Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 01 @12:00AM
ZF Pinstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat nu weer??

Wat nu weer?? 09 okt 2018 19:16 #986364

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10472
Net als vorig jaar zijn we dit jaar tweede geworden in de clubcompetitie. Gezien de windomstandigheden en onze iets zwaardere handicap ten opzichte van vorig jaar ben ik daar dik tevreden mee.
Veel kruisrakken in het lange startrak dit jaar wat ons niet helpt. Een aantal concurenten lopen hoger en zijn sneller met de tack.
Volgend seizoen zal onze handicap opnieuw worden bijgesteld en moeten we dus weer een stukje beter varen voor hetzelfde resultaat. Maar ja, wat moeten we dan nu weer aanpassen? ;)

Op de halfwindse rakken halen we bij 90gr twa performance tussen 90 en 95%, bij 100+ twa gaat al snel de spi er op en komen weer op 95 tot 100%. Onder de 80twa ook. Er zit dus een dipje in performance bij 90gr twa. Ergens ga ik er van uit dat de meetbrief eerder uit gaat van de spihijs dan de praktijk uitwijst. Als we de spi laten staan bij 90gr lopen de concurenten (oa een Rush met G1) zonder spi in. Wij halen daar dus geen winst uit. Is die te verwachten? Wat zouden we in dat geval verkeerd doen?
Of; is er nog iets wat wij mogelijk na laten bij de genuatrim als we naar 90gr gaan? De achterstag wordt wel gebruikt. We passen hem meestal aan op de tws en af en toe onderweg.

We trimmen de G1 vooral op leitales. Pas als het door waait worden we scherp op loeftales. Die laten we dan iets omhoog staan.

Grootzeil op streamers uiteraard. Bovenste meestal stromend, af en toe wegklappend.

Wie heeft er nog een suggestie qua trimmogelijkheden waar je niet 1, 2, 3 bij stil staat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat nu weer?? 09 okt 2018 19:19 #986366

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3086
Je gebruikt een buitenschoot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat nu weer?? 09 okt 2018 19:37 #986378

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10472
duit schreef :
Je gebruikt een buitenschoot?

Nee. Das een goeie. Ik heb ze en weet waar het blok in de rail moet. Ze zijn in onbruik geraakt omdat op ons kleine baantje ze ook vaak ongebruikt in de weg zitten. Kortste rak is halve mijl, de crew wordt soms gek van de 20 lijnen in de kuip. Laatst een keer geteld, 20 overstagjes in startrak. Maar misschien moeten ze er maar aan gaan wennen :woohoo: Of makkelijk aan de genua te zetten na een kruisrak. Hmmmm. food for thought....

Zelfde met barberhaulers voor spi.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat nu weer?? 09 okt 2018 19:49 #986383

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1884
Mijn ervaring halve wind met de code 0 is dat het apparaat vaak veel losser moet staan dan ik denk. Dat is waarschijnlijk niet te vergelijken met jouw genua, maar mogelijk het proberen waard. Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je hem bewust nog wat meer open zet, echt op de lij telltales trimmen? Een buitenschoot zetten geeft ook merkbaar verschil omdat je het achterlijk bovenin relatief dichter kunt houden.

Voor een wedstrijd niet echt een optie waarschijnlijk, maar uitbomen met een korte boom kan ook werken in plaats van een buitenschoot. Je kunt het misschien testen met een pikhaak - als naar buiten duwen helpt weet je waar je het zoeken moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat nu weer?? 09 okt 2018 19:52 #986385

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3086
Ik zou ze er snel weer opzette :P ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat nu weer?? 09 okt 2018 20:00 #986387

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1884
koko schreef :
duit schreef :
Je gebruikt een buitenschoot?
Nee. Das een goeie. Ik heb ze en weet waar het blok in de rail moet. Ze zijn in onbruik geraakt omdat op ons kleine baantje ze ook vaak ongebruikt in de weg zitten.

Ik weet niet wat daar de gangbare oplossing voor is op een monohull, maar wij hebben (wederom voor de code-0) 2 schootpunten. We pakken bij wisselende koersen een los lijntje door het buitenste schootblok met een sluiting aan het einde, wat "on the fly" aan het schootoog geklipt kan worden. Binnenschoot vieren en hij staat. Lijn verwijderen voor overstag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat nu weer?? 09 okt 2018 20:00 #986388

Het buitenschoten scheelt wel een halve knoop op 70-100 graden koers.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat nu weer?? 09 okt 2018 20:02 #986389

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3086
Met een genua1 kan dat zeker een paar tienden schelen, met een kleiner zeil word het effect vaak iets minder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat nu weer?? 09 okt 2018 20:03 #986391

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10472
We hebben wel veel plezier van de verstelbare genuarails. Daarmee is het open of juist dicht trekken van achterlijk zeer goed te regelen. Maar buitenschoten is zeker een vergeten ding bij ons aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat nu weer?? 09 okt 2018 21:20 #986425

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7384
Het grote verschil tussen de verstelbare tails en buitenschoten is dat de buitenschoten verder naar (jawel...) buiten zitten! Daardoor kan je voor halveringstijd koersen je genua veel beter trimmen!

Het is niet voor niets dat ze zelfs bij de Volvo Ocean race met die korte boompjes varen! Dat is eingenlijk een extreme vorm van een buitenschoten!

En om een warboel te voorkomen, ik gebruik mijn spsichoten meestal als buitenschoot. Dankzij de snapshackle kan ik die eenvoudig aan de schootshoek zetten of weer aan de spi.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat nu weer?? 09 okt 2018 21:32 #986432

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10472
Spischoten als buitenschoot is bij ons niet echt een optie. De spi gaat er op voor een halve mijl en soms zelfs nog minder. En niet 1 of 2 keer, maar als het echt lekker gaat soms wel een keer of 10.
Dat steeds ombouwen is ‘m niet.
Crew moet er maar aan wennen vrees ik ;) Het is echt een vergeten optie geweest. Maar dat is ook goed nieuws; hebben we nog iets relatief eenvoudigs om de nieuwe handicap mee te compenseren :) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl