Polar inmiddels naar beneden bijgesteld, zodat de teveel gemeten wind niet leidt tot te hoge eisen aan de snelheid.
Resultaat in %% vermindering.
Dus max tegen de 6%: rechtop, licht weer.
Minimaal ca 3 %, als de mast al korter is door de helling.
Die 6% die we nu extra op de meter krijgen klopt goed met de ervaren 93 a 94% bij de Oktoberraces, dat wordt nu 99 a 100%.
Ik heb ook een tabel voor te verwachten TWA-meetfout als gevolg van helling, drift en upwash (opgeteld).
Kunnen we onderweg kijken of de AWA en TWA, als die afwijkt van de 45 graden aan de wind, in de te verwachten range ligt, of dat de meter fout is.
Beide tabellen voor alle windspeeds en TWA's.
De polar-bijstelling:
De AWA-opgetelde fouten:
Bijlage awa.png niet gevonden
De AWA-fouten zijn het grootst daar waar de polar het meest afgewaardeerd moet worden.
Da's jammer: de performance lijkt toch al hoger door kleinere AWA (dan werkelijk): we gaan hard en toch heel hoog, denkt de computer. Dan hoeven we ook nog eens minder hard, want de polar gaat op die koersen het meest omlaag.
We gaan het zien.....