alegria schreef :
o ja, zwaard wat omhoog zodat je daar niet over struikelt. helpt ook
Ja, maar niet helemaal, is mijn ervaring. Onze Javelin rolt een stuk minder als het zwaard half naar beneden staat. Met harde wind doen we geen moeite om het op te halen; weerstand is dan niet zo belangrijk meer en het rolt (dus) veel minder.
Gewichtsverdeling is wel belangrijk. Zo veel mogelijk vlak varen en dat lukt voor de wind het beste door ieder aan een kant te gaan zitten. Meestal stuurman aan lij en bemanning aan loef. Dat laatste vooral omdat je dan de spi goed kunt bedienen.
Neerhouderspanning is een leuk item; te strak en je hebt veel druk, vooral na de gijp, te los en je loopt meer risico op rollen.
Bovendien gijpt het rottig met de neerhouder strak, zowel voor (het zeil wil niet over) als na de gijp (te snel druk op te hoge koers).
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht moet de neerhouder dus los(ser) op ruime koersen. Maar niet té...
Ik weet niet wat voor tips je hebt gehad over gijpen, maar meestal gaat het mis nadat het zeil overkomt.
Om je Simoun te gijpen maak je een soort slinger die erg op een S lijkt: Je valt hard af, zodat het zeil overkomt en terwijl het zeil over je heen komt, stuur je hard terug naar de oude, voordewindse koers. Als je timing goed is, valt de wind weer in je zeil op het moment dat de boot weer precies voor de wind ligt.
Het lastige is, dat als je te laat terugstuurt, de wind op een te hoge koers invalt en je veel druk en meestal veel helling krijgt. Dat wordt dan zwemmen
Afijn, genoeg te oefenen denk ik.
Trouwens.... Plat voor de wind met veel wind is het beter mét spinaker, omdat je dan zó hard gaat dat je niet gaat rollen.
Het wordt wel wat moeilijker om met 15 knopen op de klok te moeten strijken, maar het is vreselijk gaaf als het lukt kan ik je zeggen
Gr, Arent