Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh?

Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 10 okt 2014 15:24 #559343

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Naar aanleiding van het topic: zeilen in de orc, waarom zou ik?
Er is in dat draadje een aardig gesprek op gang gekomen over de effecten van verschillende types zeilen op de rating in de meetbrief. Persoonlijk snap ik er nog niet veel van, al begint het een beetje te dagen. Ik vermoed zomaar dat er wel meer (toekomstige) instappers zijn die nieuwsgierig zijn naar hoe dat nu allemaal zit en hoe de verschillende teams zo hun beslissingen maken. Vraag is dus aan ervaren ORCers: hoe hebben jullie gekozen voor je zeilen in relatie tot je meetbrief?

Om een (soort van) aftrapje te geven zijn dit mijn overwegingen:
Mijn schip heeft een oude meetbrief (2011). Er is behalve aan het interieur niets gewijzigd ten opzichte van toen. De zeilen zijn dezelfde, de schroef is hetzelfde, het gewicht zal uit en thuis niet veel verandert zijn. Ik vraag dus gewoon een nieuwe meetbrief aan, en laat alles voor wat het is. Ik weet op dit moment gewoon niet beter. (Er is door verschillende ZFers al gereageerd op dit voornemen, maar eenduidig is het nog niet).
Ik heb 1grootzeil, een Genua 1, een Genua 2 en een werkfok. Daarnaast 2 spinakers en nog een stormfok. Er is geen uitzicht op nieuw zeilmateriaal, tenzij er een schip met centen voor de deur komt te liggen. Ik zie wel wat beperkingen aan mijn zeilgarderobe, maar kom er nog goed mee vooruit en doe het er nog even mee.
Boarderbas en FMJ waren al voorzichtig begonnen aan een HA tegen over de G1 en hermeten of juist niet. Om die duscussie weer wat op gang te brengen: wat moet mijn volgende zeil gaan worden, een HA of een G1 en waarom? Wat mij betreft mag de discussie veel breder getrokken worden dan dit en wordt ieders inbreng (on topic) gewaardeerd. Met name ook effecten op de meetbrief zijn interessante onderwerpen.
Laatst bewerkt: 10 okt 2014 15:26 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 10 okt 2014 15:40 #559350

Voor je SP28 is een HA als grootste voorzeil onvoldoende voor weinig wind (onder goede 3bft), dus zul je om mee te kunnen blijven varen altijd een genua moeten hebben. Of je voor een 1 of 2 gaat is persoonlijke keus, maar mijn ervaring is dat een vormvaste (laminaat)genua tot eind 4 goed gebruikt kan worden. Aangezien je een aantal avondwedstrijden vaart, waarbij de wind vaak maar matig is zou ik in jou geval zeker met een G1 blijven varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 10 okt 2014 17:01 #559385

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Eens! Die genua 1 kan je heel lang laten staan, dus dan heb je' m gewoon nodig. Gaat halve wind ook erg lekker.

Heb je een boot met een flink grootzeil en een behoorlijke voordriehoek dan kan het zijn dat de boot aan de wind ook met een HA al lekker wil lopen. Dat valt dan vaak een tikje gunstig uit in wedstrijden (tenzij je stroom tegen hebt). Maar zodra het van aan de wind richting halve wind gaat verliezen die boten dan wel weer behoorlijk snelheid.

Verder heb je heel veel soorten vliegende voorzeilen, daar is ook veel over te doen, met name in offshores. Inshore up-down gebruikt bijna iedereen spinnakers, maar offshore heb je diverse soorten gennakers en 'headsails set flying', waarbij de meetbrief dan ook weer onderscheid maakt in 'tight leech' en 'loose leech' met weer hun eigen verwerking door het VPP. Maar dat is niet zo relevant voor jou, omdat je spinnakers al prachtig aansluiten op je genua 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 10 okt 2014 17:05 #559390

Het antwoord is iets ingewikkelder.
Wat voor rakken verwacht je te zeilen terwijl je onder handicap vaart?

Als het alleen maar upwind/downwind op (hele) korte rakken is ben je hoogst wellicht beter af met een zware en een lichte high aspect fok. Mogelijk met wat spelen met mastbuiging, hoofdwant lokaties, en grootzeil breedtes.

Als je meer wedstrijden gaat doen als rondje Noord-Holland en Schuttevear, dan is het met deze boot eigenlijk een no-brainer en heb je een genua 1 nodig.

Maak dus eens een gedetaileerd overzicht met waar je denkt te varen, en probeer eens te achterhalen hoe de wind geweest is tijdens deze wedstrijden in het verleden. Je zou nog wel eens tot verassende conclusies kunnen komen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 10 okt 2014 19:40 #559437

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
M.i. is de Spirit 28 zo ontworpen dat hij met een grote genua het best presteerde. Zo zagen we hem vroeger ook de verbondsbezem winnen.
Die grote genua bleef er ook vrij lang opstaan.
Kijk dus naar de historie van de boot. En zeker met een modern gesneden grote genua zal de boot nog beter presteren dan met die ouderwetse lappen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 10 okt 2014 19:43 #559440

douwe schreef :
Kijk dus naar de historie van de boot.
Die vlieger gaat lang niet altijd op. Een boot die 30 jaar terug ontworpen is onder bepaalde regelgeving, is niet meer in overeenstemming met moderne regels. Dus de kans dat wat vroeger goed was, onder de huidige regels ook nog goed is, is zeker niet 100%
Bij handicap zeilen gaat het er niet om dat je zo snelmogelijk bent, het gaat erom dat de handicap reken formules denken dat je langzamer bent dan je werkelijk gaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 12 okt 2014 07:03 #559647

Erik, ik snap wat je bedoelt, maar de verhouding tussen grootzeil en voorzeil is bij de SP28 wel heel extreem (m2's cf folder):
Grootzeil 14m2
G1 27m2
G2 21m2
Fok 14m2

Als je van een G1 terug gaat naar een HA fok, die je missschien wel wat groter kunt maken dan de originele fok ga lever je ruim 10m2 in op de maximale 41m2. Dat is heel veel en zorgt met weinig wind gewoon voor te weinig snelheid. Vanaf 3bft zal het vast prima werken met je lagere rating, maar daaronder kom je gewoon echt zeil te kort en slaat de boot niet lekker aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 12 okt 2014 08:25 #559664

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sturgeon22 schreef :
Erik, ik snap wat je bedoelt, maar de verhouding tussen grootzeil en voorzeil is bij de SP28 wel heel extreem (m2's cf folder):
Grootzeil 14m2
G1 27m2
G2 21m2
Fok 14m2

Als je van een G1 terug gaat naar een HA fok, die je missschien wel wat groter kunt maken dan de originele fok ga lever je ruim 10m2 in op de maximale 41m2. Dat is heel veel en zorgt met weinig wind gewoon voor te weinig snelheid. Vanaf 3bft zal het vast prima werken met je lagere rating, maar daaronder kom je gewoon echt zeil te kort en slaat de boot niet lekker aan.

Heel duidelijk! Ik heb zelf de ervaring. Friendship 26 met HA fok, weinig wind en een beetje golfjes op het Ijsselmeer en je ligt regelmatig stil, terwijl een genua je er dan nog door trekt.Op dat moment is die genua effectiever t.o.v. de rating dan de HA.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 12 okt 2014 08:59 #559670

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die genua 1 blijft in wedstrijden erop tot 16 kts true, dan de genua 2 tot een kleine 25 kts true. Aangezien de ORC GPH een gemiddelde is tussen de prestaties bij 6-20 kts is de penalty die je krijgt voor het met lichtweer hebben van een genua 1 niet zo groot. Gaat die genua er al bij 10-12 kts af zoals bij veel modernere ontwerpen dan ligt het anders.

Bovendien heb je zomers bij avondwedstrijden vaak weinig wind, dan heb je er helemaal voordeel van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 12 okt 2014 09:39 #559676

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Enkele jaren geleden zaten er rare dingen in de orc meting. Mijn vorige boot was een echte toerboot. De fok die er bij zat zat op een roller die erg hoog boven dek uitstak. De ruimte tussen dek, voorstag en mast was groter dan de oppervlakte van de genua. Toch werd er toen van uit gegaan dat je genua minimaal die maat had. Ik kwam dus een paar meter te kort, die niet in de rating werd opgenomen. Ik vond dat erg onredelijk, waar heb je anders een meting voor nodig? Toch juist om met dit soort dingen rekening te houden?
Vergelijkbaar was toen de lengte van de spiboom, of het achterlijk van de genua, wat hier eerder ook al gemeld is. Ieder jaar wordt er tijdens een congres weer aan de formule gesleuteld, waardoor hij steeds beter wordt.

Als je nu dus die Genua 1 weg laat maakt het vooral ook uit hoe de wedstrijd gevaren wordt. In triple number komt het echt wel tot uitdrukking dat je zonder die G1 vaart. In L condities mag je dan meer boten voor je laten dan in M condities.
Als je een wedstrijd doet die niet met triple number wordt gevaren heb je een onevenwichtige rating. Met weinig wind zal je dan niet snel goed scoren.

Dit sluit aan bij wat FMJ hieronder schreef. De sp28 moet het hebben van de genua, en hij kan lang blijven staan. ik zou hem er niet snel afhalen. Dit nog los gezien van het zeilplezier. Er is niets frustrerender dan met weinig wind geparkeerd te liggen terwijl de rest wel gaat. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 12 okt 2014 09:59 #559679

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Exact! Je zou een trage handicapkiller van je boot kunnen maken en de mogelijkheid hebben alles op handicap te kunnen winnen (mits je binnen de reglementaire tijd finisht), maar dan is alle fun wel van boord.

Die IOR boten willen grote genua´s en dan performen ze het beste. Die van mij heeft dan nog een relatief grootzeil. En voor het onderzoek gaan we van de winter met een oud zeil experimenteren met plaats bolling, maximaal overlap, maar met de geneugtes van een High-Aspect bij handling. Dus hij moet binnen de stagen getrimd kunnen worden. Dat zal mogelijk lukken door een apart achterlijk en meer latten.

We willen zo onderzoeken of we mijn boot bij 8 a 10 knopen al aan krijgen en zien of we de genua uit de handicap kunnen krijgen. De concessie op boatspeed moet echt minimaal zijn, we moeten mee kunnen in de vloot.

Vraag is of het werken gaat, maar het experiment is al leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 12 okt 2014 19:30 #559781

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Dit weekeinde met 3 boten en 9 vrienden op pad geweest. Onwijs veel plezier gehad van de G1 en de spinaker (nadat ik hem terug had gekregen van de boefjes).

Bedankt voor de adviezen en uitleg. Heel leerzaam om te lezen dat het per schip zo kan verschillen.
Vooralsnog denk ik dat we vooral wedstrijden zullen varen waarbij je een bepaalde route moet afleggen. Upwind/downwind heb ik nog nooit gedaan, zal ik eens induiken.

Het is heel herkenbaar dat de sp28 veel baat heeft bij de G1. In een van de woe-avondwedstrijden hebben we met de G2 gevaren en kwamen direct te kort. Wat me ook opvalt is hoe belangrijk hoogte is. Vandaag met een zeer wisselvalig windje konden we daar mooi mee oefenen. Komt allemaal erg nauw, zeker met de toch wel flink gebruikte G1. Bij meer wind lukt het allemaal prima, maar met weinig.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je zeilen in de ORC meetbrief: huh? 13 okt 2014 10:07 #559936

De SP28 is IOR gebaseerd.

In de IOR kreeg je geen penalty voor overlap, dus was de sport een zo klein mogelijk grootzeil en zo veel mogelijk overlap.

In de ORC telt die overlap wel mee.

Vanuit die logica zou je dus een HA kunnen overwegen, maar....

Na een aantal jaartjes ontwerpen onde IOR maakten ze toch bootjes die ghelemaal toegespitst waren op die overlap en konden ze het relatief lage rendement van deze overlap steeds beter uitbuiten.

Daaron kan het zijn dat zo'n boot als een manke vaart zonder die grote genua. Als de ontwerper er in is geslaagds voldoende rendement uit die overlap te halen, dan is het mogelijk deze overlap daadwerkelijk om te zetten in de snelheid zoals die in je handicap wordt verwacht.

Het is dus weer een kwestie van ken uw schip.

Neus eens door de meetbrieven van SP28 (www.orc.org) en kijk welke schepen hard varen. Het kan namelijk slim zijn om bijvoorbeeld 140% of 135% ipv 150% #1 te varen.

Daarnaast, zoals FMJ al schreef, is het belangrijkste zeil dat je moet hebben de #1 medium/heavy. Hoe langer je die #1 er op kan hebben, hoe beter. Op mijn boot een duidelijk gemis.
Laatst bewerkt: 13 okt 2014 10:07 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl