Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zijlijken Spi staan open.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 06:31 #640655

de boom staat (veel) te ver naar voren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 07:13 #640663

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Vuistregel bij ons aan boord: boom haaks op de schijnbare wind (windex).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 07:15 #640664

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
De boom moet idd haakser op de boot komen te staan bij deze wind/koers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 11:04 #640737

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Uitbomen lijkt hier het grootste verschil te kunnen maken inderdaad. Verder staan de lijken niet echt open op zich, maar misschien had het nog iets mooier gestaan met de boom een fractie lager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 12:10 #640752

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Zoals hierboven gemeld idd loef aan. Lij zal hierdoor ook wat aan moeten, hierdoor komt de lijhoek een fractie lager. Misschien dat de boom dan een fractie lager moet maar dat is op deze foto moeilijk te beoordelen. Duidelijk is wel dat de boomhoogte "warm" is. Het grootzeil is volgens mij (kijk op de i phone)te strak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 12:31 #640757

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik heb overigens veel wedstrijden op de randmeren gevaren. Om rendement te behalen heb je wel een erg goede en alerte bemanning nodig, de wind draait er vaker ivt bijv. het Ijsselmeer.

Bij een veelvuldige draaiende wind/kwalitatief mindere bemannning voeren we de loefschoot weleens iets te los omdat de spi anders inklapt wat meer meters kostte. In die zin begrijp ik de foto goed icm misschien minder ervaring.

Beter is echter een goede alerte trimmer op de loefschoot, lijschoot, goede stuurman en mensen aan dek die kijken naar winddraaiingen. Communiceren als team. Het liefst vooraf. Wees alert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 12:51 #640762

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
De vuistregel van Pjetrow "haaks op de schijnbare wind" klopt wel. 1 toevoeging: bij reachen en de windex dwars/90 graden op de boot mag je de boom een paar graden overtrekken. De boom moet onder deze omstandigheden zeker vrij zijn van de stag.

Ik weet niet of je de instelling van de lijschoot en de boomhoogte onder controle hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 15:07 #640813

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Boatlover schreef :
De vuistregel van Pjetrow "haaks op de schijnbare wind" klopt wel. 1 toevoeging: bij reachen en de windex dwars/90 graden op de boot mag je de boom een paar graden overtrekken. De boom moet onder deze omstandigheden zeker vrij zijn van de stag.

Yes, goede toevoeging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 17:12 #640841

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
FMJ schreef :
knip Verder staan de lijken niet echt open op zich, maar misschien had het nog iets mooier gestaan met de boom een fractie lager.

Daar gaat mijn vraag voor het belangrijkste deel over. Ik dacht dat dat op deze foto juist wel het geval is. Dat zal ik dus nog eens goed moeten bestuderen. We hebben vorige keer ook wat experimentjes gedaan de lijken meer te sluiten, maar dat kostte snelheid ipv dat het opleverde. Maar goed, je kan een hoop verklooien aan de spi trim natuurlijk. Daarom ook de vraag ;)
Boatlover schreef :
Zoals hierboven gemeld idd loef aan. Lij zal hierdoor ook wat aan moeten, hierdoor komt de lijhoek een fractie lager. Misschien dat de boom dan een fractie lager moet maar dat is op deze foto moeilijk te beoordelen. Duidelijk is wel dat de boomhoogte "warm" is. Het grootzeil is volgens mij (kijk op de i phone)te strak.

We streven wel naar boom haaks op de windex, maar het is wel eens lastig om vol te houden. Op de dijk, zo'n 75 mtr naast de geul staan windmolens die flinke invloed hebben op de wind. Op de foto is het wel heel bont, maar dat is gelukkig niet altijd zo.
De boomhoogte hebben we wel een keer gecheckt aan het invallende lijk, toen moest hij iets hoger (wat ik niet had verwacht).
Wat bedoel je met "warm" ?

Boatlover schreef :
Ik heb overigens veel wedstrijden op de randmeren gevaren. Om rendement te behalen heb je wel een erg goede en alerte bemanning nodig, de wind draait er vaker ivt bijv. het Ijsselmeer.

Bij een veelvuldige draaiende wind/kwalitatief mindere bemannning voeren we de loefschoot weleens iets te los omdat de spi anders inklapt wat meer meters kostte. In die zin begrijp ik de foto goed icm misschien minder ervaring.

Beter is echter een goede alerte trimmer op de loefschoot, lijschoot, goede stuurman en mensen aan dek die kijken naar winddraaiingen. Communiceren als team. Het liefst vooraf. Wees alert.

We hebben inderdaad veel last van windshifts. De windmolens doen ook geen goed aan dat effect.
Minder ervaring is zeker een ding, waar we hard aan werken. Sinds enkele weken gaat bij iedere gelegenheid gaat de spi omhoog. Lukt het goed? Pakken we wat winst. Lukt het niet? Leren we weer bij.
Helemaal onervaren zijn we ook niet trouwens. De man in de kuip vaart al jaren met spi, ook solo.
We streven naar beste trim, anders redden we het niet in de competitie. Vorige week werden we 4 minuten voor het einde geklopt, grrrrrr. Daar ging de eerste plek. Dat hadden we misschien kunnen houden met concentratie ipv overwinningsroes.

"Rust in de boot" en communicatie is ook een ding hoor. Ik ben soms echt vreselijk. Veel te fanatiek en te hoog gespannen verwachtingen in combinatie met veel te grote ogen. Gister was ik dan ook gesloopt. De hitte in combi met een stuk of tien spi rakjes. De bemanningen om ons heen zeiden achteraf dat we niet beter gingen varen naarmate ze mij beter konden horen :blush:
Was je ook op het Eemmeer gister Boatlover?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 20:21 #640872

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Met "warm" bedoel ik goed of in ieder geval close (is niet 100% te zien als je zelf niet op de boot zit). Als je lij viert kijk je waar de spi inklapt. Dit zou bij de schouders moeten zijn. Indien hoger > boom omhoog en vice versa.

Bij licht weer gaat dit niet op. Volg met de boomhoogte de lijhoek. Houd de loef en lijhoek gelijk/horizontaal. Neemt de wind toe? Lij komt hoger te staan, volg met de boom omhoog. En vice versa. Heb je problemen om de spi vol te houden en nauwelijks druk op de lijschoot? Rond boomhoogte dan wat naar de lage kant af.

Bij spinakeren op golven beweegt o.a. de lijhoek. Gaat de lijhoek omhoog dan klapt de spi boven de schouders in en vice versa. Concentreer je dan op het gemiddelde, zoals hierboven aangegeven moeten dit de schouders zijn.

Je zult overigens merken dat als je gaat reachen/halve wind gaat spinakeren de boom wat naar beneden moet om het schouderpunt te handhaven. 1 van de redenen is ook dat de lijhoek dichter bij het lijoog komt en dus ook lager komt. Met dit in het achterhoofd zul je merken dat als je het schouderinvalpunt wilt handhaven dat de lijhoek op deze koersen iets lager staat als de loefhoek. Ik ga er in deze alinea dan wel vanuit dat er geen problemen zijn om de spi vol te houden. Anders zoals in alinea 2 aangegeven boom naar de lage kant afronden.

Goed, er zijn nog vrij veel punten:
- Hoe bedienen we de lijschoot? O.a. het verschil vlak water en golven. Vlagen geen vlagen.
- Welke hoeken kruizen we in een voor de winds rak
af? O.a. het verschil vlak water en golven. Vlagen geen vlagen.
- Hoe wordt er gestuurd? Golven, vlak water, vlagen, reach.

Overigens: ik ben in mijn uitleg over de boomhoogte uitgegaan van de spinaker zoals op de foto te zien is. Tot mijn grote verbazing moesten we weer in de "schoolbanken" toen mijn nieuwe spi vorig jaar binnenkwam. Totaal nieuw runnerontwerp. De loefschoot staat downwind een fractie lager. Een fractie lager dan lij. Bij de Hagoort-spi op de foto is dit (bij genoeg wind) niet aan de orde.

Ik zit nu in Domburg Koko. Zeilen is er voorlopig niet bij. Ik probeer nu semi-romantisch te doen met mijn vriendin maar dit terzijde. Vanuit mijn werk parkeer ik weleens bij de Stichtse Brug. Ik skeeler dan heen en weer en kijk met een schuin oog naar jullie wedstrijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 20:33 #640875

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Bedankt Boatlover voor je toelichting.

Het is inderdaad een spi van Hagoort. Had niet verwacht dat het per spi zo kon verschillen. Geeft meteen maar aan dat je het ook niet een twee drie zomaar kan. Hetiseenvakzullenwemaarzeggen.

Leuk om te horen dat je af en toe onze wedstrijden volgt. Ik zal eens opletten of ik een skeeler-aar voorbij zie komen.

Geniet van je vakantie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 02 juli 2015 23:56 #640889

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Lijken sluiten kan langzamer gaan om twee redenen:

- je maakt de spi te rond waardoor de stroming niet meer in stand blijft
- je geprojecteerde oppervlak vermindert doordat de spi ronder wordt

Inderdaad een lastig spelletje doordat zo'n spi maar op drie punten vastzit. Maar op den duur leer je de vorm van een spi lezen en dan wordt het echt leuk :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 00:16 #640890

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Kan het niet laten ;)

Plaatje van een Hagoort spi die er naar mijn idee keurig op staat onder ongeveer dezelfde omstandigheden als die van de TS. Overigens wel op een wat meer reach koers.



Niet letten op dat ding wat er op die Rush staat....
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 00:22 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 07:00 #640903

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Idd "plaatje" van een spi :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 09:13 #640952

Duidelijk niet de zelfde omstandigheden. Duidelijk niet ene zelfde spi. Ik denk dat Koko een AP heeft en die gele een runner is.

Soit...

Ik denk dat het meeste wel gezegd is. Het klopt dat iedere Spi een leerweg kent. Toen ik nog voordekte had ik écht een paar rondjes nodig om uit te vogelen wat "ze" nou van me wilde.

Ga eens reachen met een parasail van 420m2. Die moet je vieren als hij inklapt :blink: . Enig idee hoe lang het duurt voordat je die truc door hebt? :unsure:

(is dat een Rush die naast je vaart?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 16:07 #641080

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Idd een rush
Spi is mij destijds volgens mij verkocht als heavy reacher iig geen runner
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 18:35 #641099

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
voor wat betreft de omstandigheden doelde ik op de weersomstandigheden, niet zozeer de koers.

iets later diezelfde dag :)


groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 18:37 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 20:27 #641116

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Graag gedaan Koko. Bedankt. Succes op de woensdagen, ik vind het leuk om te kijken.

Mooi voorbeeld van 2 reachende boten. Boomhoogte gele spi (niet helemaal te zien op de foto) oogt perfect, oftewel loef een fractie hoger dan lij. Bij de rode spi lijkt de boom iets te laag te staan. Het lijkt of de gele spi een ruimer invallende wind heeft of dat de rode spi het niet snapt. Ik neig (vanaf de i phone) naar dit laatste, mede ook omdat loef erg los staat (boom tegen de stag).

Interessant ook de foto van de gele spi voor de wind. De boot gaat aan het water te zien een luwte invaren. De lijhoek zal zakken (doet dit misshien al een fractie), de boom zal mee moeten zakken en/of icm oploeven om druk op de lijschoot te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 20:36 #641118

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mijn hemel. Ik kijk nog eens naar de rode spi. Volledig horizontale banen, sferisch gesneden noemde men dat geloof ik. Spi is van voor 1975. Misschien werkte het toen met de boomhoogte anders... ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 20:41 #641121

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Boat ;)

ik zei toch dat je er NIET naar mocht kijken :P
We hebben die Rush die dag niet voor niets helemaal uit het zicht gezeild met een bootje van 6m.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 20:49 #641124

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Je gele spi oogt overigens niet als een reacher Harm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 20:50 #641125

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 20:52 #641127

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mijn collega heeft ook een spi uit ca. 1973. Hij zei een scheet durf ik er niet in te laten. Verbazingwekkend hoe lang mensen met een spi doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 20:54 #641128

Boatlover schreef :
Mijn hemel. Ik kijk nog eens naar de rode spi. Volledig horizontale banen, sferisch gesneden noemde men dat geloof ik.

het modernste eraan is dat hij wel een middennaad heeft....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijlijken Spi staan open. 03 juli 2015 21:00 #641131

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Mijn collega heeft ook een spi uit ca. 1973. Hij zei een scheet durf ik er niet in te laten. Verbazingwekkend hoe lang mensen met een spi doen.

tjah als je die dingen boven windkracht 2 niet durft te gebruiken gaan ze natuurlijk ook ERG lang mee ;)

(moet de bon opzoeken om er zeker van te zijn) Maar volgens mij is ie echt als heavy reacher verkocht in 2003. Gaat dus ook al wel een poosje mee ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl