Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ORC Rating vraagjes

ORC Rating vraagjes 19 feb 2019 09:00 #1022930

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Op de site van ORC.org kun je je meetbrief aanpassen en een 'request a test club certificate' aanvragen, tegen 10 credits. Wie heeft hier al mee gespeeld? Is dit eenmalig? Kortom; kun je slechts eenmaal wat data aanpassen en op basis van die data kijken wat dat met de rating doet? Of kun je dan blijven experimenteren met die data (bv. schroef, zeilen, wel of geen spinnaker) en steeds weer zien wat dat met je rating doet?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Rating vraagjes 19 feb 2019 15:13 #1023014

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Het is eenmalig.
Behalve een test certificaat kun je van die trial run ook een Speed Guide genereren (kost een extra 40 credits)
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Rating vraagjes 19 feb 2019 19:19 #1023092

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Shoot. Jammer. In het ene geval best goedkoop om wat te experimenteren, maar, in het andere geval erg duur als je wat verschillende dingen probeert dus.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Rating vraagjes 01 okt 2020 19:21 #1213020

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 207
Could the IMS editor help?
orc.org/index.asp?id=42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Rating vraagjes 01 okt 2020 21:22 #1213068

mystudio schreef :
Op de site van ORC.org kun je je meetbrief aanpassen en een 'request a test club certificate' aanvragen, tegen 10 credits. Wie heeft hier al mee gespeeld? Is dit eenmalig? Kortom; kun je slechts eenmaal wat data aanpassen en op basis van die data kijken wat dat met de rating doet? Of kun je dan blijven experimenteren met die data (bv. schroef, zeilen, wel of geen spinnaker) en steeds weer zien wat dat met je rating doet?

Wel of geen spinnaker staat gewoon op je meetbrief!

Verder is er heel erg weinig te optimaliseren, anders dan excessen vermijden. ORC is erg goed, maar hoe verder je van "normaal" af gaat hoe hoger de straf. Ingebouwd om de sport goedkoop en de boten veilig te houden.

Dus geen 160% Genua, overdreven ballast, te weinig ballast etc.

De beste remedie is je boot zo te tuigen dat hij lekker loopt. Voer zeilen waarvan je de straf goed kan zeilen.

Durf je de spi niet te zetten met 17 knopen wind? Lekker thuis laten dan. Loopt je boot niet lekker hard met een Genua 1? Niet aan beginnen.

Verder is alles wat je laat meten een voordeel. Een schroefmeting helpt. Ongemeten gaan ze van het ergste uit.

Marktwerking helpt. Ongemeten gaan ze uit van een lichte racepaal. Logisch, want je wilt biet dat niet op laten meten voordelig kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Rating vraagjes 02 okt 2020 06:35 #1213117

boarderbas schreef :
Marktwerking helpt. Ongemeten gaan ze uit van een lichte racepaal.

Zal mastweging zijn. Heb ik ooit overwogen, maar de mast moet dan leeg worden gewogen. Alle vallen eruit etc. Toen maar laten zitten.
Schroefasmeting was wel nuttig, scheelde bijna 2 punten GPH.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Rating vraagjes 02 okt 2020 15:42 #1213309

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Dit was een oud topic wat weer tot leven komt. Toen ontstaan omdat ik de Hanse aan het aanpassen was om wedstrijden mee te kunnen doen. De antwoorden zijn in de loop van de tijd wel gekomen. De wijsheid ook;-) Eerst maar eens een vast team om de boot heen zien te vinden. Da's de grootste uitdaging. De rest is bijzaak:-)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Rating vraagjes 21 okt 2022 07:13 #1431497

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
Hoi Allemaal,
Maandag gaat mijn boot gescand worden om een roepfile te creëren. Dan denk ik eraan ook een mastweging te doen.
Weet iemand hier hoe de mast aangeleverd moet worden?
Vallen eruit. V
Zalingen vast of mogen ze ok los ernaast.
Wat te doen met bakstagen/checkstays?
Laatst bewerkt: 21 okt 2022 07:14 door aluijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Rating vraagjes 21 okt 2022 07:19 #1431503



Alles in dit document:

Bijlage:

Bestandsnaam: IMS2022.pdf
Bestandsgrootte:1,914 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Rating vraagjes 21 okt 2022 07:38 #1431513

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
Dank Thomas, Ik zat zelf nog te zoeken, fijne vraagbaak ben je!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ORC Rating vraagjes 21 okt 2022 12:47 #1431631

Alle documentatie kan op orc.org gewoon bekeken worden. Fijne kost.

ORC rule is de regel

IMS is het meetsysteem - als je dat een beetje snapt kun je zorgen dat je maten "handig" gekozen zijn. Nu is er niet echt veel voordeel te halen. De meeste trucjes zijn inmiddels wel gedicht. Er is wel veel onhandig te kiezen.

VPP documentatie is hoe de snelheidsvoorspelling word uitgerekend - Als je dat een beetje doorgrond kun je proberen om onhandige keuzes te voorkomen.



Praktisch voorbeeldje; je hebt beperkt budget en je kan één voorzeil in laminaat kiezen en één in dacron. Dacron waait sneller uit vorm en kan per m2 dus wat minder wind hebben.

Wat is handiger?

-Een vlakke heavy genua #1 van laminaat tot 18 kts en een kleine dacron HA voor daar boven?
-Een dacron light #1 voor tot 14 kts en een iets grotere laminaat HA voor alles er boven?

Gegeven dat beide zeilen goed op elkaar aansluiten qua windbereik, beide garderobes net zo veel wind kunnen hebben en beide #1 de zelfde oppervlak hebben

Het antwoord is optie 2. In de VPP kun je lezen dat er een vaste functie van voortstuwend vermogen is op basis van m2. Daarbij gaan ze natuurlijk uit van het praktisch maximaal haalbare. Een heavy is vlak, en hoewel je deze ook beperkt bol kan trimmen zal deze nooit het voortstuwend vermogen van een #1 Light kunnen hebben bij licht weer.

Je rating rekent alleen met je grootste zeil en gaat er vanuit dat je met de rest van je zeilgarderobe in alle omstandigheden uit komt. Je mag wel 100 voorzeilen hebben, er zijn alleen beperkingen aan hoeveel je er tegelijk aan boord mag hebben.

De limietcasus is dus de prestatie van je grootste zeil in licht weer en hoe hard je daarin kan zeilen. Een #1 heavy geeft je wel de rating penalty van de m2, maar kan niet het daar bij behorende vermogen met licht weer genereren.

De basis van een goede zeilgarderobe is dus dat je grootste zeil goed presteert met licht weer en de rest daar vervolgens op aansluit.

Er is dus geen "rulebuster" keuze mogelijk, maar wel een onhandige...
Laatst bewerkt: 21 okt 2022 12:55 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl