Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grootschoot en overloop vervangen naar Harken

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 08:32 #976867

redshift schreef :
Voor dat je de hele zaak vervangt (hoewel dat een prima idee is waarschijnlijk als je de harken setup met fine trim kunt betalen), probeer eens een duidelijk dunnere lijn. Zo te zien is je schoot rijkelijk aan de dikke kant voor de blokken. Als het met een 2 mm of zelfs 4 mm dunnere lijn nog steeds zwaar loopt, dan zou ik pas naar een systeem met fine trim gaan.

8 of 10mm dyneema schoot zou voldoende moeten zijn. Zou ook de blokken goed schoonmaken en dan met mclube behandelen en als laatse een druppel harken ball bearing lube op de kogels doen. Dat kan al met al het verschil maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 08:33 #976868

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Al gevonden en rail in laag en hoog.
Welke rail dan ook, de platen moeten geheel door geboord.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 08:35 #976871

Ik heb op de Lewmar kar de klemmen schuin gezet. Dan kan je de overloop ook vanaf de kuiprand bedienen. lijntje gaat er zo in en uit, en je trekt in de goede richting (met de kar mee en naar je toe, niet naar boven). Ook geen klemmen in de weg op de kuiprand.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 08:39 #976873

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Lewmar heeft ook wel geboorde rails hoor. Gaten op steek 100mm.

Zie oa www.nauticashop.nl/rail/49161-...FMOXX2UaAkanEALw_wcB

Die heb ik toegepast voor mijn Genua rails omdat ik daardoor niet onderdeks hoefde te klooien in de binnenschaal.


Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 08:47 #976879

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Idem op onze boot als bij BK. De klem zit op de wagen. Waarom?
Je trekt de wagen altijd naar je toe. Ergonomisch gezien is dat de gunstigste plaats om de lijn naar toe te leiden. Een blok op de zijkant is een verlies aan kracht door extra weerstand van het blok (- 10%) en een minder gunstige richtig om kracht te kunnen zetten.
Dat blok op de zijkant geeft geen vertraging meer!

Overigens ook met een doorlopende lijn!
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 08:50 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 13:19 #976928

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
De First 31.7 was destijds uitgerust met een Lewmar overloop. Na een aantal seizoenen vervangen door een Harken overloop met windward sheeting car (zie 1e foto). Erg fijn, vooral tijdens shorthanded zeilen.

De J/109 is standaard al uitgerust met een Harkenoverloop. Direct na het eerste seizoen de 'windward sheeting car adapterkit' gemonteerd (de kar zelf was hier reeds op voorbereid), zie foto 2, om 1 of andere reden op de kop helaas.

Het grote voordeel: je trekt de kar nu altijd rechtstreeks met de (8mm) travelerlijn naar je toe. Vaart beduidende lichter.

Schoot heeft een diameter van 10mm, op de 31.7 geen fine tune, op de 109 wel. Vertraging van de schoot is 6x en van de finetune nog eens 4x, diameter van de finetune is 8mm.

Grootzeiloppervlak van de 31.7 is 25m2, van de 109 is dat 38m2
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 13:22 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 14:00 #976935

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ik heb de “boarderbas” oplossing.
Harken rail en kar, blokjes op de kuiprand en dan clamcleats daarboven.

Doordat het een doorlopende lijn is kan je eenvoudig de lijn uit de clamcleat aan de lage kant trekken.




Op deze foto zit nog niet de hele lijn erdoorheen, maar kan je wel het principe zien.



Groeten,
Johnnie
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 14:01 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 14:16 #976940

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Wij hadden oorspronkelijk op de 40 voeter een easymatic systeem,( vlakbij de ingang) Feit was dat er altijd iemand extra moest helpen ( dus niet stuurman) om zeil te trimmen, er hopeloos veel touw op verkeerde plaats lag er er voor een 40 voeter toch behoorlijk wat kracht op staat. Afgelopen winter omgebouwd naar german sheeting en dit seizoen onder verschillende condities ( waaronder 30 kn voor wind en gijpen) getest. Super oplossing voor onze situatie. Nu kan ik sturen en en lekker trimmen met Dyneema lijntje 10 mm en 2 ST 40 lewmar winches. Voor de geinteresseerden, de easy matic gaat binnenkort in de verkoop :laugh:

edit, oorspronkelijk de lijn als endless gedaan maar dat bleek toch wat vervelend te zijn als er niet gezeild wordt...
edit 2: deze winter ga ik voor beide winches nog een klem zetten zodat de leeward winch vrij komt ter aanvulling van genua en genakker
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 14:38 #976945

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik heb de “boarderbas” oplossing.
Harken rail en kar, blokjes op de kuiprand en dan clamcleats daarboven.
Kàn natuurlijk maar is twee keer verlies.
Een keer bij het omleidblokje boven de rail en de tweede keer doordat je bij de clam cleat onder een hoek aan de lijn trekt. Ook moet je raar naar boven trekken aan die lijn.
Zo zat het ook bij ons aan boord trouwens. Meteen eraf gesloopt, ik kan zo niet trekken :woohoo:
Nu zo met doorlopende lijn:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 15:06 #976946

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
trotti schreef :
Ik heb de “boarderbas” oplossing.
Harken rail en kar, blokjes op de kuiprand en dan clamcleats daarboven.

Doordat het een doorlopende lijn is kan je eenvoudig de lijn uit de clamcleat aan de lage kant trekken.

Groeten,
Johnnie
Dat is een goeie tip, dat ik dat zelf niet heb bedacht :laugh: moet nu regelmatig naar de lage kant om de lijn los te maken.

Overigens als je bij de klemmen op de kuiprand de overloop niet meer naar loef krijgt wordt het tijd voor de sportschool.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 15:24 #976950

dehler schreef :

en een overloop met windward sheeting system


Net drie wedstrijdjes mee gevaren op een IF, werkt prima kan ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 08 sept 2018 20:26 #977006

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Bedankt voor de foto's en tips en zeker bevindingen in de praktijk.
Werkt zeer verhelderend.
Nog meer ideeën?
Laatst bewerkt: 08 sept 2018 20:27 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 09 sept 2018 07:46 #977057

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
holtere schreef :
Ik heb de “boarderbas” oplossing.
Harken rail en kar, blokjes op de kuiprand en dan clamcleats daarboven.
Kàn natuurlijk maar is twee keer verlies.
Een keer bij het omleidblokje boven de rail en de tweede keer doordat je bij de clam cleat onder een hoek aan de lijn trekt. Ook moet je raar naar boven trekken aan die lijn.
Zo zat het ook bij ons aan boord trouwens. Meteen eraf gesloopt, ik kan zo niet trekken :woohoo:
Nu zo met doorlopende lijn:


Wellicht dat het helpt dat ik een jaren 70 zeilplan heb (klein grootzeil, grote genua) en maar 27 voet...

Daarnaast zit de klem precies daar waar de grootzeiltrimmer op de kuiprand zit, dus prima gepositioneerd!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 09 sept 2018 09:11 #977095

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik denk het... Gaat je met een wat groter zeiltje echt niet lukken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 10 sept 2018 07:05 #977343

holtere schreef :
Ik denk het... Gaat je met een wat groter zeiltje echt niet lukken!

Ik moet nog meemaken dat een 1:4 talie niet genoeg is. Zelfs op moderne 45 voeters vaar je gewoon met de overloop in je hand.

Ik heb de klemmen van de Lewmar kit bij mij aan boord vervangen door Harken klemmen. De reden daarvoor is, is dat de Harken fairleads een metalen insert hebben tegen slijtage. Die plastic lewmar dingen zaagde ik binnen 2 seizoenen doormidden met de lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 10 sept 2018 08:38 #977378

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Die plastic lewmar dingen zaagde ik binnen 2 seizoenen doormidden met de lijn.
2 seizoenen voor jou is wat langer voor mij.
Verder zijn die dingen Marktplaatsdochters en volop voor weinig te krijgen wat niet wil zeggen dat er geen Harken op kan als ik ze tegenkom. Verder huldig ik het standpunt dat iedereen die dingen mag schroeven waar die wil hoor :) Doe wat je blij maakt aan boord :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 10 sept 2018 08:47 #977381

Dat ligt ook aan de indeling van de kuip en hoe de hoek is die je trekt. Bij mij trek je meestal in het verlengde van de overloop en met een flinke hoek naar boven.

Ik ben de lewmar fairleads nog niet tegengekomen op mp. Ze zijn gelukkig niet duur, maar de kleine versie moet meestal wel besteld worden. De Lewmarklemmetjes waren zelf ook niet zo betrouwbaar. Dus ik ben voor de Hrken klemmetjes (Marktplaats! :lol: ) gegaan. Stukken beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 14:26 #978847

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 194
Ik wil deze winter ook mijn overloop vervangen. Heeft iemand ervaring met de overloop op een Grinde (overloop op het kajuitdak, voor het luik)? De hele overloop is maar 1 meter lang, en het liefst heb ik natuurlijk de klemmen aan het uiteinde van de rails. Mijn grote vraag: doorbouten of in de opstaande rand van het kajuitdak laten zitten? Zie foto..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 16:17 #978865

Het valt me op dat iedereen nogal zware vertragingen op de overloopkar heeft zitten, vind men dat echt nodig? Bagheera heeft een grootzeil van 75m2 en een overloop vertraging van slechts 1:2, die trek ik op de hand altijd binnen en ik ben echt geen krachtpatser.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 16:56 #978872

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Nou ik had 1:2 en extra vetraagd naar 1:4 en moet nog steeds flink trekken met 32 M2 grootzeil.

Bij mij staat ie ver naar achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 17:18 #978876

Bij mij zit hij ook helemaal op het einde van de giek. De wagen op mijn boot is een 30cm lange kogel gelagerde wagen van Ronstan, die loopt wel heel erg mooi, maar de kracht op de overloop wagen gaat kwadratisch omhoog met de zeildruk.

Een vuistregel is dat de maximale belasting op de overloop lijn 19% bedraagd van de kracht op de schoot zelf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 17:31 #978880

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Heb ook een hele hoge kwaliteit en gelagerde en over gedimensioneerde wagen en rail.
Heb jij toevallig kromming in je rail? Dat scheelt significant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 17:38 #978882

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
De hoek vam aantrekken is bij mij niet optimaal.

Ik denk de lijn van de katrol aan de rand terug te laten gaan naar een klem die ik bevestig aan de zijkant van de rail. Nog een extra vertraging en naar je toe trekken ipv naar boven.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 17:47 #978884

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ik vermoed dat de vertraging uiteraard veel ermee te maken heeft, alsook de dikte van de lijn en de soort retourblokjes maar evenzeer de soort wagen. Is dat nog eentje met gewone wieltjes of gelagerd? hoe lang is die? Hoeveel wieltjes? Welke rail? hoe lang is de rail? ' boord tot boord of een kort stuk? Waar is de schoot bevestigd aan de giek? enz
Allemaal zaken die een invloed hebben op de werking en de krachten die je moet uitoefenen op de overloop.
Wat nog wel eens wil helpen is voor dat je de kar naar boven wil halen even de neerhaler opengooien zodat het grootzeil wat druk loost en dan kar naar boven. Nadien de NH aan die meestal sterk vertraagd is.... Vergelijk het een beetje met de genuakar die naar voor moet...
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootschoot en overloop vervangen naar Harken 14 sept 2018 17:52 #978886

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Let wel wij zijn vrij overtuigd, en zeilen daarbij in wedstrijden op de grens van de maximale zeilvoering. Dit doe je door actief te lozen met de overloop. Dan ga je niet eerst in een vlaag de neerhouder losgooien, dan ben je te laat.
Een keer aanhalen is geen probleem, een paar keer gaat ook prima, maar voor de grootschoot trim is he5 bij ons vaak zwaar om continu te lozen en te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.357 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl