Sowieso wil je eerder reven dan met "een knik in de schoot" varen. Met een knik in de schoot varen, haalt het zeilpunt niet naar voren en niet naar beneden. Knik in de schoot is eigenlijk alleen maar goed om snel een vlaag te lozen.
Reven doet dat wel, en zorgt zo voor minder loefgierigheid, en dus minder tegenroer, en dus minder remmen.
Daarbij, voor zover ik altijd geleerd heb, gaat t vooral om de totale koorde van het hele vleugel profiel. Dus Fok en grootzeil samen.
Dat er af en toe een deukje in het grootzeil valt bij hoog aan de wind is dan niet zo erg. Bovendien: je VMG is het best als je balanceert op t punt dat het hele systeem nog net niet helemaal in elkaar flikkert. Dat kost al best wat snelheid, maar de graden winst die je haalt, maken dat ruim weer goed. Je moet er natuurlijk niet overheen, dan lig je stil. Dat dan weer wel.
Er zijn ook mensen die zweren bij veel twist. Geen idee waarom. Twist is alleen maar goed om het verschil in windsnelheid tussen boven en beneden op te vangen. Het gaat uiteindelijk om het horizontale vleugelprofiel dat je de wind aanbiedt. Dat moet over een zo groot mogelijk gebied gewoon netjes kloppen. Ook daarvoor is helling slecht: je zeil lijkt wel OK te staan, maar de horizontale doorsnede klopt echt helemaal niks meer van.
www.zeiltheorie.nl/plaatjes/twist3d.png