Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wedstrijden op stromend water

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 20:20 #636987

Ok, gister weer eens vrolijk laatste geworden bij de Twilights :-)

Was overigens een prachtige avond dus genoten.

Maar ik heb een vraag: Zie hieronder een stukje van onze track van afgelopen woensdag.

We varen van O20 (rechts onder) naar O19 (links boven). 1.5kts stroming dwars op bakboord (zwarte pijl), 14 kts wind (blauwe pijlen).

Het is me duidelijk dat we dit fout doen :-) De lijn die we varen is een sterke kromme omdat we op de boei blijven afsturen.
Ik heb de lijnlengte opgenomen, we varen sowiezo ongeveer 4% meer afstand.

Nu is mijn vraag: wat is de juiste manier? Ik neem aan de juiste taktiek is om een vaste COG te sturen van O20 naar O19? Dat levert de korste lijn op, maar is dat ook de snelste route?

Verdere tips voor wedstrijdzeilen op stromend water zijn ook altijd welkom!

Groet
Bas

PS app is RaceQs

Laatst bewerkt: 18 juni 2015 20:22 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 20:39 #637007

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Bas, je moet inderdaad consequent corrigeren voor de stroom. Die zet je immers voortdurend weg naar stuurboord. Stel dat de COG van O20 naar O19 300 graden is dan je qua heading ongeveer 285 graden moeten aanhouden. Die 15 graden verschil tusse heading en COG is nodig om de stroom te corrigeren.

Dus GPS repeater in zicht vanuit de kuip is erg handig. Succes!
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 20:48 #637015

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Best even op voorhand een stroomdriehoekje tekenen, bijstellen kan dan via die GPS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 20:50 #637016

Dat is geen probleem, dubbele ST70 in de kuip en Roosmux met GPS!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 20:50 #637017

En waarom zou je dat doen ipv rechtstreeks op COG sturen via GPS?
Karick schreef :
Best even op voorhand een stroomdriehoekje tekenen, bijstellen kan dan via die GPS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 20:52 #637019

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Eigenlijk moet je je polair hier ook nog in betrekken. Het hoeft niet zo te zijn dat de kortste lijn het kortste duurt.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 20:52 #637021

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Verder is het van belang om goed uit te zoeken hoe de stroming zich beweegt (en veranderd gedurende een race!), dan kun je de meest gunstige route varen. Ondieper water betekend meestal minder stroom, afhankelijk van of je stroom mee of tegen heb kun je daar goed gebruik van maken!

Als je te maken hebt met sterke variatie in stroomsnelheid (geulen enzo) dan kan het ook voordelig zijn om die sneller over te steken door tijdens het kruisen minder hoog te gaan varen. Dat verlies je welliswaar hoogte maar zit je ook minder lang in een sterke tegenstroom. Omgekeerd geldt dat ook.
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 20:55 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 20:58 #637027

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Als je zuiver via je COG werkt dan ga je enkel reactief werken. Ik kijk liever eerst even de stroomtabellen na om proactief te weten wat er staat aan te komen. Stroom veranderd voortdurend.
Komt daarbij dat de stroming zeker op de Oosterschelde nogal kan verschillen naargelang de kant van de geul waar je zit. Je doet er soms veel voordeel bij om de goede kant van de geul te kiezen om.meer stroom mee (of minder stroom tegen) te hebben.
Dat mis je allemaal als je enkel met je GPS gaat werken. Wat niet wil zeggen dat het de makkelijkste manier van werken is. Zolang je maar beseft dat je mogelijk nog zaken laat liggen.

Edit Bant is mij voor!
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 20:59 door Karick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 20:58 #637028

Gijper schreef :
Eigenlijk moet je je polair hier ook nog in betrekken. Het hoeft niet zo te zijn dat de kortste lijn het kortste duurt.

Ja, precies dat was eigenlijk mijn vraag. Maar hoe weet je dat? Dat wordt ingewikkeld.... (en leuk)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 21:02 #637029

Bant schreef :
Verder is het van belang om goed uit te zoeken hoe de stroming zich beweegt (en veranderd gedurende een race!), dan kun je de meest gunstige route varen. Ondieper water betekend meestal minder stroom, afhankelijk van of je stroom mee of tegen heb kun je daar goed gebruik van maken!

Als je te maken hebt met sterke variatie in stroomsnelheid (geulen enzo) dan kan het ook voordelig zijn om die sneller over te steken door tijdens het kruisen minder hoog te gaan varen. Dat verlies je welliswaar hoogte maar zit je ook minder lang in een sterke tegenstroom. Omgekeerd geldt dat ook.

Op een ander rak was er duidelijk minder stroom tegen, maar ook minder wind, dicht onder de dijk. Ik vind het nog heel lastig te bepalen wat dan beter is, kiezen voor meer wind of minder stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 21:04 #637031

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Via je polair kan je nagaan wat je (theoretische) snelheidswinst is door een gunstigere koers te varen, zolang de extra afstand die je daardoor aflegt maar goedgemaakt wordt door je snelheidswinst (VMG)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 21:08 #637035

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Bas van Dijk schreef :
Op een ander rak was er duidelijk minder stroom tegen, maar ook minder wind, dicht onder de dijk. Ik vind het nog heel lastig te bepalen wat dan beter is, kiezen voor meer wind of minder stroom.

In bijna alle gevallen moet je meer rekening houden met water dan met wind. Water heeft meer weerstand...
Zo leg je bvb. aan tegen de wind, behalve als er stroom staat, dan leg je aan tegen stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 18 juni 2015 21:11 #637037

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je er een 'deuk' in je polar zit bij de koers die je moet varen (hoger en lager gaat harder) dan ga je eerst wat hoger en dan wat lager (of omgekeerd maar dat heeft niet mijn voorkeur). Vooral bij planeerbakken wil dat goed werken als je net niet kan planeren. Maar als je net niet met spi kan en met spi echt harder gaat dan met genua dan werkt het ook goed. Heb je dus meer profijt van op een boot met alleen een kleine genua en wel een grote spi, dan op een boot met een grote genua 1 en een kleine spi.

Met de stroom is veel meer van belang hoeveel stroom je hebt. Is het de hele weg gelijk dan gewoon zo sturen dat de horizon niet verschuift tov het merkteken (of op COG). Maar met het opzoeken van meer stroom mee of minder stroom tegen pak je de echte winst, meestal nog veel meer dan met het benutten van de windshifts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 02:52 #637075

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Met de stroom is veel meer van belang hoeveel stroom je hebt. Is het de hele weg gelijk dan gewoon zo sturen dat de horizon niet verschuift tov het merkteken (of op COG). Maar met het opzoeken van meer stroom mee of minder stroom tegen pak je de echte winst, meestal nog veel meer dan met het benutten van de windshifts.

AMEN! ;)

Hier op de eems bijvoorbeeld hebben we van die hele duidelijke schuimlijntjes langs de platen lopen.
Daar kan het zelfs zo erg zijn dat je aan de ene kant van de lijn stroom mee hebt en aan de andere kant van de lijn stroom tegen. Ik heb het zelfs zo erg meegemaakt bij heel weinig wind. Dat als je aan de ene kant van het lijntje voer je absoluut niet meer kon zeilen (wind en stroom hieven mekaar volledig op) en je aan de andere kant van het lijntje nog wel lekker kon kruisen met een knoopje of 3 boatspeed (daar had je dan net een heel klein beetje stroom mee zodat dat beetje wind wat er was zelfs nog een beetje versterkt werd).

Verder wil ik de TS nog als tip mee geven maak je slagen steeds korter naarmate je dichter bij het merkteken komt. Als je dan een keer een foute slag maakt (zoals in de startpost weergegeven) dan zijn de consequenties een stuk minder. ALs ik namelijk naar je startpost kijk had je de ton een flink stuk overzeild als je niet steeds een beetje meer was afgevallen.

En als laatste voor de stroom en voor de wind met weinig wind is een HEL!! dat kleine beetje wat er nog is word hier bij ons bijna volledig opgeheven door de 3 knopen stroom die je dan achter de kont aan hebt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 06:02 #637087

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Eens met veel zaken die hiervoor geschreven zijn. Als je echter twijfelt kijk dan gewoon naar het veld. Viel je niets op aan de boten voor je? Als dit de situatie was heb je bij de NW boei bijna voor de wind moeten varen, en dat is meters verliezen. Waar zat de rest van het veld?

Als je doet wat de rest doet krijg je wat de rest krijgt. Vanuit die gedachte doe ik soms dingen die het veld juist niet doet maar daar zit dan een theorie achter. Die klopt of niet, dat zie je dan wel. Als het veld lager blijft varen en jij als enige hoog, vraag je dan af waarom zij dat doen. Als je dat kan verklaren kan je ook gaan beredeneren waarom een andere koers mogelijk meer potentie heeft.

Mijn advies is om eerst de kortste route zo snel mogelijk af proberen te leggen. Is je boot in orde en lukt het je om maximale bootsnelheid te varen, dan kom je een niveau hoger, namelijk op die van strategie. Dan ga je omgevingsfactoren gebruiken of zelfs psychologie.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 07:34 #637107

Michel,

ja, zeer mee eens.
Probleem is dat de rest van het veld ons ver voor was dus al bij de bovenboei toen wij de onder boei namen. We liggen (nog :-) ) vaak achteraan, ook al omdat we de beste rating hebben van ons veld, veel boten zitten rond de 85, wij op 103.

Maar wat je zegt is wel waar. We gingen samen met een andere 'achterblijver' de boei rond, die ging veel lager varen dan wij, wij dachten 'wat gaat die doen??' even dachten we hem zelfs te kloppen maar halverwege viel het kwartje bij ons dat wij het fout hadden gedaan en hij goed, was zeker een minuut eerder bij de bovenboei dan wij....

Dus was onze conclusie idd ook dat we meer op de rest van het veld moeten letten en bij twijfel moeten doen wat die doen.

Het is een leerprocess ;->

PS we moesten idd flink afvallen om er niet overheen te gaan, je ziet dat ook in de snelheid terug: de kleur van de track is snelheid
Geel = 7kts
Blauw = 4 kts

en dit is SOG. Dus buiten dat we meer aftstand hebben gevaren is onze snelheid aan het afnemen.
Nu nam de wind ook af dus ik weet niet zeker hoeveel hiervan wind is en hoeveel koers maar de les is duidelijk.

Bedankt allemaal voor de tips !
Laatst bewerkt: 19 juni 2015 07:37 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 09:57 #637160

Op stroom kies je over het algemeen ook voor een korter aanlooprak naar de boei. Ik hanteer de volgende stelregel (losjes):

-Aan de wind tegen de stroom in; liever íets overzeilen, want overstag gaan met de stroom tegen zet je een eind terug, prikken werkt averechts.
-Aan de wind met de stroom mee; Scherp aanvaren, prikken kost je vaak véél minder dan twee x kort overstag.

Let ook op je downwindrak, afhoeken kan slecht uitpakken met de stroom tegen, dieper varen kan effectiever zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 10:26 #637172

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Bas, die rating van jou, daar ben ik jaloers op. Wij hebben een rating van 98,x.

Als ik het zo lees heb je prima door hoe de theorie werkt. Dus zou je eens kunnen kijken naar je stuurman. Die vaart blijkbaar een "rondje". Ik neem niet aan dat hij continu naar cog zit te loeren, maar gewoon om zich heen? Kijkt hij over de lengte van het schip en bepaalt hij zo de koers? Dan vaart hij niet de cog, maar de peiling. Hij corrigeert dan als het ware achteraf voor stroming en/of drift.
Krijg je zo'n mooie kromming van.
Teken de koers eens in op de kaart en reken dan terug. Bepaal met de vectoren hoeveel de stroming je verzet en schat eens in wat de drift zal zijn? En laat de stuurman dan de kompaskoers sturen en vergelijk het tijdens het varen eens met de cog.
Laatst bewerkt: 19 juni 2015 10:27 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 11:02 #637182

Hi Koko,

Bedankt.

Over de stuurman:

Mijn hele bemanning heeft (zo mogelijk :-) ) nog minder ervaring dan ik. Deze stuurman zat voor de 2de keer op zijn leven op een zeilboot (1 keer valkje gehuurd met zijn gezin) en deed het verder erg goed. Was op mijn aanwijzing dat hij op de boei afstuurde, ik heb de stroom onderschat in dit geval. Daar kwamen we achter toen we moesten ruimen op het laatst, en de andere boot die tegelijk met ons bij de beneden boei was opeens ruim voor ons de boei ging ronden....

Daarna met de stuurman uitgebreid over de theorie gesproken en hij leest mee en wil ook graag bijleren. Vandaar dit draadje.

Bedankt voor alle tips. Zoland er duidelijk ruimte is om te verbeteren geven we niet op :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 11:48 #637198

koko schreef :
Bas, die rating van jou, daar ben ik jaloers op. Wij hebben een rating van 98,x.
Wel of geen spi, laminaatzeilen en klapschroef scheelt best veel. Wij hebben 99,5 met laminaatvoorzeil, spinnaker en vaanstandschroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 13:09 #637220

? Ik héb geen SW rating. Ik vaar ORC. Jaloezie is niet nodig want op het moment is de rating zéér matig en is er weinig zicht op verbetering.

Standaard SW voor mijn boot is 100. Voor een 30 cm dieper stekende Rush regatte met racetuig: óók 100, voor een Rush Royale, met loodkiel: Oók 100....

Laat maar weer zien hoe krom SW is. Snel ORC declared brief gaan halen dus! Zuurpruimen op je SW rating is zinloos, het alternatief ligt er gewoon!
Laatst bewerkt: 19 juni 2015 13:12 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 13:11 #637221

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
boarderbas schreef :
? Ik héb geen SW rating. Ik vaar ORC. Jaloezie is niet nodig want op het moment is de rating zéér matig en is er weinig zicht op verbetering.

Er zijn meer mensen die "Bas" heten... :whistle:
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 13:13 #637223

Onmogelijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 13:32 #637228

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Sturgeon22 schreef :
koko schreef :
Bas, die rating van jou, daar ben ik jaloers op. Wij hebben een rating van 98,x.
Wel of geen spi, laminaatzeilen en klapschroef scheelt best veel. Wij hebben 99,5 met laminaatvoorzeil, spinnaker en vaanstandschroef.

Weet ik hoor, maar wij hebben 10 jaar oude zeilen, geen laminaat. Wel 2 spinakers en een enorme G1 en klapschroef. Het schip is ook ORC gemeten, maar de club manipuleert met de sw waarde om de kansen voor nieuwkomers, laminaatzeilers of ouwerommellapjes gelijk te houden. Hilarische discussie levert het op, maar de intenties van de commissie zijn oprecht. Zo kan iedereen, jong of oud, rijk of minder gefortuneerd, ervaren of debutant een keer winnen. Das ook leuk.

Bas, nog een keer kijken naar je instructies denk ik.
Rekenen met vectoren, dat moet jou wel lukken toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wedstrijden op stromend water 19 juni 2015 14:01 #637241

Rekenen net vectoren? Ja. Dat lukt wel ja :-)

Bedankt


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl