Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Storm taktiek met een Wharram catamaran

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 07:43 #692960

Via boatdesign.net kwam ik onderstaande reactie op de fastnet ramp tegen met een verwijzing naar een heel lezenswaardig artikel over storm taktieken met verschillende soorten Wharram en andere cats.

Re Fastnet "disaster":

45 foot Oro (35.25ft LWL - JWD Catalogue), early Wharram Classic Design ‘Amanzi’

This boat was built in South Africa by Tony Hughes and amazingly sailed through the terrible Fastnet storm of 1979 and later arrived in Milford Haven in Wales. By a surprising coincidence I met one of the crew in Rarotonga where he called by when I was at the wharf on my Narai during my 2011 voyage. He said they had no radio and did not learn of all the chaos going on around them during the storm until later. Many high tech racing boats were damaged, some lost and unfortunately some sailors died. Unfortunately I did not have a chance to see him again and learn more details before we left...

docs.google.com/document/d/1GE...cvRC3dscRzLrYNcQ/pub
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 08:24 #692975

Op deze link loop het duidelijk mis met een meerromper. Of deden ze iets verkeerd?

Laatst bewerkt: 30 dec 2015 10:07 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 08:27 #692976

Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de stormbelevenissen en gedrag op een catamaran of trimaran
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 09:52 #692994

zuipschuit schreef :
Op deze link loop het duidelijk mis met een meerromper. Of deden ze iets verkeerd?

[url=http://https://www.youtube.com/watch?v=bMoHhilUSoU][/url]
Ja, een over de limit push, te veel zeil voor deze condities en een vastgezette grootschoot die niet geloosd werd. Domme fout.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 09:55 #692995

zuipschuit schreef :
Op deze link loop het duidelijk mis met een meerromper. Of deden ze iets verkeerd?

[url=http://https://www.youtube.com/watch?v=bMoHhilUSoU][/url]

Allereerst de vraag waarom ze het grootzeil niet losgooien om druk uit het zeil te halen en snelheid te vermindern die die lijromp alleen nog verder onder water "trekt".?
Lijt me trouwens wel typisch voor een trimaran of een catamaran . Als de lijromp onder water komt gaat het mis als je niet erg snel reageert.
Ik heb vroeger een paar keer catamarans over de kop zien gaan op de Rhederlaag en daar heb je amper golven.
Hier trouwens de video nog een keer ( gewoon de link onder het bericht plaatsen en niet de manier boven de post gebruiken.

Even voor de eerlijkeid,mijn catamaranervaring is beperkt gebleven tot één keertje , lang geleden , eveneens op de Rhederlaag.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 11:12 #693019

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8429
De Wharrams zijn relatief zwaar en ondertuigde cats, niet? Niks extreems aan en dan gaat het (bijna) altijd goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 12:02 #693037

Ilex schreef :
De Wharrams zijn relatief zwaar en ondertuigde cats, niet? Niks extreems aan en dan gaat het (bijna) altijd goed.

Is dat zo?
Als ik op de Wharram website kijk valt dat wel mee : wharram.com/site/self-build-boats
Bijv. bij een 26 voeter 26,5 m2 op 770kg boot kan ik niet echt weinig vinden.
Wel t.o.v. de lengte maar dat kun je natuurlijk niet met een enkelromper vergelijken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 12:16 #693040

Yellow Boat schreef :
maar dat kun je natuurlijk niet met een enkelromper vergelijken

Inderdaad ;) Ik verwacht dat de multihull eigenaren hier iets zinnigs over kunnen en hopelijk willen zeggen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 12:26 #693042

Goed, een multihull kan best door een storm met flinke golven varen maar vereist soms een andere aanpak. Je wilt niet dat de golven keihard op het brugdek beuken en extreme helling wil je vermijden (>35graden?). Verder weinig nieuws, toch?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 12:44 #693047

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5265
Een multihull kan prima veel wind aan maar wat je hier ziet is een wedstrijd met de bijbehorende risico's die genomen worden. Iedere multihull loopt als er niet voldoende gereefd wordt het risico dat de lijromp in het water gedrukt wordt. Als dit gebeurt ga je langzamer. Duikt de romp serieus dan kan je zelfs over de kop gaan, vaak diagonaal.
Wat hier opvalt dat na de plotselinge stop de boot niet meer terug komt en zelfs uiteindelijk ondersteboven gaat. Lijkt te komen omdat er druk in met name grootzeil blijft.

Maar zonder spi en afdoende gereefd had het geen enkel probleem gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 12:47 #693050

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8429
Yellow Boat schreef :
Ilex schreef :
De Wharrams zijn relatief zwaar en ondertuigde cats, niet? Niks extreems aan en dan gaat het (bijna) altijd goed.

Is dat zo?
Als ik op de Wharram website kijk valt dat wel mee : wharram.com/site/self-build-boats
Bijv. bij een 26 voeter 26,5 m2 op 770kg boot kan ik niet echt weinig vinden.
Wel t.o.v. de lengte maar dat kun je natuurlijk niet met een enkelromper vergelijken.
Ad

Dat is ongeveer hetzelfde als de 24ft Strider die 270kg minder weegt. Op zo'n kleine cat is dat veel gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 30 dec 2015 13:32 #693062

Waterblok schreef :
Iedere multihull loopt als er niet voldoende gereefd wordt het risico dat de lijromp in het water gedrukt wordt. Als dit gebeurt ga je langzamer. Duikt de romp serieus dan kan je zelfs over de kop gaan, vaak diagonaal.

Eigenlijk wordt een multihull dan sterk leigierig, terwijl een kielboot een ingebouwde veiligheid heeft, namelijk een loefgierigheid bij grote helling. Buiten dat zijn kielboten tot op zekere hoogte ook zelfrichtend natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 01 jan 2016 10:03 #693463

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14918
Om goed inzicht hoe een multi zich in zwaar weer gedraagt heb je een ander begrippen kader nodig om de thematiek te kunnen begrijpen.

- De meeste multi's van de laaste 25 jaar hebben zoveel drijfvermogen in de float's dat je die niet onderwater kunt drukken. Het drijfvermogen is > 150% totaal gewicht.

- Moderne multi's hebben inderdaad nog steeds geen zelf richtende eigenschappen. Daarentegen hebben ze geen zelf zinkende eigenschappen.

- Een multihull als mijn Noreen is in staat vol tuig in wind tot 40 knopen te zeilen, met de daarbij behorende snelheden en risico's. Als je met een mindset van een monozeiler die, altijd "plank gas" wil zeilen, zul je of van hele goede huize moeten komen om geen brokken te varen. Niet voor niets wordt er met de record pogingen met maxi tri's op de hand gestuurd en om het kwartier afgelost. De meeste ongelukken gebeuren met multi's doordat de opvarenden beneveld door de sensatie van de snelheid hun beoordelingsvermogen uit focus laten lopen.

- De meeste multi's die "overleven" aan hun lot overgelaten voor top en takel maanden op de oceaan zonder dat er nog mensen aan boord zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 01 jan 2016 12:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 01 jan 2016 10:28 #693468

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5265
Helemaal eens, de fout die gemaakt wordt is de beoordeling te veel tuig, hij gaat lekker hard en niet scheef..... Lijkt allemaal prachtig....
Toch zal met een rifje de boot meer over dan door het water gaan en daarmee sneller.

Overigens zijn er ook veel monohulls te zien die overtuigd zijn met meer wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 01 jan 2016 11:17 #693478

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6761
Misschien niet gelijk de eerste keus, maar een Wharram kun je altijd nog op het strand zetten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 01 jan 2016 11:49 #693483

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8429


Kan je blijkbaar ook met een monohull...
:whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Storm taktiek met een Wharram catamaran 01 jan 2016 11:55 #693484

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
Ilex schreef :
De Wharrams zijn relatief zwaar en ondertuigde cats, niet? Niks extreems aan en dan gaat het (bijna) altijd goed.

Is dat zo?
Als ik op de Wharram website kijk valt dat wel mee : wharram.com/site/self-build-boats
Bijv. bij een 26 voeter 26,5 m2 op 770kg boot kan ik niet echt weinig vinden.
Wel t.o.v. de lengte maar dat kun je natuurlijk niet met een enkelromper vergelijken.
Ad

De masthoogte op Wharram cats is altijd aan de lage kant ==> dus het drukpunt ligt laag en heeft daarmee extra veiligheid ingebakken. De mensen die met Wharram cats zeilen, zijn over het algemeen ook niet de grootste risico zoekers (zoeken ok niet de hoogste snelheden, want daar maak / koop je geen Wharram voor).

Op tijd reven is natuurlijk altijd belangrijk, maar op een multi nog meer dan op een mono. In het filmpje lijkt het of die DragonFly een gesloten trampoline heeft (en dus geen water kan lozen), maar dat kan k niet met 100% zeggen. Een net als trampoline is altijd het veiligst (ivm weinig waterweerstand / dan wel water vast houden en als bijkomend voordeel het lage gewicht).

Een Wharram heeft naast de lagere mast ook een andere constructie dan alle andere cats: de koppeling zijn losjes ipv rigid: alles kan bewegen en knap daardoor minder snel. Het kan dus heel wat hebben aan kracht. (niet mijn favoriete constructie, maar ik val in de categorie snelheid geile zeilers en dan heb je liever een strakke boot :whistle: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl