tot midden 90er jaren kenden we de regels niet 100%, dan wordt je er weleens uit geprotesteerd. Sindsdien volg ik (vorig jaar nog van dhr. Henk Plaatje) regelmatig lezingen en lees ik de reglementenboekjes.

Dat van die korte kiel is waarschijnlijk een weloverwogen berekende keuze :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 09:43 #514609

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De White Hawk is gekocht als gezinsboot om gezellig mee te toeren met ondiepe kiel. Alleen in de loop der jaren is hij er steeds wat fanatieker wedstrijd mee gaan varen, want oude liefde roest niet ;-)

Neemt niet weg dat ze er natuurlijk een andere kiel onder hadden kunnen schroeven, maar waarschijnlijk vond hij het ORC-circuit leuker en heeft besloten daarin te investeren en de boot niet class-legal te laten (zit nu oa rodrig op).

Zolang het niet te veel golft en je snelheid hebt is het verschil tussen ondiep en diep nihil, dus bij de meeste wedstrijden heeft hij gewoon een voordeel met de ondiepe kiel. Overigens hebben ze ook getest met een overlappende genua, ze voeren daar de dinsdagavondwedstrijden mee in Durgerdam..

Wel frustrerend inderdaad soms die boot. Dan ben je ze met een 28-voeter heel knap voorgebleven in het kruisrak met veel wind. Ga jij daarna spinnakeren en vinden zij het daar te hard voor waaien, planeren ze je zo voorbij met uitgeboomde fok terwijl jij alleen maar kuilen trekt :p
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 10:17 #514622

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
koko schreef :
Ja, ongelovelijk is dat eigenlijk he? Mensen die menen dat ze je moeten laten zien hoe stom je wel niet bent (in hun ogen) door je klem te zetten ipv ruimte te laten en je zo schadevrij te laten ervaren hoe je het een volgende keer anders kan doen. En dan noemen ze jou prutsschipper terwijl goed zeemanschap uiteindelijk ieder verder had gebracht.

Ach, afgelopen IJtoren ook weer een gevalletje schade bij 3 schepen in ORC2. Ik prefereer toch ook gezellig een biertje drinken, dan schade en protestformulieren invullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 12:16 #514659

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Lady Elsa schreef :
Ach, afgelopen IJtoren ook weer een gevalletje schade bij 3 schepen in ORC2. Ik prefereer toch ook gezellig een biertje drinken, dan schade en protestformulieren invullen.

En 2 in de ORC 3, of bedoelde je dat? B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 12:33 #514668

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Dat bedoelde ik ook...maar volgens mij waren het er 3 in ORC3...
Anyhow. gewoon jammer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 14:28 #514687

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
FMJ schreef :
De White Hawk is gekocht als gezinsboot om gezellig mee te toeren met ondiepe kiel. Alleen in de loop der jaren is hij er steeds wat fanatieker wedstrijd mee gaan varen, want oude liefde roest niet ;-)

Neemt niet weg dat ze er natuurlijk een andere kiel onder hadden kunnen schroeven, maar waarschijnlijk vond hij het ORC-circuit leuker en heeft besloten daarin te investeren en de boot niet class-legal te laten (zit nu oa rodrig op).

p
Ik heb het de eigenaar zelf gevraagd waarom hij geen diepere kiel heeft geplaatst. Dat is onderzocht, maar is niet mogelijk. De aanhechting van de korte kiel is heel anders. Dat ging zulke grote aanpassingen vragen dat hij beter een andere boot kon kan kopen, maar inmiddels was er al veel geinvesteerd in de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 13 mei 2014 19:11 #514771

Als je goed zeilt en voorin begint te varen gaan altijd de wildste verhalen rond, in het geval van de wh is het gewoon jammer hij heeft dit niet nodig.
Ze zijn gewoon goed bezig, als de tijd in de protestkamer besteed was aan beter te gaan zeilen waren ze ook voorin geëindigd.

In 30 JAAR 3X een protest ingediend, 1x tegen een boot op de braassem, waarvan ik zeker wist dat de stuurman zeer ervaren was en dacht ze gaan toch wel opzij [indring start].
1 x weer een ervaren stuurman met de Deltaweeek die met tegenstroming buiten de vaargeul bleef varen terwijl dit niet mocht.
1x tegen het comité omdat ze het baan nummer te laat verandert hadden, toen de baan gevaren die er bij het 5 minuten sein opstond terwijl de rest de andere baan aan het varen waren.

Of het protest nu gewonnen word of niet is niet zo belangrijk, als je er zeker van bent dat de overtreder een groffe fout bewust maakt om er zelf beter van te worden moet je het hem zo moeilijk mogelijk maken.
Tegen het comité was best wel spannend en leerzaam, die wel gewonnen.
Blijf wel altijd eerlijk tijdens een protest, wel van te voren hoe wat en waar bespreken maar geen dingen verzinnen om het protest te winnen!

Een ding is zeker van de betere wedstrijdzeiler heb je nooit last, alleen in het laatste rak voor een plek je hoger.
Met handicapzeilen vaar je niet tegen anderen maar tegen je meetbrief.

Het beste blijft natuurlijk altijd een goed gesprek met een biertje.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 14 mei 2014 15:45 #514975

Wie van orc gaat er naar het Nederlands Kampioenschap in Scheveningen ?

Probeer te gaan,zeezeilen is natuurlijk fantastisch, zeker langs de kust, moet wel 6 knopen wind staan het kan behoorlijk stromen.

Denk wel aan de bemanningslicentie, vorig jaar nog ingeschreven bij de Deltaweek zonder, gaat dit jaar niet meer lukken.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 15 mei 2014 13:36 #515251

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Nou, Coppelia heeft op rating een nieuwe uitdager gekregen.

Ik dácht dat de kaarten anders geschud waren dit jaar, dankzij STR, maar helaas... na correctie van een 'foutje van het watersportverbond' heeft de gepimpte kwartton racer met vol laminaat tuig en spi nu zelfs een zes procent(!) langzamere rating dan mijn basis-uitgeruste toerbootje van amper één voet langer...

Deelnemerslijst is nog niet bijgewerkt, maar de uitslag van gisteren geeft 1.0805 voor de kwartton racer versus 1.1441 voor mij (TN-H Offshore). Die 1.0805 - voor 't idee - is op een haar na dezelfde rating als een 7-meter-nogwat klassieke semi-langkieler (Marieholm IF) die ook meevaart met alles dacron, en die ongeveer een graad of tien minder hoog aan de wind loopt. Zucht...
Laatst bewerkt: 15 mei 2014 13:37 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 15 mei 2014 14:19 #515258

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
web schreef :
Nou, Coppelia heeft op rating een nieuwe uitdager gekregen.

Ik dácht dat de kaarten anders geschud waren dit jaar, dankzij STR, maar helaas... na correctie van een 'foutje van het watersportverbond' heeft de gepimpte kwartton racer met vol laminaat tuig en spi nu zelfs een zes procent(!) langzamere rating dan mijn basis-uitgeruste toerbootje van amper één voet langer...

Deelnemerslijst is nog niet bijgewerkt, maar de uitslag van gisteren geeft 1.0805 voor de kwartton racer versus 1.1441 voor mij (TN-H Offshore). Die 1.0805 - voor 't idee - is op een haar na dezelfde rating als een 7-meter-nogwat klassieke semi-langkieler (Marieholm IF) die ook meevaart met alles dacron, en die ongeveer een graad of tien minder hoog aan de wind loopt. Zucht...

toch die extra voet maar afzagen dan :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 15 mei 2014 16:57 #515290

De Marieholm if is een wat oudere eenheidsklasse uit noord Europa ontworpen voor wedstrijdzeilen.
Misschien leuk om te vergelijken met de sw, de Marieholm zonder inboard sw 108 en met inboard 111, en bijvoorbeeld een sprintasport kwarttonner zit op 104.Dit ter indicatie, de sw cijfers zijn gerelateerd aan orc.
Als je twijfelt of vragen hebt over je handicap kan je altijd een mailtje sturen naar www.noordzeeclub.nl/ je krijgt altijd een goed antwoord [soms bevalt dat niet ; )]
Ze gaan je wel een lidmaatschap proberen aan te smeren, zou wel lid worden want ze doen echt veel voor de zeilerij.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 15 mei 2014 17:30 #515295

Leuk hoor die knor. Ik stoor me maar niet aan die rating. Het is een erg goede zeiler en een eventuele eerste plek is verdient. De 1e race hebben we de 1e plaats gehouden, dus voordat we meer wedstrijden gevaren hebben onthoud ik me van mening over rating.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 20 mei 2014 07:17 #516220

Zo, de ratingoffice is er eíndelijk over uit; voor zover er data van het schip beschikbaar is, is de meting en rating correct.

De vlag kan dus uit! Ik heb welhaast de lichtste Rush ter wereld!

Niet geheel onaannemelijk als ik naar mijn waterlijnhoogte kijk en die van mijn concurrenten, maar wel opmerkelijk dat een boot een paar mud lichter is dan de cataloguswaarde....meestal is het andersom.

Hopelijk heb ik geen vrijdagmiddagboot. "Breek maar geen nieuwe rol glasvezel aan zo vlak voor het weekend... dit houd ook wel"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 20 mei 2014 12:36 #516368

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
BartWNL schreef :
toch die extra voet maar afzagen dan :silly:
Ik vergat de helft van het gewicht nog te noemen... wordt een héle zware voet afzagen dus ;) Nee, dat ding is volstrekt onverslaanbaar zo, als er ook maar énigszins mee doorgezeild wordt.

Nuja, er zijn nog een stuk of tien andere boten om me op te richten, alleen jammer dat die op line honors moeilijker bereikbaar zijn, omdat ze allemaal 2+ meter langer zijn (op de Marieholm na)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl