Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd: langstrim

Advies gevraagd: langstrim 10 mei 2016 21:37 #734052

Ik zeil al jaren een Jeanneau Aquila (1.65), een leuke sportieve boot, waar ik de laatste jaren ook wat wedstrijdjes mee vaar. Meestal eindig ik in de middenmoot, een enkele keer wat hoger. Ik heb laatste tijd wat overbodige spullen van de boot gehaald, in het kader van "ik doe er niks, het is alleen maar dead-weight". Zo is er een hoop overbodig gereedschap van boord, de bijboot (gebruik ik alleen tijdens de vakanties). Ook zit er een nieuwe motor in, die naar schatting zo'n 90 kilo lichter is dan de oude. Verder wil ik de 30m ankerketting (voorin) vervangen door een lange lijn met korte ketting-voorloop. Allemaal positief voor het gewicht, maar het meeste gewicht (behalve de lichtere motor dan) dat eruit gaat komt uit de voorpunt. Dat betekent dat de boot wel lichter wordt, maar dat de langs-trim niet beter wordt. Richting de rompsnelheid heeft de boot helaas nogal de neiging de (smalle) spiegel erin te trekken. Dat zit nou eenmaal in het ontwerp denk ik. Ik zit er over te denken om een aantal spullen en bijv de zeilen van de bakskist te verhuizen naar de voorpunt. Maar dat is weer lastig omdat we daar slapen en je, als je iets nodig hebt uit de vakken daar, je bed opnieuw moet opmaken. Bovendien kun je niet even snel pakken zoals uit de bakskist. De vraag is of het de moeite waard is weer gewicht naar de punt te verhuizen, Misschien goed voor de langstrim, maar qua gedrag in de golven misschien juist weer niet. Wat zijn jullie ervaringen? Nog goede tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: langstrim 10 mei 2016 21:51 #734059

Leuk he, wedstrijdjes varen met zo'n oude Jeanneau :lol:

Uit bovenstaand maak ik op dat je ongemeten vaart (SW). Onder ORC mag je niet zomaar gewicht van boord halen en de trim veranderen.

-Zet je bemanning in de hike verder naar voren. Er mag er best één voor de verstaging zitten, de rest er zo strak mogelijk tegenaan.
-Gewicht zo veel mogelijk laag bij de mast / op de kiel. Dus vóór de wedstrijd alle grote gewichten op de kajuitvoer bij de mast. Gewicht in de punt = trager. Beter gewicht uit de achterkant halen. (bijvoorbeeld accus verplaatsen naar bank bij de mast)
-Als je geen spullen van boord wilt slepen, doe het in handige kratjes zodat je het makkelijk verplaatst. Met een paar man is het een paar minuten werk om 150 kilo aan zeilen en andere bakskistbewoners even naar binnen te zetten.
-Trim je spinnaker eens iets hoger en kijk of dat effect heeft (laat hem goed hoog vliegen)
-Vermijdt turbulentie onder de kont. Als het binnen de mogelijkheid ligt; klapschroef en scherpe vlakke of iets schuine kant aan de achterzijde van de kiel zetten.
-Controleer je roertrim. Staat je roer in het midden? Zo niet dan zeilvoering aanpassen voor betere balans.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: langstrim 10 mei 2016 21:54 #734061

En kilo's uit de punt en een lichtere motor..!op alle aspecten beter.. Het levend gewicht op de rand en aan de wind naar voren.. Helpt...
Watertand leeg helpt ook..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: langstrim 10 mei 2016 21:56 #734062

dank je voor je adviezen, een aantal dingen kan ik makkelijk proberen (ook positie bemanning). Voorin is helaas geen plaats voor de accu's. En ik vaar met een halfwinder, die geeft helaas weinig lift :) Inmiddels heb ik wel een klapschroef laten monteren, dat scheelt sowieso. Het roer staat netjes recht (zwaar en in massief hout uitgevoerd). Ik ga me vooral concentreren op tijdelijk verplaatsen van spullen uit de bakskisten naar rond de mast en plaats van de bemanning. De voorpunt is zo goed als leeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: langstrim 10 mei 2016 22:14 #734068

Met roer recht bedoel ik staat de helmstok in de langsrichting van de boot? Als je tegen je zeilen in moet sturen maak je roeruitslag. Dat remt en veroorzaakt turbulentie die je kont naar beneden zuigt.

Als je met een halfwinder vaart is alle gewichtstrim peanuts vergeleken bij het verkrijgen van een spinnaker.
Laatst bewerkt: 10 mei 2016 22:16 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: langstrim 10 mei 2016 22:34 #734071

ok helder... ik kan meestal de boot redelijk onder controle houden met weinig roeruitslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: langstrim 23 mei 2016 20:18 #738148

en inmiddels lange ankerketting vervangen voor kort voorloopstukje. En allerlei spullen uit de bakskist naar voor- midscheeps verplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: langstrim 23 mei 2016 20:46 #738162

o ja, en een nieuwe plee geinstalleerd. En, kan me niet aan de indruk onttrekken, dat de nieuwe plee een paar gram lichter is dan de oude :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: langstrim 24 mei 2016 08:43 #738280

hoe goed start je? Als je dat onder de knie hebt moet de rest je dan nog maar inhalen.
als je bij de start al achterin ligt is een heel ander verhaal. :(

(bij kortebaan wedstrijden uiteraard, voor de 200 myls maakt het niet uit.)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 mei 2016 08:43 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd: langstrim 25 mei 2016 21:57 #738967

die plee was een grap he....
maar ik start redelijk. niet altijd :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl