Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: cunningham hole in voorzeil?

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 09:05 #677576

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
Vanwege een opmerking van een medeforummer:
"je zeil staat erbij als een zakdoek"

en een opmerking van een andere forummer:
"heb je een cunninghamhole in je grootzeil?"
(jawel, op diverse boten, al 20 jaar, maar nooit gebruikt)
de week daarop de cunningham gebruikt, er ging een wereld open

ik ben mij toch eens wat gaan verdiepen in zeiltjes trimmen,
en kom er achter dat ik sommige dingen wel erg fout doe

in een stukje over trimmen kom ik de opmerking tegen dat sommige (wedstrijd) zeilers een cunningham in de fok zouden hebben
klinkt mij niet onlogisch eigenlijk, maar ik heb het nooit gezien
is er iemand die een cunningham in een fok/genua heeft?
zin/onzin?
Ton/mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 09:30 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 09:15 #677582

Ik zou zeggen: gebruik de zoekfunctie
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 09:27 #677586

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ik zal ook even een nutteloze bijdrage geven naar aanleiding van jouw nutteloze bijdrage:


Wat een nutteloze bijdrage!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 09:35 #677591

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
bedankt voor de fijne reacties : :dry:
de vraag is: heeft een cunningham in een fok zin of niet?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 09:51 #677598

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
tcdehoog schreef :
de vraag is: heeft een cunningham in een fok zin of niet?

Het zal van de constructie van je fokkeval afhangen. Als je die gemakkelijk op spanning kunt brengen en/of de spanning gemakkelijk kunt variƫren dan heeft het geen zin.

Nou ben ik best wel op wat boten een bootjes geweest, maar ik kan me niet herinneren er ooit een gezien te hebben.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 09:52 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 09:58 #677600

op de open catamaran gebruiken sommige mensen dit
met de fok strak kun je iets hoger aan de wind varen en met de fok los iets harder voor de wind en ruime wind

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 10:48 #677615

Op een J24 zit het standaard om voldoende spanning op voorlijk te kunnen krijgen. Dit ivm ontbreken van vallier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 12:04 #677631

Op kleinere lichtere boten zoals bijvoorbeeld de J24 zit dit standaard. Als je wedstrijden vaart, dan varen de bemanningsleden met diverse lijnen in de hand om te acceleeren of hoogte te winnen wanneer dit mogelijk is.

Op de 24 hadden we uitgevonden dat je aan de wind aanzienlijk tussen hoogte en snelheid kunt 'schakelen' als 1 bemanningslid de cunningham van de fok in de hand vaart, een ander bemanningslid de grootschoot/overloop en een derde bemanningslid de achterstag. op die manier werk je je letterlijk door de golven heen en win je tot wel 5-8% aan performance in het kruisrak in vergelijking met wanneer je zeilen goed getrimt staan met een goede stuurman, maar alles statisch is.

Cunningham aanhalen is meer diepte bij het voorlijk, en daarvoor meer voortstuwing, maar wat verlies in hoogte aan de wind. Cunningham los is diepte meer naar achteren en daardoor meer hoogte, maar met minder power. Cunningham dus aantrekken om te accelereren, als je eenmaal snelheid hebt dan gaat de cunningham los(ser) en kun je meer hoogte varen. Als je dan wat afgeremd word door een golf, dan weeer een beetje aanhalen, en zo speel je als het ware met een versnellingsbak, net als in de auto.

EDIT: in aanvulling hierop: jouw vraag was heeft het zin? Ja, dat heeft het, als je al een goede zeiler bent. Het is erg makkelijk om alle mogelijke trimfuncties op je boot in te bouwen, en allen zullen helpen als je ze goed gebruikt. Het is erg makkelijk om te veel op bepaalde trim details te focussen, maar dan belangrijkere zaken uit het oog te verliezen. In mijn ogen is het belangrijk om eerst aandacht te schenken aan zaken die je met vergelijkbare aandacht een groter voordeel opleveren. Noem het investeren als je wilt, je wilt de gootste uitbetaling hebben voor een bepaalde aandachtsinvestering. Een cunningham in de fok is nuttig, maar zeker niet boven aan de lijst van 'must have gadgets' om wereldkampioen te kunnen worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 12:38 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 18:28 #677707

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
Erik
bedankt voor de heldere uitleg
Nee, een cunningham in een fok, is voor mij te hoog gegrepen
maar ik probeer op dit moment wat ingebakken trimfouten er uit te halen
zoals standaard varen met veel te weinig achterstagspanning, verkeerd gebruik giekneerhouder
ik ben me op dit moment aan het inlezen, en je komt wel eens wat tegen
je bent bijna aan de 10.000e post, vuurwerk?
ton mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 18:37 #677710

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Erikdejong schreef :
Op kleinere lichtere boten zoals bijvoorbeeld de J24 zit dit standaard. Als je wedstrijden vaart, dan varen de bemanningsleden met diverse lijnen in de hand om te acceleeren of hoogte te winnen wanneer dit mogelijk is.

Op de 24 hadden we uitgevonden dat je aan de wind aanzienlijk tussen hoogte en snelheid kunt 'schakelen' als 1 bemanningslid de cunningham van de fok in de hand vaart, een ander bemanningslid de grootschoot/overloop en een derde bemanningslid de achterstag. op die manier werk je je letterlijk door de golven heen en win je tot wel 5-8% aan performance in het kruisrak in vergelijking met wanneer je zeilen goed getrimt staan met een goede stuurman, maar alles statisch is.

Cunningham aanhalen is meer diepte bij het voorlijk, en daarvoor meer voortstuwing, maar wat verlies in hoogte aan de wind. Cunningham los is diepte meer naar achteren en daardoor meer hoogte, maar met minder power. Cunningham dus aantrekken om te accelereren, als je eenmaal snelheid hebt dan gaat de cunningham los(ser) en kun je meer hoogte varen. Als je dan wat afgeremd word door een golf, dan weeer een beetje aanhalen, en zo speel je als het ware met een versnellingsbak, net als in de auto.

EDIT: in aanvulling hierop: jouw vraag was heeft het zin? Ja, dat heeft het, als je al een goede zeiler bent. Het is erg makkelijk om alle mogelijke trimfuncties op je boot in te bouwen, en allen zullen helpen als je ze goed gebruikt. Het is erg makkelijk om te veel op bepaalde trim details te focussen, maar dan belangrijkere zaken uit het oog te verliezen. In mijn ogen is het belangrijk om eerst aandacht te schenken aan zaken die je met vergelijkbare aandacht een groter voordeel opleveren. Noem het investeren als je wilt, je wilt de gootste uitbetaling hebben voor een bepaalde aandachtsinvestering. Een cunningham in de fok is nuttig, maar zeker niet boven aan de lijst van 'must have gadgets' om wereldkampioen te kunnen worden.

Mooi verwoord Erik. Kleine kanttekening: "cunningham aanhalen is meer diepte bij het voorlijk en daardoor meer voortstuwing". Dat klopt in golven, met variabele wind, na tacks (met wind) en in kruisrakken met weinig afstand tussen de tacks. Echter niet met een constante lichte wind icm langere rakken en vlak water.
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 18:43 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 21:52 #677783

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
tcdehoog schreef :
Erik
bedankt voor de heldere uitleg
Nee, een cunningham in een fok, is voor mij te hoog gegrepen
maar ik probeer op dit moment wat ingebakken trimfouten er uit te halen
zoals standaard varen met veel te weinig achterstagspanning, verkeerd gebruik giekneerhouder
ik ben me op dit moment aan het inlezen, en je komt wel eens wat tegen
je bent bijna aan de 10.000e post, vuurwerk?
ton mitz

Volgend jaar zeker ook een keer mee gaan met een trimclinic bij Baasklus aan boord. Hij heeft de boot en het vermogen om op ieders niveau iets te laten zien en ervaren waar je verder mee komt. Actief trimmen levert zoveel meer op.
Vorig weekend met twee spirits 28 op pad geweest. Traditioneel vaart mijn exemplaar dan een klappie sneller. Het afgelopen jaar heeft de schipper van de andere boot meegevaren tijdens de wedstrijden en voer hij dit weekeinde met een ervaren bemanning. Weg was mijn voorsprong. Die zijn actief aan het trimmen gegaan en wat een verschil. Maar nog altijd met oude lappen en niks geen tierlantijnen zoals ik die aan boord heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 21:53 #677784

Ik bedoelde dit vooral te verwoorden als moment opnames. Je bent continue opzoek naar wat de boot nodig heeft. Als je wat meer hoogte kunt gebruiken omdat je al snelheid hebt, dan laat je de diepte meer naar achteren zakken. Als je niet voldoende snelheid hebt, dan trek je de diepte verder naar voren om te kunnen versnellen. Als je op een dergelijk intense manier wilt en kunt varen, dan kun je toch een mooie 5-8% extra winst boeken op een kruisrak, ongeacht de weersomstandigheden. Op lange 'rechte' stukken op vlakwater en constante wind vertrim je inderdaad een stuk minder.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 22:25 #677788

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mee eens. Prachtige hobby overigens, getrim op de cm.

Zeilmaker Neil Pryde had vroeger 2 surfzeilen om te racen:
1 voor halve wind en korte rakken, bolling voorin.
1 voor langere rakken en tevens kruizen, bolling wat verder naar achteren.

Best vergelijkbaar.
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 22:32 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 22:50 #677798

Ja echt een prachtig spelletje, zeker als je het door hebt en je in eenheidsklasse gewoon bij andere boten vandaan kunt zeilen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 31 okt 2015 23:23 #677802

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Erikdejong schreef :
Ja echt een prachtig spelletje, zeker als je het door hebt en je in eenheidsklasse gewoon bij andere boten vandaan kunt zeilen.

Ja. J24, 22 en Schakel vind ik ook het leukste. Geen excuus, de beste wint. Gevoel en talent kun je niet kopen. De beste zeilers winnen ook zonder meters en polaire diagrammen aan boord. Mischien zelfs wel dankzij het ontbreken. Thijs Kort.... pfffff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

cunningham hole in voorzeil? 01 nov 2015 11:31 #677876

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
pantaleimon schreef :
op de open catamaran gebruiken sommige mensen dit
met de fok strak kun je iets hoger aan de wind varen en met de fok los iets harder voor de wind en ruime wind

groeten
Frank

Klopt, op de F18 zit het ook. Gebruik ik alleen als de omstandigheden veranderen, voor de rest set&forget
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl