Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In de ORC, waarom zou ik?

In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 09:51 #557874

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Het komt steeds vaker boven drijven: zal ik de oude meetbrief in ere herstellen en laten actualiseren?
Heel ingewikkeld kan het niet zijn, want alle zeilen aan boord zijn al gemeten en horen bij het schip.
Boot is van binnen flink aangepakt. Hier wat gewicht toegevoegd en daar wat weggehaald. Een weging kan vast geen kwaad, maar ik verwacht geen enorme verschillen.

De onderlinge resultaten bij de clubcompetitie zijn veelbelovend, maar ook daar valt wel iets op af te dingen. Iedereen op de club is er van overtuigd dat we ingedeeld zijn in de verkeerde klasse. De gehanteerde SW waarde is 98.1. We moeten er echt voor knokken om vooraan te geraken, maar het lukt vrij aardig. Volgend jaar dus in de A klasse. In het verleden behaalde resultaten.........

De lol is er, maar om ORC wedstrijden te varen heb je denk ik meer nodig. Van die domme dingen als tijd en bemanning met tijd voldoende. Het zal er op neerkomen dat we er enkele wedstrijden zullen moeten uitpikken. De 24 uurs natuurlijk, maar dan?

De vraag komt dus bovendrijven wat de toegevoegde waarde is van een meetbrief en startlicentie in de ORC? (Ik zie niet zo op tegen de kosten, maar het moet wel leuk blijven).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 10:17 #557884

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
- Een kloppende handicap.
- Aanpassing naar gelang de wind (triple number)
- Minder (geen) gezeur ivt clubwedstrijden.
- De mogelijkheid om je op een hoger niveau te meten tijdens een landelijke wedstrijd.
- Orc 4 is een leuke klasse. Ik viel 1 dag in bij Bas tijdens de Zuiderzeeweek, dat was heel leuk.
- Sympathieke mensen in orc 4.
- Met niet te extreme investeringen maak je kans.
- Je draagt bij aan het herstel van het aantal deelnemers in deze klasse.
- Je kunt meedoen aan wedstrijden die in de regel een stuk professioneler georganiseerd zijn ivt
clubwedstrijden.
- Altijd mooie foto 's. (behalve Flevo dit jaar :( )
- Je team raakt gemotiveerder door deelname aan dergelijke wedstrijden.
- Je wordt een betere zeiler door deelname aan deze wedstrijden.
- Gezien de kwartton-activiteiten van de afgelopen maanden is de kans redelijk groot dat orc 4 gaat
bloeien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 10:19 #557885

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
O ja, je boot heeft het in het verleden goed gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 10:52 #557892

veel van wat Boatlover zegt kan ik onderschrijven.
- geen gezeur over de rating, die klopt dan gewoon
- nettere zeilers; wel op het scherpst van de snede, maar ze kennen de regels!
- goed georganiseerde wedstrijden.

bemanning is via ZF prima te regelen denk ik.
en de kosten vallen mee voor de jaarlijkse meetbrief.

Wegen is niet aan de orde voor de ORC; het gewicht wordt bepaald door de hoogte vrijboord boven water te meten. in 10 minuten klaar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 10:54 #557893

Je vraag is tweeledig. Boatlover beantwoordt het ene aspect, ik zal het aspect van de startlicentie zo genuanceerd mogelijk belichten om je een goed beeld te geven van de zin en onzin van een startlicentie. Een startlicentie is...
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 10:57 #557895

@ boarderbas: bij de Oktoberraces MOEST elke schipper een volledig ingevulde lijst inleveren met de nummers van de wedstrijdlicentie en alle bemanningslicenties.

Lijkt erop dat het langzaam aan wel gecontroleerd gaat worden....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 11:06 #557896

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Bij de wedstrijden waar mijn zoons aan meededen (Sneekermeer eenheidsklasses) wordt fanatiek gecontroleerd op zowel bemanningslicentie als startlicentie. Inschrijven zonder is al moeilijk maar bij het ophalen van de banenkaart worden alle namen afgevinkt.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 11:27 #557906

Ronde Noord: MOEST lijst inleveren
Zuiderzeeweek: MOEST lijst inleveren

Beide: al dan niet knipogend aangemoedig door de wedstrijdleiding niet eens de moeite genomen naar mijn boot te lopen en ter plekke ingevuld.

En dan nog even de dingen aan elkaar plakken hè: waar ging ik dat nummer vandaan halen? Blijkbaar duurt dat 6,5 maand voordat dat een beetje rond is....

Een week later kreeg ik verdorie ook nog mijn meetbrief! Nét op tijd om nutteloos te zijn!
Laatst bewerkt: 07 okt 2014 11:28 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 12:10 #557918

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
De bemanningslicentie en startlicentie hoort er nu eenmaal bij. Dus dat neem ik dan maar voor lief. Ik had al gezien dat ik die gewoon kon bestellen. Vond ik vreemd, omdat het ding schijnt te bewijzen dat je de regels kent. Maar goed, het is zoals het is.

Als ik nu een meetbrief aanvraag, kan ik dan het oude nr behouden? Het nr staat op al mijn zeilen, dus dat zou wel erg lastig zijn.

Is de ORC 4 in 2007 toegevoegd? In 2006 voer Gotcha in 3 zag ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 12:40 #557935

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Klassegrenzen verschuiven nogal eens..

Als het nummer niet opnieuw uitgegeven is dan kan je dat houden.

Met een beetje mazzel kan je de oude meetbrief verlengen, kwestie van even bellen met het Ratingoffice en misschien een beetje doordrammen. Heb je pech dan willen ze opnieuw meten, kost wat meer geld en moeite dan. Als je zeker bent dat de boot veel en veel zwaarder is geworden (honderden kilo's) dan kan opnieuw meten gunstig zijn, in alle andere gevallen niet. Een beetje zwaarder komt zelfs als lichter op de meetbrief doordat ze nu leeg meten en dat wat ongunstiger uitpakt dan de oude meting doordat ze bij de lege meting maar een heel beperkt gewicht aan uitrusting optellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 12:50 #557938

  • Calypso
  • Calypso's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
Mijn grootste argument om in de ORC te gaan varen zou zijn dat de tegenstand wel iets serieuzer is dan op de gemiddelde avondwedstrijd bij de lokale zeilclub. Heel toevallig ben ik zelf begonnen met wedstrijdzeilen in de WAC in Spakenburg, en het niveauverschil is enorm kan ik je verzekeren!

Dus als je bereid bent om een beetje te investeren in je leercurve (en dat ben je als ik je berichten op het forum zo lees) dan zou ik volgend seizoen lekker ORC gaan varen.

Groeten!

Lennard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 12:58 #557939

FMJ schreef :
.

Als het nummer niet opnieuw uitgegeven is dan kan je dat houden.

H 4573 is niet in gebruik op een andere boot, volgens ORC.ORG.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 13:08 #557942

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Baasklusje schreef :
FMJ schreef :
.

Als het nummer niet opnieuw uitgegeven is dan kan je dat houden.

H 4573 is niet in gebruik op een andere boot, volgens ORC.ORG.

Dat zou alvast gunstig zijn. Ik heb een vraag uitstaan bij het verbond over de kosten en geldigheidstermijn. Als hij loopt van 1-1 tot 31-12 kan ik misschien beter even wachten.
Ik zal eens bellen met het ratingburo. Kijken wat dat oplevert. Er is 1 spi minder aan boord dan op de brief van 2011.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 13:10 #557945

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Calypso schreef :
Mijn grootste argument om in de ORC te gaan varen zou zijn dat de tegenstand wel iets serieuzer is dan op de gemiddelde avondwedstrijd bij de lokale zeilclub. Heel toevallig ben ik zelf begonnen met wedstrijdzeilen in de WAC in Spakenburg, en het niveauverschil is enorm kan ik je verzekeren!

Dus als je bereid bent om een beetje te investeren in je leercurve (en dat ben je als ik je berichten op het forum zo lees) dan zou ik volgend seizoen lekker ORC gaan varen.

Groeten!

Lennard

Hoe lang is dat geleden? Ik heb zelf de indruk dat de A klasse toch aardig vooruit komt en dat er redelijk scherp wordt gevaren, maar kan me enorm vergissen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 13:41 #557955

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
koko schreef :
Er is 1 spi minder aan boord dan op de brief van 2011.

Die getallen op de meetbrief zijn maximale aantallen en die zijn weer afhankelijk van je handicap. Langzamere boten mogen om duistere redenen minder zeilen aan boord hebben dan snelle. Vroeger waren alle boten wat langzamer en jouw boot dus in verhouding sneller en mocht je drie spinnakers en nog eerder ook drie genua's aan boord hebben. Nu zijn dat er twee, stel dat je er drie hebt moet je er dus eentje op de kant laten, terwijl je snellere buurman 'm wel mee mag nemen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 13:41 #557956

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Baasklusje schreef :
- nettere zeilers; wel op het scherpst van de snede, maar ze kennen de regels!

Andere punten eens, maar dit durf ik te betwisten....ik ken namelijk meer ORC zeilers die de regels niet dan wel kennen-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 14:37 #557984

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
FMJ schreef :
koko schreef :
Er is 1 spi minder aan boord dan op de brief van 2011.

Die getallen op de meetbrief zijn maximale aantallen en die zijn weer afhankelijk van je handicap. Langzamere boten mogen om duistere redenen minder zeilen aan boord hebben dan snelle. Vroeger waren alle boten wat langzamer en jouw boot dus in verhouding sneller en mocht je drie spinnakers en nog eerder ook drie genua's aan boord hebben. Nu zijn dat er twee, stel dat je er drie hebt moet je er dus eentje op de kant laten, terwijl je snellere buurman 'm wel mee mag nemen..

Ah, helder. Ik neem aan dat je mag kiezen uit je set voorzeilen, zolang de grootste niet groter is dan de grootst gemeten? Of moet ik nog nadenken welke van de drie die ik heb moet afvallen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 14:44 #557985

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
boarderbas schreef :
Je vraag is tweeledig. Boatlover beantwoordt het ene aspect, ik zal het aspect van de startlicentie zo genuanceerd mogelijk belichten om je een goed beeld te geven van de zin en onzin van een startlicentie. Een startlicentie is...
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

OffTopic maar wel naar aanleiding van dit bericht.
Leermomentje: wist niet wat dat "waarschuwing spoiler" voor een frats was. Google was mijn vriendje ook niet direct. Alle weetjes husselend weet ik nu dat ik het al dan niet kan lezen door al dan niet op die frats te klikken.
Toch wel gek eigenlijk dat je bij een quote van het bericht de inhoud van die frats wel weer ziet. Ook als je dat niet wilt. Moderators hellup..nee laat maar... :lol: :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 15:14 #557996

  • Calypso
  • Calypso's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
koko schreef :
Calypso schreef :
Mijn grootste argument om in de ORC te gaan varen zou zijn dat de tegenstand wel iets serieuzer is dan op de gemiddelde avondwedstrijd bij de lokale zeilclub. Heel toevallig ben ik zelf begonnen met wedstrijdzeilen in de WAC in Spakenburg, en het niveauverschil is enorm kan ik je verzekeren!

Dus als je bereid bent om een beetje te investeren in je leercurve (en dat ben je als ik je berichten op het forum zo lees) dan zou ik volgend seizoen lekker ORC gaan varen.

Groeten!

Lennard

Hoe lang is dat geleden? Ik heb zelf de indruk dat de A klasse toch aardig vooruit komt en dat er redelijk scherp wordt gevaren, maar kan me enorm vergissen natuurlijk.

De laatste keer dat ik met die club gevaren heb is denk ik vorig jaar geweest, met de Jenn van Niels. Daarvoor heb ik twee of drie jaar actief meegezeild.

Inderdaad komen sommige A-klassers (en sommige B-klassers) aardig vooruit, maar "aardig" als toen ik nog meezeilde, is in een beetje ORC veld niet voldoende voor de (sub)top. Wellicht dat tijden zijn verandert.

Het veld lijkt in elk geval wel sterker geworden nu Niels niet voor de 5e keer op rij de clubkampioenschappen in de B-klasse heeft gewonnen! ;)

Groeten!

Lennard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 15:28 #558000

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
koko schreef :
Ah, helder. Ik neem aan dat je mag kiezen uit je set voorzeilen, zolang de grootste niet groter is dan de grootst gemeten? Of moet ik nog nadenken welke van de drie die ik heb moet afvallen?

Dat klopt, maar ze moeten volgens mij wel allemaal gemeten zijn (ORC-stempel met maten). Uit m'n hoofd mag jij twee genua's EN twee fokken aan boord hebben. Zwaarweerfok en stormfok mag je daarnaast altijd hebben, die tellen niet mee aangezien dat veiligheidsuitrusting is. Lijkt me dus meer dan genoeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 15:38 #558007

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
FMJ schreef :
koko schreef :
Ah, helder. Ik neem aan dat je mag kiezen uit je set voorzeilen, zolang de grootste niet groter is dan de grootst gemeten? Of moet ik nog nadenken welke van de drie die ik heb moet afvallen?

Dat klopt, maar ze moeten volgens mij wel allemaal gemeten zijn (ORC-stempel met maten). Uit m'n hoofd mag jij twee genua's EN twee fokken aan boord hebben. Zwaarweerfok en stormfok mag je daarnaast altijd hebben, die tellen niet mee aangezien dat veiligheidsuitrusting is. Lijkt me dus meer dan genoeg!

Oohh, he, dom dom. Je hebt gelijk. 2 genua en 2 jibs. :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 17:16 #558049

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Met ORC kan je ook weer een beetje rommelen om voordeel te halen, zoals met hi-aspect laten meten en daarbij een code-0 gebruiken.
Hoogte en een gunstige rating bij harde wind en bij zeer weinig wind helemaal gunstig met de code-0 erop waarbij je nog eens hoogte kan halen met een extreem grote genua die als spi telt ;) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 17:32 #558054

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
jouzers schreef :
Met ORC kan je ook weer een beetje rommelen om voordeel te halen, zoals met hi-aspect laten meten en daarbij een code-0 gebruiken.
Hoogte en een gunstige rating bij harde wind en bij zeer weinig wind helemaal gunstig met de code-0 erop waarbij je nog eens hoogte kan halen met een extreem grote genua die als spi telt ;) .

Oh......nou dat gaat mij allemaal veel te ver. Ik wil gewoon graag een potje zeilen en na de wedstrijd met iedereen een potje bier kunnen drinken. De ORC klinkt aantrekkelijk omdat het er daar scherper aan toe gaat en dat vind ik dan weer leuk ihkv de leercurve en de uitdaging. Bovendien heb ik geen hi aspect of code zero.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 17:46 #558059

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
koko schreef :
Bovendien heb ik geen hi aspect of code zero.

Ik ook niet, vaar nu ook onder SW en wil mijn boot ORC laten meten, eigenlijk dit jaar al, had al een afspraak staan maar is er niet van gekomen, zeer wellicht begin volgend seizoen.
Zoals ik het ervaar in de clubwedstrijden pakt SW altijd wat minder gunstig uit dan gemeten, daarnaast ga je met een meting nog meer nadenken over je schip.
Bovengenoemd voordeel is iets wat ik serieus overweeg, in het begin gaat met elke sport alles wat mensen doen die er al veel verder in zitten veel te ver, maar iedereen die verder gaat in zijn sport gaat ook verder in detail om beter te presteren. Het openen van jou topic is daar al een stap in.. .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 17:55 #558064

....en tot voor kort had jouzers gelijk. Code 0's zijn tegenwoordig zwaar bestraft!

Het telt pas als spi als de "mid girth", dus de lijn tussen de twee middens van de lijken meer dan 75% van het onderlijk is...

Met die rgele is er bijna geen hoogvarend zeil meer te bouwen. Dit jaar is er veel geexperimenteerd, zelfs met code 0's met latten in het voorlijk!

Ik snap alleen de redenatie niet dt je "toch nieet mee kan in de top". Je komt van een SW situatie. Meten betekent niet dat je ineens in de tp mee moet varen. Je kunt lekker in clubverband blijven zeilen, alleen met een eerlijker vergelijk; je kunt dus gaan starten met je prestatie te meten tegeneover andere boten. Bij SW zit daar te veel oneerlijkheid in de rating in.

Als je het leuk vind kun je rustig eens meevaren. Zelfs na jaren wedstrijdzeilen ben ik met een nieuw team begonnen en deden we gewoon steevast de lichten uit op de baan. In 5 jaar zeilen zijn we langzaam opgeklommen tot ORC subtop, met zelfs enkele overwinningen.

Echt niets is leuker dan langzaam en gestaag de vooruitgang bij jezelf en je boot zien!
Laatst bewerkt: 07 okt 2014 17:58 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl