Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zo hoog mogelijk reachen of......??

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 25 juni 2015 21:02 #638981

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
Je moet kijken naar welke kant de val van je spi op staat om te zien of het zin heeft om zo hoog te reachen. Geeft die alleen zijdelings kracht (spectaculair maar geen/weinig zin) of ook nog voorwaartse kracht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 25 juni 2015 21:18 #638989

Koko, misschien mis ik iets maar je Polair zegt dit toch gewoon?
DA/gybe angle? is afhankelijk van de wind voor onze boot van 180 (bij 12kts) tot 145 (!!) bij 6kts
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 25 juni 2015 21:26 #638995

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
@jasper schreef :
Je moet kijken naar welke kant de val van je spi op staat om te zien of het zin heeft om zo hoog te reachen. Geeft die alleen zijdelings kracht (spectaculair maar geen/weinig zin) of ook nog voorwaartse kracht

Eeuuhhh, deze snap ik niet. Kijken naar de val van de spi? Ik vermoed een typo of een woordverwarring.
Ben nieuwsgierig naar de uitleg.

Bas van Dijk schreef :
Koko, misschien mis ik iets maar je Polair zegt dit toch gewoon?
DA/gybe angle? is afhankelijk van de wind voor onze boot van 180 (bij 12kts) tot 145 (!!) bij 6kts

Die opsomming heb ik eigenlijk nooit echt bestudeert. Het kwartje wil nog niet erg vallen.
Laatst bewerkt: 25 juni 2015 21:26 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 25 juni 2015 22:43 #639028

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Als je de spi niet helemaal tegen de mast aan hijst, steekt er een stukje val naar buiten. Hoe verder dat uitpiepende stukje val naar voren wijst, des te meer voorwaartse snelheid creëert de spi. Wijst de val vanaf de masttop (of waar hij de mast verlaat) naar een van de boorden, dan zorgt de spi voor veel helling maar geen voortgang. Dat is wat @jasper bedoelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 05:38 #639050

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
Dank Delphi klopt helemaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 05:52 #639052

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Als je in de wedstrijd zit, je ligt voor en je directe concurrent doet iets anders dan jij....dan kopieer je hem in alles wat hij doet. Zo zorg je ervoor dat je tussen hem en de finish blijft en hij geen heel andere wind heeft dan jij. Dan kan hij ook niet ontsnappen.

Met de beperkte wind van gisteravond levert een reach inderdaad op. Hoe dieper je vaart, hoe minder druk, dus minder snelheid. Afkruisen is dus het devies, en hoe minder wind, hoe hoger de koers. Kwestie van VMG-en (polar kan je dan lekker laten liggen, die gebruik ik alleen bij aanschaf van een boot).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 06:05 #639054

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Eea is imho wel afhankelijk van vorm van de spi. Dwz runner of reacher. Met relatief weinig wind doet die grote lap imho altijd toch net iets meer als je genua. Maar als je te veel helling krijgt is het over.
Je polair geeft ook aan of als je hoger was gaan varen je daadwerkelijk harder was gegaan ( de gybe angels geven de afkruishoek af waarbinnen je ( volgens polair ) nog zinnig afkruist. Echter je stuurt nooit binnen de 5 tot 10 graden recht en gijpen kost afhankelijk van je team meer of minder tijd dus gebruik common sense. Overigens kan het zijn ( ik zie dat vaak met weinig wind) dat je sneller vaart dan polair. De performance meter van baas klus geeft dat mooi aan.
Wanneer de genua er nog tussen kan blijven staan is een goede vraag. Ik dacht altijd dat een grote genua er beter helemaal niet tussen kan staan, zeker niet bij scherpe hoeken, maar kan dat verkeerd hebben. Volgens mij heb je daar een spinnaker Staysail voor nodig en die hebben niet een heel lang achterlijk en zit niet helemaal bovenin ( althans de top is smal om verstoring te voorkomen) maar er zijn hier forum deelnemers die dit allemaal veel beter weten denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 06:14 #639056

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Jedre weet eea korter en met tactiek te beschrijven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 06:32 #639059

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Okee, VMG dus!
Je tegenstander kopieren is ook een goeie, mits hij harder vaart dan jij natuurlijk.
De gekozen spi is een echte reacher, daar lag het niet aan.

Bij onze baan kun je niet veel meters boven het merkteken uitkomen, dus echt afkruizen en gijpen is niet haalbaar. Doe je dat wel op groter water?

Ik snap nu het verhaal van de val. Is ook logisch. Mijn vraag was meer op de tactische kant gericht, maar evengoed een goeie tip.

De genua laten staan: voor ons geldt dat we nog beperkte ervaring hebben met ditbsoort combinaties. Dat wordt dus experimenteren. Zou het zinvol zijn om de genuadrop pas te bepalen als de hele handel staat en er goed vaart in de boot zit? En waar let je dan op? Snelheid? Performance? Dragend vermogen van beide zeilen? En is het bijvoorbeeld zinvol de spi val iets te laten lopen zodat de spi wat verder weg van de genua komt te zitten?
Laatst bewerkt: 26 juni 2015 06:34 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 06:55 #639064

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Beetje standaard die ik aanhoud vwb laten staan vd genua....grote genua gaat in principe altijd weg (strijken tot net onder het onderlijk van de spi ipv plat op dek). De genua 3 blijft staan tot windhoeken van circa 130 graden) en hoe hoger hoe minder schootspanning ivm verstoring. Downwind (170 graden) voegt hij niet toe, maar besparen we onrust aan dek door minder arbeid en gewicht voor op. Dan geld dus ook dat hij niet oplevert. Van circa 150 tot 130 graden gaat hij opleveren.
Laatst bewerkt: 26 juni 2015 06:55 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 07:08 #639067

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Dank je Jedre,

zijn true windhoeken of schijnbare?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 07:11 #639070

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik heb het over true (hoewel je imo eigenlijk alleen upwind over true zou moeten praten :-), maar ja, enige tegenstrijdigheid aan boord mag er zijn toch).

Het is wel belangrijk dat je bij meer druk (wind) en hogere hoeken niet je hele genua vol gaat trimmen. Het is het achterlijk dat gaat toevoegen. Bij vol trimmen gaat een genua verstoren en zou je inderdaad een stagfokje moeten hebben.
Laatst bewerkt: 26 juni 2015 07:13 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 07:19 #639071

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
En hoe kijk jij aan tegen het laten lopen van de val, zodat de spi verder weg komt te hangen van de mast?
Laatst bewerkt: 26 juni 2015 07:19 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 07:56 #639080

@jasper schreef :
Je moet kijken naar welke kant de val van je spi op staat om te zien of het zin heeft om zo hoog te reachen. Geeft die alleen zijdelings kracht (spectaculair maar geen/weinig zin) of ook nog voorwaartse kracht

dat is niet te zien....
Een hoek van 90 graden of van 87 graden bijvoorbeeld, dat verschil zie je niet.
Toch is bij een hoek van 87 graden nog 5% van de kracht voorwaarts gericht.
5% van een spi, dan is zomaar 3 a 4 % van je voortstuwing, en dat zou ik niet willen missen.

@koko: het is al gezegd: gewoon de DA volgen van de heersende windsnelheid. Beter is er niet.
En eventueel een beetje daarvan afwijken en de tegenstander lastigvallen.
Maar dan ben je eigenlijk al te laat.... als je goed je DA had gevaren was die tegenstander er niet geweest.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 09:58 #639107

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
@Koko, precies wat Baasklusje er over zegt. Nooit gedaan, nooit aan gedacht. Het nut zie ik er simpelweg om (edit:) door Baasklusje genoemde redenen niet van in.
Laatst bewerkt: 26 juni 2015 11:52 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 10:20 #639115

Jedre schreef :
Het nut zie ik er simpelweg om genoemde redenen niet van in.

wat bedoel je precies Jedre?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 11:45 #639139

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Bij de aken zien we dat bij weinig wind het af kruisen (met halfwinder, spi hebben aken niet) wel degelijk veel oplevert. Je kunt dan snelheden halen die in de buurt of zelfs hoger zijn dan de windsnelheid. Plat voor de wind lukt dit natuurlijk nooit . Gaat het harder waaien (5bft) dan is plat voor de wind met alle waterzeilen bij sneller dan af kruisen met de halfwinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 11:53 #639140

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Baasklusje schreef :
Jedre schreef :
Het nut zie ik er simpelweg om genoemde redenen niet van in.

wat bedoel je precies Jedre?

Ff ge-edit. Ik dacht dat ik wel duidelijk was, maar blijkbaar ben jij niet gewend dat mensen dezelfde mening hebben als jij :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 12:40 #639152

Tactiek:
De optimale koers varen wat Baasklus aangeeft is natuurlijk optimaal maar vaak is dat lastig te zien (wind verschillen op het water..) Dan is afdekken van je tegenstander een goede tactiek, met het risico dat de rest van het veld er weer overheen komt natuurlijk... :-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 17:49 #639212

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Op rating varend is het tegenhouden van een op rating veel snellere tegenstander vaak niet zinnig imho...dus dat is dan ook nog wat om op te letten....mooi spel dat wedstrijdzeilen . B) :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 19:05 #639228

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Perseus schreef :
Op rating varend is het tegenhouden van een op rating veel snellere tegenstander vaak niet zinnig imho...dus dat is dan ook nog wat om op te letten....mooi spel dat wedstrijdzeilen . B) :laugh:

Klopt, om de vraag van Koko te kunnen beantwoorden is het van belang om te weten of de oploper (op handicap) sneller moet zijn of juist niet. Doorgaans zal loeven om de oploper op te vangen beide boten extra meters ( en dus extra tijd kosten). Dit tot groot genoegen van de andere tegenstanders natuurlijk
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 19:29 #639232

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Big Time schreef :
Perseus schreef :
Op rating varend is het tegenhouden van een op rating veel snellere tegenstander vaak niet zinnig imho...dus dat is dan ook nog wat om op te letten....mooi spel dat wedstrijdzeilen . B) :laugh:

Klopt, om de vraag van Koko te kunnen beantwoorden is het van belang om te weten of de oploper (op handicap) sneller moet zijn of juist niet. Doorgaans zal loeven om de oploper op te vangen beide boten extra meters ( en dus extra tijd kosten). Dit tot groot genoegen van de andere tegenstanders natuurlijk

Ik was net bezig die gegevens even bij elkaar te zoeken.

De oploper is een First 305, met clubhandicap 88.1. Hij start 9:15 minuten later dan wij. (Op race van 2 uur).
Wij zijn een Spirit 28 met clubhandicap 98.3. Tenopzichte van de nr 3 en lager was er alle tijd om te gaan rommelen en klojowen. Zelfs een strafrondje hadden we overleeft.

Het was ook vanuit die gedachte dat wij er niet voor kozen om te gaan dwarsliggen. Het was goedbeschouwd een zekerheidje dat hij ons voorbij zou gaan. Naar ons idee was alleen de boot harder laten lopen of slimmer zeilen een optie. Echter, beide keuzes waren we te laat mee.
Een experiment met de spi koste snelheid en het verplaatsen van gewicht kwam te laat in ons op.
We hebben te lang gedacht dat we het wel zouden redden en pas later gerealiseerd dat hoger sturen snelheid zou opleveren. Wij kozen voor de rechte lijn, niet voor VMG, so to speak.

Dat is wel een dingetje bij ons aan boord. De boot laten lopen of de kortste weg kiezen.

Wat we door de bank genomen wel goed deden was vooruit kijken. Waar andere schepen alle kanten op moesten vliegen voor het vrachtschip hebben wij enkele meters extra gemaakt (geul overgestoken) en zaten zo aan de bb zijde van het schip dat prompt stuurboord uit ging. Die was erg fijn. Het leverde ons vele meters voorsprong op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 26 juni 2015 23:08 #639276

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Je optimale afkruishoek varen is vrijwel altijd HEEL wat anders dan zo hoog mogelijk reachen! Dus: zo hoog mogelijk reachen moet je alleen als je anders het merkteken niet haalt. Anders natuurlijk niet, want dan moet je verderop afvallen om bij de boei te komen met snelheidsverlies tot gevolg.

Boot loefde waarschijnlijk flink om een toekomstig loefduel met jullie te voorkomen (heel verstandig). Komt een veel grotere boot wel vervelend doen dan is het vaak handiger om ze lekker te laten passeren en direct daarna hun hekgolf te pakken. Dan lift je lekker mee en krijg je extra snelheid. Vlak voor de finish zou je dan zelfs nog even kunnen loeven en ze afdekken, al kom je dan wel in een loefduel terecht, maar als je dat goed speelt kan je daar als bovenste boot nog wat winst uit halen en ze soms zelfs inhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 07 aug 2015 19:16 #649822

Wat Jasper schreef is en goede indicatie , 3 graden meer of minder is niet meetbaar wel een gevoel dat de spitrimmer en de stuurman met elkaar moeten hebben [ bootsnelheid], belangrijk hier bij is goed reageren op de windshifts, de trimmer zal moeten aangeven of er afgevallen of opgeloefd kan worden maw communiceren! Een andere boot afdekken met handicap zeilen is geen optie, je vaart tegen je meetbrief.

Tenzij je de eerste keer van een serie wedstrijden tegen elkaar vaart, om te laten zien dat je Niemand boven langs laat gaan!
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zo hoog mogelijk reachen of......?? 07 aug 2015 19:49 #649826

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3686
In de wedstrijd van Koko wordt de rating volgens mij alleen gebruikt om de starttijd te bepalen, maar is de finishvolgorde wel meteen de uitslag. In het laatste rak vaar je dus wel direct tegen je tegenstanders, als je ze er langs laat gaan eindingen ze boven je. Eerder in de wedstrijd kan het waarschijnlijk niet uit om de directe confrontatie aan te gaan met een sneller schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl