Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vertrekken bij harde wind

Vertrekken bij harde wind 20 aug 2014 20:25 #543539

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Het gaat over motormanoeuvres maar goed.
Ter info, normaal geraken we altijd netjes aan de kant en geraken er ook netjes terug van weg.
2 weken geleden ging het niet zo netjes. Geen brokken, gelukkig maar.

Maar hoe zouden jullie vertrokken zijn in mijn situatie?


Situatieschets.
Onze boot heeft een vaste rechtse schroef (wil achteruit graag naar bakboord) op schroefas.
We liggen op de kop van de steiger met de poep naar de havengeul, neus aan neus met de overbuurman (half metertje tussen ons).

Meestal (ook lagerwal bij gematigde wind) vertrekken we op voorspring. 2 bolfenders op de neus, alles los behalve de voorspring op de neus, motor in vooruit. 30° tal laten uitzwaaien (poep naar Sb dus), half gas achteruit en tegen we aan de achterburen zijn kan ik normaal gezien netjes sturen en komen we zo in de vaargeul. So far so good.

Echter 2 weken terug stond er een goeie 5 recht op onze zij en ik dierf deze manier van afvaren niet gebruiken. Er lag een passant op de achterbuurt zijn plek welke een meter breder en 2meter langer was en die zou ik zeer zeker mee hebben bij afvaren op deze manier.

We zijn toen achteruit gevaren tussen de steigers in, maar voor ik de poep onder controle had ving de mast wind lagen we dwars tussen de 2 steigers en waaide de neus verder weg richting hoofdsteiger. Uiteindelijk verder gevaren, bootje geparkeerd langs de hoofdsteiger en daar op achterspring vertrokken, maar dat is toch niet hoe het zou moeten.

Op achterspring vertrekken is geen optie omdat ik de boot niet gekeerd kan krijgen vanuit mijn eigen plek, wegens plaatsgebrek.

Nu zit ik met een aantal vragen.
- had ik toch moeten vertrekken op voorspring maar verder laten uitzwaaien en/of met meer gas achteruit vertrekken?
- als ik met (veel) meer gas uit onze gebruikelijke methode vertrek, krijg ik dan niet veel meer schroefeffect waardoor ik nog dichter bij mijn achterburen uitkom?
- moet ik ipv vooruit te parkeren, beter achteruit aanleggen zodat met meer wind ik altijd op achterspring kan vertrekken?
- hoe doe je zoiets in godsnaam alleen? (Zowel vooruit aanleggen/afvaren als achteruit)

Nu ga't vrouwtje nog vrij veel mee, maar ik zou dit wel graag alleen kunnen ook. Want door privé redenen, zal ze een tijdje minder mee kunnen en dan zou het spijtig zijn moest de boot aan de kant blijven. Nu met weinig wind zal dat allemaal nog wel lukken, maar onze boot is een beetje "underpowered" op motor en dan zal aanleggen en afvaren alleen ook wel lukken, met weinig wind,mits het nodig foefelwerk, maar daar hou ik niet van, dus:

Hoe vertrek ik beste met veel wind zonder hulp en hoe kom ik zonder hulp het beste aan met veel wind?
Laatst bewerkt: 20 aug 2014 20:35 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 20 aug 2014 20:42 #543551

Loeflijn. Van je stuurboord achterlandvast naar de wal. Stootwil helemaal achter op de romp. Gas voorruit. En zodra je vrij bent. Motor neutraal en lijn los. Dan doorvaren
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 20 aug 2014 20:49 #543554

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Dan moet ik achteruit aanleggen.

De manier dat we nu liggen (neus aan neus) moet ik achteruit naar buiten.

Geen probleem voor de loeflijn, lijkt veilig en controleerbaar, maar hoe kom je dan veilig en gecontroleerd alleen achteruit aan?
Onze steiger is net lang genoeg voor mijn overbuur en mijn boot. Is een kopsteiger met 2 boten op de kop he.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 20 aug 2014 20:49 #543555

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je een beetje je best doet op de voorspring dan kan je 'm bijna haaks op de steiger krijgen. Dat is meestal wel genoeg om voldoende te kunnen sturen voor je weer helemaal teruggewaaid bent. Alleen moet je nog verder doordraaien dan je met z'n tweeën al zou doen, omdat je even wat tijd nodig hebt voor een tripje heen en weer naar voren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 20 aug 2014 20:54 #543558

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Even ander topic lenen: www.zeilersforum.nl/index.php/...en?limit=25&start=25

Als je Hen3 zijn Post van vandaag neemt, de situatie is vergelijkbaar, alleen dat wij op een kopsteiger liggen tezamen met een andere boot. Voor de rest is de situatie hetzelfde. Dus meer dan 60° Lijkt mij moeilijk om uit te zwaaien. Toch best eens proberen met weinig wind om te zien hoever ik kan gaan dan.

Hier speelt onze lengte mij parten denk ik. Is toch "ver" om even naar voor te lopen en touwtje los te gooien. Toch het proberen waard!
En hoe leggen we best alleen aan?
Laatst bewerkt: 20 aug 2014 20:55 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 20 aug 2014 21:06 #543564

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Bijna haaks of haaks moet mogelijk zijn. Laatst ook moeten doen aan lagerwal (6 bft) aan de tanksteiger in IJmuiden. Zelfde rechtse schroef en ook nog een langkieler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 20 aug 2014 21:11 #543565

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3013
Als ik je verhaal goed begrijp lig je min of meer hetzelfde als ik, alleen lig ik 'poep' aan 'poep' :)

Ik moet dus nog verder wegdraaien van de wal omdat ik meteen mijn achterbuurman vrij moet varen, met eveneens een rechtse schroef.


1. Op de voorspring kun je ver weg draaien van de wal, veel meer dan 30 graden als dit nodig is. Dit geeft je dan meer ruimte om vrij te komen van de wal.

2. Qua wieleffect: dit heb je alleen als je de schroef ook 'werkt'. Tip: zodra je voldoende vaart achteruit hebt de schroef uit zijn werk halen, je schip zal dan meteen beter naar het roer luisteren omdat je wieleffect weg is.

3. Eerder gegeven tip van de lange lijn op Bakboord achter: je kan hiermee het hele schip 180 graden omvaren (wel opletten als je door de wind komt halverwege omdat je dan met dubbele gang over stuurboord naar wal komt zetten) en daarna vooruit wegvaren. Dit is een manoeuvre die prima alleen kan (itt tot de voorspring methode), mits je voldoende ruimte hebt naar loef om het hele schip om te zwaaien op de lange lijn.

4. in de achterspring kan ook. Maar dan moet je je wel ver genoeg vrij draaien van je voorbuurman om hem niet aan te varen bij het vooruit weg varen (en het daarna achteruitslaan om om alsnog achteruit de haven uit te komen). Als ik je situatie goed begrijp is dat meer risicovol dan de manoeuvre op de voorspring. Wel kan deze weer makkelijker alleen omdat alle handelingen op het achterschip plaats vinden.

5. inderdaad voortaan achteruit aankomen (als de omstandigheden dit toelaten), zodat je de volgende keer vooruit de haven uit kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 05:19 #543598

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Merci allen, dus als ik alleen wil gaan varen best zorgen dat de boot omgekeerd ligt (zodat ik vooruit weg kan).

Volgende oefening is dan.
Hoe leg ik op een proper controleerbare manier alleen achteruit aan?
Welke lijn gaat bij voorkeur eerst vast?

Als ik nu met mijn vrouw (vooruit) aankom gaat eerst de spring op de middenklamp, dan de tros op achterklamp. Motor in vooruit en roer naar de kant. Dan liggen onze lijnen zo dat de neus de kant net niet raakt en kan ik de rest simpel alleen vastleggen.

Is er voor achteruit aanleggen ook zo'n manier? En welke doen we dan eerst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 06:41 #543617

Ik vaar veel solo en na allerlei mogelijkheden uitgeprobeerd te hebben bleek al lang geleden dat achteruit aanleggen verreweg het makkelijkst is.

Voordeel is dat je met snelheid aankomt waardoor de boot goed bestuurbaar blijft, ook het wieleffect is zo onder controle te houden door, zoals gezegd, evt de schroef even uit het werk te halen mits voldoende vaart.
Ook is de boot achteruit makkelijker gecontroleerd door een krappe bocht (als box ingang oid) te krijgen (mits het geen langkieler is :-) )

Aanleggen doe ik dan zelf op de middenbolder, lijntje op de kant vast en dan afhankelijk van de windrichting motor in voor of achteruit waardoor de boot tegen de steiger gedrukt wordt. Vervolgens achter en voor vast. Als er eenmaal een verbinding met de wal is maakt het verder niet zo uit, komt dan altijd goed...

Vanuit stilstand is vooruit wegvaren dan weer wat makkelijker (geen last van wieleffect), evt met een loeflijn, die achterop vast zit en dus vlakbij de stuurpositie los te halen is.
Laatst bewerkt: 21 aug 2014 06:42 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 07:08 #543631

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
ok, dan gaan we achteruit leren aanleggen. Het is een kopsteiger, die net lang genoeg is, dus geen nood voor korte bochten etc. We kunnen mooi lange in een lijn aankomen (dat is wel eenvoudig).

Nu concreet hoe behandel je de touwtjes op je eentje met weinig speling tussen de boten.
Schip is 14m en middenbolder zit op ongeveer 7m. Ik heb een halve meter tussen de buurman zijn neus en mijn poep (als ik achteruit zou aanleggen).

Wind komt meestal in de langsrichting van de boot (dus vanaf de neus of de poep). Het rotte is dat er nu een relingnet zit op mijn boot.
als de wind uit het zuiden of zuidwesten komt, geen probleem voor de buurman dan blaast de wind me weg van hem. dus dan denk ik dat ik een voorspring eerst moet vastkrijgen aan stuurboord.
Komt de wind uit het noordelijke kant, best eerst een achterspring om te verhinderen dat ik naar hem word geblazen?

Hoe pak ik dat best aan.
Pikhaak een lus pakken en de boot "stuurloos" laten drijven richting steiger (lijkt me gevaarlijk)?
Even afstappen voor de eerste touw lijkt me ook riskant :-)

Of wat denken jullie van het volgende.
Ipv met een lus te werken op de middenbolder, de achtertros lang genoeg maken dat die tot aan het begin van de steiger komt. Die passeer je dan toch eerst. Dan zou ik tijd genoeg moeten hebben die te "vangen" op een of andere manier. Die kan ik dan slippend bijhouden op de stuurboord (of beter bakboord) klamp. Als ik er bijna ben, afstoppen op motor, achtertros beleggen, roer richting steiger (draaien naar stuurboord), motor op koppeling vooruit en dan de rest vastleggen.
Zou dat kunnen werken? Of is dit totaal niet volgens 't boekje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 07:45 #543652

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Blijft vragen om creativiteit maar hier eentje die wellicht een glimlach geeft omdat het slimmer kan, weet ik niet.

Vertrekken bij harde wind dwars:
Wij leggen altijd vooruit aan dus gaan achteruit varend weg. Ik vaar veel alleen. Wij hebben drijvende landvasten / lijnen en ook van die lijnen tussen de palen en de wal. Aan loef sla ik een landvast om die tussenlijn, door de kikker naar de kuip. Achteruit varend houdt deze lijn de kop in bedwang en laat ik gaan als we zo goed als buiten de box zijn. Ik vaar mijzelf vrij en haal die lijn binnen die ondertussen blijft drijven.

Aankomen met harde dwarswind:
Eerste optie is omgekeerde van hierboven. Ik leg mijn boot tegen de lijpaal aan zodat de kop net niet verwaaid. In balans zeg maar. Ik sla met de pikhaak mijn landvast weer om die tussenlijn, beleg deze en vaar verder naar binnen.

Nog makkelijk is de volgende. Eerst de boot stilleggen tegen de lijpaal en dan die tussenlijn aan loef pakken met de pikhaak. Ik heb een oog voor een BH op de dekrand ergens net voor midscheeps. Ik leg die tussenlijn over dat oog heen waardoor het schip midscheeps wordt tegengehouden als ik naar binnen vaar.

Is de wind hard maar niet echt dwars dan invaren en afstoppen met de achterlijn. Vraagt wel om acceptatie van wat meer risico want als het mis gaat pak ik de steiger.

Achteruit invaren is eigenlijk geen optie voor mij. Mijn scepterpoten lopen voorbij de dekrand schuin weg naar buiten. Ik blijf dan sneller haken achter de palen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 07:46 #543653

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3013
Zou (iig bij voorlijk inkomende wind) toch voor de middenbolder gaan:

1. bij wind die voorlijk inkomt: lus vanaf de middenbolder-lijn klaarleggen op het achterschip, langs de paal/bolder varen, lus erover, rustig achteruit doorvaren tot de boot in de lijn hangt en daarna verder afmeren.

tip: zet een merkteken op de lijn zodat je weet op welke lengte je 'm vast moet zetten om niet je achterbuurman te raken voordat de lijn op spannning is.

2. bij wind die achterlijk inkomt: achterlandvast, of lus vanaf de middenbolder-lijn, klaarleggen op het achterschip, achteruit naar paal/bolder varen, stil gaan ligggen met achterschip bij de paal/bolder. Lus erover, liggen (of evt nog schroef in de werk vooruit houden om het schip bij de wal te houden/brengen.

Met achterlijke wind is de manoeuvre veruit het eenvoudigst, maar kan me voorstellen dat je met 14 meter schip en dito waterverplaatsing sowieso wel wat tijd hebt om even een lus over een paal te leggen/werpen voordat je achterstevoren tegen je buurman aan ligt?

En je kan altijd nog vooruit weg en opnieuw proberen als het de eerste keer niet lukt.

Wel voldoende stootwillen ophangen, zeker bij voorlijk inkomende wind, omdat als je nog een beetje gang hebt wanneer de lijn op spanning komt je snel met het achterschip naar de wal draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 07:48 #543655

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
da's een mooie!
maar is dat op een of andere manier ook bruikbaar voor een kopsteiger?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 07:51 #543658

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Welke?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 07:54 #543660

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
ja bij ons zijn er geen palen hé.
gewoon 1 kopsteiger waar we met 2 zijdelings aanliggen en dan ligt de steiger vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 07:56 #543663

Lijkt me wel, leg een lijn klaar vanaf de middenbolder naar achteren, waar je staat dus, met een lus aan het uiteinde. Wanneer je nu langs de steiger vaart gooi je de lus om een kikker of bolder die op de steiger staat. De boot vaart door, de lijn wordt dan een achterspring (komt dus te staan vanaf de middenbolder naar voren) die de boot op de juiste afstand stopt (evt. met merkteken zoals genoemd) zolang de motor in zijn werk staat wordt de boot tegen de steiger gedrukt.
Laatst bewerkt: 21 aug 2014 07:57 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 07:57 #543664

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Naar welke oplossing verwees je toen je zei, dat is een mooie? Dan kunnen we daar op door bouwen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 07:58 #543666

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Bij aankomst achteruit en solo, gebruik van middenbolder met korte lijn, maar vooraf ook voor en achterlijn vastmaken aan boord (en buitenom de verstaging, en reling) klaarleggen bij de middenbolder ( of vastzetten op de reling), zodat je die nadat de middenlijn vast hebt, onmiddelijk de voor en de achterlijn bij de hand hebt om afzwaaien van kop of hek tegen te kunnen gaan, en snel te kunnen vastleggen.
( ! ! ! goed opletten dat de lijn niet ongewild los kan komen en zo in de schroef kan belanden ! ! !)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 08:13 #543673

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
jaaaaa nu snap ik het! de euro begint te vallen. Ik kom dus aan met een achterspring dan hé?
ok, nog even over nadenken.

Het is omgekeerd aan wat ik gewend ben.
Als we gaan varen laten we de landvasten nu meestal op de kant liggen. Maar dan neem ik ze best mee of gebruik ik best een "extra setje" om aan te leggen die ik dan vanop de boot de bolder vang ipv te wachten tot ik aan de op maat gemaakte lus gevaren ben.

Dus de achterspring gaan we er wel eenvoudig opkrijgen.
Bootje heeft inderdaad wel even tijd voor ze weg waait, maar dit valt eigenlijk wel tegen als het flink waait, ze is toch vrij snel weg.

Als de wind op de neus zit, moet ook "zo snel mogelijk" de voortros erop tegen het wegwaaien.
Of opteer ik toch best voor de achtertros en de voorspring zodat ik met de motor in vooruit de neus tegen de kant krijg / kan houden?
Of hoe krijg je met een achterspring en de wind op de neus het beste de neus tegen de kant? (niet veel ervaring met achterspring varen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 08:14 #543676

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Beauty schreef :
Naar welke oplossing verwees je toen je zei, dat is een mooie? Dan kunnen we daar op door bouwen.

Gr Michel

had het over de drijvende lijnen, maar denk dat het meest praktische in mijn situatie de middenbolder benadering het gemakkelijkste gaat zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 08:21 #543679

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3013
vanpupi schreef :

Als de wind op de neus zit, moet ook "zo snel mogelijk" de voortros erop tegen het wegwaaien.
Of opteer ik toch best voor de achtertros en de voorspring zodat ik met de motor in vooruit de neus tegen de kant krijg / kan houden?
Of hoe krijg je met een achterspring en de wind op de neus het beste de neus tegen de kant? (niet veel ervaring met achterspring varen)

Op zich niet: als je voldoende stootwillen op je achterschip hebt ter bescherming blijft je schip (weliswaar wat scheef) alleen in die middenspring wel hangen en heb je alle tijd om een voorlandvast uit te brengen. Aanname is wel dat je middenbolder enigszins bij je draaipunt in de buurt zit en niet te ver naar achteren ( maar dat weet je zelf wel of dat zo is denk ik )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 08:43 #543689

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
ik denk het wel.
Want ik moet ook echt de spring op de punt van de neus gebruiken wil ik de boot kunnen laten uitzwaaien nu. Uitzwaaien op de middenbolder lukt maar tot een graad of 25 als ik de motor erop zet.
Dus dan ligt onze achterspring en laat ik de wind zijn werk doen, fenders ertussen en we liggen scheef aan de kant. Dan eerst de voorspring erop of eerst de voortros? Als laatste de achtertros lijkt me.

en als de wind dan achterlijk komt dan ligt de achterspring erop, dan is de buurman beschermd maar waai ik naar voor. Zet ik dan de motor gewoon op koppeling in achteruit en dan kan ik de achtertros "op het gemak" erop leggen en dan motor in neutraal en de rest van de lijnen beleggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vertrekken bij harde wind 21 aug 2014 09:40 #543720

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3013
Met achterlijke wind zorg je dat de lijn vanaf de middenbolder naar achteren loopt. De wind zorgt ervoor dat je niet naar je buurman gaat, de lijn voorkomt dat je naar voren loopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl