Even een test met Voyager gedaan om te zien hoe goed of slecht de snelheidsberekening met stroom mee is, opkruisend en ook voor de wind.
- Een mooie route van 10 kaarsrechte mijlen gemaakt, met om de mijl een routepunt
- een moment van flinke ebstroom mee opgezocht, met maximale stroom tussen Oudeschild en Den Helder.
- die 10 mijlen/routepunten zorgen dat voor elke mijl opnieuw de stroom wordt genomen van dat moment.
- snelheid berekend door Voyager met 8 en met 16 kts, beide eenmaal kruisen, eenmaal voor de wind.
De route:
Eerst het kruisen.
Met 8 kts tws uit richting 232 (recht tegen de route in) komt dit eruit:
Kolom 1 de afgelegde afstand, 10 keer 1 mijl
Kolom 2 de CTS: koers, 230 plus of min een graadje
Kolom 3 de windrichting: recht van voren
Kolom 4: TWS 8 kts
Kolom 5: de stroom, precies achterop
Kolom 6: de stroomsnelheid. Toenemend en weer afnemend.
Kolom 7: de door Voyager berekende VMG
Deze 7 komen uit Voyager Routeoverzicht.
Dan de overige 6 kolommen, door mij berekend
K8: de VMG uit de polar voor 8 kts TWS opkruisen
K9: de feitelijk ondervonden TWS: 8 kts plus de stroomsnelheid, die je tegen de wind in duwt
K10: de VMG uit de polar die hoort bij die feitelijke wind
K11: die VMG plus de stroomsnelheid, samen je VMG over de grond
K12: het verschil met de Voyager-berekende snelheid
K13: en het percentage sneller of langzamer.
Alles bij elkaar een erg klein verschil. Het wisselt een beetje per mijl (stroom neemt toe of af, soms klein hoekje tussen stroom en koers).
Hetzelfde gedaan voor 16 kts wind. Dan mag je verwachten dat het verschil kleiner wordt,
want de stroominvloed is kleiner bij 16 kts wind. En dat blijkt ook:
Vervolgens voor de wind bij 8 kts. Bij die wind moet je afkruisen op 150 graden TWA.
De ondervonden wind neemt nogal af, van de 8 kts gaat zomaar 2 kts af door het meestromen.
Voyager is duidelijk te optimistisch, zeker als het harder stroomt.
Misschien wordt er rekening mee gehouden dat bij 150 TWA de stroom niet recht achterop staat (en de wind dus wat minder daardoor afneemt), maar dat mag niet zo'n groot verschil maken.Het effect van de mindere TWS wordt kennelijk niet meegenomen.
Tenslotte voor de wind bij 16 kts TWS.
Dan varen we 180 TWA. Hier gaat het weer helemaal goed, de invloed van de stroom op de wind is gering en dus klopt de voorspelling wel.