Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 24 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zeilt een grote(re) boot prettiger?

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 23 juli 2018 19:45 #962305

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2587
jerry schreef :
Misscien off-topic, maar ik lees hier niets over langkielers. Daarvan dacht altijd dat ze zich in golven rustiger gedroegen. Misvatting?

Ja en manouvreren in de haven doen ze ook veel rustiger....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 23 juli 2018 21:02 #962345

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Trim kan belangrijk zijn voor het comfort.

Bij hardere wind trim je normaalgesproken je zeilen vlak, echter als je aan de wind stilvalt door de opeenvolgende golven, is het zaak iets lager te varen om de snelheid vast te houden en de zeilen iets minder vlak te trimmen. Het effect verschilt van schip tot schip, maar is zeker het proberen waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 23 juli 2018 21:51 #962366

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1333
WADnWIND schreef :
plusfast schreef :
In vroeger tijden, veel vroeger, toen het IJsselmeer nog een echte Zuiderzee was, werd er met allerlei boten gevaren. Het meest voorkomende type was wel de botter, waarbij de deskundigen nog onderscheid maken tussen de Westwal botters en de Zuidwal botters. Sommige plaatsen stonden bekend om hun grotere schepen, denk maar aan de Lemsteraak bijvoorbeeld. Maar juist een zuiderzeehaven die bekend stond vanwege de beroerde golfslag ter plaatse, Stavoren, had een veel kleiner scheepstype, de Staverse Jol. Op tijden dat de botters steeds in de golven doken en daarmee snelheid verloren ging de jol juist met iedere golf mee omhoog, en met het golfdal weer omlaag, wat veel comfortabeler was.

De Zuiderzee is niet meer, maar de golfslag is niet heel veel veranderd. En nog steeds kan het bij hardere wind juist prettiger zijn op een kleiner schip dan op een grote. Als je schip de lengte heeft van golftop naar golftop dan vaar je comfortabel, als je schip de lengte heeft van golftop naar golfdal ook, maar alles daartussen is oncomfortabel. Daarmee zou je voor iedere windsnelheid, en daarmee de veranderende golflengte, ook een andere lengte schip moeten hebben. Dat wordt wel wat prijzig...

Buiten het feit dat je Volendammer Kwak vergeet, die 1,5x zo groot is als een botter....
Heb je uberhaupt wel eens op een staverse jol gevaren met slecht weer? im kan het je sterk afraden met golven.
je leest ook dat ze slecht hoogte konden houden en vaak halve wind heen en terug. Of gewoon helemaal niet gingen.
ik heb wel eens zo'n ding van de hofstede afgehaald omdat hij na een 1/2 dag alleen maar halve wind heen en weer kon, en dus nooit het oppertje van Enkhuizen kon bereiken.

ze waren handig vanwege de gladde boorden, dat was makkelijk voor de zware netten.

ik heb 20 jaar mijn brood verdient op het ijsselmeer met zeilen, het blijft een kl*te plas met wind.
Ook in 25 reddingboot is het geen favoriet geworden.

met iets meer waterlijn pak je meerdere golven tegelijk, dat scheelt enorm in comfort.


Van de website van de vereniging Botterbehoud, de pagina over Staverse Jollen:

"...de Urkers blijven zweren bij hunne botters en blazers. De lieden van Stavoren daarentegen stellen hunne jollen ver boven alle andere schepen; en men moet werkelijk erkennen, dat zij met deze kleine notedopjes wonderen verrichten. Zij weten met deze kleine dingen hard te zeilen, en wanneer het weder zo ruw is en de zee zoo onstuimig is, dat groote stoomboten en flinke tjalken de haven niet durven verlaten, gaat een Stavorensch visscher zonder aarzelen in zijne jol op de bruisende zee."

Ik had dit al eens in een boek gelezen, jaren geleden. Welk boek het was ben ik helaas vergeten, maar hier staat het dus nog een keer vermeld, met nog meer wetenswaardigheden over de Staverse Jol. Ik heb er zelf nooit mee gevaren, maar het lijkt me wel een leuke belevenis. Liever wel met fatsoenlijk weer overigens, niet met storm. Maar dat ligt meer aan mij dan aan de boot.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 23 juli 2018 22:04 #962367

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14324
Ja, en bij Urk staan zeeen als kerken......

heusch waar... :whistle:
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 24 juli 2018 06:01 #962376

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1930
Niet alleen lengte (/breedte) speelt mee, ook het gewicht en de kielvorm: mijn Dehler 38R was lang zo comfortabel niet op zee als mijn huidige Ericson 39: platte bodem versus langkieler: mega verschil. (ook minder herrie: geen geklap meer op golven, en elke golf flink afremmen..) De 'prijs' die ik er voor betaal (met zeilen) is dat ik met minder wind minder hard ga (of heel snel gennaker oid moet zetten om het te compenseren).
Daarnaast zijn de kosten natuurlijk wel veel hoger zoals door enkelen terecht al aangegeven. Of je dat kunt en wilt is aan jou uiteraard; mij bevalt het geweldig. Juist omdat ik veel solo vaar is het hebben van een boot dis stabiel en comfortabel is heel fijn: het geeft mij daarnaast een gevoel van vrijheid: ik kan weg wanneer ik wil. Ook met 7 bft de Noordzee op is geen enkel probleem bijvoorbeeld; terwijl dat met een kleien boot na een uurtje toch echt minder wordt..

Je bent van harte welkom om een dagje mee te zeilen, dan kun je het zelf ervaren. Dan kun je beter afwegen voor jezelf of het de extra investering (aanschaf + onderhoud (alles is veel duurder op een grotere boot..)) waard is, of niet.
Zoals enkele opstappers van dit forum al hebben ervaren / kunnen beamen: dat vaart heel erg comfortabel.
Alleen dode vissen gaan met de stroom mee..
Laatst bewerkt: 24 juli 2018 06:01 door ZeeZin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 24 juli 2018 06:41 #962381

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16236
ZeeZin schreef :
Niet alleen lengte (/breedte) speelt mee, ook het gewicht en de kielvorm: mijn Dehler 38R was lang zo comfortabel niet op zee als mijn huidige Ericson 39: platte bodem versus langkieler: mega verschil. (ook minder herrie: geen geklap meer op golven, en elke golf flink afremmen..) De 'prijs' die ik er voor betaal (met zeilen) is dat ik met minder wind minder hard ga (of heel snel gennaker oid moet zetten om het te compenseren).

Interessant dat je na al die verschillende boten (waaronder zelfs een catamaran, geloof ik), tot deze conclusie komt.

In vele regels discussie met allerhande goeroe's op dit forum is het me nooit gelukt dit gegeven geaccepteerd te krijgen. Een comfortabele boot heeft geen platte bodem, heeft wél een redelijke diepe voorvoet en ligt IN het water in plaats van erop.
Er is een prijs, inderdaad, maar zelfs die is betrekkelijk. Aan de wind valt het namelijk vaak erg mee en zijn de serieuze waterverplaatsers nauwelijks langzamer dan platte en brede gebakjes.
Toen ik met zeilen begon, waren er nog nauwelijks planerende kajuitjachten en was de stelregel "voor de wind zeilt een bos takken ook". Heden ten dage lijkt vooral snelheid belangrijk. Op welke koers die snelheid bereikt wordt is van minder belang. Als het maar hard gaat, hè..
Laatst bewerkt: 24 juli 2018 06:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 24 juli 2018 08:07 #962402

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6776
lodewijk stegman schreef :
Als het maar hard gaat, hè..

Is ook comfort, wat heet, dat heeft mij ooit over de streep getrokken (komend van een degelijke diepe S-spant met het zgn prettige zeegedrag) om voor een boot te kiezen die ook echt hard kan gaan.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 24 juli 2018 08:30 #962408

Een boot moet ook weer niet te lang worden, dan krijg je last met de kromming van de aarde.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 24 juli 2018 08:37 #962411

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5987
Baasklusje schreef :
Een boot moet ook weer niet te lang worden, dan krijg je last met de kromming van de aarde.
Valt best mee. Buigt wel mee :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 24 juli 2018 08:52 #962414

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Inderdaad, boten moeten buigzamer worden, gewoon meedeinen als die slap-opgeblazen vluchtelingenboten....waar zijn we nu weer beland :huh:
Ts begon met 21 voet... :laugh:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 24 juli 2018 10:26 #962454

Lodewijk schreef: Een comfortabele boot heeft geen platte bodem, heeft wél een redelijke diepe voorvoet en ligt IN het water in plaats van erop.

Met name in woelig water en wanneer er (nog) meer golfslag staat dan bij de heersende wind hoort, is dat het geval. Bakstag wind.

Staande op de kaap nabij Sagres zie ik van uit het noorden twee zeilen aankomen, wat korter bij zie ik als voorste een 40 voet catamaran die oncomfortabel beweegt, de giek slaat heen en weer omdat de boot te heftig met de mast zwiept, de romp volgt de golfbeweging.

De 38voet (?) monohull er een paar honderd meter achter. Opvallend is dat de giek NIET staat te zwiepen, het schip gaat soepel op en neer met de golfslag en houdt z´n aandrijving omdat het zeil gevuld blijft. De golfhelling heeft weinig invloed op het hellen van het schip, een gewichtstabiele boot.

Bij het ronden van de kaap is de monohull de catamaran voorbij !!!
Hè ... hoe kan dat?

Ná het ronden van de kaap is het een beetje aan de wind, de cat blijft zwiepen en klapperen, de mono vaart zo bij hem weg met mooi gevulde zeilen.

Wat ik hieruit meen te leren is dat multihulls geschikt voor langere reizen, met het gewicht dat daar bij hoort helemaal niet zoveel sneller zijn dan mono´s.

En los daarvan, bij aankoop van een schip heeft de koper een bedrag aan geld beachikbaar.

Voor DAT bedrag wordt een schip gekocht. Hèt uitgangspunt om te vergelijken.
Dan kan een mono heel wat langer uitvallen dan een multi voor dezelfde prijs, wat ook het snelheids verschil minder maakt.

Ik denk te kunnen stellen dat multi´s vooral sneller zijn op vlak water met lichte wind en halfwindse koers.
Áán de wind moeten ze ruimer varen om hun superieure snelheid te halen, vóór de wind is de windsnelheid al snel bereikt en moeten ze afkruisen om hun superieure snelheid te behalen.
Laatst bewerkt: 24 juli 2018 10:29 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 24 juli 2018 10:37 #962458

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6776
Veel cats zijn dus wel comfort containers maar geen zeilers.

Edit. Cabo Sao Vicente en Sagres zijn wij met onze vorige boot (36ft S-Spant) ook voorbij gekomen, uit de noord en afkruisend om het nog een beetje comfortabel te houden.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 juli 2018 10:43 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 24 juli 2018 10:59 #962465

  • wwwillem
  • wwwillem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Terug naar het markermeer/vaargebied van ts: In mijn ervaring scheelt (waar mogelijk) hogerwal houden ook behoorlijk. Maar ook op onze 28ft is het werken zodra het een beetje klotst. :)
Laatst bewerkt: 24 juli 2018 10:59 door wwwillem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 24 juli 2018 11:36 #962473

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1930
Snelheid (voor cruising) is voor mij niet zozeer 'gewoon/plat' snelheid, meer: actieradius. Het bereik dat je hebt en daarmee de afwisseling die je binnen een bepaalde zeiltijd hebt (in mijn geval: vooral de afstand die je in 1 weekend heen en terug kunt halen). Hoe groter je reach hoe groter de variëteit aan bestemmingen: wel zo leuk/prettig.

Mijn FF95 was net zo snel overall als de Ericson (alleen op 1:1 dezelfde koerse wel anders / afhankelijk van de windsterkte ook); verschil daar zit 'm in dat geval niet in de reach maar in het comfort dat je daarbij hebt.

Juist op IJsselmeer heb je veel voordeel van een grotere boot ook ivm de korte golfslag. Vraag is dus vooral of je het kunt en wilt betalen.. Daarnaast een stukje 'fun' factor: kleine boot is wat directer zeilen, en dat kan een voordeel zijn als je daar van houdt.
Alleen dode vissen gaan met de stroom mee..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 24 juli 2018 12:20 #962482

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5852
LENGTE LOOPT. Vooral op de motor. Al zeilend gaan vele over de rompsnelheid heen..
Kan toch makkelijk zijn als je een heel eind op de motor moet bijv. staandemastroute naar Zeeland toe en je kan lekker doorkachelen met 6 knopen zonder veel geweld. Snelheid niet belangrijk? Dan kan korter ook. Als ik voor een keuze zou staan en geld zat te besteden had, ging ik voor minimaal 10 meter met een zo lang mogelijke waterlijnlengte. Dus een type boot met steile boeg en niet teveel overhangend achterwerk.

Langer zeilt wel lekkerder op die k*tgolven van het IJsselmeer, zeker gezien daar meestal een vrij krachtige wind staat en dus steile golven..
Met een wat grotere boot lach je daar om.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 juli 2018 12:24 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 16 aug 2018 21:29 #969306

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
huho schreef :
Is dat inherent aan een 21 footer (met tandemkiel) en mag je van bv. een 25/26 footer (veel) meer zeilcomfort verwachten onder de omstandigheden?

Ik denk dat dat niet heel veel zal uitmaken. Zal je toch nog groter (duurder) moeten gaan.

Bekijk het eens van de andere kant, op de dagen met weinig wind kom je met een lichte 21 voeter nog steeds van zijn plaats. Dat is op een 30 voeter zonder motor wel anders........

't Is maar net hoeveel comfort je zoekt. Ben van het voorjaar naar Corsica overgestoken tot aan Sardinië toe met een 22 voeter. Ik geef grif toe dat was erg hard werken met het weer wat ik voor mijn kiezen kreeg.....
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilt een grote(re) boot prettiger? 16 aug 2018 22:25 #969320

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5788
Mag ik toch enige twijfel zaaien rond de gedachte dat een groter schip per definitie langzamer gaat bij licht weer dan een kleiner schip. Hangt in mijn ervaring volledig af van o.a. massa, rompvorm, zeilplan, zeilen, geduld en kunde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.361 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl