Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24uurs: de uitrusting.

24uurs: de uitrusting. 10 aug 2014 15:43 #539279

in de Aankondiging staat:

1.1 De wedstrijd en tocht zijn onderworpen aan de Regels voor Wedstrijdzeilen (RvW) 2013-2016, de Bepalingen van het Watersportverbond, de Voorschriften van ORC-Club, Rond- en Platbodemjachten, VKSJ aangesloten (klassieke) jachten, FPC (PolyClassics) jachten en Zeegaande Multihulls, de Aankondiging, de Wedstrijd- en Tochtbepalingen (W-TB) en de Veiligheidsvoorschriften van ISAF category 3 monohulls with liferaft 2014/2015 respectievelijk ISAF category 3 multihulls with liferaft 2014/2015. Voor het IJsselmeer en Markermeer is een reddingsvlot niet verplicht. (ISAF document is te downloaden op: www.deltalloyd24uurszeilrace.nl).

Dus ook de tocht lijkt volledig te moeten voldoen aan ISAF Cat 3.
Dat is nogal wat.
Zie www.kustzeilers.nl/cms/sites/d...ersion_2014_2015.pdf

Was dat altijd al zo?

De nieuwste wijzigingen in ISAF Cat 3 voor 2014 zijn (o.m.):

- Stability Index minimaal 103
- DSC-capable marifoons MOETEN een MMSI hebben en aan de GPS gekoppeld zijn
- een handheld VHF met DSC en GPS ingebouwd moet aan boord zijn! (Dat is nogal wat, maar het staat er er echt: zie 3.29.1.e )
- een Lifesling
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 10 aug 2014 15:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 10 aug 2014 16:20 #539299

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
daar lijken inderdaad een paar nieuwe eisen bij te zitten. In het verleden was 'marifoon aan boord' voldoend, en dat mocht ook een handheld zijn.

Ben benieuwd of ze bij controles ook op deze eis gaan toezien. Ik heb wel eens controle op de uitrusting gehad en toen is de marifoon niet aan geweest, er is alleen gekeken of ie er was.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 10 aug 2014 16:31 #539303

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Boekje van vorig jaar er even bij gepakt, en inderdaad was daar voor IJssel en Markermeer een aangepaste veiligheidsuitrusting, maar werd wel met klem aangeraden aan ISAF category 3 te houden.

Die handheld met GPS, is dat niet enkel als je geen vaste marifoon hebt (die aan de gps is gekoppeld)?

Ik zie het niet zo zitten om nu een nieuwe handheld met gps aan te gaan schaffen, denk dat 95 % van de tochtgangers deze ook niet heeft en dat ook niet doet, als ze al een handheld hebben.
Laatst bewerkt: 10 aug 2014 16:35 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 10 aug 2014 16:51 #539314

die Handheld is extra, naast de vaste VHF met DSC.

Niet gaan aanschaffen, tenzij je dat toch al van plan was....

Het is wel zo dat voor de Tocht nu niet meer 'met klem aangeraden' wordt, maar gewoon verplicht gesteld. Zal wel met 'indekken' te maken hebben....

Verder schat ik zo in dat de NVvK niet elk jaar weer de ISAF-wijzigingen doorleest voor de 24uursregels worden opgesteld. Als ze dat deden was er wel een uitzondering gemaakt voor die Handheld.

Kan ook nog zijn dat RWS eisen oplegt voordat ze goedkeuring aan de NVvK geven voor de 24uurs....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 10 aug 2014 18:34 #539349

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Volgens mij is die handheld gewoon verplicht! Dus kan iedereen er gewoon uit protesteren die er geen aan boord heeft. Ik ben er van overtuigd dat de organisatie dit onderdeel van de ISAF niet zo heel zwaar zal wegen bij een controle simpelweg omdat 70% er geen aanboord heeft met DSC en GPS, heb er zelf wel een aangeschaft...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 10 aug 2014 18:34 #539350

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
Die handheld met DSC en GPS, dat is nou net zo'n ding wat je in een reddingsvlot een keertje zou pakken, maar op het M.meer en IJs.meer hoef je dat vlot weer niet te hebben. Wel een beetje opmerkelijk, deze eis.

Voor DSC heb je toch ook Marcom B of SRC nodig? Dat heeft ook lang niet iedereen. Zelfs als opstapper zou mijn HH (die wel aan deze eis voldoet) onbruikbaar zijn, want daar zit natuurlijk mijn scheeps MMSI en ATIS in. Ben benieuwd of men hier nog op terug komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 10 aug 2014 18:53 #539359

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
De volgende stap is natuurlijk alle schepen die niet conform adviezen van de fabrikant alle zooi preventief hebben vervangen (membraan van de saildrive bijvoorbeeld) uit te sluiten van deelname, gevolgd door het afblazen van alle wedstrijden bij wind van meer dan 3 beaufort, schepen met een diepgang van meer dan 80 cm of voorzien zijn van een horizontaal metalen voorwerp dat een staand bemanningslid tegen het hoofd kan slaan.

Het mag namelijk niet te gevaarlijk worden, dan is iemand aansprakelijk.
Laatst bewerkt: 10 aug 2014 18:54 door OOOO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 10 aug 2014 20:25 #539385

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
OOOO schreef :
gevolgd door het afblazen van alle wedstrijden bij wind van meer dan 3 beaufort

dat lijkt mij een buitengewoon goed idee, maar dat heeft meer met mijn gevoeligheid voor zeeziekte te maken.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 10 aug 2014 21:13 #539399

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Push-Up schreef :
Volgens mij is die handheld gewoon verplicht! Dus kan iedereen er gewoon uit protesteren die er geen aan boord heeft. Ik ben er van overtuigd dat de organisatie dit onderdeel van de ISAF niet zo heel zwaar zal wegen bij een controle simpelweg omdat 70% er geen aanboord heeft met DSC en GPS, heb er zelf wel een aangeschaft...

Klopt wat je zegt. Indien niet verplicht staat er iets als prefered.
Maar wat mij betreft..,f@ck it in dit evenement (en meerdere). Zeker zolang ze die pijpjes nog goedkeuren als radarreflector. Die halen de cat.3 eis ook niet. Die schepen zou je er dan overigens ook uit kunnen protesterem (blijft dan weinig competitie over :evil: )
Bij dsq op uitrusting zou dat gegeven volgens mij al voldoende zij om een dergelijke beslissing terug te laten draanien.
Laatst bewerkt: 10 aug 2014 21:15 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 11 aug 2014 07:27 #539437

daarom heb ik ook geen zin meer in wedstrijden, als je ziet wat je allemaal moet aanschaffen om te voldoen aan de keuring. :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 11 aug 2014 07:35 #539440

Het staat er nog vreemder. De vast marifoon is niet verplicht, alléén een handheld mét dsc en GPS.

Ik ga dit jaar íedereen er uit ptotesteren met plastic railingdraad.

Buisradarreflector is overigens prima om te voldoen (de GROTE rond 20cm variant) en mensen vergeten dat deze variant net aan voldoende scoort in de vele testen. Het zijn die kleine buisjes die nutteloos zijn. Het is wel verplicht een bolvormige octahexagobale reflector aan boord te hebben als je buiten gaat spelen. Wat je er mee moet doen staat er alleen niet bij. Bij ons Is het een fijne schapjesverdeler.

Controles worden meestal uitgevoerd op een paar basisdingen; brandblusser, verbanddoos, etc.

Let er wel op dat agentschap telecom het dit jaar op wedstrijddeelnemers heeft voorzien en actieve razzia's houdt! Zorg voor een juiste MMSI en ATIS!


Ohja, en om even bij de vraagstelling van BK te blijven: De uitrusting van de 24 uurs gebeurt vóór en ná de 24 uurs. Niet tijdens.
Laatst bewerkt: 11 aug 2014 07:38 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 11 aug 2014 07:52 #539446

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
roozeboos schreef :
daarom heb ik ook geen zin meer in wedstrijden, als je ziet wat je allemaal moet aanschaffen om te voldoen aan de keuring. :(

In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten, er zijn vaak lijstjes die de organisatie opstelt en waarop wordt gecontroleerd zoals bij bijvoorbeeld RNH en 100 Mijls

Voorbeeld van de 100 myls

Pos. Nr. Omschrijving Opmerkingen Akkoord
1. 2 Veiligheidslijnen!aan!dek
2. 1 Gekeurd!reddingsvlot
3. 1 Reddingsboei!met!drijflicht
4. 1 Joon!met!drijvende!werplijn!minimaal!16!mtr.
5. 1 Radarreflector!min.!reflectie!10m2!!!!
6. 2 Ankers!+!tros/ketting
7. 2 Lenspompen!/!waarvan!min.!1!handpomp
8. 2 Puts
9. 1 Reddingsvest!per!persoon
10. 1 Lijflijn!per!persoon
11. 1 Stuurkompas
12. 1 Reserve!kompas
13. 1 Noodstuurinrichting
14. 1 Misthoorn
15. 1 Log
16. 1 Dieptemeter
17. 1 Navigatiesysteem
18. 1 Marifoon!+!noodantenne
19. 1 Radio!ontvanger!voor!scheepsweerberichten
Navtex/SSB.
20. 1 Stormfok!cq.!Rolfok!van!zware!kwaliteit
21. 1 Trysail!of!grootzeil!reduceerbaar!tot!40%
22. 1 Strobelicht!per!pers.
23. 2 Accu's!of!1!accu!met!een!aggregaat
24. 1 Actuele!kaart(en)!voor!het!gebied
25. 2 Brandblussers!a!2kg.
26. Complete!navigatieverlichting!incl.!3!kleuren
toplicht!+!reserve!lampen.
27. 4 Rode!valschermsignalen
28. 4 Rode!handstakellichten
29. 4 Witte!handstakellichten
30. 2 Oranje!rooksignalen
31. 1 Set!afdichtingspluggen
32. 1 10!liter!drinkwater
33. 1 Zoeklicht!en!reservelamp/batterijen.
34. 2 Klapogen!voor!lifelines!in!kuip
35. Luik(en)!kajuitingang!te!zekeren

Daarbij hoor je helemaal niks over een handheld, en wat voor ralingdraad je hebt. Ze zeggen wel onder ISAF cat 3 te varen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 11 aug 2014 07:59 #539449

beetje een ouwe koe, maar ik weet dat er bij de 200 myls (solo) , bij de voor meeting zeer duidelijk werd gewezen op het feit dat de stormfok oranje gekleurd ( of in ieder geval dus niet wit) moet zijn.. ! Dat leidde tot nogal wat gebrom in de zaal.
Een jaar later werd wel de joon van de lijst gehaald. dat scheelde me wel 175 euro, meen ik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 11 aug 2014 08:21 #539451

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13503
Deltalloyd de naamgever van dit evenement is een verzekeringsmaatschappij. Die zijn er om winst te behalen. Dat kan door minder schades te vergoeden. Minder schades krijg je door meer preventieve maatregelen. Laten die nu net op kosten van de verzekerden zijn en niet op kosten van de verzekeraar. Maar de laatste bepaalt wel wat er aan maatregelen genomen moeten worden. Kort gezegd ze kunnen schade beperken zonder zelf kosten te moeten maken. Is dus meer winst.
Of je nu vooraf gecontroleerd wordt of niet maakt ze ook al niet echt iets uit. Komt er schade en je kunt niet aantonen dat die schade beperkt had kunnen worden door de eventueel niet aanwezige preventieve maatregelen hoeven ze niet uit te keren. Jij hebt je dan niet aan de voorwaarde gehouden.
Mijn idee is dat verzekeren zo steeds meer een lege dop wordt. Uitgezonderd WA. Hiervan staan de voorwaardes namelijk omschreven in de wet. En daar komen ze niet onderuit. Wat wel ook een trend is om daarna te proberen de schade te verhalen op iemand die nalatig is geweest.
Wat ik in sommige gevallen ook niet onredelijk vind. Als je met teveel alcohol op een ongeluk veroorzaakt mag wat mij betreft de verzekeraar verhaal gaan halen. Wat anders wordt het als regelgeving tegenstrijdig en heel complex wordt. Dan mag je de vraag wat mij betreft gaan stellen of je wel aan alle regels kunt voldoen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 aug 2014 08:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 11 aug 2014 08:45 #539457

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Een joon bij een solowedstrijd... Bedoeld om bij een collega overboord te smijten als die in het water beland?

Of mis ik een voor de hand liggende reden?

En qua nalatigheid... Als ze in samenzwering* steeds meer regels toevoegen dan kunnen ze ook de wens creeeren tot het verzekeren van rechtsbijstand en die verzekering is niet tegen een van buiten komend onheil maar een onheil dat dankzij de rechtsbijstandverzekering juist mogelijk wordt.

Alleen de verzekeringsmaatschappijen hebben ECHT belang bij rechtsbijstandverzekeringen.
Laatst bewerkt: 11 aug 2014 08:51 door OOOO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 11 aug 2014 08:48 #539460

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
daarom is het ook van de lijst gehaald!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 11 aug 2014 09:43 #539474

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
BOYCOT DE 24 UURS!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 11 aug 2014 09:46 #539475

stel dat er nu een mannetje van een watersport winkel in de comissie zit die de regels bepaalt. Kan ie mooi een gps dsc marifoon op de lijst zetten. Verkoopt ie er toch zeker een paar honderd!

Maar dat zal wel niet. :dry:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 11 aug 2014 09:49 #539476

regels triple8:

Reglement Triple8 van de Blocq van Kuffeler
• De tocht is een prestatie zeiltocht voor Solo- of Duo-zeilers ². Er wordt gevaren met een handicap. Deze handicap wordt bepaald door een door de commissie
aangepaste SW-factor (zie KNWV SW factor) (² Solo betekent plus 2 SW-punten)
• Verplicht voeren van de driekleur. De solovlag (nr.1) voor solisten.
• Motorgebruik alleen toegestaan indien goed zeemanschap dat vereist en bij varen
naar en van de rust-/anker plaats (noteer motorgebruik in het logboek). In alle
andere gevallen betekent het gebruik van de motor : opgeven.
• Er dient een logboek bijgehouden te worden. Dit logboek wordt u bij het eerste
palaver uitgereikt.
• Alle mogelijke hulpmiddelen op navigatiegebied zijn toegestaan.
• Stuurautomaat en/of windvaanbesturing mag gebruikt worden.
• Standaard scheepsuitrusting inclusief lifeline en reddingvest.
• Goed werkende marifoon, navigatieverlichting en ankerlicht.
• De aangegeven boeien dienen aan de verste kant (dus de buitenkant
à la 24 uurs) gerond te worden.
• Het tijdstip vermelden in het logboek.
• Veiligheidsoproep via kanaal 13 naar kanaal 77. Dit dient in het
logboek vermeld te worden.
• Communicatie marifoon : kanaal 13. De ‘Level Four’ is het basisstation
in of rond de BVK.
• De tijd van eventueel ankeren/afmeren en anker opgaan/afvaren dient
vermeld te worden in het logboek.
• Rakken mogen niet meer dan 3 (drie) keer gevaren worden. Om in de haven van de
Blocq van Kuffeler te overnachten mag het rak BVK-boei naar/van de haveningang
vaker gevaren worden.
• De finish is tussen de havenlichten bij de Blocq van Kuffeler. Deze moet zeilend
worden gepasseerd op zondag 14:00 uur, uiterlijk 15:00 uur. Een finish tussen 14:00
en 15:00 uur levert strafmijlen op, ná 15:00 uur betekent diskwalificatie.
• Indien er minder dan 4 schepen reglementair finishen, dan wordt het aantal gevaren
gebruik dat is gevaren tot de laatste boei voordat de motor is gestart.
• De berekening voor strafmijlen is als volgt:
Straf_mijlen=Gevaren_mijlen/(16*60)*1,25*minuten_na_14:00_uur
• Het is een prestatietocht dus denk aan uw veiligheid!
• Bij eventuele protesten zal een commissie zich hierover
buigen en een uitspaak doen. Hiertegen kan niet meer
geprotesteerd worden.
• De rusttijd van 8 aaneengesloten uren moet starten
tussen 20:00 en 0:00 uur. Als aanvangstijd van de
rustperiode geldt het ronden van de laatste boei. Dezelfde
boei geldt als starttijd van de tweede zeilperiode; niet
eerder dan 8 uur na aanvang van de rustperiode.
• Het logboek dient uiterlijk 15:40 uur ingeleverd te worden
in de Blocqhut.


zo kan het ook!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 11 aug 2014 09:52 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24uurs: de uitrusting. 11 aug 2014 10:21 #539484

Ja hè. Dit soort heikneuterdocumenten verpesten de voorpret!

Ik wil lijvige documenten, weken van inventariseren en tot me nemen, geniepige addertjes en weetjes, omslachtige verwijzingen naar nog veel lijviger documenten etc... Dat maakt juist de voorpret voor een race!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl