Nachtvlinder schreef :
rooiedirk schreef :
Maar een van de voordelen van een platbodem is dat je gewoon voor de wind kunt strijken. Dus dat lef en geluk valt wel mee.
Ja, maar als ik als opgelopen zeilboot vastloop of zelf aan het oplopen ben, zal er dan op tijd gestreken en snelheid verminderd kunnen worden? In dit soort slootjes (dit voorbeeld is niet écht nauw wat dat betreft) lijkt me dat je je snelheid goed moet kunnen reguleren omdat oplopen niet altijd mogelijk is.
Precies dit heb ik meegemaakt.
Komende van de Grote Brekken, op weg naar Sloten kwam ik onder zeil vast te zitten kort na de bocht van de Rijnsloot naar de Haringsloot. Omdat het druk was voer ik zover mogelijk stuurboord ongeveer 4 - 5 m uit de oever. Kort daarna, voordat ik de motor kon starten, kwam achter mij uit de bocht een platbodem (Groninger Bol) onder motor die met zijn vaart mij niet meer kon ontwijken en mijn pas gespoten romp behoorlijk kraste. De schipper wilde niet stoppen om de schade te bespreken. In het wegverkeer is de schuldvraag dacht ik zo dat de oploper schuld is omdat deze een zodanige snelheid moet hebben zodat altijd tijdig gestopt kan worden.
Mijn verzekeraar wilde echter geen procedure starten omdat volgens hem de schuldvraag te discutabel zou zijn.
Dus in het vervolg maar altijd de motor bij. Overigens kan dit onder motor ook gebeuren.
groet,
Ger