Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 01 @12:00AM
ZF Pinstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: No ballast nonplusultra

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 19:55 #995256

klopt, dat is de dynamische stabiliteit, denk bijvoorbeeld aan een ronddraaiende tol die pas omvalt als deze te langzaam gaat draaien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 19:58 #995260

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1213
Toen ik nog wedstrijdjes met mn tornado zeilde waren er een paar regels 1.
Bij teveel druk in het grootzeil, ruimer dan hoog aan de wind: afvallen en hard ook (zoals Erik al schreef). Oploeven betekent omslaan. Bij zo'n klein bootje trouwens ook: bemanning naar achter.
Bij een vlaag grootschoot en traveller los. Grootschoot voor meer twist en dus lozen bovenin en traveller omdat dat veel sneller is dan grootschoot (zoals JRomkes al schrijft). Meestal moest ook fokkeschoot los, want die had vaak al genoeg druk om de boot om te krijgen. Eens meegemaakt voor de dijk bij Den Oever.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 20:06 #995265

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16345
Ik heb een tijdje gevaren met een prindle 15. Op de Kaag.
als het fout ging dan was t als ik achterop stond en toch de drijvers onderwater gingen. Tot aan de mast. Dan was er niks meer aan te redden :)
Was wel erg leuk zeilen met die boot.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 20:17 #995272

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1213
Ja, dat had ik ook eens. De boot ging niet om (ikke helemaal achterop), maar mn bemanning was wel met een mooie, grote boog aan de trapezedraad helemaal naar voren gezwierd en eindigde met zijn armen over de bridle, hangend in het water tussen de rompen. Hij kon enkel terug op de loefromp komen door de trapezedraad los te maken en zich hand over hand via langs de bridle naar de loefromp te trekken. Boot inmiddels plat voor het lapje, trouwens
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 20:19 #995273

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7384
JRomkes schreef :
lijkt me sterk, doe je eigenlijk alleen de twist mee?

Kan ook de traveller geweest zijn bedenk ik me nu... zal eens kijken of ik het nog kan vinden!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 20:25 #995277

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1884
Ik dump wel degelijk ook de grootschoot, zeker op ruimere koersen. De traveller op onze boot gaat niet ver genoeg, dus bij ruimere koersen waar het zeil al verder naar buiten staat helpt het niet voldoende om die los te laten. Op dat moment kan het ook zijn dat de fok los moet. Gelukkig hebben wij het allemaal zo extreem niet meegemaakt, en dat wil ik ook graag zo houden.

LS> Volgens mij is de standaard "modus operandi" van deze tri's dat ze de middenromp uit het water vliegen, dus ik denk dat ze daarom niet van te voren druk lozen. Je zeilt dan wel op het randje, zoals hier getoond wordt. Not my cup of tea met een kajuitboot.

Als ik het idee krijg dat onze middenromp gaat vliegen dan gaan er onmiddelijk 2 reven in of een zeil eraf ;-)
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 20:26 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 20:31 #995281

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7384
Het betreffende filmpje nog niet gevonden, maarin deze kan je wel declamcleatszien aan de zijkant van de kajuitingang. Zo geplaatst dat ie vanuit zijn kooi met 1 beweging de lijn (of meerdere dus) los kan gooien...

https://m.youtube.com/watch?v=9TEkWK0LNMA&feature=youtu.be

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 20:35 #995282

Als ik me het even voorstel zoals Erik het schetst

Denk ik inderdaad als hij gaat vliegen , afvallen en hard inderdaad je enige redding kan zijn

Oploeven werkt inderdaad middelpunt vliedende kracht je tegen en ook nog de wind die je verder omduwt
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 09 nov 2018 21:02 #995299

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7384
Gevonden, alhoewel niet in een filmpje! Staat specifiek gemeld in de tekst, incl foto. En gaat uiteindelijk toch om de grootschoot, zij het via een hydraulische cilinder!

https://www.yachtingworld.com/news/video-look-aboard-macif-giant-trimaran-designed-shatter-world-records-71382

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 08:25 #995363

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15562
redshift schreef :
Als ik het idee krijg dat onze middenromp gaat vliegen dan gaan er onmiddelijk 2 reven in of een zeil eraf ;-)

Dat lijkt me voor een toerzeiler op een trimaran zo'n beeje de bottomline. Als je niet meer kan sturen, kan er van snel afvallen ook geen sprake meer zijn.

Je zie op het filmpje, al voor dat de boot omslaat, die middenromp regelmatig uit het water komen. De heren varen bewust op randje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 16:36 #995475

lodewijk stegman schreef :
Je zie op het filmpje, al voor dat de boot omslaat, die middenromp regelmatig uit het water komen. De heren varen bewust op randje.
Die boten gaan een handvol knopen harder zodra de middenromp uit het water is, dus uiteraard proberen ze de boot in die positie te houden tijdens het zeilen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 16:41 #995476

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5002
Ik zou bijna zeggen, zet er een sensor in die de boel bijstuurt of losgooit :huh:
Zeker weten dat er nogal wat schade is als zo'n ding omgaat!
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 16:47 #995480

De nieuwste generatie boten hangt helemaal vol met sensoren die dat voor de zeilers doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 16:50 #995482

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5002
Leuk filmpje van de Macif met veel detail

Allemaal constrictorklemmetjes in de cockpit B) B)

"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 16:51 #995483

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5002
De nieuwste generatie boten hangt helemaal vol met sensoren die dat voor de zeilers doen.
Ok! dus dat omslaan is min of meer verleden tijd als alles in orde is?
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 16:53 #995485

Natuurlijk niet ;)
ABS in de auto voorkomt ook geen ongelukken, verkleind alleen de kans dat het gebeurt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 17:02 #995489

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1884
Nog erger. Zo gauw de boot vol met sensoren hangt en voorkomt dat het mis gaat (meestal), gaan ze waarschijnlijk de boot harder pushen net zo lang tot het risico op omslaan weer terug is. Vermoed ik zo ongeveer. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 17:14 #995492

Ga daar maar vanuit

Menselijke factor , hoe “veiliger” we ons voelen hoe verder we durven te gaan .
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 17:15 #995493

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
Toen de JV Trofee werd bedacht leek het enorme opgave om in minder dan 80 dagen rond de wereld te zeilen. Nu bijna 25 jaar nadat die 80 dagen grens voor het eerst bereikt werd doen ze het al in de helft daarvan. Ongelooflijk wat een mooie techniek waarvan het eind nog lang niet in zicht is.
Bestaat er eigenlijk een ander schip dan een zeilschip die in 40 dagen nonstop rond de aardbol kan varen?
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 20:50 #995536

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
nardus schreef :
Erikdejong schreef :
AdB schreef :
Alain Thébault, Yves Parlier is een Vendee Globe held.
Yves Parlier is er later ingestapt en heeft de tweede helft van het programma gerund na zijn vendee campagnes.
Enkele van de teamleden zijn nu met speeddream bezig.
speeddreamblog.blogspot.com/

Klopt helemaal, Yves is een bekende van mijn schoonvader die daar woont. Vandaar dat we ook even op "zijn" boot mochten kijken.

Hardcore zeiler ook die Yves.

Kiter tegenwoordig :) check libertykite.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 10 nov 2018 21:17 #995542

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5002
Krijgt de Fram ook zo'n batterij constrictors?




"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 11 nov 2018 07:33 #995590

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7384
holtere schreef :
Krijgt de Fram ook zo'n batterij constrictors?





Dat zullen niet allemaal constrictors zijn, vallen op dese schepen zitten met halyard locks vast boven in de mast, en die moet je ook met een dun lijntje losmaken...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 11 nov 2018 07:57 #995594

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15562
redshift schreef :
Nog erger. Zo gauw de boot vol met sensoren hangt en voorkomt dat het mis gaat (meestal), gaan ze waarschijnlijk de boot harder pushen net zo lang tot het risico op omslaan weer terug is. Vermoed ik zo ongeveer. :-)

Ongetwijfeld. Zo werkt het op de weg ook.

En trouwens, maar dan zijn we meteen off-topic, ook apparatuur als gps, kaartplotters en zelfs AIS zouden er best eens toe kunnen leiden dat zeilers grotere risico's nemen dan in de tijd dat er nog met gegist bestek en de eigen ogen werd genavigeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 11 nov 2018 08:12 #995598

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7804
lodewijk stegman schreef :
... ook apparatuur als gps, kaartplotters en zelfs AIS zouden er best eens toe kunnen leiden dat zeilers grotere risico's nemen dan in de tijd dat er nog met gegist bestek en de eigen ogen werd genavigeerd.

Hier moet ik je toch tegenspreken. Het gebruik van AIS heeft mij in eerste instantie juist banger gemaakt voor naderende schepen. Normaal zie je ze op het oog pas op, pak 'm beet, 5NM. Bij de AIS zie je ze al op 25NM en zie je er gelijk ook een aantal meer.
Hierdoor ga je dus ook eerder rekening houden met mogelijke aanvaringskoersen.

Ik heb voor mezelf de AIS nu slechts als contrôle middel om te controleren of mijn visuele waarneming overeenkomt met de AIS gegevens. De AIS stelt me nu gerust in gevallen waar ik met de visuele waarneming nog wel eens twijfel. GPS op een kaartplotter telefoon, GPS (FURUNO o.i.d.) en tablet zijn vier separate systemen die moeilijk alle 4 tegelijk kunnen falen.
Neemt niet weg dat met gegist bestek varen een goede aanvulling is op elk systeem. Maar in mist of zware bewolking werkt ook dit systeem niet optimaal en is de electronische variant weer een ideale aanvulling.
May sauce be upon you,
R'amen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

No ballast nonplusultra 11 nov 2018 08:42 #995606

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4233
Op het ijsselmeer heb je dat allemaal toch niet nodig ? :evil:
Mooie gejatte ondertitel moet hier nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl