Yellow Boat schreef :
Ilex schreef :
De Wharrams zijn relatief zwaar en ondertuigde cats, niet? Niks extreems aan en dan gaat het (bijna) altijd goed.
Is dat zo?
Als ik op de Wharram website kijk valt dat wel mee :
wharram.com/site/self-build-boats
Bijv. bij een 26 voeter 26,5 m2 op 770kg boot kan ik niet echt weinig vinden.
Wel t.o.v. de lengte maar dat kun je natuurlijk niet met een enkelromper vergelijken.
Ad
De masthoogte op Wharram cats is altijd aan de lage kant ==> dus het drukpunt ligt laag en heeft daarmee extra veiligheid ingebakken. De mensen die met Wharram cats zeilen, zijn over het algemeen ook niet de grootste risico zoekers (zoeken ok niet de hoogste snelheden, want daar maak / koop je geen Wharram voor).
Op tijd reven is natuurlijk altijd belangrijk, maar op een multi nog meer dan op een mono. In het filmpje lijkt het of die DragonFly een gesloten trampoline heeft (en dus geen water kan lozen), maar dat kan k niet met 100% zeggen. Een net als trampoline is altijd het veiligst (ivm weinig waterweerstand / dan wel water vast houden en als bijkomend voordeel het lage gewicht).
Een Wharram heeft naast de lagere mast ook een andere constructie dan alle andere cats: de koppeling zijn losjes ipv rigid: alles kan bewegen en knap daardoor minder snel. Het kan dus heel wat hebben aan kracht. (niet mijn favoriete constructie, maar ik val in de categorie snelheid geile zeilers en dan heb je liever een strakke boot
)