Een voorganger op de kont varen wanneer je hoog aan de wind lijkt me lastig. Je komt dan al ver van tevoren in z,n 'uitgescheten' wind terecht en dan is de speed er goed uit en kom je nooit bij z'n kont.
Nee dat valt wel mee. Recht van achter is er weinig vuile wind. Vuile wind zit ruwweg in dezelfde strook als de hekgolf.
Tijd voor promotie
Euh...waarnaartoe? Vaar in een ORC4 klasse met gemengd gemeten/STR, ongeveer halfomhalf. Ik vermoed dat er volgend jaar nog één meting bij komt.
Mijn GPH is 738,2, dus ORC3 zit er bij lange na niet in. Die grens ligt op 710. Dat is bijna een halve minuut per mijl, dus een rondje van 12 mijl betekent dat ze 6 minuten langer op me moeten wachten dan de grens. De hoogste GPH is 679,2; da's nog eens een halve minuut meer, dus ik zou kunnen winnen als ik bijna een kwartier later finish. Dan kan de wind wel weg zijn, gedraaid zijn, of aangetrokken zijn...
Terecht wil de organisatie de klassen scheiden om het niet te veel een ratingrace te laten worden, en omdat ze dan op me moeten wachten mocht ik als laatste finishen (zou het wel eens willen proberen, maar soms betwijfel ik of ik wel als laatste aan zou komen
)
Oplossing zou zijn een enorme vaste gennakerboom, een kantelkiel, squarehead grootzeil, mega spinnaker en code0 te kopen. Dan met een breekijzer het interieur er uit, carbon mastje er op en klaar is kees, kom ik vast nipt aan die 710 GPH