Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Think One!

Think One! 15 mei 2018 19:34 #943832

Net de laatste bladzijden van het boek van North's Tom Whidden gelezen.
(aanrader: www.bol.com/nl/p/the-art-and-s...ls/9200000058894626/ )

Natuurlijk wordt benadrukt dat de 2 zeilen (voorzeil, grootzeil) als 1 gezien moeten worden en dat ze elkaars werking beinvloeden en versterken.

Nu hebben we bij veel trimclinics eerst heel lang alleen op de genua gevaren, en daardoor weet ik dat de boot tegen de 90% van de max performance haalt op alleen die genua.

Regelmatig hebben we ook alleen op het grootzeil gevaren. Dat is veel lastiger,maar met veel oefenen haalden we dan zeg 60% performance.

En met allebei is het pakweg 100% (plus of min 5%, soms)

Nu neemt de weerstand van de boot kwadratisch toe met de snelheid, dus de laatste knoop is het moeilijkste. Als ik uitga van de meetbrief is een max snelheid bij 90 TWA van ca 8 kts mogelijk, dat is dan 100% (bij voldoende wind, natuurlijk).

De performance is lineair met de snelheid (bij voldoende wind om die 8 kts te kunnen halen).
De weerstand neemt kwadratisch met de snelheid toe.
Tabelletje met snelheid, performance en weerstand in procenten van de max weerstand (bij rompsnelheid).



En in een plaatje, X-as is snelheid maal 2, blauw is KTS (rechter as), grijs is Performance, oranje is weerstand in procenten van de max weerstand).



Als we nu weten dat we op de genua pakweg 90% performance varen zie je in de tabel dat dat (bij 88%) 64% van de max weerstand is.
Alleen op het grootzeil haalt max 60% performance, komt overeen met 20% van de max weerstand.

Opgeteld zou dat 64+20=84 % opleveren.
Maar het wordt meer! Met beide zeilen samen doen we 100%.

Da's het effect van Think One! Ze helpen elkaar!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 15 mei 2018 19:45 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Think One! 15 mei 2018 20:54 #943881

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Mooi beredeneerd!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Think One! 16 mei 2018 06:56 #943918

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Weerstand is afhankelijk van je snelheid, niet van hoeveel zeilen je voert, die mag je dus niet optellen denk ik.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Think One! 16 mei 2018 07:51 #943937

Jutter schreef :
Weerstand is afhankelijk van je snelheid, niet van hoeveel zeilen je voert, die mag je dus niet optellen denk ik.

De redenering is:
- weerstand kwadratisch (vrijwel alle componenten) met de snelheid
- waterverplaatsboot heeft een maximum snelheid, dus ook een maximum weerstand (bij de rompsnelheid)
- op de genua 90% van die max snelheid varen betekent dat de genua 64% van de max weerstand weet te overwinnen
- op alleen grootzeil betekent 60% snelheid slechts 20% van de weerstand overwinnen.

Dit zijn meetgegevens, dus daar kan weinig discussie over zijn ;-)

En dan, met beide zeilen, haalt de boot 100% van de max snelheid, en dus 100% van de max weerstand. Ook dat is een meetgegeven.
Dat is meer dan de 64 + 20% = 84% weerstand die de zeilen 'samen maar niet samenwerkend' weten te overwinnen.

Het meerdere, 16%, is het gevolg van het feit dat zeilen elkaars werking gunstig beinvloeden.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 mei 2018 07:52 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Think One! 16 mei 2018 08:10 #943946

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Die 20% van het enkelvoudige grootzeil is bij een andere snelheid dan de extra 20% bij gezamelijke zeilen.Ook een andere weerstand dus.Verder wel een leuk vergelijk, maar of het ook waterdicht is??
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Think One! 16 mei 2018 08:31 #943955

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Nu gebruik je weerstand (kracht) om te vergelijken.

Als je dit op basis van vermogen (kracht x snelheid) gaat doen, wordt nog erger. Dan moet je naar een 3e macht.

Maar wel een leuk vergelijk. Wat in ieder geval een deels staaft wat we al vermoeden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Think One! 16 mei 2018 10:59 #943997

Goed gerekend BK.

Wat je niet meeneemt is laveren.

Die de truc nog eens in een kruisrakje. Hoogzeilen is een groot deel van de performance.

Laveren met alleen een grootzeil lukt op sommige boten niet eens!


In mijn geval is het verschil extreem, omdat mijn verhouding genua/grootzeil in de buurt komt van bil/string.

Echter, het effect op de hoogte is giga. Ik heb meerder mensen laten zien dat ik met 5cm traveller de telltales in de genua op en neer kan sturen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Think One! 16 mei 2018 11:09 #943999

boarderbas schreef :
Goed gerekend BK.

Wat je niet meeneemt is laveren.

Die de truc nog eens in een kruisrakje. Hoogzeilen is een groot deel van de performance.

Laveren met alleen een grootzeil lukt op sommige boten niet eens!

Helemaal eens.
Ook op hoog aan de wind is het effect er natuurlijk.
Ook dan 90% op de genua, 60% (met veel moeite) op de main.
Komt bij dat door de extra upwash met main erbij je een aantal graden hoger vaart (3 a 5 graad, schat ik) dan met alleen de genua. Win-Win!

In het boek van Whidden wordt wel duidelijk gemaakt dat de gunstige invloed van de zeilen op elkaar er is, maar het wordt niet gekwantificeerd.
Met de ervarings-percentages performance van al die trimclinics dacht ik "dat moet wel ongeveer uit te rekenen zijn".
Er blijft wat onnauwkeurigheid in zitten natuurlijk, zeker aan de wind (hoogtevoordeel!).
Maar voor de orde van grootte is het leuk; de samenwerking levert tussen 20 en 25% extra power op!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl