Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meetbrieven onduidelijkheden

Meetbrieven onduidelijkheden 11 aug 2014 10:35 #539486

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Met de 24 uurs vaart er een bijzondere boot mee in de ORC2 Indigo met de 50 mijls nog wel is tegen gevaren in de klasse onder de 30 voet. Deze boot gaat heel hard en was ook meer in de buurt van de Heiner 38 en de tri`s dan bij de j-92`s die ook in die klasse voeren. Nu vaart deze dus mee in de ORC 2 maar in 2011 in de ORC 1.
GPH 2011 549 en in 2014 624

2011 data.orc.org/public/CertCopies/26035.pdf
2014 data.orc.org/public/CertCopies/50525.pdf

Wie heeft er voldoende verstand van de meetbrieven en kan mij uitleggen hoe dit kan?

Ik zie dat hij iets lichter geworden is en 1 spinnaker en 1 fok minder mee mag nemen en natuurlijk iets ouder is geworden...maar verder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meetbrieven onduidelijkheden 11 aug 2014 11:17 #539491

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ging iets niet goed met posten waardoor ik m'n lange bericht kwijt ben. Waarschijnlijk doordat Baasklusje z'n fout inzag en z'n reply verwijderde.

Dus nu even in het kort:

- zeilen is niets aan veranderd, alleen minder toegestaan doordat nu ORC2

- stabiliteit is drastisch verminderd, daar komt het verschil vandaan

- hoe kan dat?

- kiel kantelt nog steeds 40 graden en is even lang, ook steekzwaarden zijn gelijk

- dus de bulb moet veel lichter geworden zijn en dat gewicht moet elders in de boot weer toegevoegd zijn

- de boot moet nu dus veel eerder reven en kan minder lang / hoog z'n gennaker / code zero laten staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meetbrieven onduidelijkheden 11 aug 2014 11:21 #539493

sorry....
ik had precies verkeerd om gekeken met de genua's.

op de nieuwe meetbrief geen Code 0 meer, kan dat zoveel uitmaken?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meetbrieven onduidelijkheden 11 aug 2014 11:31 #539495

Urm, dat heet tegenwoordig een flying headsail, en die staat er gewoon op hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meetbrieven onduidelijkheden 11 aug 2014 11:49 #539498

ok, wist ik niet.

en dan snapik dat grote GPHverschil ook niet, tenzij idd gewicht verplaatst is zoals FMJ zegt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meetbrieven onduidelijkheden 11 aug 2014 11:58 #539501

Nou, de ORC weet natuurlijk kantelkielen nog slecht in te passen. Je zou het eens terug kunnen zoeken, maar het kan met de regelinterpretatie te maken hebben. Ik zie wel dat de VCGM verplaatst is, maar dat kan ook te maken hebben met het wel of niet meenemen van het kantelen van de kiel. Als je de boot rechtop houdt en de kiel kantelt, dan gaat het zwaartepunt van de boot omhoog!

De mensen bij het verbond zijn overigens prima op te bellen voor dat soort vragen hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meetbrieven onduidelijkheden 11 aug 2014 13:06 #539524

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
tussen 2012 en 2013 is het VPP dat gebruikt wordt voor de berekeningen flink aangepast, en met name de stabiliteit.
Lichte stabiele boten moesten toen realtief sneller. Bij mijn boot scheelde dat bijna 10 punten, terwijl de zwaardere jongens er bijna niets van merkten.
Deze boot is echter juist langzamer berekend, dus de andere kant op.
Dit verschil is erg groot, mogelijk heeft er een verkeerde aanname in de berekening gezeten.

Wordt wel een geduchte tegenstander in de ORC2 denk ik, zeker met dat extra voorzeil, als ze dat halve wind goed kunnen benutten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl