SanderH schreef :
Majic is prima benaderbaar voor toelichting en enthousiastme over de 24uurs. Ze eindigen over het algemeen hoog ik ranglijsten, dus het verbaast me niet dat ze zo hoog zijn geëindigd.
Mij ook niet, ik zou ze graag even contacten over hun ervaringen (tijden van boeipassages) om de voorspellingen van Voyager eens goed te toetsen aan de werkelijkheid. Met name het kruisen met stroom mee.
Hieronder het waarom daarvan.....
Na 2 weekjes vakantie weer even aan het rekenen aan de resultaten van de 24uurs.
Het gaat me om de simulaties met Voyager, hoe goed zijn die nu eigenlijk, vooral met stroom en opkruisen....
Wat heb ik gedaan:
- de harmonie-grib van vrijdag 23 aug 18UTC (2000u local) gebruikt. Plus een klein stukje van de grib van 12UTC voor de start en kort daarna.
- de routes van 4 schepen in Voyager gestopt: Majic J109, Big Time J109 (dank Rein), Kolibri 650 en Capolavoro. Dat zijn achtereenvolgens 1 en 2 in de ORC2 en 1 en 2 in de ORC3. Alle 4 goed gevaren dus.
De echt afgelegde afstanden liggen dan vast, dat zijn de gevaren routes:
- Majic 137 mijl
- Big Time 139 mijl
- Capolavoro 129 mijl
- Kolibri 120 mijl
Dat Majic toch wint van Big Time is door sluiscompensatie (3 sluizen, geeft 6,9 mijl extra om de verloren tijd in de sluizen te compenseren).
Kolibri wint van Capolavoro op rating.
Big Time moet iets sneller zijn dan Majic, met een GPH van 610 tegen 614: dus ca 9 minuten op de 24uur, is ca 1 mijl.
Majic heeft volgens de simulatie met Voyager zo'n 11 uur stroom mee gehad (rondje linksom KWZ-Den Oever), een klein stukje tegen (Pollendam) en dat leverde samen alweer volgens Voyager 8,1 mijl stroomcadeau op.
Daar moet dan weer de tijd/afstand door 3 sluizen vanaf, als dat samen 1 uur duurt zijn die 8,1 mijl deels weer weg, er resteert bij 3 keer geluk (15 minuten per sluis) een voordeel van 2 a 3 mijl.
So far, so good. Majic heeft wat stroomcadeau gekregen, wat tijd verloren in sluizen, en netto evenveel gevaren als Big Time. Betekent ook dat beide ongeveer dezelfde hoeveel wind moeten hebben gehad, anders had er eentje meer mijlen gevaren.
Met Voyager heb ik van alle 4 de gemiddelde TWA en TWS bepaald op hun routes.
Omdat ze op verschillende plaatsen varen zijn de gemiddelde TWS-verwachtingen verschillend. De TWA's middelen is natuurlijk vreemd, zeker voor de route van Majic. Die heeft niet halve wind op en neer gevaren. Maar ik doe het toch

Met de Harmonie van vrijdag 23aug 1800UTC dus de routes gesimuleerd in Voyager, en dan uit de routebeschrijvingen die gemiddelde TWS en TWA uitgerekend.
Met die TWA en TWS kun je in elke polar de boat speed opzoeken.
En dan kun je uitrekenen hoe lang ze moeten varen om de echt afgelegde afstanden te varen.
Resultaat:
Natuurlijk was die wind uit Harmonie er niet precies. Op de Capolavoro logt Tactictool elke seconde de TWS en TWA.
Daar komt dit uit:
Iets minder TWS, 8,6 ipv 9,3 kts, en dus bijna 1 uur extra nodig.
Vervolgens voor de andere 3 boten met iets aangepaste wind (8 % minder TWS) opnieuw de snelheden uit hun polar gezocht en de benodigde tijd uitgerekend, en de uren te vroege aankomst:
Die 'uren te vroeg' zijn vervolgens kwijtgemaakt aan windstiltes die niet in Harmonie zaten.
Gemiddelde wind is natuurlijk gevaarlijk. Als het 24 uur lang 6 kts waait maak je heel wat meer mijlen dan met 12 uur 12 kts en 12 uur 0 kts, dat is heel veel langzamer, maar beide 6 kts gemiddeld....
De vorige voorspelling was dus op basis van gemiddelde TWS en TWA langs ieders eigen route.
Voyager maakt ook een voorspelling van de hele route, rekening houdend met stroom en wind en de eigen polar.
Dat ziet er zo uit:
Als we kijken naar het verschil in 'uren te vroeg' van Voyager en de gemiddelde-methode lijkt dat allemaal erg veel op elkaar, behalve voor de Majic!
Daar is de Voyager-voorspelling erg pessimistisch: te laat ipv te vroeg.
In werkelijkheid is Majic vast wel op tijd gefinished, ze hadden geen strafmijlen.
De vraag is dus, waarom voorspelt Voyager een langere reisduur dan de gemiddelde-methode.
Doen we in een volgende post.....