Ha, BK kent zijn boot goed
Vooraan is dat 12 graden (100/469, met een mastdiepte van 20cm gerekend)
Achteraan 10,6 gr (105/559).
Komt aardig overeen met waar ik op mik.
@ Lodewijk afstand tussen de genuarails vooraan is
meer dan 2 meter. Om precies te zijn 107cm uit de hartlijn.
30cm infucken is niet omdat het een TP52 is, maar omdat de originele rails compleet verkeerd zitten voor een HA. De boot is ontworpen voor genua's en andere lappen die achterop die rail geschoot worden. De voorste 2 meter van die rail zit er voor de show - upwind tenminste.
Nadenkend over infuckers zie ik wel haken en ogen.
- Ik moet een hogere schoothoek specificeren dan strak-op-de-rail, anders houd ik geen ruimte over voor een inhauler die noodzakelijkerwijs van het bolle dak komt. Laat ik de HA inmeten op dakrails, dan komt dat vanzelf goed.
- Losse blokken/ringen, dingen die over je dek bungelen aan loef.
- Frictie bij overstag
- Ver "ingefuckt" wordt de schoot en twist volgens mij lastig te trimmen, de (vaste) infucker gaat steeds meer de trim bepalen.
Ver ingefuckt zeil op een X :
Zo gaat het er bij mij ook uitzien, want dat ik het zeil boven het dak wil trekken op vlak water is wel zeker.
En het een sluit het ander niet uit. Waarom zou ik de nieuwe HA-rail niet als keerpunt voor de infucker kunnen gebruiken, of een genuaschoot als "uitfucker" als ik die finetuning nodig heb? Ik doe dat met schoten via de rail ook wel eens, op een twijfelkoersje; de last verdelen tussen een binnen en een buiten schoot.
Ik heb wel de stopper-labels al gevonden