Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Loosgaten onderwaterschip

Loosgaten onderwaterschip 08 mrt 2016 18:23 #713644

Beste mensen,

Ik heb door de jaren heen best wel wat werk gemaakt van mijn onderwaterschip, en na 25 jaar ben ik nu wel redelijk tevreden . Ik kan me echter niet voorstellen dat de loosgaten die in mijn boot zitten erg aquadynamisch zijn. Idialerwijs zou je ze niet in je boot moeten hebben maar bij een schip van vierenveertig jaar oud lastig te omzeilen. Ik kan me zo voorstellen dat er een uitwendig aan te brengen stukje kunststof in de vorm van een druppel rondom het loosgat flink wat werveling en dus weerstand op kan heffen. Ik kan hier echter niets van op internet vinden en weet dus niet of het middel slechter is dan de kwaal. Herkent iemand dit probleem of kan iemand hier iets zinnigs over melden?
Met vriendelijke groet,
Ron van Grinsven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 08 mrt 2016 19:23 #713688

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Ron,
Bij mijn schouw heb ik over die loosgaten, die overigens net boven water zitten, schelpen zitten. Die heb ik gemaakt uit stalen bochtstukken die zo in de handel te koop zijn. Staal uiteraard, maar het gaat om je een idee aan de hand te doen. Als de schelp varende weg onder water gaat, treedt ejector werking op. De schelp "zuigt" met een kracht die je niet voor mogelijk houdt. Misschien kun je iets soort gelijks in polyester maken of uit een prefab bocht zagen.
Zo je wilt kan ik wel een fotootje maken. Later heb ik in die schelpen ook nog een terugslagklep (pingpong balletjes) ge-epibreerd. Voldoet uitstekend.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 08 mrt 2016 19:26 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 08 mrt 2016 22:58 #713749

Dank je wel peter, ik weet niet of dat zuigende effect is wat ik wil, als er aan de boot gezogen wordt lijkt het me dat dat juist frictie opleverd en dus bootsnelheid kost. Maar dat is slechts mijn gevoel. Ben in ieder geval wel geinterresseerd in een foto. Vriendelijk bedankt voor je snelle reactie. Groet,
Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 09 mrt 2016 08:31 #713780

Het best is het om de loosgaten (net) boven de waterlijn uit te laten komen. Geen weerstand en bevriezen kunnen ze ook niet. Zelf het lozen zelf loopt dan sneller omda uitstroom in de lucht minder weerstand geeft dan uitstroom in water.
Overigens zal zo'n schelp weliswaar een beetje extra weerstand veroorzaken , echter de weerstand door de wervelingen in het gat zijn weg waardoor de totale weerstand netto beslist minder zal zijn.
Overigens zal het zuigend effect van zo'n schelp zeer beperkt zijn. Voor een echte ejecteur werking heb je een vernauwing nodig waardoor het langs het schip stromende water wordt versneld en daarvan is bij een simpele schelp geen sprake.
Als er al zuiging optreedt kan dat bij een enkele schelp alleen worden gecreëerd door de verschilsnelheid van het water dat langs het schip stroomt en het water dat over de schelp stroomt. at verschil zal maar minim zijn, bijv 0,2 meter/seconde. de maximaal te realiseren zuiging bedraagt daarmee maar 2 kg/m2 oftewel 2 mm waterkolom.

Op mijn vorige boot zaten er ook schelpen op de loosuitgangen die 10 cm onder de waterlijn zaten maar die trokken het waterniveau in de pijpen in de kuip ( de kuipvloer bij die Leisure 23's zitten maar zo'n 5cm boven de waterlijn en je ziet het water er dus in staan) bij rompsnelheid niet zichtbaar omlaag
Ad
Laatst bewerkt: 09 mrt 2016 08:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 09 mrt 2016 08:35 #713783

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1063
Mijn zwager heeft huiddoorvoeren/afsluiters die in gesloten stand het gat in de huid glad afdichten. Je hebt dan geen wervelingen.
Ik weet het merk niet meer, en ook niet of ze nog gemaakt worden. Zal ik eens proberen te achterhalen. Ze waren wel duurder dan gewone doorvoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 09 mrt 2016 10:34 #713839

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Ron,
Dat je geen extra weerstand onder water wilt kan ik me bij voorkomende gevallen voorstellen. Maar de vraag is of een gestroomlijnde schelp over het uitstroomgat meer weerstand geeft als de uitstroomopening sec. Die geeft ook wervelingen die de stroming langs de huid verstoren. Je zou het moeten kunnen meten, maar daar ontbreken meestal de middelen voor. Het effect is bij een goede dimensionering ook heel klein.

YB,
Ik ben het geheel oneens met je beweringen.

Aan mijn Polyvalk zitten slechts een paar 3/4" pijpjes, die van onder een halve cm door het vlak steken. Zo zal het wel aan de meeste polyvalkjes zitten. Aan de onderkant zijn die pijpjes gewoon enigszins afgeschuind. Verder niks. Het water stroomt er vlgns de pijl langs. Ik schat dat het pijpje bij schuingaan ongeveer 1/2 meter onder water zit. Door het langsstromende water ontstaat een dermate onderdruk achter het pijpje dat het niveau in de lenswaterput tot op de bodem zakt. Dus overdruk van buitenaf 1/2 meter WK. Je hoort tijdens het zeilen zelfs dat van binnenuit lucht wordt aangezogen. Burrelen. Ejector werking.

Aan mijn schouw zitten er over de loospijpen boven water buitenop schelpen gehecht, en zodra die onder water komen hoor je binnen in de kuip een gorgelend geluid van aangezogen lucht. Burrelen. Ejectorwerking.

Gewoon en geheel overeenkomstig met de geldende ejector theorie dus.

Vr.groet, peter




Laatst bewerkt: 09 mrt 2016 10:58 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 09 mrt 2016 15:14 #713938

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Yellow Boat schreef :
...
Overigens zal het zuigend effect van zo'n schelp zeer beperkt zijn. Voor een echte ejecteur werking heb je een vernauwing nodig waardoor het langs het schip stromende water wordt versneld en daarvan is bij een simpele schelp geen sprake.
Als er al zuiging optreedt kan dat bij een enkele schelp alleen worden gecreëerd door de verschilsnelheid van het water dat langs het schip stroomt en het water dat over de schelp stroomt. at verschil zal maar minim zijn, bijv 0,2 meter/seconde. de maximaal te realiseren zuiging bedraagt daarmee maar 2 kg/m2 oftewel 2 mm waterkolom.
Bij 0,2m/s wordt het tijd het anker te lichten.

Met een meer normale snelheid van 4kn ~ 2m/s wordt dit 200mmwk. Genoeg zuiging lijkt mij.

Die zuiging veroorzaakt natuurlijk weerstand. Bij moderne boten zie je vaak een open achterkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 09 mrt 2016 16:59 #713968

überhaupt het gat afdichten scheelt al. Bij de wedstrijden gaan er sinds kort bij mij proppen van lap in.

"Flush" afsluiters zijn natuurlijk het mooist.

Fairfit.co.nz heeft ze ook.

De prijzen van shakewell zijn eigenlijk behoorlijk acceptable in de grotere volumes. Inkoopactie? Voor €45,- per stuk wil ik er wel twee of drie!

Overigens hoef je er niet eens een schelp overheen te maken. Een kleine "spoiler" van een paar mm is al snel voldoende.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2016 17:20 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 09 mrt 2016 22:47 #714074

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Ja, het aanbrengen van een verhoging op de huid (denk aan een lasrupsje) vóór de uitstroomopening is vaak al voldoende om achter de verhoging een drukverlaging te veroorzaken. In de uitstroomopening vormt zich dan onderdruk.

Bij bijvoorbeeld condensorpijpen kan een deukje naar de waterzijde toe (het water stroomt dóór de pijpjes) op den duur aanleiding geven tot lekkage. Na het deukje ontstaat een onderdruk waarbij het medium verdampt. Even verderop in de pijp vereffent zich de druk en klapt de dampbel in elkaar. Dit constant en bij voortduring imploderen van de gevormde dampbellen geeft op de condensorpijpwand op de lange duur erosie waardoor een lekje ontstaat. Cavitatie.

Bij langs de huid van een bootje stromend water treedt vanwege de lage temperatuur van het water eigenlijk nooit cavitatie op (het water vormt geen dampbellen), maar je kan uiteraard wel van het verschijnsel (Wet van Bernouilli) gebruikmaken om de loospijpen wat sneller te laten werken door een onderdruk te creeeren. Het water in de kuip loopt wat sneller weg.

In mijn specifieke geval had ik er last van dat bij golfslag bij stilliggen het water al in de loosgaten drong. Vandaar de schelpen. Met bovenvermeld voordeel.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 09 mrt 2016 22:52 door Petervdw. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 09 mrt 2016 23:26 #714078

Ik heb een negen meter polyester zeiljacht, waar ik met ruime koersen max 7,5 knopen snelheid kan , halen,messing huiddoorvoeren van 2". De kuipafvoerslangen lopen kruislings naar die huiddoorvoeren en heb nooit last van binnenkomend water. Een enkele keer krijg ik aan de wind boven windkracht vijf en golfslag wat water over. Ik ben dus niet zo geinterresseerd in snelle lozing uit de kuip, die behoefte komt zelden voor. Ik wil slechts werveling rond de loosgaten zoveel mogelijk elimineren. Schelpen zijn geen optie omdat de hijsbanden als ik twee keer per jaar getakeld wordt daar precies overheen lopen. Ik zoek eigenlijk een materiaal wat hecht op messing waar ik iets van kan maken met een soort van nacraprofieltje dat werveling bij een gat in de romp minimaliseerd. Zit nu te denken aan een industriele secondenlijm met vulmiddel. Ik ben alleen niet zeker van de vorm van dat profieltje. Denk aan zoiets als een waterdruppel in vrije val maat dan gehalveerd. Ik kan het resultaat niet meten, en waarschijnlijk zit het meeste resultaat tussen mijn oren. Ik zou ook iets van een kuntsstof kunnen maken van een paar milimeter hoog uitlopend naar niets. Ik weet dat het totale effect marginaal zal zijn maar heb zo vaak meegemaakt dat bij een wedsstrijd van twee uur het verschil in tussen nummer een en twee slechts seconden zijn. Och... Het houdt me van de straat. Bedankt voor al het meedenken allemaal... Groet Ron van Grinsven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 10 mrt 2016 16:03 #714273

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1063
jmarinis schreef :
Mijn zwager heeft huiddoorvoeren/afsluiters die in gesloten stand het gat in de huid glad afdichten. Je hebt dan geen wervelingen.
Ik weet het merk niet meer, en ook niet of ze nog gemaakt worden. Zal ik eens proberen te achterhalen. Ze waren wel duurder dan gewone doorvoeren.

De hierboven bedoelde huiddoorvoeren worden niet meer gemaakt. Maar ik zie dat er al andere 'flush' afsluiters zijn gevonden door het forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 11 mrt 2016 08:51 #714487

Ja , alleen belachelijk duur , zelfs in de USA en met korting.
www.go2marine.com/product/2042...ock-3-4-1-1-1-2.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 11 mrt 2016 12:37 #714573

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1063
Yellow Boat schreef :
Ja , alleen belachelijk duur , zelfs in de USA en met korting.
www.go2marine.com/product/2042...ock-3-4-1-1-1-2.html
Ad

In Australie 130 dollar, KLIK , misschien een kleinere maat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 11 mrt 2016 12:54 #714580

Dat zijn die shakewell.info dingen. Ik heb opgevraagd waar de dischtstbijzijnde distributeur is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Loosgaten onderwaterschip 11 mrt 2016 14:16 #714603

Ik heb contact. Is er interesse voor een inkoopactie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl