Als er iemand een voorstander is van een rif zetten ben ik het. Maar om als stelregel te hanteren dat het 'altijd' minstens zo vlot is, gaat me net te ver. De nuance die ik nu schrijf zal zeker achter de eerdere reactie zitten, toch zet ik hem even neer.
Het brengt rust en hierdoor bij velen ook wat veiligheid aan boord. Het comfort neemt toe en vaak de stemming daarmee ook. Je doet het zonder meer altijd zonder veel in te boeten op snelheid. Aan de wind liep ik met @Duit net over de 6 knopen, kwam een bui aan, grootzeil even helemaal weg en wat denk je? Op de HA net wel net niet 6 knopen lopen. Scheelt dus nauwelijks iets. Ja hoogte, en een paar meters. Dat maakt maar eens duidelijk hoeveel moeite je moet doen voor die laatste 10% snelheid. Daar zit 90% van je effort. Maar goed.
Jazeker, een rif zetten kan ook sneller zijn op die momenten dat je zonder rif overtuigt bent. Je loopt dan of uit je roer, hebt teveel roeruitslag of je helling is te fors waardoor je meer zijwaarts wordt weggezet.
Er zit nog een wereld tussen. Niet dat ik denk dat TS hier aan toe is, maar afhankelijk van je schip kan heel actief trimmen je door de vlagen heen helpen. Dan is een rif zetten zeker niet sneller. @Duit zat van de 11 uur ik denk 6 uur constant aan de grootschoot tijdens de laatste 75 ronde. Wat je doet met het zetten van een rif is o.a. voorkomen dat je die moeite moet doen.
Dus niet alleen je boot, je locatie (hoger wal), je vaardigheden en de windverwachting hebben invloed op je zeilvoering. Ook de effort en je mindset tijdens het zeilen zijn minstens zo belangrijk. Solo zit ik als ik zin heb constant aan de overloop, doodvermoeiend maar lonend. Heb ik geen zin? Alleen een genua erop en gewoon 90% varen van wat je normaal doet halve wind, heerlijk. AP erop en koffie onder de buiskap.
My 2 cents.
Gr Michel