Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 24 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grootschoot en overloop vervangen naar Harken

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 23 dec 2018 20:41 #1007772

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676
Ik snap dat allemaal, maar met de klemmetjes op de kar zul je toch als je de kar tot bijvoorbeeld halverwege je kuipbank zet aan loef de lijn bijna niet in de klem krijgen?dehler schreef :
Als je zo dicht op de kuiprand zit dan heb je veel wind of ruime tot voor de wind.
De overloop car is traploos te verstellen.
De oude situatie loopt de rail ook niet helemaal door en met de nieuwe Harken stop ik met het eind op de zelfde plaats
We gaan het zien eerst maar de bestelling binnen krijgen en dan gaan meten en passen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 24 dec 2018 22:03 #1008035

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2123
Ik heb daar in de praktijk nog nooit last van gehad, en volgens mij zit ons systeem hetzelfde in elkaar (hoewel ronstan / frederiksen). Zolang je niet tot maximaal loef hoeft krijg je die lijn wel in de klem, dat gaat vrij eenvoudig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 25 dec 2018 09:31 #1008074

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3248
precies, je zit aan de hoge kant dus alleen die lijn hoef je en kan je bedienen.
DE loefkant is automatisch los gelaten uit de klem.
De hele overloop car kan naar lei als je dit wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 25 dec 2018 10:48 #1008092

henkt schreef :
Ik snap dat allemaal, maar met de klemmetjes op de kar zul je toch als je de kar tot bijvoorbeeld halverwege je kuipbank zet aan loef de lijn bijna niet in de klem krijgen?

Klemmen voldoende schuin omhoog zetten, dan loopt de lijn boven de kuiprand.

"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 25 dec 2018 11:12 #1008104

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Die karren hebben meestal een stalen plaat waar de klem op zit. Die gaat dan schuin de kuip in of schuin omhoog net als bij bovenstaande.
Anderen vinden het weer prettig om een blok met klem op de zijkant te zetten. Dat zijn de "omhoog trekkers" tis meer net wat voor jou werkt :)
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 26 dec 2018 17:20 #1008366

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676
Zou dit wat zijn? Is wel 6:1 wellicht te veel voor 34 m2 zeil.

Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 26 dec 2018 21:19 #1008397

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3248
Ziet er mooi uit en vertraging is wel flink
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 27 dec 2018 11:38 #1008473

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7504
henkt schreef :
Zou dit wat zijn? Is wel 6:1 wellicht te veel voor 34 m2 zeil.


Je kunt ze ook met minder vertraging inscheren...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 27 dec 2018 11:55 #1008477

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12873
holtere schreef :
Die karren hebben meestal een stalen plaat waar de klem op zit. Die gaat dan schuin de kuip in of schuin omhoog net als bij bovenstaande.
Ik heb nog een setje van die plaatjes te koop staan eventueel
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 jan 2019 18:30 #1011021

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3248
Vandaag de bestelling opgehaald.
Binnen kort eens gaan bekijken en meten of de windward sheeting passend te maken is.
Grootschoot blokken met finetuning. 24 : 1
De rest zijn blokken voor de achterstag,
Verlichting mast en stoom/deklicht en combinatie drie kleuren/ankerlichtalle goed gekeurd voor 2 NM.
foto is gedraaid?

Laatst bewerkt: 08 jan 2019 18:36 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 jan 2019 20:41 #1011076

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2123
Waar ga je die twee extra 3-voudige blokken voor gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 jan 2019 20:45 #1011079

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Houd wel even de belasting in de gaten die de Harkenblokjes mogen hebben.
Achterstag komt nogal wat op te staan.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 jan 2019 20:52 #1011084

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3248
Er liggen 2 blokken met drie schuiven en deze zijn voor de achterstag.
Is aan gerekend en kunnen 800 kg load hebben en de breekkracht ligt een stuk hoger.
Met de dynamische belasting berekend.
Nog een los blok om de laatste haal van de Dyneema lijn naar binnen te geleiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 jan 2019 20:57 #1011089

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Is die 6 x vertraging alles wat er zit?
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 jan 2019 21:15 #1011095

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5987
Dat zou me verbazen. Bij onze (iets kleinere) Dehler zitten we op 1:24.
1:6 takeltje via een dubbele cascade.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 jan 2019 21:27 #1011104

Die cascade constructie is standaard toch? Dit zal wrs enkel de oude blokken vervangen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 09 jan 2019 07:22 #1011141

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3248
Klopt de oude blokken voor de achterstag worden vervangen.
Exact zoals het origineel uitgevoerd is.
Dyneema lijn van 8 mm in geschoord.
Er bevinden zich boven deze blokken nog 2 turfnol blokken in cascade.

Grootschoot is 24 : 1.
Met fine running.
Laatst bewerkt: 09 jan 2019 07:25 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 24 jan 2019 20:46 #1015866

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3248
De overloop zit vanaf 1985 vast met rvs draadschroeven met verzonken kop vast in gelamineerde aluminium platen.
Nou dan weet je het wel als je de overloop wil verwijderen.
Om de schroeven los te krijgen denk ik aan aan een goede slagschroevendraaier.
Zal wel een klus worden en uitboren doe ik liever niet.
Met de bestelling is een 40 mm rail besteld met verzonken gaten om de 100 mm.
Nu is er geleverd een dichte harken rail van 40 mm met een soort slee aan de onderkant om de rail vast te zetten.
In de harken catalogus is alles opgezocht en volgens mij bestaan 40 mm met 100 mm gaten niet!
Dan gaat het windward systeem niet passen.
De enige optie is dan de schroef gaten verder door boren boren en vanaf de binnenkant bakskist en achter kajuit platen maken met verzonken gaten en andersom monteren.
Of dat lukt geen idee zaterdag eens bekijken.

oude rail



nieuwe rail 3 uitvoeringen




Dit niet de juiste hoogte in de afbeelding maar voor het idee wat ik eigenlijk besteld had

Laatst bewerkt: 24 jan 2019 20:57 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 25 jan 2019 15:15 #1016123

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676
Je gaat ze met de sliding bolts monteren dan toch?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 25 jan 2019 16:50 #1016145

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3248
ja dat word nog wat.
Eerst maar eens de rail er af krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 25 jan 2019 17:17 #1016156

Ik had vorig jaar precies dezelfde uitdaging. Ik had selfs al de lewmar overloop in huis. Er zijn behoorlijk veel plekken waar je slecht bij komt. Alleen al de overspanning in de kuip waarop de overloop gemonteerd zit. Ik zou op zoek gaan naar een alternatieve rail.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 25 jan 2019 21:34 #1016235

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5987
Viel mij iig erg mee. Ik heb de rail gedemonteerd schroeven gingen er makkelijk uit. De brug in de kuip gedemonteerd en de gaten doorgeboord. 6mm dus dwars door de balk heen. Aan de onderkant zoveel opgeboord dat ik er een 10mm buissleutel (of hoe zo'n ding ook maar mag heten) doorheen kon. En zo de rail gemonteerd. Het gedeelte dat op de bank zit, doorboord met 6mm en aan de onderkant in de bakskist en in de hondenkooi netjes afgemonteerd met een grote carrosserie ring en dopmoeren.
Uiteraard aan dek goed afkitten/butylkit en het lekt nooit weer.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 26 jan 2019 18:04 #1016572

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3248
De schroeven van de overlooprail los maken, daar zag ik tegenop maar met een passende schroevendraaier met zeskant en bacho en hamer kreeg ik ze allemaal los.
De rail met koker ligt nu in huis voor verdere bewerking.
Koetz, ik ga je idee opvolgen en de balk door boren en onderkant groter maken om de slide bolts te monteren.
Desnoods maak ik een andere overloop balk die wat sterker is of verstevigen aan de onderkant.
De balk moet nog zwart gespoten worden.
Koetz, zijn de originele schroeven ook 6mm?

Hier 8 mm.
Laatst bewerkt: 26 jan 2019 18:05 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 27 apr 2019 15:12 #1040902

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676

Hier zit ie er op. De oude amiot is er af en staat op marktplaats.
Het loopt als een trein.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 apr 2019 08:34 #1041063

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3248
De overloop met wind ward sheeting kar met hoge rail is gemonteerd.
Rail op maat gezaagd en afgewerkt.

Dehler had de werkwijze om aluminium platen in te lamineren en daar schroefdraad in te tappen.
Daar werd de oude rail op gemonteerd.
Dus geen moeren aan de binnen kant.
Nu de m 6 gaten met 6,6 mm mm boor het schroefdraad verwijderd.
Rvs bouten, schotel ringen en dop moeren besteld en gemonteerd/
Nu aan de binnen kant ringen en dop moeren.
Door de hoge rail gaat de kar mooi over de teak banken.
De groot schoot met 8:1 en fijn trim 24:1 werkt fantastisch.
Zeker de fijn trim is een hele fijne verbetering.
Lijnen een stuk minder in diameter en sterker.
Schoot gekozen 9 mm dik en de de overige 6 mm.
25 meter schoot is wel wat.

Laatst bewerkt: 28 apr 2019 08:34 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.391 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl