Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grootschoot en overloop vervangen naar Harken

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 12:04 #980684

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Aswin schreef :
De grootschoot heeft nu 1:4 en 1:16. De overloop is 1:5. De dubbele schoot is fijn maar ik kan vanaf 15 knopen ook niet meer de 1:4 strak zetten. Ik moet de 1:16 dan goed gepland uit hebben staan en voldoende lijn voor het laatste stuk te hebben. Ook wordt het dan link om de 1:4 los te gooien. Ik had daar een rachetblok moeten nemen.

Idem hier (maar dan 1:8 schoot met 1:4 fijntrim ... fijn voor je schouders, zo'n trimaran ... :S)
Een beetje oppassen dat je met de fijntrim niet de grootval dwars door de valklem trekt, verder is er op zich niks tegen om de fijntrim te gebruiken "voor het laatste stukje".

Wat betreft grootschoot losgooien, da's wel een puntje (bij ons nog meer: als je los MOET gooien en het lukt niet, loop je kans op omslaan). Om die reden slaan wij als het hard gaat het einde van de grootschoot (1:8 dus niet de fijntrim) om de loef-schootlier. Hij staat dan dus niet in de klem. Mits je geen lierhandel in die lier laat zitten, is dat een veilige manier om hem makkelijk los te kunnen gooien. Misschien werkt dat voor jullie ook.
(Ik draai het grootschootblok met klem dan 90 graden richting loef-lier).

Wij gebruiken voor dat laatste stukje aantrekken aan de wind ook wel eens de lier ... maar dan moet je wel echt uitkijken dat je de boel niet aan flarden trekt.
Laatst bewerkt: 21 sept 2018 12:04 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 12:24 #980691

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7995
Overigens vraag ik me wel eens af, of je zo'n 7/8 getuigde boot niet standaard met minder schootspanning vaart dan een topgetuigde boot.

In mijn beleving twist je, door de afwezigheid van een voorzeil bovenin, je grootzeil meer. Je hebt daar immers geen/minder upwash.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 12:32 #980694

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Wij hebben net de Harken grootschoot (1:8 systeem zonder fijntrim) voor proef vervangen door een Easymatic 1:4 / 1:8. Ik werd helemaal dol van de grote hoeveelheid schootlijn (34m) die je in moest trekken en uit moest geven bij grote zeilbewegingen, de schoot was ook al verschillende keren tussen de schijven vastgelopen waar ik ook echt niet blij van wordt, zeker solo.

De Easymatic is nu 1 weekend geprobeerd en werkte met niet teveel wind eigenlijk heel goed, net zo als de 1:3/1:6 Easymatic die we op Dutch Rose hadden. De hoeveelheid schootlijn is natuurlijk precies hetzelfde als bij het Harken systeem maar doordat je dubbel kunt inhalen gaat dat veel sneller. Ook heb ik het idee dat het Easymatic systeem op de een of andere manier symmetrischer is in de verdeling van de lijnen, waardoor vastlopen van lussen schoot bij snel van voor de wind naar aan de wind niet gebeurt.
Maar goed, de komende weekenden moeten we verder gaan testen of het goed genoeg is.

Ook een vraag: het lijkt mij dat je bij een fijntrim gek wordt met het extra losse lijntje, lijkt me (te) gemakkelijk in de hoofdschootlijn/blokken klem te komen, of valt dat mee?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 12:47 #980695

ErikSnel schreef :

Ook een vraag: het lijkt mij dat je bij een fijntrim gek wordt met het extra losse lijntje, lijkt me (te) gemakkelijk in de hoofdschootlijn/blokken klem te komen, of valt dat mee?

Dat is maar een heel kort stukje. Als de fijntrim niet is aangetrokken minder dan 1 meter, met aangetrokken fijntrim minder dan 3 meter.
Het valt niet op tussen de 4 genuaschoten, de 4 spischoten, de 4 verstellijnen van de leioogkarren, de 2 spiboomneerhouders, de spiboomophouder en de cunninghamlijn, alles in de kuip. :woohoo:

Op je 41voeter is 1 op 8 nooit genoeg natuurlijk. Daarmee krijg je het achterlijk nooit strak. Of zet je de schoot nog op een lier?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 sept 2018 12:50 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 13:06 #980698

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
@Redshift: als losgooien op volle spanning niet of moeilijk lukt zijn er een paar oplossingen:

- vervang de camcleat door een Spinlock PXR-klem

- hang een autoratchet blok onder de giek om een gedeelte van de spanning van de klem weg te nemen (samen met je ratelvoetblok)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 13:09 #980700

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Baasklusje schreef :
<knip>
Op je 41voeter is 1 op 8 nooit genoeg natuurlijk. Daarmee krijg je het achterlijk nooit strak. Of zet je de schoot nog op een lier?

Ja dat is een goede vraag. Er schijnt ooit een lier op gezeten te hebben pal voor de overloop, ik kan alleen niet achterhalen hoe dat gezeten heeft, heb ook het idee dat niet alleen de lier is verdwenen maar ook een deel van de onderliggende RVS bevestiging, dus daar gemakkelijk mee spelen is er dus niet bij...

Het schootsysteem waarmee we de boot kochten is wel goed Harken spul maar dus 1:8, wat te lang is voor de schoot zelf en kennelijk te licht voor het laatste stukje aantrekken.

Eens kijken of aan dat Easymatic systeem een fijntrim gebouwd zou kunnen worden, best of both worlds zeg maar.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 21 sept 2018 13:09 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 14:18 #980716

holtere schreef :
Herhaal wat je wil. Dit is allemaal erg kuipafhankelijk.
Valt soms niet mee inderdaad maar de opmerking dat het kuipafhankelijk is, is al winst :)

En dat was niet de eerste genoemd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 sept 2018 14:32 #980720

ErikSnel schreef :
Baasklusje schreef :
<knip>
Op je 41voeter is 1 op 8 nooit genoeg natuurlijk. Daarmee krijg je het achterlijk nooit strak. Of zet je de schoot nog op een lier?

Ja dat is een goede vraag. Er schijnt ooit een lier op gezeten te hebben pal voor de overloop, ik kan alleen niet achterhalen hoe dat gezeten heeft, heb ook het idee dat niet alleen de lier is verdwenen maar ook een deel van de onderliggende RVS bevestiging, dus daar gemakkelijk mee spelen is er dus niet bij...

Het schootsysteem waarmee we de boot kochten is wel goed Harken spul maar dus 1:8, wat te lang is voor de schoot zelf en kennelijk te licht voor het laatste stukje aantrekken.

Eens kijken of aan dat Easymatic systeem een fijntrim gebouwd zou kunnen worden, best of both worlds zeg maar.

1:8 is te veel voor een monohull en vergt inderdaad het een en aander aan inscheerkunst wil het acceptabel lopen. Voor een schoot op de roef is de schoot écht te kort om goed te lopen in een vierdubbel blok omdat je te scheef aan de schijven trekt.

Voor een grootschootsysteem op de roef kun je ook nog de fietrim met vioolblokken plat op de roef maken. E.e.a. afhankelijk van plaatsing garages en ramen etc.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 sept 2018 06:40 #982768

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7995
Koezt schreef :
Overigens vraag ik me wel eens af, of je zo'n 7/8 getuigde boot niet standaard met minder schootspanning vaart dan een topgetuigde boot.

In mijn beleving twist je, door de afwezigheid van een voorzeil bovenin, je grootzeil meer. Je hebt daar immers geen/minder upwash.
Ik haal hem nog even naar boven...

Wie ziet dit ook zo?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 sept 2018 07:06 #982774

Onder meer Tom Whidden, de baas van North Sails. Je bent in goed gezelschap!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 sept 2018 07:18 #982779

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7995
Heeft dan die fijntrim wel nut? Mijn grootschoot is nu 1:3 / 1:6 (Easy) en begint minder te lopen. Wil dus graag wat nieuwe blokjes, evt met ratel aan mijn giek hangen, maar twijfel wel wat ik nu het beste kan doen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 sept 2018 08:04 #982805

Op mijn dehler heb ik ook een easymatic. Op de Coppelia zit een finetune. Ik vind de finetune optie veel prettiger.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 sept 2018 08:09 #982807

Het verschil door geen upwash is maar klein natuurlijk. De upwash wordt vaak berekend als 4 maal de Liftcoëfficiënt. Dat komt neer op 4 a 6 graden.
Bovenin is er wel wat upwash, zeker onder helling. Het gaat dus om 2 a 3 graden meer twist dan bij een toptuig. Da's wel weinig verschil natuurlijk.
De Harken Calculator berekent 385 kg kracht op einde giek aan de wind bij 20 kts. Dat is nog zonder verliezen in de blokken..... reken op 500 a 600 kg.
Dat trek je niet met 1 op 6, met geen mogelijkheid.

edit:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 sept 2018 09:12 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 28 sept 2018 10:52 #982887

Over de de functie, het gebruik en de verschillende grootschoot overloopsystemen hebben we onlangs een uitgebreid blogartikel geschreven: Het grootschoot overloop systeem

Hopelijk waardevol en leuk om te lezen! Als er nog onderwerpen ontbreken of niet helemaal duidelijk zijn dan vullen we het artikel graag aan. Laat je vraag of opmerking dan hier of onderaan het blogartikel achter.

Groet, Jochem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 10 nov 2018 13:54 #995456

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2324
Big Time schreef :
De First 31.7 was destijds uitgerust met een Lewmar overloop. Na een aantal seizoenen vervangen door een Harken overloop met windward sheeting car (zie 1e foto). Erg fijn, vooral tijdens shorthanded zeilen.

De J/109 is standaard al uitgerust met een Harkenoverloop. Direct na het eerste seizoen de 'windward sheeting car adapterkit' gemonteerd (de kar zelf was hier reeds op voorbereid), zie foto 2, om 1 of andere reden op de kop helaas.

Het grote voordeel: je trekt de kar nu altijd rechtstreeks met de (8mm) travelerlijn naar je toe. Vaart beduidende lichter.

Schoot heeft een diameter van 10mm, op de 31.7 geen fine tune, op de 109 wel. Vertraging van de schoot is 6x en van de finetune nog eens 4x, diameter van de finetune is 8mm.

Grootzeiloppervlak van de 31.7 is 25m2, van de 109 is dat 38m2
Kun je de wagen dan makkelijk helemaal loef trekken? Zit je niet met de kuiprand in de weg?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 10 nov 2018 17:16 #995494

Koezt schreef :
Koezt schreef :
Overigens vraag ik me wel eens af, of je zo'n 7/8 getuigde boot niet standaard met minder schootspanning vaart dan een topgetuigde boot.

In mijn beleving twist je, door de afwezigheid van een voorzeil bovenin, je grootzeil meer. Je hebt daar immers geen/minder upwash.
Ik haal hem nog even naar boven...

Wie ziet dit ook zo?

Door het ontbreken van downwash van het voorzeil, daar bovenin een fractioneel grootzeil, komt de wind idd ruimer in en dien je met meer twist te varen dan bij een toptuig. Je zou dan idd met een minder vertraagde schoot kunnen volstaan, echter heeft een fractioneel getuigde boot haar mast verder naar voren staan en dus een groter grootzeil dan een toptuig op dezelfde boog zou hebben. Per m2 geldt dat niet. Uitbouw grootzeil maakt ook uit natuurlijk. Om de top van mijn fathead 7/8 grootzeil in bedwang te houden ben ik maar wat blij met een finetrim!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 09 dec 2018 10:05 #1003664

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
DE bestelling is de deur uit.
Oude sok omgekeerd.
Word nog spannend om de windward sheeting tussen de bestaande teak banken in te bouwen.
Als het niet lukt dan moet er wat anders komen.

Harken windward sheeting

Harken overloop rail 46 mm hoog.

Harken achterstag cascade met extra keerblok en dyneema lijn 10 meter.
Harken grootschoot 6:1 en 24:1 fine tuning

Aqua signal Led driekleuren met anker led
Aqua stoom/deklicht



Laatst bewerkt: 09 dec 2018 10:08 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 17 dec 2018 20:17 #1006099

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2324
dehler schreef :
DE bestelling is de deur uit.
Oude sok omgekeerd.
Word nog spannend om de windward sheeting tussen de bestaande teak banken in te bouwen.
Als het niet lukt dan moet er wat anders komen.

Harken windward sheeting

Harken overloop rail 46 mm hoog.

Harken achterstag cascade met extra keerblok en dyneema lijn 10 meter.
Harken grootschoot 6:1 en 24:1 fine tuning

Aqua signal Led driekleuren met anker led
Aqua stoom/deklicht




Heb je foto’s waar dat gaat komen?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 dec 2018 16:57 #1007211

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
@ henkt

Ja vierde bericht van dit topic.
Kijk maar eens.
Laatst bewerkt: 21 dec 2018 16:58 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 21 dec 2018 22:39 #1007289

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
FMJ schreef :
@Redshift: als losgooien op volle spanning niet of moeilijk lukt zijn er een paar oplossingen:

- vervang de camcleat door een Spinlock PXR-klem

- hang een autoratchet blok onder de giek om een gedeelte van de spanning van de klem weg te nemen (samen met je ratelvoetblok)

Verhip. Ik realiseer me nu pas wat je schreef. Ons voetblok met de klem heeft een ratel functie die we uit hebben staan ik zal daar eens mee gaan experimenteren.!


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 22 dec 2018 08:09 #1007315

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2324
dehler schreef :
@ henkt

Ja vierde bericht van dit topic.
Kijk maar eens.
Aja. Maar gaat je kuiprand niet in de weg zitten als de kar helemaal naar boven moet?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 22 dec 2018 08:56 #1007325

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
@henkt

Ja dat gaat in de weg zitten.
De overloop krijg ik op proef.
De kar ga ik passen en als een een klein stukje van de banken af moet dan is het geen probleem.
Eventueel de rail iets verhogen.
Gaat het niet dan gaat er een ander systeem op maar daar ga ik nu niet van uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 23 dec 2018 15:56 #1007714

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2324
dehler schreef :
@henkt

Ja dat gaat in de weg zitten.
De overloop krijg ik op proef.
De kar ga ik passen en als een een klein stukje van de banken af moet dan is het geen probleem.
Eventueel de rail iets verhogen.
Gaat het niet dan gaat er een ander systeem op maar daar ga ik nu niet van uit.

Ik hoop dat je het resultaat laat weten. ik verwacht dat de kar te dicht tot de kuiprand komt waardoor je m niet meer aan kunt trekken, met de klemmen op de kar.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 23 dec 2018 16:28 #1007717

Origineel zitten de rails een paar cm van de rand af. Als je dat aanhoudt als uitgangspunt zal het nieuwe systeem altijd goed passen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 23 dec 2018 16:40 #1007719

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Als je zo dicht op de kuiprand zit dan heb je veel wind of ruime tot voor de wind.
De overloop car is traploos te verstellen.
De oude situatie loopt de rail ook niet helemaal door en met de nieuwe Harken stop ik met het eind op de zelfde plaats
We gaan het zien eerst maar de bestelling binnen krijgen en dan gaan meten en passen.
Laatst bewerkt: 23 dec 2018 16:41 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl