boarderbas schreef :
Delphi32 schreef :
2.5 punt eraf. Hopelijk heeft de concurrentie een groter nadeel. Misschien kan ik wat met bemanningsgewicht spelen, meestal varen we met zo'n 400 kg mensengewicht maar nooit met de gehanteerde 530 kg. Al vraag ik me af hoeveel dat daadwerkelijk uit zou maken qua rating.
Dat maakt een enorm verschil. Als je goed duikt in de wijziging van het VPP is het bemanningsgewicht zelfs belangrijker geworden, omdat het gewicht nu niet alleen voor het richtend vermogen ingezet word, maar ook voor de vertrimming.
Anders gezegd houdt het VPP er nu veel meer rekening mee dat de crew ook de neus het water in kan douwen aan de wind of met licht weer (belangrijk voor planeerbakkies), of met zijn allen op de hekstoel kan zitten in spuitplané.
Dat bemanningsgewicht nu zwaarder weegt (

) zal deels ook te maken hebben met mijn flinke voordeel. Ik heb mijn bemanningsgewicht al vrij laag staan op 410 kilo met 5 man, bemanning heeft het opgegeven en we zitten eronder. Wie hem laag heeft staan heeft dus meer voordeel. Wellicht wordt daar dit jaar ook strakker op gecontroleerd.
Blijkt ook wel uit het huidige voordeel op doublehanded, bij die rating gaat enkel het bemanningsgewicht omlaag, dat was bij mij vorig jaar 2,4 punt verschil en nu 5,6.