@ Harm. Hoe zien die wedstrijden er bij jullie uit (linkje) met de uitgekeinde finish?
Ik heb zo gauw geen linkje maar kan mijn best doen het te beschrijven.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat de boten die over het algeneem meevaren (enkele gasten daargelaten) wel redelijk bekend zijn. Maar goed.
De gemiddelde baan is een paar lussen om bestaande tonnen (die grote jongens die er toch al liggen)
Inschrijving voor de wedstrijd sluit de woensdag voor de desbetreffende wedstrijd dus op de vrijdag bij de breefing zijn alle schepen bekend en daar worden de banen en deelnemerslijsten uitgereikt.
Per wedstrijd zijn er meestal een 4 a 5 tal banen waar op de dag zelf door de wedstrijdleiding uit gekozen word aan de start (groot bord op het startschip met A B C enz.)
De deelnemers zijn op Yardstick ingedeeld in klassen en de langzaamste klasse start als eerste elke volgende klasse (meestal een stuk of 4 a 5) start 10 minuten later van langzaam naar snel.
Afhankelijk van het weer en de windrichting word per klasse een baan gekozen en eventueel zelfs omgedraaid (aangegeven met vlag op het startschip) dit geld overigens dan voor de hele wedstrijd.
Over het algemeen is het zo dat de echte langzamere schepen (yardstik 115 en hoger) een baan varen waarvan de lussen ongeveer een tonlengte korter is als die van de snellere schepen. En uiteindelijk komt het op die manier allemaal ongeveer tegelijk weer terug in de haven aan.
Nou is er hier nog een factor die mee speelt in zowel de banen als de starttijden en dat is de dikke stroom die hier loopt (bij vol tij is dat ongeveer 3 knopen) Dat betekent dus dat je een soort jojo krijgt in het veld. De schepen die op een rak varen dat in de stroom op is en als eerste om de ton heen gaan die bouwen dan in no time een enorme voorsprong op door die 6 knopen verschil in snelheid. Vandaar de lussen op die manier word dat weer een beetje opgeheven omdat die snelle jongens het bij de volgende ton ook weer als eerst tegen de stroom in hebben en de boel op die manier weer wat word recht getrokken.
Mocht het echt helemaal volledig spaak lopen dus dat het er op lijkt dat de vooraf gemaakte calculatie niet gaat kloppen door bijvoorbeeld plots heel weinig wind en schepen dus niet meer rond lijken te gaan komen dan gebeurd het nog wel dat de baan bij een merkteken word afgekort. Op die manier probeert men dan alsnog iedereen een beetje op tijd binnen te hebben.