Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Deuk in mijn ego

Deuk in mijn ego 30 sept 2015 22:30 #668452

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Zonnige zondag Haringvliet, wind vlagerig 3-4 ZO. We zeilden met een lekker gangetje, 5,6 tussen halve wind en aan de wind en hadden de zeilen mooi getrimd. Op een gegeven moment fixeer ik her roer in positie en laat de boot zichzelf zeilen. Dat ging goed, wel met wat geslinger door de vlagerige wind. Maar nu blijken we bijna 6 knopen te gaan. Dat gaf me toch te denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 30 sept 2015 22:48 #668455

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Tja, bijsturen is extra weerstand....
Ik ben natuurlijk helemaal geen racer.
Niet alle snelle bewegingen proberen te compenseren.
Langzame correcties kleine roeruitslagen

Stond er niet net ff meer wind? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 04:30 #668459

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Sturen op zich remt maar niet sturen en met een verkeerde trim varen ook.

Als je het roer in een vaste stand zet ga je eigenlijk automatisch mee slingeren met de winddraaiingen indien je zeilen goed getrimd staat en de golven mee willen werken. Stuur je zelf dan ben je mogelijk geneigd naar je doel te blijven varen. Draait de wind dan iets dan zou je aan zeiltrim moeten doen. Bij mij heeft verder helling invloed op het log en inderdaad de wind is zomaar eerst 2 knopen meer toen je niet stuurde. Dat kan van die 0,4 (want dat is veel verschil) zomaar de helft afsnoepen. Als ik over BB vaar geeft het log bij meer helling meer aan, over SB andersom. Heeft met de aanstroming van het log te maken bij de kiel, deze zit niet precies in het midden. Mogelijk dat het vastzetten van de zeilen en het roer bij een vlaag meer helling geeft en daardoor een (onterecht) hogere logstand.


Ik zou het eerst langer aankijken en uittesten voordat je je ego laat uitdeuken.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 06:35 #668468

Aan alleen de snelheid kun je niets zien. Als de wind 1 knoopje toenam, of de windhoek 5 graden gunstiger werd, dan heb je dat beetje extra snelheid al verklaard.

En zoals Beauty al zegt, niet in de juiste trim varen is ook heel erg.

- als je niet precies de juiste hoek van zeilen met de wind hebt, en dat moet op 3 graden precies, dan ga je niet genoeg vooruit en kom je langzaam tot stilstand.
- een beetje remmen op zijn tijd met het roer is nodig om die juiste (3 graden) angle of attack van wind en zeil te behouden.

Dus gewoon lekker fanatiek sturen en in de 'groove' blijven gaat véél sneller dan langzaam om de ideale windhoek heen slingeren.

We hebben het wel eens uitgeprobeerd bij een trimclincic (he, Alberthus Magnus!).
- langzaam om de groove slingeren en weinig sturen: 80% van het maximum.
- fanatiek sturen (elke seconde bewegen): 96 % .

Sturen remt niet, sturen is nodig om gas te geven.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 06:51 #668473

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Allemaal heel aardige en meelevende reacties natuurlijk, maar ik denk dat het toch gewoon aan Aswin zelf ligt. Kennelijk is hij gewoon een slechte zeiler en kan hij beter alleen toekijken. Wel herkenbaar overigens hoor, op zee stuurt mijn stuurautomaat doorgaans ook beter dan ik. Mij ego is allang helemaal weg op dat punt.

:)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 07:09 #668480

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ah! Ik zit abuis: ik zat te denken aan omstandigheden op zee met flinke golven, en dan op koersen waarop je door de golven wordt weggezet, en in veel beperktere mate door de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 07:32 #668487

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5262
Stuurautomaat (niet op de wind maar op kompas) stuurt vele malen nauwkeuriger dan een stuurman. Ik verbaas me altijd over de geringe correcties ook op golven.
Een wisselend windje van kracht en of richting reageert de automaat niet of nauwelijks op, de koers wordt stug vastgehouden.
Bij een constante wind verliest de stuurman het van de automaat en andersom, een goede stuurman zal de wind (aan boord!) volgen op de telltales en zeker aan de wind beter presteren.
Automaat op de wind heb ik geen ervaring mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 07:38 #668490

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Het een en ander heeft ook te maken hoe de stuurautonmaat is ingesteld: met welke snelheid reageert ie? Het hangt ook heel erg van de koers af en de omstandigheden qua golven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 07:43 #668491

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Baasklusje schreef :

Sturen remt niet, sturen is nodig om gas te geven.

Als je bij een vlaag wind ekstra roerdruk voelt, is het dan goed om ruimte te geven en te loeven om daarna weer wat af te vallen, of vind je dat dat je de zoveel mogelijk koers moet houden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 07:51 #668492

Artemis schreef :
Baasklusje schreef :

Sturen remt niet, sturen is nodig om gas te geven.

Als je bij een vlaag wind ekstra roerdruk voelt, is het dan goed om ruimte te geven en te loeven om daarna weer wat af te vallen, of vind je dat dat je de zoveel mogelijk koers moet houden?

dat hangt ervan af waar je heen moet.

Ietsje opsturen kan wel, en als de roerdruk dan nog te groot blijft: overloop wat vieren, of de hele trim wat veranderen.
Wel na dat opsturen onmiddellijk weer terug, anders stuur je een tijdje te hoog.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 07:52 #668493

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Mijn EVO automaat kan heel aardig anticiperen en reageren op golven, maar helaas zitten er af en toe wat rotzakken tussen die de computer niet ziet aankomen. Een mens voelt en ziet dat wel en reageert als hij/zij alert is beter. Maar al na een klein uurtje intensief sturen is de alertheid er wel af door vermoeiing in spieren en hersenen. Koers houden en anticiperen op golven wordt dan een uitputtingsslag, de automaat stuurt dan veel beter en nauwkeuriger dan een mens ooit zou kunnen. Alleen een windvaan schijnt het nog beter te doen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 07:52 #668494

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Veel sturen of weinig sturen? Dat kun je niet generaliseren, maar als het dan toch moet: zo weinig mogelijk.

Wat gebeurt er in een vlaag met het roer vastgezet: je krijgt méér helling en de boot loeft wat op. De vlaag is voorbij en de boot krijgt minder helling en valt wat af. De oorspronkelijke situatie (koers en heling) herstelt zich.

Als je je roer niet vastzet, kan een goede roerganger deze bewegingen iets sneller laten verlopen. Resultaat: de helling blijft gedurende de gehele vlaag constant.

En daar gaat het om: des te constanter de helling des te meer snelheid.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 07:52 #668495

Waterblok schreef :
Bij een constante wind verliest de stuurman het van de automaat en andersom, een goede stuurman zal de wind (aan boord!) volgen op de telltales en zeker aan de wind beter presteren.

Veel beter, de echte stuurman. 10 a 20% sneller aan de wind, 10% op ruimere koersen. Wel meer bochten, maar veel meer snelheid. Kompassen kunnen vooral goed rechtuit sturen, en dat is nooit goed, behalve op de motor ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 07:59 #668496

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
De beste zeiler zal bijna geen ego meer bezitten, dat is verdwenen door de diepere waarheid die achter het zeilen zit verscholen, hij verlaat zich alleen nog maar op ervaring en gezond verstand.

Maar troost je zonder ego, geen leven, we komen er nooit los van
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 01 okt 2015 08:02 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 08:36 #668500

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27557
Baasklusje schreef :
Wel meer bochten, maar veel meer snelheid. Kompassen kunnen vooral goed rechtuit sturen, en dat is nooit goed, behalve op de motor ;-)

Inderdaad.
Wat hier echter even buiten beschouwing blijft is de vraag waarom je precies aan het zeilen bent. Wil je naar een specifiek plek (die misschien wel tientallen mijlen over de horizon ligt), of wil je zo hard mogelijk gaan binnen de mogelijkheden die er op dat moment zijn en doet het er veel minder toe waar je uitkomt?
In het eerste geval zal je bij voorkeur de koers constant houden en de zeilen bijstellen. In het tweede geval kun je maximaal presteren door actief te sturen.

Nou zal Aswin wel gewoon een beetje aan het spelevaren zijn geweest en een uur een vaste koers varen op het Haringvliet is sowieso vrijwel onmogelijk. En inderdaad, zijn hypothese dat laten sturen door een automaat (of een touwtje aan de helmstok) meer snelheid oplevert dan zelf optimaal sturen klopt waarschijnlijk niet.

Maar goed, dit was dan weer de invalshoek van iemand die meestal zeilt om ergens te komen en eigenlijk nooit zeilt met als enige doel zo hard mogelijk te gaan..
Laatst bewerkt: 01 okt 2015 08:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 09:37 #668512

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ El Cigno "Alleen een windvaan schijnt het nog beter te doen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. "

Een windvaanstuurinrichting volgt de variaties van de schijnbare wind en houdt in principe de zeilen onder de ingestelde hoek met de schijnbare wind. Dit werkt goed bij een variabele windrichting en constante windsterkte. Bij variaties in de windsterkte kunnen er twee verstoringen van invloed zijn op het windvaanstuursystem. De helling van de boot verandert en de zeilbalans verandert.
Bij de meeste (mechanische) windvaanstuursystemen neemt de "gain" af bij toename van de helling (minder stuuractie). Bij toename van de helling is bij veel zeilboten vaak meer roercorrectie nodig om de boot op de goede (wind)koers te houden.
Bij een vlaag verandert de schijnbare windrichting en corrigeert de windvaan, maar door het proportionele stuurkarakter, met verminderde gain en toenemende loefgierigheid kan de correctie te weinig zijn. Het eindresultaat is dat ingestelde hoek met de schijnbare wind verandert en minder gunstig wordt, bijvoorbeeld te veel oploeven, klapperen zeilen .
Zelf gebruik ik heel vaak de windvaanstuurinrichting omdat deze het meestal goed doet, maar als ik zelf stuur in vlagerige condities lukt het vaak om beter te sturen (meer anticiperen op vlagen en golven) en een hogere snelheid te halen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deuk in mijn ego 01 okt 2015 09:55 #668519

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
ilCigno schreef :
Maar al na een klein uurtje intensief sturen is de alertheid er wel af door vermoeiing in spieren en hersenen.
Daarom wissel ik geregeld van stuurman tijden dualhanded varen. Langere tijd heel geconcentreerd sturen kost te veel energie om te focussen. Van taak wisselen helpt dan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl