De SP28 is IOR gebaseerd.
In de IOR kreeg je geen penalty voor overlap, dus was de sport een zo klein mogelijk grootzeil en zo veel mogelijk overlap.
In de ORC telt die overlap wel mee.
Vanuit die logica zou je dus een HA kunnen overwegen,
maar....
Na een aantal jaartjes ontwerpen onde IOR maakten ze toch bootjes die ghelemaal toegespitst waren op die overlap en konden ze het relatief lage rendement van deze overlap steeds beter uitbuiten.
Daaron kan het zijn dat zo'n boot als een manke vaart zonder die grote genua. Als de ontwerper er in is geslaagds voldoende rendement uit die overlap te halen, dan is het mogelijk deze overlap daadwerkelijk om te zetten in de snelheid zoals die in je handicap wordt verwacht.
Het is dus weer een kwestie van ken uw schip.
Neus eens door de meetbrieven van SP28 (
www.orc.org) en kijk welke schepen hard varen. Het kan namelijk slim zijn om bijvoorbeeld 140% of 135% ipv 150% #1 te varen.
Daarnaast, zoals FMJ al schreef, is het belangrijkste zeil dat je moet hebben de #1 medium/heavy. Hoe langer je die #1 er op kan hebben, hoe beter. Op mijn boot een duidelijk gemis.