Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Negatieve schijnbare wind?

Negatieve schijnbare wind? 03 apr 2017 08:34 #823015

Gisteren even de boot uitgelaten, alles weer even getest.
Kregen we na een tijdje, ruime koers met de grote spi erop, negatieve waarden voor de AWS op de meters. Dat had ik nog nooit eerder gezien...

Tactictool liep mee natuurlijk, en dan valt op dat de TWS op dat moment erg laag was, ca 4 knopen, terwijl de bootsnelheid daarbij in de buurt lag, of nog hoger was.
Vlak ervoor en vlak erna was alles normaal.

De bootsnelheid: (de dip is het strijken van de spi):



De TWS in blauw; bij seconde 360 zakt hij in en gaat, omdat de boot gewoon doorvaart, de Performance omhoog tot wel 160% (bruin). De TWS-kts staan op de rechter as. 4 kts TWS dus, bij 5 kts bootsnelheid. Dat geeft -1 AWS.....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 08:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Negatieve schijnbare wind? 03 apr 2017 09:11 #823027

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
massa traagheid van de boot na een vlaagje?
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Negatieve schijnbare wind? 03 apr 2017 09:14 #823028

Waterman schreef :
massa traagheid van de boot na een vlaagje?

van meetpunt 300 tot 2000, 1700 seconden, bijna een half uur? Wou dat het waar was ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 09:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Negatieve schijnbare wind? 03 apr 2017 09:14 #823029

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Harder varen dan de ware wind is natuurlijk vrij gebruikelijk. Maar een negatieve weergave van de schijnbare wind kan ik ook nog niet begrijpen, ook al heb ik het met eigen ogen gezien. Zolang die gedefinieerd wordt door een richting en een snelheid zou die altijd positief moeten zijn..



Linker Close Hauled meter staat op schijnbare wind, -1,4 op deze foto. Rechter windmeter op ware wind. Theoretisch zou dit betekenen dat het schoepenrad bovenin de mast tegen z'n eigen draairichting in zou moeten hebben gedraaid. Maar de werking met een pulsenteller registreert helemaal geen draairichting..
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 09:25 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Negatieve schijnbare wind? 03 apr 2017 09:21 #823031

Vreemd, wat FME zegt klopt natuurlijk. Bovendien is, wat er bovenin gemeten wordt de schijnbare windrichting en -snelheid. Die snelheid kan nooit negatief zijn.

True wind wordt berekend dus de schijnbare wind wordt daar zeker niet uit afgeleid.

Ik verwacht een glitch in de meting, hoewel een half uur wel weer erg lang zou zijn daarvoor.

Wat voelde je zelf qua richting en kracht (aan dek?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Negatieve schijnbare wind? 03 apr 2017 09:42 #823038

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7832
Baasklusje schreef :
Gisteren even de boot uitgelaten, alles weer even getest.
Kregen we na een tijdje, ruime koers met de grote spi erop, negatieve waarden voor de AWS op de meters. Dat had ik nog nooit eerder gezien...

Tactictool liep mee natuurlijk, en dan valt op dat de TWS op dat moment erg laag was, ca 4 knopen, terwijl de bootsnelheid daarbij in de buurt lag, of nog hoger was.
Vlak ervoor en vlak erna was alles normaal.

De bootsnelheid: (de dip is het strijken van de spi):



De TWS in blauw; bij seconde 360 zakt hij in en gaat, omdat de boot gewoon doorvaart, de Performance omhoog tot wel 160% (bruin). De TWS-kts staan op de rechter as. 4 kts TWS dus, bij 5 kts bootsnelheid. Dat geeft -1 AWS.....


Nu ga je er van uit dat de windmeter geijkt is, dat die precies de juiste snelheid aangeeft, en dat de wind boven en beneden hetzelfde is.

Voor lage luchtsnelheden wordt lagerwrijving een grote factor in de snelheid van het schoepenwieltje. Daardoor zijn metingen bij weinig schijnbare wind onbetrouwbaar.

Bovendien kan er in de langzame laminaire stroming over de aarde van alles gebeuren. Doordat de stroming langzaam is, praten de luchtdeeltjes minder met elkaar, en zijn veel mee geneigd in hun eigen individuele baan te blijven. Daardoor kunnen er op kleine afstand, grote verschillen ontstaan. Wel eens 2 schepen met gevulde spinakers op tegenstelde koersen gezien? Ik wel. Allebei voor de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Negatieve schijnbare wind? 03 apr 2017 09:49 #823040

Kan, maar waardoor kan een gemeten windsnelheid dan negatief zijn? Anemo die de verkeerde kant op draait kan zo'n pulsenteller niet eens registreren volgens mij!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Negatieve schijnbare wind? 03 apr 2017 12:20 #823101

Joop66 schreef :
Bovendien kan er in de langzame laminaire stroming over de aarde van alles gebeuren. Doordat de stroming langzaam is, praten de luchtdeeltjes minder met elkaar, en zijn veel mee geneigd in hun eigen individuele baan te blijven. Daardoor kunnen er op kleine afstand, grote verschillen ontstaan.

Now we are talking!.

De meter is overigens prima,dus aan weerstand van de windset zal het niet liggen.

Die meter staat 17 meter hoog, de spi staat van 16,5 tot 1,5 meter hoog.
De wind zou gaan ruimen naar noord, en dat deed hij ook.
In de grafiek de windrichting over de grond (kompas-richting) in bruin en de TWS in blauw.
Erg duidelijk te zien dat in die eerste 360 seconden (waarin we dus 150% performance deden met -1 kts AWS) de wind ca 50 graden ruimt en flink afneemt, van 9 naar 3 kts (rechter as, blauwe lijn).

Maar de spi bleef flink trekken, we voeren tussen de 4 en 5 kts SOG. Kennelijk bleef de wind op wat lagere hoogte gewoon doorwaaien, en ruimde hij ook nog niet, waardoor we beter konden reachen en lekker hard gingen.



Behulpzame factor was natuurlijk de watertemperatuur, volgens KNMI 5 a 6 graden C.
De lucht was ruim warmer, 12 tot 15 graden.
Met dat koude water is er geen enkele thermiek, en dus geen enkele menging van de luchtlagen. En dan duurt het extra lang voordat de nieuwe wind (ruimer en zwakker) beneden is gearriveerd.

Blijft over die negatieve AWS....
De windset zelf is gekoppeld aan de windmeter (de rechter op de foto). Die meet AWA en AWS, en met de logsnelheid erbij maakt hij daar TWA en TWS van. De TWS bleef steeds positief.
Via Seatalk gaat er dan data naar de Close Hauled meter (de linker). Hoe dat precies gaat... geen idee. Misschien krijgt die meter AW-data en maakt er zelf TW van, misschien krijgt hij het kant en klaar van de wndmeter. Er zit wel 2 seconden vertraging in de data op de Close Hauled ten opzicht van de windmeter zelf (2 seconden voor 1 Seatalk-bericht).
Als die Close-Hauled het zelf uitrekent (obv AWA, AWS en STW) dan kan het zijn dat de STW niet klopt bij de AW-data van het moment (door die 2 seconden). Zoiets moet het zijn....

In de log van Tactictool staat ook een AWS.
Die wordt gehaald uit het NMEA-bericht dat (via een ST60-Multi) vanaf de windset komt. Daarin is elke seconde (logfrekwentie) de AWS positief. Het moet dus wel aan de Close Hauled liggen.

AWS uit de PC:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 12:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Negatieve schijnbare wind? 03 apr 2017 12:39 #823110

Heb je de goede downwind-correctiefactor ingesteld?


Uit mijn manual:

Down wind correction
Normally the apparent wind speed increases when you are sailing downwind. That has to do with the fact that the wind has to pass the sails which the wind see as an obstacle.
If you enter 15%, the wind speed will be decreased with 15% at 180 degree and half of it (7.5%) at 135 degree. At 90 degree there will be no downwind correction.

Tick the box and enter the value for down wind correction.

Note: a mast head rigged boat requires more down wind correction than a
fractional rig.


When you are tacking the apparent wind angle will be distorted due to mast twist, up-wash and the fact that the boat is heeling. All this together will give an error on the apparent wind angle and also on the true wind angle. In order to get correct values for Polar tables etc. it is very mportant that the wind angle and wind speed is correct. The up-wash correction set in these boxes
are the values for port and starboard. They will only be used when tacking and the you may set the window for when you want to use it (see Settings – Advanced)
Laatst bewerkt: 03 apr 2017 12:44 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Negatieve schijnbare wind? 03 apr 2017 12:40 #823112

Het lijkt er inderdaad op dat ergens in je systeem een eerder berekende TWS/TWA wordt gebruikt om terug te rekenen naar AWS/AWA. Geavanceerde systemen doen dit soms, zodat je ná een aantal correcties (masthoogte, drift, upwash, helling etc) de berekende AWA terug kunt lezen die "je zeilen voelen".

Jouw RM systeem doet dit niet (misschien gebeurt het per ongeluk, maar niet om bovenstaande reden).

Zou het een trukje kunnen zijn dat RM toepast om missende boorddata te schatten die niet op het netwerk aanwezig is? Gebruiken al je instrumenten dezelfde STW of SOG als speedsource?

Interessant vraagstuk. En een half uur lang; dat zou reproduceerbaar moeten zijn zou je denken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Negatieve schijnbare wind? 03 apr 2017 20:40 #823292

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Ik heb niet erg goed gelezen, maar kan er stroming in het spel zijn? Echt of in de instrumenten die om de 1 of andere reden denken dat het stroomt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl