Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 01 @12:00AM
ZF Pinstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Imoca's varen volgende volvo ocean race

Imoca's varen volgende volvo ocean race 03 juli 2018 19:54 #957197

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4233
Zojuist op:
www.zeilen.nl/nieuws/actueel/i...de-volvo-ocean-race/

De International Monohull Open Class Association (IMOCA) is een samenwerking aangegaan met de Volvo Ocean Race. Tijdens de laatste dagen van de Volvo Ocean Race in Scheveningen kwamen zeilers, ontwerpers en organisators bijeen om afspraken te maken.
Mooie gejatte ondertitel moet hier nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 03 juli 2018 20:08 #957202

Er las ergens dat er een hele nieuwe sectie aan de regels moet worden toegevoegd voor de crewd reizen.

Ben erg benieuwd hoe groot de bemanning gaat worden. De huidige IMOCAs worden single of dual handed gevaren en zijn dus niet heel geschikt om met 9 man te zeilen. Probeer ze maar eens in de kuip kwijt te geraken...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 05:37 #957236

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4233
Op zich zijn de Imoca's beter geschikt voor de oceanen denk ik. De beschutting is beter, snelheid beter, maar niet geschikt voor grote crews.. maarja so what. Wel alles zelf sturen en dat geeft toch echt nieuwe mogenlijkheden en spannende situaties en records!
Mooie gejatte ondertitel moet hier nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 07:47 #957262

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5506
En een ZF team op de boot van Erik :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 08:26 #957276

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5004
9 man aan boord? Hiken zullen ze :evil:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 09:09 #957294

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
Ik vind het wel een interesante ontwikkeling. De aparte volvo klasse werkte (imho) niet, te weinig deelnemers vanwege te hoge kosten.

Van dit model bootje lagen er toch 29 aan de start de laatste vendee globe. Als die nu met een paar kleine dingetjes aan te passen zijn voor de VOR dan heb je in ieder gevaal een 300% groter start veld.
Wat mij meer spanning in de race op zal leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 09:18 #957297

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1219
Gaat het dan wel een eenheidsklasse worden? Zo niet, dan krijgen we hetzelfde als met de vor70, de teams met het meeste geld hebben een voordeel.

A

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Etap 22
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 11:20 #957338

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
In een eerder topic over IMOCA's in de VOR schreef Erik dat de IMOCA-rules een maximale bemanning van 4 man voorschrijven. Dikke kans dus dat het 4 zeilers en wellicht geen stuurautomaat wordt dan dus. Misschien een OBR erbij als 5e?

Ben inderdaad benieuwd naar de verdere praktische invulling!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 12:48 #957367

AdB schreef :
Gaat het dan wel een eenheidsklasse worden? Zo niet, dan krijgen we hetzelfde als met de vor70, de teams met het meeste geld hebben een voordeel.

A

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Yess! Duimen!



Mijn vraag is nu wel; wat gaan ze dan in de Vendée varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 13:07 #957376

Ze maken in de regelementen verschil tussen single handed, dual handed en full crewed.

Als ik het goed lees in onderstaande quote, blijven de boten wel gelijk. Maar zullen er aanpassingen komen die bovenstaande moeten ondersteunen:

www.sailingscuttlebutt.com/201...xt-volvo-ocean-race/
A joint committee is being formed to draft a specific section of the Class Rules for Crewed IMOCA 60, respecting the spirit and intent of the partnership, which includes cost control, security and sporting fairness.

The rule relating to crew numbers on board the IMOCA class in the next race is among the items under consideration, with the goal of retaining an On Board Reporter role.
“We’re trying to make a boat for the future that is capable of doing both short-handed and fully-crewed races,” said Guillaume Verdier, among of the busiest of the current IMOCA class and America’s Cup designers. “My opinion is that it is doable with a bit of compromise from both worlds to meet in the middle.”
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 13:27 #957383

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1429
BartWNL schreef :
Van dit model bootje lagen er toch 29 aan de start de laatste vendee globe. Als die nu met een paar kleine dingetjes aan te passen zijn voor de VOR dan heb je in ieder gevaal een 300% groter start veld.
Wat mij meer spanning in de race op zal leveren.

Hi,

Ik stel me zo voor, dat er binnen de regels voor de IMOCA straks een serie nieuwe boten komt, die aangepast wordt voor het varen met grotere bemanning.
De kans dat er dan heel veel meer boten aan de start komen, lijkt me nog niet zo groot.

Begrijp me niet verkeerd; ik vind dit idee heel interessant, maar ik ben benieuwd naar de uitwerking, omdat tot nu toe IMOCA vooral toegespitst is op kleine bemanning/single handed en de VOR tot nu toe juist speciaal voor grote teams bedoeld is geweest.

We zullen het zien ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje hjir!
Laatst bewerkt: 04 juli 2018 13:28 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 13:42 #957389

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3195
Het super60 ontwerp van Volvo was in principe al een imoca. Ik ben er wel blij mee, weer een interessante tijd voor de race,en waarschijnlijk meer werk voor m'n collega's en mij.
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 13:45 #957390

VOR is niet voor grote teams bedoelt, het is voor een groot publiek bedoelt. Grote teams is daar een resultante van. Dat krijg je door boten te maken die voor een leek spectaculair lijken, door lekker veel nationale helden aan dek te zetten en vooral te zorgen dat alles éénvoudig te zeilen is. Dus zet je meer zeilers dan noodzakelijk aan dek zodat iedereen mee kan varen ongeacht speciale skills als shorthanded.

Dat IMOCA toegespitst is op kleine bemanning ligt voornamelijk in de uitrusting, indeling en tuigage van de boot. Ik vermoed dat je met een kettingzaag, een paar rollen carbon om het interieur en kuip te wijzigen en budget voor een nieuw tuig je met een oude IMOCA zometeen prima mee kan varen in de VOR.
Laatst bewerkt: 04 juli 2018 13:46 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 04 juli 2018 14:01 #957396

Met foils!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 07 juli 2018 20:41 #958230

Uit t interview met de team captain vd Don Feng:
Our final part of Shanghai Sailor’s interview with Bruno Dubois, Dongfeng Race Team, Team Director…

S.S. And are you aware of the reaction in China, the sailing community and the wider population?

B.D. We didn’t see much of what has happened. We have a couple of owners who are very happy and we have had an official letter from the sailing federation so that makes the project really official and part of Chinese culture but I really hope this project will help bring in new sailors and new owners, bring an excitement amongst the people to be involved in sailing.

S.S And what about the future of the race, it is now in the hands of Richard and Johan?

B.D. That’s something where I have seen a lot of comments from people and everyone has their own idea what the IMOCA is, what the Volvo is. Too much spray, not enough spray, not enough emotion, too many people cry. It’s amazing how many people who are not involved or do not even come to stopovers have an idea of what sailing should be – it’s quite amazing but there’s one thing that I realised in this race is that we should not, this race, Volvo Ocean Race, it is how close the boats finished, it is amazing speed and the boat is totally not relevant at all but the fact that we finished that way is dramatic, we should keep that. Somehow the boats have to finish close.

On the other hand we have the development part of the sailing business. AS a sailmaker, and I know I made my name by making better sails than other people in some classes. But that costs a lot of money and that would probably bring problems like we had on the Volvo 70 before or the IMOCA. So can we find a middle ground, can we find a one design like the Super 60 designed by Guillaume Verdier take the hull, the base, one design and we can play with the sail plan, we can play with the foils.

S.S. So a little like the America’s Cup idea where some elements are fixed?

B.D. Here we have to do it for costs and also to bring the boats close and for a team like Turn the Tide on Plastic finishing so close that’s the only way to keep the sponsor happy. For me lately I change my mind. I was 100% for Custom development but if you really want to have 10-12 boats we really need to find a way to reduce the costs but keep the door open.

S.S. Perhaps a very tight box rule

B.D. Yeah, yeah, it’s a problem because if you decide to go one design that means that we keen the other designers out, they will not be happy so they could be happy to develop the sail plan, to develop the foils. So we have meetings now with Volvo. They are thinking about keeping the 65 also. Maybe we could put foils on the 65. That would be fine, but should we do that? I’m not sure.

S.S. It’s all up in the air at the moment.

B.D. I think the IMOCA Class is very much in line to be used but I would really worry about the mix between the existing IMOCA designed for the Vendee Globe and the Volvo Ocean Race because none of those guys except Juan K know how hard the Volvo guys are pushing and if you have to slow down all the time like you had to do on a Volvo 70, that’s not good. Pushing like we have done here, I think you should be able to push to go to 650 and 700 miles with those new boats.

S.S. So bottom line is the boats need to be strong enough?

B.D. Strong, and then come over to the point that it would be great to be able to use the boats for the Volvo AND the Vendee Globe. My theory is if we do a Volvo boat and we work on good sail crossover and good performance data like we’ve done and pretty much everybody has done on these boats here a Vendee Globe sailor can take the boat and make it lighter and make it more feasible for him and use that data and push the boat I think he will go quicker than somebody who’s got a light boat and doesn’t spend time sailing.

S.S. So it could have a positive spin on the Vendee as well?

B.D. Yeah, I think this way, taking a Volvo boat going to the Vendee would be easier than taking a Vendee boat and coming to the Volvo

S.S. Because the Vendee boats break?

B.D. No, it’s not breaking, it’s just that the structure is not the same, you cannot have the same sails, the same mast, everything needs to be stronger because they are going to push harder or we decide not to push any more to sail Vendee Globe way but with five people on board. I’m not sure that’s the way, the Anglo Saxon way we want to go. We are talking about it, we will see how it goes.

S.S. Thank you so much for your time, your openness and honesty, good luck with whatever comes next

B.D. We’ll see, together I’m sure We’ll see when the challenge comes, see what they have to say.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 08 juli 2018 17:34 #958384

Las ergens: "vor is voor het grote publiek" , leken vinden die vor bootjes (en dus ook imc's) vooral klein. Dus toch maar met 100 of 115 voeters de wereld rond voor het grote publiek ?

De leken weten zich bijvoorbeeld nog de "playstation " te herinneren......., soms nog de Zeeman en bijna zelden de Flyer. Imocas hebben ze nog nooit van gehoord. (Behalve in Frankrik ?)


Of ze hopen bij de race op een grote franse sponsor ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Imoca's varen volgende volvo ocean race 08 juli 2018 19:18 #958413

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1407
Zijn die Imoca´s niet ook veel goedkoper? En een kleinere bemanning scheelt ook. Minder groot budget nodig om mee te doen, dus daardoor misschien een groter deelnemersveld, meer spektakel. Een in-port race is met 25 boten veel spectaculairder.
ik hoop wel dat ze vast blijven houden aan de onboard reporter, is een stuk leuker.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶R̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶.̶.̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.233 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl