Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: SW meting

SW meting 03 okt 2015 10:17 #669059

dat ik de 200 mijls niet uitgezeild heb is mijn eigen schuld, moet je maar volgens de regeltjes varen.
op het Ijsselmeer kon ik kon redelijk meekomen met de boten die baan 1 gekozen hadden. op de motor op weg naar het zoute water kon ik ze bijhouden met het grootzeil bij. bij IJmuiden gingen we redelijk tegelijk het zeegat uit, bijna alle boten met een rifje, ik ook. maar ik werd aan alle kanten voorbij gevaren op een aan de windse koers. dat kan hem aan de zeileigenschappen van de schipper liggen, of aan de boot. De SW verschillen van de 14 baan 1 boten ontliepen elkaar maar weinig.
- 3 stuks Ben Oceanus 37 SW 90
-Comet 38s SW 86
-Etap 34 SW 94
-Comfortina 35 SW 92
-FF 95 SW 94
-JOD 35 SW 89
-Dehler 34 sw SW 88
-Dufour 425gl SW 87
-X 34 SW 89
-Ben. First 40 SW 82
-Dehler 38 SW 85
-en mijn Carrera 38 SW 88

de Etap en een Oceanus 37 kon ik achter me houden, de ene door het kleinere schip, de andere door de schipper?

voor de rest hebben de meesten 1.5 meter meer waterlijn, zijn zwaarder en stuiteren beter door de golven. en net als vorig jaar heb ik mijn vraagtekens bij de SW meting. wat is jullie mening?
Toen ik mijn rondje Engeland voer en ik ging boven de 7 mijl was ik erg tevreden, nu ik ook meer als 7 sog op de klok had, en alsmaar werd ingehaald, had ik een heel ander gevoel.Wat doe ik fout?
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 03 okt 2015 10:19 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SW meting 03 okt 2015 12:01 #669078

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik vermoed dat je boot juist wat meer een aan de windse-boot is, alhoewel de aanvangsstabiliteit mogelijkerwijs wat lager is vanwege de geringe breedte. Ik vaar normaal gesproken iedere woensdag met mijn FF95 tegen de desbetreffende Comet 38 genaamd "Cerva". Ondanks dat een Comet 38 flink sneller (vergelijkbaar met een FF 110) is finishen we meestal vrijwel gelijk.

De ene keer is hij eerder binnen, dan wij. In de omstandigheden die jij schetst (rifje icm wat golven) bieden we de "Cerva" prima partij in het kruisrak op gezeilde tijd. Met vlak water en windkracht 3/4 (dat is makkelijker hè ;) ) loopt de Cerva natuurlijk wat weg. Tijdens de Lelystad Regatta hebben we dezelfde banen gevaren. Tel je de gezeilde tijden van alle wedstrijden bij elkaar op dan is er nauwelijks verschil.

Een Comfortina 35 kon ons niet volgen tijdens de Flevorace 2014. Moeilijk om vanaf hier de vinger op de zere plek bij jouw boot te leggen. Dan zou ik een keer mee moeten varen, dit doe ik overigens graag. Kruizen is moeilijker ivt een reach met een lopend windje, dan loopt de boot toch wel. Van mijn boot zeiden enkele forumleden dat ie niet meer meekan in het kruisrak, inmiddels weet ik beter. Ik zeg pielen tot op de cm. Succes!
Laatst bewerkt: 03 okt 2015 12:07 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SW meting 03 okt 2015 15:50 #669123

Helmsman, hoe is de staat van jouw zeilen?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SW meting 03 okt 2015 16:28 #669125

je mag wel een keertje mee Boatlover.
en mijn zeilen zijn nu 3 seizoenen jong.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SW meting 03 okt 2015 19:37 #669165

bij de 200 mijls wordt sw gebruikt zonder correctie factoren.
hierdoor worden de verschillen tussen de boten wel heel erg groot en is er naar mijn mening geen eerlijke wedstrijd mogelijk.
Als je mee wilt doen moet je dat vooral voor de lol en uitdaging doen.
Ik heb vroeger een paar keer meegedaan met een tourbak en , het niet gebruiken van de correctie factoren door de organisatie, werkte voor mij wel een beetje demotiverend.

de volgende factoren worden niet meegerekend:

www.sailsupport.nl/index.php?o...icle&id=56&Itemid=69
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SW meting 03 okt 2015 19:40 #669166

Niet te lang stilstaan bij die SW ratings. zelfs op de site sailsupport wordt aangegeven wat de manken van dit systeem zijn

Het SW Idee

SW maakt het voor iedereen mogelijk om aan een wedstrijdje mee te doen.
Geen meting, geen administratieve rompslomp. Ieder schip is welkom.
Het is bestemd voor de zeiler, en dat kan ook een wedstrijdzeiler zijn, die inziet dat het bij SW
wedstrijden puur om de lol van het varen gaat en niet om het blik.
Hoewel ook onder SW de goede zeilers wel naar voren komen is het onzin om het systeem
te gebruiken om uit te vinden wie de beste zeilers zijn. Daarvoor bestaan eenheidsklassen en
strakke meetformules, zoals bijvoorbeeld ORC Club.


SW 82-94 is natuurlijk wel een groot verschil
Als jij 7kn zeilt moet SW82: 7,51kn en SW94: 6,55kn zeilen dat is een behoorlijk groot snelheidsverschil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SW meting 03 okt 2015 20:00 #669170

Om in te verdiepen:
De oceanis en de helmsman komen qua d/l ratio ongeveer overeen , ook de sa/d ratio ongeveer gelijk. Vermoedelijk liggen deze beide ratio bij de andere boten hoger. Als het dus medium of meer waait (rif) hebben die andere boten voordeel (en hogere golven dan loco).

(Red: Ik hem me niet verdiept in het lijstje boten, het is slechts een vermoeden.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SW meting 03 okt 2015 23:15 #669192

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1167
jaaph schreef :
bij de 200 mijls wordt sw gebruikt zonder correctie factoren.
hierdoor worden de verschillen tussen de boten wel heel erg groot en is er naar mijn mening geen eerlijke wedstrijd mogelijk.
Als je mee wilt doen moet je dat vooral voor de lol en uitdaging doen.
Ik heb vroeger een paar keer meegedaan met een tourbak en , het niet gebruiken van de correctie factoren door de organisatie, werkte voor mij wel een beetje demotiverend.

de volgende factoren worden niet meegerekend:

www.sailsupport.nl/index.php?o...icle&id=56&Itemid=69


Ik heb eens op de website gekeken, en de wedstrijdbepalingen gelezen, maar zie nergens staan dat de sw ongecorrigeerd word gehanteerd. Heb ik iets gemist? Dat is toch juist tegen de regels van de sw?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SW meting 04 okt 2015 07:12 #669204

vorig jaar had ik me ook netjes aangemeld zonder spi, maar kreeg onderweg te horen dat je alle mogelijke lappen gebruiken mocht. en inderdaad vaste of klapschroef nergens correctie voor.
kortom geen goede uitgangspunten.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SW meting 04 okt 2015 08:08 #669214

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
helmsman 38 schreef :
vorig jaar had ik me ook netjes aangemeld zonder spi, maar kreeg onderweg te horen dat je alle mogelijke lappen gebruiken mocht. en inderdaad vaste of klapschroef nergens correctie voor.
kortom geen goede uitgangspunten.

Ik zou echt niet mee willen doen aan een wedstrijd waar dat zo georganiseerd is. SW is nou net bedoelt om de onderlinge verschillen te vereffenen zodat elk schip gelijke kansen heeft. Het verschil vast of klapschroef alleen al is gigantisch. Rare toestand.
Laat je schip ORC meten, ben je van dat gezeur af. Daar zit elk jaar een club van wijze mannen de laatste inzichten te verwerken in de rekensommen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SW meting 04 okt 2015 08:19 #669216

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1167
Nou, dan baal ik nu als een stekker.


Eigen fout. Compleet overheen gelezen.

Zucht.
Laatst bewerkt: 04 okt 2015 16:44 door 666.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SW meting 04 okt 2015 10:18 #669231

ORC is niet aan de orde bij de 200 mijls, alles SW rating.

koko schreef :
helmsman 38 schreef :
vorig jaar had ik me ook netjes aangemeld zonder spi, maar kreeg onderweg te horen dat je alle mogelijke lappen gebruiken mocht. en inderdaad vaste of klapschroef nergens correctie voor.
kortom geen goede uitgangspunten.

Ik zou echt niet mee willen doen aan een wedstrijd waar dat zo georganiseerd is. SW is nou net bedoelt om de onderlinge verschillen te vereffenen zodat elk schip gelijke kansen heeft. Het verschil vast of klapschroef alleen al is gigantisch. Rare toestand.
Laat je schip ORC meten, ben je van dat gezeur af. Daar zit elk jaar een club van wijze mannen de laatste inzichten te verwerken in de rekensommen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl