Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: bediening backstagen

bediening backstagen 27 apr 2020 20:31 #1152417

  • Bas0000
  • Bas0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik weet dat er al veel adviezen gedeeld zijn m.b.t. bediening van backstagen, toch ben ik er nog niet helemaal uit.

Wij hebben een x-102 (voorloper van de x-99), met 7/8 tuigage en als ik de term goed gebruik "ongepeilde"zalingen. Daarmee bedoel ik dat zalingen en dus ook puttings echt naast de mast staan.

Naar achteren 2 backstagen(te bedienen met liertjes) en een trimbare achterstag (die naar de verjongde masttop gaat.

Met weinig wind snap ik dat de trimbare achterstag het handeltje overeind houd, maar met meer wind zulllen we toch de backstag aan loef nodig hebben.

Maar hoe lukt het me om tijdens gijp op tijd de toekomstige loefbackstag te spannen en bijna gelijkertijdde toekomstige lijbackstag te vieren....

Om dat voor elkaar te krijgen zul je m.i.toch een tijdje met het grootzeil midscheeps moeten varen, dan de ene te spannen, de ander te vieren en dan pas door te sturen en gijp door te zetten... klopt dat ofzie ik iets over het hoofd?
Groetjes Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bediening backstagen 27 apr 2020 20:50 #1152427

Je gijpconclusie is juist.

Je bakstagen dragen zeker bij aan het handeltje aan boord houden met een bak wind, maar zie ze vooral als gevoelig instrument om je boot te besturen.

Je achterstag regelt vrijwel niets aan de spanning van je voostag; deze grijpt immers ergens op het profiel aan en je profiel is relatief slap. Trek je je achterstag aan, dan buigt je mast, daardoor vlakt je grootzeil af.

Als je je bakstagen op spanning zet, trek je je mast iets rechter en je voorstag strak. Strak voorstag = vlakke genua.

Vlakke zeilen = minder power. Diepe zeilen = meer power.

Zeker met zo'n sprietje op zo'n x is dat echt iets wat je actief moet bedienen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bediening backstagen 27 apr 2020 21:06 #1152436

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Op onze Sigma 41 zaten oorspronkelijk ook bakstagen. Van het -overleden- Sigma 41 forum begreep ik dat zo ongeveer alle eigenaren die op een gegeven moment weglieten. Teveel moeite en te weinig effect. Enige situatie waar het echt tot verbetering leidt is aan de wind met flink wat wind en korte hoge golven. Dan geven die bakstagen veel extra stabiliteit.
Onze mast heeft een enorm stuk boven de zijstagen, zeker iets van 3 a 4 meter, waardoor bij ons de achterstag alleen voor grootzeiltrim effect heeft. Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat die gepijlde zalingen voldoende zijn om het hele zaak op voordewindse koersen tegen te houden. Maar goed, al die andere Sigma 41 eigenaren rapporteren geen masten overboord, dus het zal toch wel werken.
Maar goed, jouw zalingen zijn niet gepeild. Dan zou de achterstag toch een veel grotere rol moeten spelen om de mast voor de wind tegen te houden? Dan zal het profiel van het bovenste stuk mast ook wel flink stevig zijn, lijkt mij!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bediening backstagen 27 apr 2020 21:18 #1152443

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Op mijn vorige boot, een Diamant 3000, had ik ook bakstagen. Op 7/8 van de mast op hetzelfde punt als het voorstag (uiteraard). Bij overstag gaan was een snelle handeling nodig. De achterstag op de verjongde mast deed op dat moment vrij weinig. Kwestie van oefenen dus, in mijn geval.


Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bediening backstagen 27 apr 2020 21:20 #1152445

Zeerzeker niet! Is een lucifertje.

Niet te vergelijken met jouw bakstagen. Op een x zitten er niet voor niets liertjes bij.


Terug naar de bediening. Als je tijdens de gijp, zo gauw de giek midscheeps staat de nieuwe bakstag handvast sjort, kun je de klem van de andere al open zetten. Na de manoeuvre kun je de precieze trim zetten. Het is even oefenen, maar prima te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bediening backstagen 27 apr 2020 21:32 #1152450

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
boarderbas schreef :
Zeerzeker niet! Is een lucifertje.

Niet te vergelijken met jouw bakstagen. Op een x zitten er niet voor niets liertjes bij.


Terug naar de bediening. Als je tijdens de gijp, zo gauw de giek midscheeps staat de nieuwe bakstag handvast sjort, kun je de klem van de andere al open zetten. Na de manoeuvre kun je de precieze trim zetten. Het is even oefenen, maar prima te doen.

Thx voor de tip Boarderbas.
Deze vraag zat ook ergens in mn achterhoofd, met de "nieuwe" ff110 ook running backstays. Tijdens de winderige proefvaart was het belang van de backstays bij meer wind goed aangehaald. Masttopje ook erg flexibel.

Gijpen: grootschoot even goed vast om zodoende een sterke driehoek te hebben, pas vieren als er een nieuwe driehoek is dus. En eigenlijk gijp ik altijd zo bij veel wind, helpt wel de spullen heel te houden, ook bij torengetuigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bediening backstagen 27 apr 2020 21:36 #1152452

  • Bas0000
  • Bas0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Dank voor alle input zo snel al, zojuistinfo gevonden van de designer van de x, zijn commentaar betreft de x99, met vergelijkbaar tuigage. Uit zijn commentaar maak ik op dat er voor een compromis is gekozen, 5 graden gepeild, waarmee, naar hij schrijft , de mast nog wel overeind gehouden wordt, maar ook nog de gewenste trim mogelijkheden (qua mastbuiging) behoud....

Ik zal dat verhaal nog even terugleggen bij importeur of fabrikant...

Groetjes Bas

zie bijlage
Groetjes Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bediening backstagen 28 apr 2020 04:59 #1152476

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Je kan de giek rustig in de oude loefstag laten gijpen (gecontroleerd uiteraard). Dat geeft je iets meer tijd om de nieuwe stag aan te zetten. Lieren hoeft niet gelijk, handvast is zat. Dat geld ook voor overstag manoeuvres. Strakker zetten doe je daarna gewoon op de lier.

Jouw bakstagen zijn kritisch, niet te vergelijken met de Sigma. Jouw achterstag is niet anders dan een hulpje in de haven en een kleine trim om je achterlijk bovenin wat te openen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bediening backstagen 28 apr 2020 05:01 #1152477

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ps, mooi verkooppraatje van Nils Jeppessen. Zou er niet op durven vertrouwen. Ik denk zomaar dat de meeste X/zeilers dat niet doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bediening backstagen 10 juni 2020 00:04 #1171716

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Kleiner bootje wellicht hier maar zelfde gaat op als bij de X.

Mast is 10 meter hoog op een bootje van 7.35m en 3/4e getuigd nog een veel groter ongestaagd stuk als op de X dus. Mijn bakstagen doen echt 90% van het werk om de boel rechtop te houden.
Zijn ze wel eens een keer vergeten voor de wind onder spi bij een licht briesjes want ja met licht weer staan die dingen bijna los om lekker bolle zeilen te hebben. In het spi rak zag ik vervolgens de spanner van mijn voorstag horizontaal aan dek liggen zo ver komt de mast naar voren met alleen een beetje spanning op de achterstag.

Nu het gijp verhaal tja dat is met een dergelijk tuig idd altijd een timing dingetje en zeker als er een flinke bries is. Tourend is het een kwestie van rustig gijpen idd en de loef bakstag op voorhand al zo strak als gaat in het grootzeil trekken. Vlak voor je de gijp doorzet kun je de lei bakstag vast los gooien en de gijp doorzetten. Je mast zal wel wat naar voren komen maar je achterstag zal het kortstondig wel even over nemen plus gedurende die tijd is de echt grote druk toch wel weg. Loef doorzetten en lekker door varen.
In de wedstrijden hebben we 1 man aan boord die puur de taak heeft van het bedienen van de bakstagen. Die trekt dus door gooit los enz terwijl de andere 2 of 3 man bezig zijn met overige handelingen van de gijp.

Waait het nou echt flink en ben je bang dat je de timing allemaal niet goed voor mekaar krijgt kun je altijd ook nog kiezen voor een stormrondje (voor de wind door de wind draaien) natuurlijk. Zeker als je ook nog ff de tijd nodig hebt om je bakstagen te doen geeft deze methode je een boel extra tijd.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bediening backstagen 10 juni 2020 00:06 #1171717

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl