Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VOLVO OCEAN RACE

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 06:52 #567789

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dat ze boatspeed missen is wel duidelijk. Vergeet niet dat voor de kust bij de tafelberg de eerste drie zo weer bij elkaar kunnen schuiven. Het is daar door thermiek lokaal noog wel eens windstil. Met de snelheden van deze bakken kunnen er hele vreemde dingen gebeuren. Zeker als de 1 wel en de ander geen druk heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 07:52 #567798

Vergeet niet dat de bemanning van de Brunel al een aantal dagen op (een nog strenger) voedsel rantsoen zitten, aangezien er minder proviand is meegenomen. Persoonlijk denk ik dat dit het verschil maakt. Vooral in ruige (golven, wind, snelheid) omstandigheden is het juiste en voldoende voedsel essentieel om fysiek en moraal van bemanning optimaal te houden.

Als je in die weersomstandigheden al dagen op een houtje moet bijten, ga je dat op een gegeven moment gewoon voelen( fysieke kracht en mentale alertheid bij bijv. de roerganger).

Ben benieuwd of ze nog wat van de achterstand af kunnen schrapen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 08:42 #567809

Ik dacht dat de brunel juist na iedere shift een maaltijd kreeg en dus de best doorvoede bemanning had.. valt dan dus tegen blijkbaar.
Ik doe het ze geen van allen na, maar heb wel het gevoel dat ze bij dongfeng zaken toch iets beter aanpakken (Chinese copycat?) weinig ervaring, goede navigator .. mogen wat mij betreft winnen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 10:01 #567832

VOR tracker is nu over op live feed tot de finish gok ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 11:50 #567882

wat is team vestas aan het doen? iemand wat gelezen?

ze liggen op geheel andere koers en raken rap achterop.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 13:53 #567901

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
In alle voorgaande races werd de winnaar van de eerste etappe ook de winnaar van de race,
gaat dat nu weer gebeuren?

(Dan hoop ik stilletjes dat Dong Feng gaat winnen, wat zijn die mannen indrukwekkend bezig)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 14:29 #567911

ovni schreef :
In alle voorgaande races werd de winnaar van de eerste etappe ook de winnaar van de race,
gaat dat nu weer gebeuren?

Vorige editie werd deze traditie voor het eerst doorbroken.
Winnaar 1ste etappe: Team Telefónica
Overall: Groupama
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 14:34 #567915

De livestream is weer online, Abu Dhabi ligt in een windwak en Dongfeng komt dichterbij......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 14:39 #567917

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 15:18 #567923

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Zo, ADOR is binnen....

Wat een spanning nog even op het eind. Verschil op de meet ongeveer 1 mijl :blink:

Nu nog even wachten op de rest. Brunel heeft nog een paar uurtjes voor de boeg.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 17:51 #567940

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Wat ik dan weer niet begrijp......
Alleen een satellietverbinding die om de haverklap hapert.
Geen eigen heli, geen boot bij de finish....zelfs op de kade slecht beeld en geluid.
Niet echt profi.

Wel stoer......een mijl voor de finish nog even een zeiltje wisselen. B)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 05 nov 2014 19:51 #567977

  • flash123
  • flash123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Ik vond die live uitzending best leuk idee, de uitvoering was idd wel wat magertjes zo zonder echte luchtbeelden of beelden bij de finish zelf. Het waren volgens mij alleen maar onboard beelden.
Laatst bewerkt: 05 nov 2014 20:12 door flash123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 06 nov 2014 16:08 #568195

Vinni schreef :
Wat ik dan weer niet begrijp......
Alleen een satellietverbinding die om de haverklap hapert.
Geen eigen heli, geen boot bij de finish....zelfs op de kade slecht beeld en geluid.
Niet echt profi.

Wel stoer......een mijl voor de finish nog even een zeiltje wisselen. B)

Vinni

Ach ja, ze hebben al behoorlijk in de knel gezeten met de verkoop/lease van de VO65, dus waarschijnlijk hebben ze gewoon heel weinig geld voor leuke dingen overgehouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 07 nov 2014 17:24 #568583

de uitvoering was idd wel wat magertjes zo zonder echte luchtbeelden of beelden bij de finish zelf.
Zullen de sponsoren leuk vinden.

Ik vraag me wel een beetje af wat er bij mapfre aan de hand is. Op papier een hele goede crew, het wil alleen niet lekker uit de verf komen. Het schijnt dat ze momenteel ook geen interviews doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 07 nov 2014 21:21 #568701

SCA wat een gewelidige prestaties. Zo in de touwen en dan toch nog Mapfre te pakken Net wat ze/we nodig hadden. Historische pot deze first leg.

Zou me allen al op basis van de OBR reports niks verbazen van een

Muiterij op de Mapfre.

Het klinkt als een title uit een boekje van de Bob Evers serie. Wie kent ze nog? Daar zitten straks nog wel een paar toch onverwacht onder de kerstboom.

Zo relaxed en duidelijk van de trip staan te genieten zoals Bouwe Bekking is wat je als sponsor will zien. dat is top. Maar misschien gaan ze met zo'n dedicated tacticus met maar 7 man over aan dek toch te veel ten koste van de conditie en concentratie van de rest en dus ook speed? Vragen vragen vragen.

Als ik de Dongfeng verhalen lees zat daar toch wel iets van 'training on the job' tussen. Was dus niet alleen gezichtsbedrog hoe ik de eerste beelden (kennelijk van leg nul) beoordeelde. Ze stonden er begrijpelijk te veel bij en keken er naar. Neem absoluut niemand van hen wat dan ook kwalijk en groot respect als ik weet hoe klaar ik zelf al na 5 dagen racen ben en dan alleen nog maar van 10-17.00 op het water. En nu komen er weer twee verse aan boord. Probeer me gewoon voor te stellen hoe zwaar zo'n race moet zijn. Vooral ook in het bolletje.

Hoe diep is de buiging wel niet die ik voor deze klasbak Franse zeilers wil maken. Niet zo gek dat de Fransen op het eind een pure speed voordeel een beetje kwijt raakten. kaarsje is een keer leeg. En ABU ging gewoon steeds harder en IW heeft het ook perfect afgemaakt niet gek met heel zoveel eenheidsklasse ervaring.

Je kunt er gewoon veel van leren om ze te volgen. Ook door zelf er de gribfiles bij te pakken en opschrijven wat zou je zelf doen... Je kunt wel tig keer naar een meteo cursus gaan maar hier kun je het in de praktijk brengen. Dank u Volvo en Knut voor dit geweldige concept.

En verslaglgeving was toch prima. Genny weet perfect waar het over gaat, ziet er goed uit en heeft een prettige stem. Tracker hebben we het al over gehad. Live coverage van zeven x een finish. Je wil niet weten wat dat kost.
Laatst bewerkt: 07 nov 2014 21:41 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 nov 2014 14:17 #569229

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Hi,

Vandaag een interview met Wouter Verbraak bij de NOS:

Kijk hier

Blijkt dat er twee laptops naar de knoppen zijn gegaan door lekkage. Erg fijn als je weet hoe belangrijk de electronische info is voor deze jongens. :S

Van Brunel komen dit soort verhalen ook, dus kennelijk moeten ale boten ng eens heel goed nagekeken worden; niet alles is oceaan-proof.

Ik vond het afgelopen week wel opvallend, dat Brunel zegt te hebben bezuinigd op het meegenomen voedsel, maar dat Bekking fris geschoren de pers te woord kan staan. Dat mag dus wel mee???

Nu nog de verhalen achter de schermen van Mapfre en Dongfeng; om hele verschilende redenen ben ik heel nieuwsgierig ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 09 nov 2014 14:19 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 nov 2014 17:58 #569300

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Computers waar is de tijd gebleven dat we op de baard van Werner konden vertrouwen B)

Aan het eind van het filmpje zegt brunell ... Over de schade van dongfeng.. "dat wil je ook niet"
.
Fout... Dat wil je wel. De boel een beetje kapot maar wel een plekje opgeschoven.
Laatst bewerkt: 09 nov 2014 18:08 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 nov 2014 18:47 #569323

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
groom schreef :
Aan het eind van het filmpje zegt brunell ... Over de schade van dongfeng.. "dat wil je ook niet"
.
Fout... Dat wil je wel. De boel een beetje kapot maar wel een plekje opgeschoven.

Helemaal mee eens! Met alleen conservatief varen kom je er niet. De drive die aan boord van Dongfeng te zien is, is heel inspirerend, vind ik. Maar goed, misschien komt dat bij Brunel nog.... ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 nov 2014 13:54 #569563

Net vers van de pers! Mapfre opruimingsupdate einde duo captains verhaal.

Navigtor vervangen door Jean-Luc Nélias ... En verder van de persco. The team also announced that Michel Desjoyeaux, the twice Vendée Globe winner onboard for the first leg, will not be sailing any further stages but remains available to assist the team from onshore.
Laatst bewerkt: 10 nov 2014 13:55 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 nov 2014 14:12 #569571

Daar is dus zeker het een en ander voorgevallen. Zo'n project stap je niet zomaar uit.

Wat betreft schade varen en hard pushen: Vergeet niet dat een boot de finish moet halen om te kunnen winnen. Aangezien deze boten nog zeker niet tot hun grenzen ontdekt zijn, loop je erg veel risico als je aan het begin van de race de boot al zo op zijn zodemieter geeft dat deze in stukken breekt. In dit geval was de schade nog te overzien en konden ze door met een nood reparatie. Maar wat als niet de schoot bevestiging van de genakker was gebroken, maar de bevestiging van de bakstag om maar eens wat te noemen. Dat zijn schadees die niemand van te voren kan inschaten, men weet van deze boten gewoon nog niet wat de zwakste schakels zijn. Dit is in mijn ogen gewoon een duidelijk geval van het nemen van een behoorlijk risico dat goed uitgepakt heeft, voor hetzelfde geld was er iets anders eerder stuk gegaan en was er andere schade of letsel geweest wat niet herstelbaar was. Dan hadden ze deze etappe verloren en wellicht zelfs de race.

Goed gedaan? Dom? Slimme set? Goed risico management? Ik durf daar als outsider zonder kennis van deze boten niet over te oordelen, maar gewaagd vind ik het wel, en ik heb zo wat twijfels... Maar wie zegt dat Dongfeng meer risico heeft genomen als de andere boten?hoe dicht waren die andere boten bij schade zonder het zelf te weten?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 10 nov 2014 14:14 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 nov 2014 14:40 #569581

Het verbaast mij iedere Volvo ocean race weer hoeveel er kapot gaat. Die boten worden over de limit gevaren. Zouden ze ondertussen dan nog steeds niet weten hoe dik of hoe sterk iets moet zijn of hoeveel bouten ergens in moeten??
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 nov 2014 14:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 nov 2014 14:43 #569584

De iedeal wedstrijdboot valt uit elkaar op het moment dat je de finish over vaart. Alles wat heel gebleven is, is te zwaar gebouwd.
Door eenheidsklasse te gaan varen sluit je enekele van deze risco's uit doordat de boten dan allen met dezelfde "handicap" varen (nl. dat ze "te" zwaar zijn.)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 nov 2014 14:49 #569589

Dat is inderdaad de mentaliteit van de ontwerpers/bouwers/zeilers. Bij de ene wedstrijd zie je dat een lichte boot het daardoor goed doet, bij de andere wedstrijd heb je zwaarder weer en dan wint de zwaardere boot. Stevigheid is één van de vele afwegingen die je maakt in zo een ontwerp.
Overigens is het heel precies uit te rekenen hoe sterk een stuk carbon is en hoeveel boutjes je nodig hebt bij een gegeven belasting. Probleem is hier weer dat bij fout belasten die berekeningen ook niet meer op gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 nov 2014 14:55 #569596

Belastingen zijn inderdaad goed bekend, maar dan alleen de statische belastingen. Schokbelasting is veel minder bekend.
En dan is er nog de overweging hoe lang een boot mee moet gaan. Als een boot voor slechts 1 wedstrijdserie ontworpen is, zoals voor de America's cup, dan is de boot volledig afgeragt en afgeschreven aan het einde van de serie. Een VOR of een open 60 is bedoeld voor meerdere races, en heeft dus ook nog reststerkte nodig om nog enige waarde te hebben. Zulke boten worden dus ook conservatiever ontworpen.

Bij eenheidsklasse, zoals nu met de VOR65 geld die overweging eigenlijk veel minder, omdat alle boten gelijk zijn en er dus geen winst is te behalen in gewichtsbesparing.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 10 nov 2014 15:00 #569600

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Mercurius schreef :
Overigens is het heel precies uit te rekenen hoe sterk een stuk carbon is en hoeveel boutjes je nodig hebt bij een gegeven belasting. Probleem is hier weer dat bij fout belasten die berekeningen ook niet meer op gaan.

En vergeet niet, dat het maken en monteren ook nog steeds mensenwerk is ;)

De bouwtijd is kort geweest, dus de druk op het productieteam hoog.
Sterkte in een ontwerp is deels op aannames gebaseerd; één daarvan is dat de mens die het deel maakt of monteert de gegeven specificaties volgt....

De roerschade van Dongfeng is volgens mij gewoon botte pech, dat heeft niks met pushen te maken.
Dat de bevestiging van de keerblokken afbreekt, dat kan hun schuld zijn, maar het kan ook nét die ene putting zijn die niet helemaal volgens de normen is aangehaald. Dat valt natuurlijk vooraf niet te controleren: Als de monteur het heeft afgevinkt, is het 'goed' gedaan ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 10 nov 2014 15:00 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.530 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl