@Momo
De snelste ronde deed ik ooit in 12 uur 16 min. Doel was om hier 30 minuten vanaf te halen. Een klein kwartier heb ik verspeeld met dommigheid en een slag bij Stavoren waar ik niet op gerekend had (qua hoop dan). Met nu uit mijn hoofd 7 uur en 46 minuten op de klok resteren er nog exact 4 uur en 30 minuten voor 24 mijl. 5,4 knopen morgen is genoeg om op hetzelfde uit te komen als mijn laatste solo rit.
Doe ik er 3 uur en 36 minuten over dan blijft er 6,7 (het gemiddelde van vandaag over 52 mijl) niet gecorrigeerd staan. De 6,77 in de ranglijst van de 75 mijls website is de voor LWL gecorrigeerde snelheid. Hoe dan ook, ik vrees wel een beetje morgen. Niet te laat binnen voor het onweer, inkakkende wind en ook niet veel wind erg vroeg in de ochtend.
De 14 mijl aan de voor de wind was killing. Gewoon voelen dat er meer in zit terwijl je niet meer hebt. Althans niet met Hellen en mij samen. Een keer met meer handjes en de spinaker erop. Het was echt huilen met de pet op. Gijpen vol tuig bij mij in deze bries met die 40 meter en bakstagen doe je niet heel snel. Ik moest hierdoor lange stukken (in shifts) net binnen de wind varen waardoor je grootzeil maar voor 70% trekt en je fok ook niets meer doet. En die golven maar onder je door rollen.
Wel hebben we ons over de grens heen kunnen zetten door direct na de start toch het rif eruit te trekken en vol tuig tot Hindelopen door de akkeren. Wat een geweld dan. Ook daar mis je handjes, met een frisse crew die elkaar af kan wisselen aan de grootschoot houdt je het nog langer uit. Ook in een 5 Bft (dikke vlagen) met een 2e rif erin (eigenlijk een eerste rif qua origineel oppervlak) op 50 TWA de boei naderen en hem net kunnen houden, en dan toch besluiten we doen het. We trekken alles weer omhoog. En ja hoor, netjes ronden en voor de wind toch weer alles hebben staan.
Ging wel wat mis met de tracker (@ZZZ), zaak lag aan de lader toen we een app kregen van een fan dat we niet meer te volgen waren. Stond er een melding dat de zaak plotseling was opgehouden met tracken. Direct weer een nieuwe gestart, geen idee waarom en welk deel we missen. Net ff gekeken, alle rondingen staan er gelukkig in, ergens richting Friese kust is het misgegaan.
Nu naar de Harmonie turen en een wekker zetten. Op hoop van zegen.
Gr Michel