Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 16:44 #1073365

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
@ZZZ

Inclusief drift, toe maar. Wat is de drift dan die ze zo grofweg meenemen? Is dat te zeggen? Is 5% veelvoorkomend, of 8%? Is natuurlijk boot afhankelijk, maar er zijn vast 'regels' voor bijvoorbeeld zo'n waterverplaatser van 30 jaar oud als de mijne.

Ik ben best verrast want die UA van Baanklusje van 38 is dan inclusief zeg 8 graden drift. Dan vaar je (in dit voorbeeld) dus met je hartlijn van je schip op 30 graden ten opzichte van de ware windrichting, zie ik dat goed? En door je drift kom je op een 'ware' windhoek uit van 38. Klopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 17:06 #1073372

Beauty schreef :

1) Wat ik nog niet eens geschreven heb, maar die pestbui kwam over. Waar De Bres doordenderde besloot ik van voltuig terug te gaan naar 2e rif tijdens stevige vlagen. Het grootzeil ging er tijdelijk helemaal af en we liepen alleen op de fok, dat was de laatste 3 minuten voor de eerste slag. Het weghalen van het hele grootzeil is veiligheid. Ik zet het tweede rif er veel sneller en makkelijker in als alles op de giek ligt, duurt max 2 minuutjes en er komt dan geen geklapper van reeflijnen om je oren, geen geklapper van de giek etc.

Dat zag ik en dacht jullie grootzeil is gescheurd o.i.d.
Nimmer heb ik zoiets meegemaakt tijdens 40 jaar wedstrijdzeilen, gewoon laten staan dat zeil en tanden op elkaar ;)
Pipo koeien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 17:14 #1073378

Gaaf deze analyses en deze wedstrijd tegen jezelf. Leerzaam om mee te lezen ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 18:21 #1073401

Hier het beloofde verslag:

Het was stevig aan de bak maar dat is al beschreven, ik had een soort rampenochtend na de start de één na de andere situatie ontstond:

- gennakker code zero welke op het dek had gelegd spoelde over boord.
Dit was de schuld van BK die een post had gestuurd met een zeer vriendelijke wind.

Ondanks borging met vier lijntjes sleepte dat gevaarte mee door het water.
Ding is te zwaar om te bergen aan de lijzijde van de boot met een bootsnelheid van op dat moment 4.5 knts, kwam een ruimer rak en daar kon ik hem bergen d.w.z. deels over de reling getrokken.
Kost heel veel energie dit soort acties
Goed zat weer in het stoeltje en haalde toen mijn vriend Michel in de inhaalmanoevre ging hem te langzaam en hij riep mij, man schiet toch op met die boot.
Had het op dat moment reuze naar mijn zin.

Boot stond op de automaat en deed opdruk oefeningen op het dek om de bemanning van de Beauty een klein beetje te irriteren.

Daarna naar binnen om een broodje te smeren, ga weer naar de kuip en daar voltrekt zich een bijna aanvaring met de Beauty, automaat was helemaal de weg kwijt.
Als een dolle probeer ik weer controle over de boot te krijgen met de nodige krachttermen.
Ga met fok bak helemaal de mist in, Beauty ligt weer honderden meters voor.
Het is een raadsel waarom die automaat op hol sloeg, misschien ben ik over een oude visserschuit gezeild van de vm Zuiderzee waar boze geesten in huisten.

Beauty weer ingehaald en mijn excuses aangeboden dat was prima maar moest wederom snel wegwezen van de schipper.

Denk we hebben alles weer gehad maar nee hoor, stuurautomaat heeft moeite met de zware windstooten en verbruikt daardoor veel energie, pats plotter gaat uit.
Zonder plotter heb je een groot probleem met dit soort wedstrijden, zeker in zware buien met een zicht van nog geen honderd meter, ga zelf sturen en de plotter doet het weer.

Volgend probleem sturen kost veel kracht in deze korte golfslag, en je moet aanwezig blijven achter het stuurwiel, boordspanning was wel oké maar de plotter en stuurautomaat hebben dezelfde groep.
Heb dus bijna de hele rit gestuurd, maar dat moest ook omdat de stuurautomaat het ook niet trok.
Voor de windse rakken had ik het benauwd, de koerlijn lag exact binnen de wind en dan moet je aan de bak in die golfslag, sta nooit staande te sturen maar dan wel.
Bij het ingaan van het laatste voor de windse rak (15 knopen) had ik een spi aan de horizon verwacht
van de Beauty, ze hadden drie spi's aan boord daar hadden ze mij kunnen pakken omdat de wind ook een beetje wegviel, reden heb ik gelezen.

Was blij weer heelhuids de UK 10 te begroeten, heerlijk om dan de zeilen te strijken.

In Urk hebben ze mij geprobeerd godsdienstig te maken, d.m.v. een gesprek en een folder, Michel was erbij ;)

Dat was het weer tot de volgende aflevering, en nogmaals hartelijk bedankt voor de aandacht die wij (Bres versus Beauty) hebben gekregen.

Het grootzeil op de Bres is inderdaad super vlak, daardoor kun je de boot bij harde wind gewoon tegen de wind aan laten leunen, ben behoorlijk wat keer uit het roer gelopen (halve wind), knik in schoot en dan ging het wel weer, heb maar 1 rif maar dan blijft er niets meer over van het grootzeil vandaar.

Was een mooi reisje goed voor de armspieren
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 20:20 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 18:35 #1073409

Beauty schreef :
@ZZZ

Inclusief drift, toe maar. Wat is de drift dan die ze zo grofweg meenemen? Is dat te zeggen? Is 5% veelvoorkomend, of 8%? Is natuurlijk boot afhankelijk, maar er zijn vast 'regels' voor bijvoorbeeld zo'n waterverplaatser van 30 jaar oud als de mijne.



de bron,incl 'standaard' drifthoeken:

Bijlage:

Bestandsnaam: Wind_Triangle.pdf
Bestandsgrootte:180 KB


Met een UA van 38 (uit de polar) en pakweg 7 leeway (samen 45) maak je hoeken van 90 graden.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 18:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 18:48 #1073414

Kapiteinmomo schreef :
Het grootzeil op de Bres is inderdaad super vlak, daardoor kun je de boot bij harde wind gewoon tegen de wind aan laten leunen, ben behoorlijk wat keer uit het roer gelopen (halve wind),

Excuus namens het KNMI voor de wind, hoewel ik denk dat de voorspelling spot-on was. Gemiddeld zal het 18 a 20 kts geweest zijn zoals voorspeld. Op het water met vlagen lijkt het altijd meer.....
Dit is de laatste Harmonie van voor de start. Staat ook TWS in.

Bijlage:

Bestandsnaam: start0600-2.pdf
Bestandsgrootte:141 KB


Als je het gemiddelde uitrekent is dat 18.1 kts.
Dan de metingen:

Stukje KNMI gegevens met uurgemiddelden:

:# FHX = Hoogste uurgemiddelde windsnelheid
# FHXH = Uurvak waarin FHX is gemeten;
#
FHX, FHXH
#
DE KOOY 10 m/s, 10u
BERKHOUT 8, 10
HOUTRIBDIJK 12, 6
STAVOREN 10, 18
LELYSTAD 8, 12

10 m/s is 19,4 kts, 5B, van 9 tot 10u bij De Kooij, Den Helder. Rest van de dag dus minder.
De Houtrib zit net in de 20 kts in het ergste uur (5-6, toen jullie sliepen ;-) )

Het gemiddeldezal zeker 18.1 kts zijn ;-)

Dat grootzeil doet het goed denk ik, maar hoe kan je nou uit het roer lopen? Dat lukt mij nooit....
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 19:01 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 18:52 #1073418

Baasklusje schreef :

Dat grootzeil doet het goed denk ik, maar hoe kan je nou uit het roer lopen? Dat lukt mij nooit....

HA voorzeil dan gaat ie van jouw ook ;)
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 18:53 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 18:58 #1073421

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Met je laatste zin @ BK snap ik het nou net weer niet. Vul die getallen eens in in hetzelfde grafiekje wat je stuurt. Waar staat die 38 dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 19:00 #1073423

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3366
Ok drift Word dus meegerekend?
Die IJsselmeerkuilen,waar je volledig op stil valt als je zo hoog vaart, ook?
Zo niet kun je dus never de polar varen zo hoog aan de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 19:01 #1073424

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: Ja, de voorspelling was spot on, dat vonden Duit en ik ook, ook de avond ervoor al. Vlagen ook overigens.

Alleen ergens schreef jij in dit topic over een stuk vriendelijker vooruitzicht, en dat hebben we niet gezien. Dat was ook precies de reden dat Momo zijn dektent aan dek heeft gelegd, snap je 'dek - tent' :woohoo: Hij weet echter niet dat ik wat zeilbandjes had losgemaakt die nacht.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 19:04 #1073427

Kapiteinmomo schreef :
Baasklusje schreef :

Dat grootzeil doet het goed denk ik, maar hoe kan je nou uit het roer lopen? Dat lukt mij nooit....

HA voorzeil dan gaat ie van jouw ook ;)

Helemaal nooit.
enige moment dat ik moet oppassen is met spi op 100 TWA en > 10 kts wind.
Dan wordt de helling groter dan 40 graden, lier onder water op de kuiprand.
Tijd om ietsje schoot te vieren.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 19:06 #1073428

Beauty schreef :
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: Ja, de voorspelling was spot on, dat vonden Duit en ik ook, ook de avond ervoor al. Vlagen ook overigens.

De laatste HArmonie had een stukje meer wind dan de eerdere, dat is zeker.
Gemiddelde wind uit de Harmonie 06UTC is 18.1 kts (zie de laatste PDF die ik daarvan postte).
Klopt vrijwel geheel met de KNMI-daggegevens.
Jullie dachten zeker een rustig tochtje te krijgen, tsja, dan valt het tegen!
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 19:14 #1073430

Baasklusje schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Baasklusje schreef :

Dat grootzeil doet het goed denk ik, maar hoe kan je nou uit het roer lopen? Dat lukt mij nooit....

HA voorzeil dan gaat ie van jouw ook ;)

Helemaal nooit.

Tja dan heb ik een Duitse boot ontworpen door een Nederlander.., kan je wel mee leren omgaan
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 19:15 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 19:16 #1073432

Beauty schreef :
Met je laatste zin @ BK snap ik het nou net weer niet. Vul die getallen eens in in hetzelfde grafiekje wat je stuurt. Waar staat die 38 dan?

Dat grafiekje is een puzzel ;-)

Ik blijf vinden:
- UA is 38 zegt de polar (VPP) bij 16 kts RWS
- drift is 7 graden (ongeveer) bij 16 kts TWS (en bij veel korte golven wellicht het dubbele)
- samen 45.
- twee maal 45 (tack) maakt 90.

Als drift in de 38 zat ging je twee keer 38 in een tack…. zou mooi zijn ;-)
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 19:21 #1073434

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Bij een orc polar zit de drift in de twa.
Omdat de meeste instrumenten de twa zonder drift aangeven betekent dat je bij een target van 38 dus iets van 33 moet varen om je Polar te halen.
Maar vermoedelijk is jouw target met een lager bemanning gewicht iets van 40 IPV 38. Dus dan hoef je "maar" iets van 35 twa op de klokken te hebben om je target te halen
75Mijls IJsselmeer - www.75mijls.com
30Mijls Markermeer - www.30mijls.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 19:29 #1073439

Uit de Explanation to Speed Guide van ORC (in dit verband vooral de 1e alinea):

"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 19:30 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 19:53 #1073463

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Volgens mij is dit precies wat ik zeg: je instrumenten geven (meestal) de twa exclusief drift aan. Dus de drift er bij optellen om aan de werkelijke twa te komen zoals die in de speed guide wordt weergegeven.

Dat de twa in de speed guide inclusief drift is kun je ook eenvoudig verifiëren uit het feit dat de vmg die in de speed guide wordt weergegeven alleen klopt voor genoemde target speed en target twa indien deze twa inclusief drift is.
75Mijls IJsselmeer - www.75mijls.com
30Mijls Markermeer - www.30mijls.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 20:01 #1073470

Nog even een compliment aan de organisatie van de 75/ 30 mijls dat dit een leuk kosteloos evenement is, in URK was diegene die achter mij lag erg benieuwd hoe zón race nu eigenlijk werkt.
Is het geen idee om bijv. voor de vaste deelnemers een doek ala 24 uurs race in de reling te hangen.
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 20:02 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 20:12 #1073476

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Dan snap ik hem. Als ik TWA aflees aan boord zit daar de drift nog niet bij in. Wil ik op een kruishoek uitkomen van 45 per boeg en ik heb een drift van 5 dan moet mijn TWA aan boord (mits goed gekalibreerd) 40 aangeven.

Maar dan nu even voor mij als niet knoppenrukker.Stel de windstrepen op het water zijn kaarsrechte lijnen. En stel dat de wind in een ideale wereld constant een tijdje uit dezelfde richting komt. Is dan de hoek die die rechte streep op het water met mijn hartlijn schip maakt die 40?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 20:28 #1073481

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Ja dat klopt. Hartlijn boot is dan 40 graden TOV wind.
75Mijls IJsselmeer - www.75mijls.com
30Mijls Markermeer - www.30mijls.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 21:06 #1073497

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Akkoord.

De polar die ik van mijn boot heb (die van 30 jaar geleden af fabriek design number 320 1988 versie:B) geeft tot en met 8 knopen wind een TWA van 46 graden. Bij 10 knopen 44, bij 12 knopen 42 en de rest ligt op een kluitje rond de 40 graden. Qua schijnbare wind liggen ze zo goed allemaal in lijn op 26 graden AWA.

Ik vaar aan boord richting de windstrepen voor het gemak altijd met 45 graden TWA. In de tijd heb ik een zitpositie aan boord aangeleerd en een scepterpoot waardoor ik weet dat als de strepen in het verlengde daarvan binnenkomen het 45 graden is. Daar komt het verlijeren nog bij, daarom kom ik bij golven in de praktijk uit op een kruishoek van steeds 100.

Niet zo gek dat ik dacht aan de wind redelijk vaak boven polar te zeilen qua snelheid want dat doe ik niet. Op vlak water dacht ik eerder op hoogte zelfs boven polar te varen terwijl dat dus blijkbaar op polar is of net iets eronder. Daar haal ik wel kruishoeken inclusief verlijeren van net onder de 90 graden.

Weer wat geleerd. Wordt tijd om eens tegen een andere 34 te varen en dan een lang kruisrak te maken en zien wat de verschillen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 21:22 #1073503

Beauty schreef :

Weer wat geleerd. Wordt tijd om eens tegen een andere 34 te varen en dan een lang kruisrak te maken en zien wat de verschillen zijn.

We kunnen ook ruilen, jij krijgt een Dehler 36 CWS mee (Bres) , en ik mag de Beauty gebruiken.
deal?? wel de 75 mijls natuurlijk ;)
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 21:27 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 21:32 #1073506

dat wil Michel vast niet, moet ie al zijn eigen zeilen opvissen!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 21:48 #1073512

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
No way, daag je wel uit voor een kruisrak met 10 knoopjes of minder. Doen we voor de deur.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 22:14 #1073525

Beauty schreef :
Ik vaar aan boord richting de windstrepen voor het gemak altijd met 45 graden TWA. In de tijd heb ik een zitpositie aan boord aangeleerd en een scepterpoot waardoor ik weet dat als de strepen in het verlengde daarvan binnenkomen het 45 graden is.

Zo stuur ik ook tijdens maneuvres, de windstrepen is je referentie. Na een tack vooral.

Voor een upwind performance ken ik maar één modus; mijn ene oog kijkt naar de onderste telltale van de genua, het andere oog kijkt scheel naar de levensgrote klok onder de giek waar mij snelheid op geprojecteerd word (ja als je zo'n klok hebt wil je niet anders!). Na verloop van tijd "leer" je welk gedrag de telltale heeft en kijk je minder op de klok. Je belangrijkste instrument zijn je billen die voelen wat de boot doet in de golf.

Snel upwind sturen is een kunstvorm die ook ik nog verre van volledig machtig ben, maar ik weet wel dat het in de eerste 3 seizoenen echt met scheepsladingen beter geworden is.

Toen ik mijn 1# heavy kreeg had ik het bijna weer aan de zeilmaker teruggegeven. Ik kwam gewoon 7 graden hoogte te kort. Wat ik ook deed. Dat zat 'm uiteindelijk meer in sturen dan trim.

Wat Jaap zegt; ik laat mijn boot tegen de wind "leunen". Dus voornamelijk op helling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.603 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl