Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meetkunde vraagstuk stroming en wind

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 12:52 #627213

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Als je de keus hebt altijd stroom onder de leiboeg houden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 12:54 #627214

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Dus wat ik schets klopt inderdaad?
Kun je dat iets toelichten?
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 21 mei 2015 12:55 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 13:02 #627216

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
De stroom onder de leiboeg drukt je naar de wind en vaar je hoger, doe je het andersom vaar je juist lager.
Vergis je niet als je 5 knopen vaart en je wordt 1-2 knopen verzet door stroom is dat best veel.
In jouw plaatje wordt die 45 graden aan de wind dus veel minder dan 45 als je stroom onder leiboeg houdt. Maak een berekening waarbij je 5 mijl van je startpunt onder 45 graden tov van je gewenste koers vaart en verplaats je eindpunt 1 of 2 mijl loodrecht op en richting gewenste koers door de stroom.
En doe hetzelfde maar dan andersom.....
Eventueel houd je nog rekening met in ene geval 45 graden tegen stroom en 45 graden met stroom mee in andere geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 13:06 #627217

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Je tekening geeft ook duidelijk aan dat je in de rechtse situatie verder opgeschoten bent (VMG) richting je doel ondanks de lagere grondsnelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 13:14 #627218

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Okee duidelijk! bedankt voor je reactie.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 13:37 #627223

Nog een reden om de stroom op de lijboeg te houden:
meer wind, dankzij de stroom.
Op halve wind krijg je meer dan de stroomsnelheid aan knopen wind erbij.
Met de stroom op de loefzijde gaat dat er juist af..... dus het verschil verdubbelt ook nog eens.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 13:44 #627225

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ja en je kunt dus evt. ook als de windrichting net iets te voorlijk in komt en je polair zegt dat je met een iets minder scherpe koers je een hogere snelheid haalt dus ook iets minder scherp aan de wind gaan varen met een hogere snelheid.

En omgekeerd zou je dit kunnen toepassen als de condities wat te heftig worden en je wat minder wind in de zeilen wilt...Stroom onder de loefboeg nemen, en daarmee de winddruk in de zeilen verminderen.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 13:52 #627231

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Ok en nu een domme vraag van mij :unsure: , maar stroom onder de lijboeg daar bedoelen jullie dus mee tegen de stroom invaren?
Volgens mij heb ik namelijk altijd stroom onder de lijboeg zowel er tegenin als er vanaf allen vanuit een andere richting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 13:53 #627232

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Klopt allemaal... Zolang de wind uit dezelfde richting blijft komen.

Als er een verandering van windrichting verwacht wordt (bvb. Doortrekken van een depressie) dan moet je die ook in je berekeningen betrekken om ipv. De verwachte windshift (krimpend of ruimend) aan de goede kant te zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 13:55 #627233

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Westenwind, doel pal west, stroom N naar Z dan ga je over Sb varen en heb je de stroom onder de leiboeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 13:56 #627234

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
er schuin tegen in dus..? :unsure:
Laatst bewerkt: 21 mei 2015 13:57 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 14:08 #627238

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Yep
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 14:08 #627239

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Je zit nog met meer factoren: gebieden die je wilt ontwijken, TSS die je haaks wilt oversteken bijvoorbeeld. Verder dat de stroom overal niet even sterk is, windrichting is natuurlijk super bepaldend. Halve wind of moet je laveren.
Met halve wind en stroom dwars ga je als je stroomkoppeld gewoon op ware kompaskoers naar je doel af als er tenminste een veelvoud van ongeveer 12 uur is. (denk ik...)
Laatst bewerkt: 21 mei 2015 14:10 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 14:11 #627240

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Uiteraard. Het was puur een vraagstuk voor een ideale situatie zonder variaties of te behalen waypoints.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 15:50 #627268

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Waterblok schreef :
Je tekening geeft ook duidelijk aan dat je in de rechtse situatie verder opgeschoten bent (VMG) richting je doel ondanks de lagere grondsnelheid.
Tja, de tekening wel. Probleem is alleen dat die tekening bepaald niet zuiver is.
Duidelijk kun je zien dat de hoek waarmee de koers naar links is aan gegeven groter is dan 45 graden.
Naar rechts duidelijk minder.
Maak die hoeken gelijk, teken de stroom in en je zult zien dat de beide stippellijntjes precies op dezelfde hoogte liggen.
De kneep zit hem in het feit dat de windrichting op stromend water ook verandert waardoor je met de stroom op de lijboeg hoger aan de werkelijke wind kunt varen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 21 mei 2015 16:02 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 16:10 #627271

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
zeekraal schreef :
Waterblok schreef :
Je tekening geeft ook duidelijk aan dat je in de rechtse situatie verder opgeschoten bent (VMG) richting je doel ondanks de lagere grondsnelheid.
Tja, de tekening wel. Probleem is alleen dat die tekening bepaald niet zuiver is.
Duidelijk kun je zien dat de hoek waarmee de koers naar links is aan gegeven groter is dan 45 graden.
Naar rechts duidelijk minder.

Dat is nou wat ze gezichtsbedrog noemen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 17:09 #627295

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Goed gezien Zeekraal. De hoeken waren niet gelijk.
Ik heb hem nogmaals gemaakt, nu met een wat grotere schaal en zuivere hoeken en dan komen de stippellijnen inderdaad samen.
Dus stel dat je 12 uur vaart, dan heb je dus 1 x stroming N-Z en 1 x stroming Z-N, dan kun je concluderen dat beide strategieën een gelijke ETA hebben, maar je veel meer mijlen aflegt over de loefboeg?

En dat het verschil er dus in zit de de (werkelijke?) wind op stromend water in je voordeel is als je over lei vaart.
Is dat ook nog te verklaren? Ligt dat aan het feit dat je meer naar de wind toe wordt gedrukt, daardoor schijnbaar de wind ruimer inkomt en je daardoor ook sneller vaart?

Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 21 mei 2015 17:20 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 17:50 #627307

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Onafhankelijk van deze vraag is het bij een oversteek nie theel erg van belang. Zoals je zelf zegt: 6 uur stroom de ene kant op, 6 uur de andere kant op...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 17:54 #627309

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Dat ben ik niet met je eens Trotti,
Als je op het verkeerde moment overstag gaat, of de overstag mmenten niet gelijk zijn (dus bijv 2 uur over BB, twee uur over SB, etc ) kun je een flink stuk weggezet worden lijkt me...

Met halve, ruime of voor de wind heb je inderdaad gelijk, maar dan vaar je ook geen kruisrakken (tenzij je afkruist ;) )
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 21 mei 2015 17:58 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 18:04 #627311

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
tekeningen kloppen beide niet.
Het gaat er om dat je schip altijd even snel vaart, en je dus in een uur altijd dezelfde afstand aflegt. Vanuit het punt onderin de tekening (het startpunt) moeten dan dus alle lijnen even lang zijn. De hoeken heb je wel goed. Maak hem nog maar eens op deze manier en verwonder je hoeveel verder je in een uur in Westelijke richting opschiet als je de stroom onder de juiste boeg hebt. Bij een overtocht tegen de wind in die langer dan een tij duurt ga je dus in principe op de kentering van het tij overstag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 18:12 #627313

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Zo bedoel je?
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 18:13 #627314

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Juist, dat bedoel ik!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 18:16 #627316

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ik vraag me af of dat klopt. Je legt door het water wel dezelfde afstand af, maar omdat het water tov de grond beweegt leg je over de bb boeg een grotere afstand af over de grond
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 18:17 #627317

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
STW zal hetzelfde zijn idd ,maar SOG toch niet lijkt me...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meetkunde vraagstuk stroming en wind 21 mei 2015 18:21 #627319

Leuke oefening, het meeste is wel gezegd.

Wat gaat er goed of fout in onderstaande, veel eenvoudigere benadering:
  • Stroming is volstrekt symmetrisch, dus qua stroom wordt het effect van de 6h durende zuidgaande stroom exact opgeheven door de 6h durende noordgaande stroom. Welke kant je ook opvaart. Daar hoef je dus helemaal niet naar te kijken;
  • Het belangrijkste effect wordt, zoals BK noemt, veroorzaakt door de stroomwind: de ware (niet geo) wind die de boot ondervindt krijgt een vectorcomponent op de geowind;
  • In je polar kun je opzoeken hoeveel sneller en hoger je boot door deze 2 knopen extra én ruimer invallende wind kan lopen;
  • Ben benieuwd of je op hetzelfde plaatje uitkomt als je alleen de invloed van de windcomponent uittekent: dáár zit volgens mij het verschil in!

Bij lichtweer kan die 2 kn windverandering het verschil maken tussen "lopen" en dobberen, zeker als je nagaat dat (als je de stroom op de loefboeg pakt) je 4 knopen wind mist! Bij harde wind daarentegen kan het het verschil zijn tussen reven of niet reven.
Laatst bewerkt: 21 mei 2015 18:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl