Sloe Gin schreef :
lodewijk stegman schreef :
... ook apparatuur als gps, kaartplotters en zelfs AIS zouden er best eens toe kunnen leiden dat zeilers grotere risico's nemen dan in de tijd dat er nog met gegist bestek en de eigen ogen werd genavigeerd.
Ik heb voor mezelf de AIS nu slechts als contrĂ´le middel om te controleren of mijn visuele waarneming overeenkomt met de AIS gegevens. De AIS stelt me nu gerust in gevallen waar ik met de visuele waarneming nog wel eens twijfel. GPS op een kaartplotter telefoon, GPS (FURUNO o.i.d.) en tablet zijn vier separate systemen die moeilijk alle 4 tegelijk kunnen falen.
Neemt niet weg dat met gegist bestek varen een goede aanvulling is op elk systeem. Maar in mist of zware bewolking werkt ook dit systeem niet optimaal en is de electronische variant weer een ideale aanvulling.
Om even met het laatste te beginnen: mijn opmerking was niet bedoeld als pleidooi voor gegist bestek-navigatie en zelf uitkijk houden en tegen zaken als kaartplotters en AIS.
Je opmerking over angst, nou ja.. laten we zeggen: ongerustheid, en het verminderen daarvan door gebruik van een kaartplotter en AIS ligt rechtstreeks in het verlengde van de neiging tot het nemen van grotere risico's.
Ik ken verhalen van mensen die met behulp van een kaartplotter en een tot de laatste seconde bijgewerkte kaart bij mist, nacht en ontij vrij gevaarlijke zeegaten aanlopen. Wat ze hoogstwaarschijnlijk zonder kaartplotter uit hun hoofd zouden laten.
Met AIS aan boord zou je, tijdens een singlehanded Noordzee-oversteek, eens kunnen kunnen kijken of er in een straal van 20 mijl geen schepen op kruisende koersen liggen en vervolgens een tukkie van een half uur gaan doen.
Waarmee ik overigens helemaal niet wil beweren dat dit in alle gevallen onverantwoordelijk gedrag is. Maar er worden wel veiligheidsmarges verlegd.
Wie deze specifieke discussie wil voortzetten, moet maar even een nieuw draadje aanmaken, want zoals ik al eerder aangaf zijn we hier off-topic.