Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom alleen een genua?

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 09:27 #964547

Precies! Dus is het niet fair om de grootzeilhijsende mensen tot het rijk de wedstrijdzeilers te verbannen.

Ik zeil ongeveer zoals Joost. Bij ons gaat juist het gz en zelfs spi er op juist om het relaxed te houden. Zo is iedereen anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 09:58 #964555

Wat ons betreft kenmerkt onze zomervakantie zich met rustig zeilweer en windstilte in de ochtend afgewisseld met soms een stevige bries in de namiddag. Begin van de vakantie aan boord zetten wij de fok op de roller, en ging de genua naar onderdeks. De omstandigheden waren daar toen naar. Maar (gemakshalve) hebben we de genua niet meer gehesen.

Het blijkt dat ons scheepje (7/8 getuigd) een mooie vaart blijft lopen en licht loefgierig/neutraal op het roer zeilt met (wanneer nodig gereefd) grootzeil en fok. Vooral op ruime koersen met licht weer blijft de kleinere fok beter vol staan dan de genua. Opmerkelijk is dat de boot loefgieriger blijkt te zijn met de genua gezet dan met de fok. Ik vermoed als reden de spleetwerking tussen genua en het grootzeil.
Laatst bewerkt: 31 juli 2018 09:59 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 10:03 #964558

Hurleyzeiler schreef :
Opmerkelijk is dat de boot loefgieriger blijkt te zijn met de genua gezet dan met de fok. Ik vermoed als reden de spleetwerking tussen genua en het grootzeil.


Da's niet zo gek toch:
- meer zeiloppervlak, dus meer helling
- dat extra oppervlak zit achter waar anders de fok zou zitten, geeft dus loefgierigheid
- spleetwerking bestaat niet.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 10:25 #964564

matchbox schreef :
Mooie discussie en sluit perfect aan op mijn recente ervaring van vorige week.

Ik ben een gescheiden vader van twee kinderen, een dochter van elf met een beperking en een zoon van negen. Ik heb zelf tot voor kort jarenlang wedstrijden gevaren in binnen- en buitenland en heb wel een boot maar die is niet geschikt om met kinderen op vakantie te gaan.

Dit jaar besloten om een boot te huren (Dehler 29) om de kids voor een week mee te nemen om de lol van ankeren, afstanden maken en vooral mijn liefde voor de Zeeuwse delta te delen en om een stukje interesse en enthousiasme te peilen om het zeilen wat verder op te pakken met die twee.

1: ik ben natuurlijk vooral blij met het geweldige weer, de kinderen smeekten mij op hun knieën dat ze volgend jaar zes weken met een boot op vakantie willen...

2: ze zijn enorm onder de indruk van de flamingo's en zeehonden die we gezien hebben en vooral dat we veel hebben gezwommen vanaf de boot midden in de natuur. Om nog maar niet te zeggen van de enorme krabben die ze natuurlijk hebben gevangen.

3: de huik is de hele week niet van het grootzeil geweest, heb de hele week alleen de rolfok gebruikt en schaam me er niet voor. Sterker nog, ze waren er blij mee want de rust aan boord als de motor uit ging vonden ze een verademing en de kuip bleef daarbij een ontspannen omgeving voor iedereen.

Ik heb ervan genoten, sterker nog, ik kan me bijna niet heugen dat ik zo van het varen en zeilen heb genoten als deze week. Natuurlijk zijn het weer en het plezier voor (en het delen met) de kinderen daarin een overheersende factor maar het doel was om de kids een ontspannende ervaring mee te geven. Natuurlijk plan je daarin ook stroom en wind mee maar:

Ik kan zonder schaamte zeggen dat ik het deze week leuk, fijn en ontspannend vond. Ook bij 25 knopen wind waren de koppies van die lieverds ontspannen, konden ze sturen en voeren we met ruime wind over de Oosterschelde 6 tot 7 knopen met alleen de rolfok uit. Kinderen blij Papa blij. Het was een van de leukste zeiltochten geweest die ik heb gemaakt en vergis jullie niet, ik heb heel wat meegemaakt en gezien op dat gebied.

Wat mij trouwens vooral opviel was hoe ongelofelijk stil het is op het water. heb 6 keer de sluizen gehad maar meer dan een boot of tien ben ik daar niet tegengekomen bij het schutten. Dat was een jaar of 10 geleden wel anders. ook bij de Haringvlietbrug kwam ik bij de (toch beperkte openingen) niet meer dan een paar boten tegen in dit hoogseizoen. Ankeren was ook nergens een probleem en ook op het Veerse meer konden we aan de steiger bij de Dam om even op het strand te gaan kijken.

Nu beginnen mijn haren ook te grijzen in mijn 48e levensjaar maar het valt me wel op dat er opvallend weinig jeugdigheid op het water is te bespeuren in zo'n week. Gelukkig hebben we onze Belgische, Franse en Duitse lotgenoten die de economie aan het draaien houden, mijn zoon vroeg op een moment of we in Belgie aan het varen waren (nu is voor hem het verschil tussen de Belgische en de Duitse vlag op afstand nog niet altijd even duidelijk)...

Volgend jaar gaan we weer op de rolfok! (oké, af en toe het grootzeil erbij).

Groet Joost


Wat een leuk verslag Joost! Doet mij denken aan mijn kinderjaren in Zeeland. En eigenlijk ook nu nog steeds... Ik vaar er nog steeds rond, en met veel plezier. Wat is er eigenlijk weinig veranderd ! Ik snap het gebruik van de genua zonder grootzeil in jouw geval volkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 12:34 #964613

Hier ook soms wel eens alleen Genua als ik alleen met (een van de) kinderen vaar..
- Makkelijk, zo in en uit,
- hoef niet in de wind te draaien om zeil te laten zakken.
- geen kans op klapgijp
- kinderen kunnen de motor starten en de Genua inrollen of eventueel gewoon de schoten losggooien dus kunnen iets doen in geval van nood, grootzeil laten zakken zie ik ze nog niet echt doen in paniek.


Over een roller: ja, lijntje kan knappen en zeil uitrollen. Vind ik wel erg vergezocht risico. Als het gebeurd kan ik altijd genua naar beneden halen, schoten vieren.
Bovendien idd goeie lijn, regelmatig controle, en er zit een valstopper op bij mij dus kan niet uit mijn handen schieten (trouwens, als dat gebeurd, dan nog, rol ik hem weer in, schoten hangen dan los dus..)

Dus ja, knappende lijn is (klein) risico. Weegt voor mij op tegen de rust van alles uit de kuip te kunnen doen, als ik naar voren moet om een leuver zeil te laten zakken dan is dat ook een risico als er een 10 jarig kind aan het roer zit...

Wat ik ook heel vaak doe is ruim op tijd bij terugkomen in de haven effe genua in, motor aan, grootzeil naar beneden, daar waar we nog open water en zat ruimte hebben, en dan laatste stuk alleen op Genua zeilen zo ver mogelijk de haven in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 14:46 #964644

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3268
Zeker een leuk verhaal Joost.
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 16:13 #964663

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Furler lijntje wat knapt vind ik wel erg ver gezocht, zoveel kracht komt daar niet op, dan moet het wel een erg verwaarloosd lijntje zijn, heb ook nog nooit gehoord dat het iemand overkomen is.

Bij mij zal die sowieso nooit knappen, 4 mm SK78 Dyneema voorloop op de rol met 6 mm aramide lijn met mantel op de klem. Genoeg ruimte op de rol en loopt ook nooit meer klem op de rol en geen rek, dus bij een vlaag rolt net zeil niet wat verder uit door de rek. Breeksterkte is zwaar over gedimensioneerd, met toch een heel dunne lijn.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 16:22 #964665

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3979
Breken van het furlerlijntje zal inderdaad niet zo snel gebeuren. Het einde van het furlerlijntje, of het begin zoals je wilt, zit wel wat knullig aan de trommel vast bij mijn Furlex 100s. Het duikt een gaatje in en aan de zijkant zit er een schroefje die in de lijn klemt, dat is bij mij wel eens los geraakt.

Maar goed, dan is het zeil al ingerold natuurlijk.
Yes the sun will always shine on this Palomine...
Dufour 1800, Palomine. Thuishaven: Het Raboes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 16:34 #964668

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Vervang je die aramide wel elke 5 jaar? Sterkte van die kern is nihil na een jaar of 6-7 UV-inwerking.. Gelukkig is het manteltje waarschijnlijk al wel sterk genoeg ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 16:48 #964673

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16652
Ik heb er ook geen ervaring mee. Dus dat neem ik meteen aan.
Ik weet nog wel dat we er met een Dehler 37 flink aan moesten trekken bij het inrollen soms.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 19:54 #964725

hhroozeboos schreef :
Ik heb er ook geen ervaring mee. Dus dat neem ik meteen aan.
Ik weet nog wel dat we er met een Dehler 37 flink aan moesten trekken bij het inrollen soms.

Ligt meer aan weerstand in de lijn en slechtlopende lagers denk ik, waardoor het lijntje snel minder snel breekt. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 31 juli 2018 20:31 #964742

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10572
Voor mij is zeilen alleen op de genua een soort van derde rif zetten. Als het het met twee rifjes in het grootzeil niet meer gaat haal ik hem maar helemaal weg. Genua half inrollen doe ik niet aan. Desnoods de genua bovenin op zetten of helemaal weg.
Zonder grootzeil op de genua gaat wel de spiboomophouder naar achtereind giek om pompen tegen te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 06:06 #964771

Verhaaltje over opengaande rolfokken.

Ik lag geankerd in Analipsi haventje op het eiland Astypalaia. Het was April, erg veel wind. Er komt een modern zeiljacht het haventje binnen, met behulp van een blijkbaar bekende local meert het jacht aan een mooring en ik zie de local en twee mensen met bagage vertrekken. Op het eiland is een mini vliegveldje.
Geen twee uur later steekt ietsje meer wind op en het jacht begint te krabben. Neemt de mooring mee, heb later gezien dat de mooring een oude dieselmotor was. De krabtocht eindigt als het jacht plus mooring zich tegen een locale visser aanlegt die blijkbaar een betere mooring heeft.
Enkel locals gaan aan de slag en verleggen het zeiljacht tegen de kade. Ze slepen met veel moeite het best grote mooie splinternieuwe jacht met een oud tuk tuk vissertje.
S´nachts word ik wakker van wat op machinepistool vuur lijkt. Blijkt de rolgenua van het nieuwe jacht opengegaan te zijn in de nu 8 BF. Weinig wat ik kan doen, zelfs aan die kade komen is een risico.
S´morgens is de wind iets minder, ik roei aan de kade. De rolgenua is totaal in flarden, erger is dat de krachten van die stervende zeil de boot zo erg langs de kade heeft geschuurd dat de fenders verdwenen zijn en de romp een opening heeft midscheeps.
Veel kades is Griekenland zijn gebouwd met beton en zeewater, het cement verdwijnt met de jaren, blijft over een soort schuurpapier met walnoot groot scherp steenslag.

De reden: die vissers die het jacht versleept hebben namen het eerste beste sleeptouw dat ze vonden vóór op dat jacht. Juist, het reeftouw van de trommel. Daarna niet belegd, weten zij veel.

Eén nacht op Astypalaia, boot total loss.

Ook het groene havenlicht op de kop van de kade was door de klapperende genua aan gort geslagen, hoogstwaarschijnlijk gaat dan zo´n jacht aan de ketting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 07:08 #964778

ZeeZin schreef :
Kotterfok is een/de oplossing voor enkele van de hierboven beschreven issue's ;) Ik weet dat dat door velen als een oude l*llen oplossing wordt gezien, maar het werkt echt heel erg fijn :) Zeker als je zowel je genua als je kotterfok op een furler hebt zitten, zijn er veel combi mogelijkheden!

Mooi dan hoor ik dus ook officieel tot de ouwe l*llen club , het nieuwe tuigplan voor de boot wordt zo .

Met nog als toevoeging een a symmetrisch spinnaker op een top down furler,

Met als uitgangspunt , straks veel lange baan solo zeilend en makkelijk zeil wil zetten of weg halen , met minimaal voordek werk .

Volgend voorjaar weet ik of ik echt oud ben , een teleurstelling heb bedacht, of ik blij ben
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 09:39 #964820

Al eens geprobeerd om alleen op grootzeil te varen?
Het levert dan dezelfde energy als een genua van gelijke afmeting.

Die enorme voorzeilen waren een gevolg van de metingen- zoiets als oppervlak voorzeil achter mast telde niet in de metingen.

Dat resulteerde in hele kleine grootzeilen en enorme voorzeilen, voor de meting goed. Maar niet fijn te zeilen.

Daar is een beetje van teruggekomen, met als gevolg comfortabeler te zeilen schepen.

Alleen het meest vooraan staande zeil heeft "schone" wind. Het zeil er achter haalt de resten uit de windenergie die het voorste laat ontsnappen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 10:46 #964842

Saeftinghe schreef :
Al eens geprobeerd om alleen op grootzeil te varen?
Het levert dan dezelfde energy als een genua van gelijke afmeting.

Alleen op grootzeil haal ik met veel moeite 60% van de target speed (met elke windsnelheid tot 20 kts).
Op de Genua alleen is dat 90%.

Nu is het grootzeil wat kleiner, 32 m2 tegen 42 m2. Genua is dus ca 1/3 (33%) groter.
De weerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid. Even voor de ordegrootte, 36 (6^2) tegen 81 (9^2), dus de genua overwint 81/36 = ruim 2 keer meer weerstand dan het grootzeil.
Dat kan niet alleen liggen aan de 33% extra oppervlakte …...
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 01 aug 2018 10:47 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 11:30 #964854

Alleen op de Genua varen ziet er niet uit.

Het zou verboden moeten worden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 12:54 #964859

Saeftinghe schreef :
Al eens geprobeerd om alleen op grootzeil te varen?
Het levert dan dezelfde energy als een genua van gelijke afmeting.

Die enorme voorzeilen waren een gevolg van de metingen- zoiets als oppervlak voorzeil achter mast telde niet in de metingen.

Dat resulteerde in hele kleine grootzeilen en enorme voorzeilen, voor de meting goed. Maar niet fijn te zeilen.

Daar is een beetje van teruggekomen, met als gevolg comfortabeler te zeilen schepen.

Alleen het meest vooraan staande zeil heeft "schone" wind. Het zeil er achter haalt de resten uit de windenergie die het voorste laat ontsnappen

Half juist. Ze zijn er van teruggekomen omdat IMS, IRC en vroeger ook ORC net als IOR typeforming hebben. IOR leverde grote genuas, de nieuwere ratingsystemen hadden juist een sterke voorkeur voor 100% HA fokken. (En rechte steven en boeg)

Produktiejachten volgen dat.

Nu de ORC volwassener is heeft de regel niet echt een voorkeur meer. Je ziet nu de overlappende genuas weer verschijnen. Niet om het voordeel, maar omdat het makkelijker vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 13:03 #964860

Saeftinghe schreef :
Al eens geprobeerd om alleen op grootzeil te varen?
Het levert dan dezelfde energy als een genua van gelijke afmeting.

Die enorme voorzeilen waren een gevolg van de metingen- zoiets als oppervlak voorzeil achter mast telde niet in de metingen.

Dat resulteerde in hele kleine grootzeilen en enorme voorzeilen, voor de meting goed. Maar niet fijn te zeilen.

Daar is een beetje van teruggekomen, met als gevolg comfortabeler te zeilen schepen.

Alleen het meest vooraan staande zeil heeft "schone" wind. Het zeil er achter haalt de resten uit de windenergie die het voorste laat ontsnappen

Half juist. Ze zijn er van teruggekomen omdat IMS, IRC en vroeger ook ORC net als IOR typeforming hebben. IOR leverde grote genuas, de nieuwere ratingsystemen hadden juist een sterke voorkeur voor 100% HA fokken. (En rechte steven en boeg)

Produktiejachten volgen dat.

Nu de ORC volwassener is heeft de regel niet echt een voorkeur meer. Je ziet nu de overlappende genuas weer verschijnen. Niet om het voordeel, maar omdat het makkelijker vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 19:29 #964972

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Zie dit ook vaak op de terugvaart naar Bruinisse, grevelingen. Hogerwal en bijna altijd ruime wind. Erg veel varen dan alleen op de genua of zelfs fok. En dat terwijl ik vaak met vol tuig vaar of ze met een reachende spi voorbij spuit. Begrijp dit verschijnsel dus niet goed.

Mi heeft het te maken met gemak. Maar ook zeker omdat men angst heeft voor een klapgijp (bij de meer voor de windse koersen). Maar gezien de geringe golfslag wegens hoge wal is dat gevaar op dat rak beperkt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 19:29 #964973

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 19:37 #964980

VegaMan schreef :
Zie dit ook vaak op de terugvaart naar Bruinisse, grevelingen. Hogerwal en bijna altijd ruime wind. Erg veel varen dan alleen op de genua of zelfs fok. En dat terwijl ik vaak met vol tuig vaar of ze met een reachende spi voorbij spuit. Begrijp dit verschijnsel dus niet goed.

Mi heeft het te maken met gemak. Maar ook zeker omdat men angst heeft voor een klapgijp (bij de meer voor de windse koersen). Maar gezien de geringe golfslag wegens hoge wal is dat gevaar op dat rak beperkt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Uhm mischien iemand die even geen race modus aan heeft ? En lekker hobbelt ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 20:01 #964990

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16652
ik hijs ook altijd mijn grootzeil. Vind dat wel zo mooi staan.
grootzeil onder huik laten snap ik al helemaal niks van. je weet nooit wat er kan gebeuren, je kan m toch plots nodig hebben.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 20:06 #964992

roozeboos schreef :
Ik heb er ook geen ervaring mee. Dus dat neem ik meteen aan.
Ik weet nog wel dat we er met een Dehler 37 flink aan moesten trekken bij het inrollen soms.

Dat klopt had vroeger altijd teveel spanning op deze val, tegenwoordig minder spanning is makkelijk inrollen ;)
Pipo koeien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 01 aug 2018 20:12 #964994

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16652
nog net niet met de CWS lier... :)

mooiste zeilen met die boot was toch in de solent... :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 aug 2018 20:13 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl