Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keerfok

Keerfok 08 juli 2020 20:17 #1183377

  • H1964
  • H1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik heb omdat ik van plan ben om op het wad te zeilen een boot gekocht met een onhaalbare Kiel. Een ophaalbare Kiel heeft nadelen wat zeileigenschappen betreft. Hoog aan de wind zeilt deze boot niet . Om winst te halen in hoogte wil ik een HA fok kopen en een keerfokrail plaatsen. Heeft iemand daar ervaring mee met het type boot wat ik heb. De boot de ik gekocht heb is een Venus 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 08 juli 2020 20:26 #1183381

Hallo Henk , geen ervaring zoals je weet maar ga dit volgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 08 juli 2020 20:58 #1183391

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
H1964 schreef :
Ik heb omdat ik van plan ben om op het wad te zeilen een boot gekocht met een onhaalbare Kiel. Een ophaalbare Kiel heeft nadelen wat zeileigenschappen betreft. Hoog aan de wind zeilt deze boot niet . Om winst te halen in hoogte wil ik een HA fok kopen en een keerfokrail plaatsen. Heeft iemand daar ervaring mee met het type boot wat ik heb. De boot de ik gekocht heb is een Venus 22
Met een opgehaalde kiel en een HA fok zeilt de boot ook niet hoog aan de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 08 juli 2020 21:42 #1183395

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Een HA fok zal zeker helpen bij licht weer.

Een keerfok is voor luie zeilers en alleen nuttig/makkelijk bij hoog aan de wind kruisen.

Maar m.i. heb je meer voordeel en gemak van een grote rol-genua.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 09 juli 2020 04:49 #1183411

H1964 schreef :
Ik heb omdat ik van plan ben om op het wad te zeilen een boot gekocht met een onhaalbare Kiel. Een ophaalbare Kiel heeft nadelen wat zeileigenschappen betreft. Hoog aan de wind zeilt deze boot niet . Om winst te halen in hoogte wil ik een HA fok kopen en een keerfokrail plaatsen. Heeft iemand daar ervaring mee met het type boot wat ik heb. De boot de ik gekocht heb is een Venus 22

Hoog aan de wind is onhaalbaar :-)
Maar dat geeft helemaal niet, je kan alle bochten afsnijden dus je hoeft helemaal niet hoog!
Een goed gesneden zeil helpt meer, en een keerfok helpt niet.
Een keerfok staat maar op 1 positie goed, voor de rest staat ie beroerd, met een gewone fok/genua op een gewone genuarail kan je beter trimmen, en er meer uit halen dan met een keerfok.
Trust me, been there, donnit.
Tien jaar Dufour T7, 7 meter, midzwaard.
Keerfok er af, en een goed setje zeilen van Jan Miedema. Het ding had nog nooit zo hoog gezeild!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 09 juli 2020 06:14 #1183423

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
Heb ik ook, al zeilt de keerfok zeker wel goed, alleen vanaf een dikke bf 4, daaronder vind ik het niks.
maar dan loopt ie ook erg mooi aan de wind.

met hele dikke wind zet ik wel de keerfok erop, anders moet de rolgenua teveel worden ingerold en vind ik de keerfok beter zeilen, maar ik zeil niet veel met dikke wind vanwege de golfslag

En dat je niet hoog kan met de rol genua is ook niet echt zo, al moet ik moeite doen om 90% haken te zeilen, dat lukt soms wel maar alleen in perfecte omstandigheden..en das wel de max 45 graden op de rolgenua.
ik heb niet het idee dat het veel hoger is met de keerfok, maar onvoldoende uitgetest omdat de rolgenua er altijd opzit.

de enigste keren dat ik het echt moet afleggen hoog aan de wind tegen grote kielzeiljachten is als aan de wind het wat vlageriger wordt en kritische is qua zeildruk, dan zeilen hun lekker door op koers en ik moet afvallen om nog wat druk te houden en ben de koers kwijt, volgens mij omdat ze veel groter zijn en toch wat druk behouden door hogere masten en groter zeiloppervlak..

maar met voldoende zeildruk hou ik ze soms verrassend dapper bij, al gaan ze soms net wat hoger dan mij.
22 ft heeft nadelen en voordelen, de rompsnelheid houd hem ook tegen, maar daaronder hebben grote zeiljachten soms een aardige dobber aan mij.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 09 juli 2020 07:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 09 juli 2020 06:15 #1183424

Zaten onhaalbare kielen niet vooral onder Bavaria's?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 09 juli 2020 06:54 #1183440

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Een keerfok zou ik niet doen, ik heb een Dehler 28 gehad met zo’n ding en bij ruimere wind heb je er niks aan. Op jouw boot kan het voorzeil ook wel eens “de motor” zijn, als je die heel klein gaat maken is de snelheid/balans er totaal uit. Maar een goede zeilmaker zal je vast het beste advies geven.

Trouwens, op het wad met stroom mee kruisen is niet zo erg.
Laatst bewerkt: 09 juli 2020 11:25 door BvdA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 09 juli 2020 09:29 #1183520

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Zo hoog mogelijk tegen de wind in opkruisen geeft niet altijd de snelste weg naar je bestemming. Je vaart minder snel, je hebt meer last van golven die je ‘stil’ leggen en de kans dat je meer verleiert is ook groter. Het verlies dat je oploopt door een lagere kruishoek wordt gecompenseerd door een hogere snelheid die je makkelijker kan handhaven.

En daarnaast: ik zou het liefste niet, maar als het toch gebeurt, vastlopen met mijn kiel op de grootste diepte. Al die tijd dat je wel vaart heb je daar plezier van, als je onverhoopt toch vastloopt beschermt de kiel je roer en je komt eenvoudig weer los door je kiel omhoog te draaien.

Door met een te klein zeil te varen geef je de hele route (nooit alleen maar opkruisen) veel meer weg dan dat beetje door een lagere hoek.

Gewoon het juiste zeil kiezen voor boot en weersomstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 29 aug 2020 13:18 #1200731

Ik haak maar even aan op dit topic, omdat dit over hetzelfde onderwerp gaat.

Als de wind harder is dan 4 Bf en ik aan de wind moet varen, zet ik de keerfok erop. Dit heb ik tenminste een paar keer geprobeerd.
Met de zeilen over bakboord kan ik redelijk aan de wind varen, geen probleem. Met de zeilen over stuurboord heb ik totaal geen roerdruk, moet ik constant roer geven en ben ik erg aan het verlijeren.
Zeilstand is in beide gevallen hetzelfde.
Ik heb een Dufour T7, die verhoogd is. Om de extra hoogte te compenseren is er aan de stuurboordkant lood naast de zwaardkast geplaatst. Boot ligt niet scheef in het water en mast lijkt recht te staan.
Zou het puur de gewichtsverdeling in de boot kunnen zijn?
Of heeft iemand een andere verklaring of tips?
Voorlopig geen keerfok voor mij, dan de genua maar wat inrollen bij hardere wind.

Grtz, Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 29 aug 2020 21:23 #1200937

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Een goede keerfok kan heel effectief zijn.
Als je er ruime wind mee vaart kun je een extra schoot op zetten die door een blokje dat op de voetrail staat. Ook dan is de selftacker effectief, vooral met harde wind.
Laatst bewerkt: 29 aug 2020 21:44 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 30 aug 2020 00:06 #1200960

Een keerfok trimmen is een heidens karwei.

Je gaat naar voren, borgt de fok door een lijntje door een willekeurig oog, dan verzet je het harpje om de goede zeiltrim te krijgen.En dan moet je de eindaanslagen nog goed zetten.

Klinkt technisch?
Bij een genua met genuarail wordt de genua vaak al niet getrimd omdat het 'lastig' is.
Bij een keerfok is trimmen meer werk dus dan weet je zeker dat het niet gebeurd.

Met alle slijtage en gebrek aan performance die daarbij horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 30 aug 2020 02:44 #1200962

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Heeft zo'n Venus 22 en hefkiel of een kiel-midzwaard?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keerfok 30 aug 2020 02:51 #1200963

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mijn handen jeuken om een lang verhaal te schrijven, ben nu toch al wakker. Punt is dat ik nog te weinig weet. Wat ik het liefst zou hebben, zijn ervaringscijfers op glad water met zeg 12 knopen ware wind. Kijk wat je polar snelheid is aan de wind, zeg bij die wind max 6 knopen. Ga zo hoog mogelijk varen over beide boegen totdat de snelheid zakt naar 5,7. Je hebt dan een performance van 95%. Maak een kruisrak van iedere keer een slag van een halve mijl. Doe dat een keer of 6 en neem dan de gemiddelde kruishoek over de grond.

Wat heb je dan? Je hebt je dan gefocust op snelheid, niet op hoogte. Mijn eerste verwachting is dat je kruishoek best mee gaat vallen. Over BB verwacht ik dat je nog hoger kan varen dan je denkt en dat je over SB lager moet varen dan je gevoel je ingeeft.

Heb je de juiste data?
Je informatie op basis waarvan je trimt of conclusies trekt klopt mogelijk niet helemaal. Ten eerste vandaar de bovenstaande tip, ga data verzamelen. Kloppen verder je windmeters wel, hoe kom je aan je kruishoek over de grond, wat is je kruishoek TWA op je polar en hoe is die in de werkelijkheid, klopt je log en ook onder helling (vergelijken met GPS), etc. Mijn log is op 0,1 nauwkeurig, totdat er helling bijkomt. Over SB 0,2 te weinig snelheid, over BB teveel. Ik vaar het liefst over BB dat snap je.

Golven
Golven komen over BB normaal ruimer in dan over SB, kijk maar naar de witte strepen op het water. Die lopen in de basis niet paralel met het golfpatroon. Over BB varend heb je dus minder last van die golven dan over SB. Op mijn boot moet ik bij 4 Bft echt al wat lager varen over SB om niet teveel snelheid te verliezen. Het is maar een graad of 3 tot 5. Dat is goed te maken door geconcentreerd te sturen, maar als ik daar geen zin in heb en de automaat erop gaat is hier wel rekening mee te houden.

Windshear.
Normaal is het al zo dat de windrichting 5 meter boven het wateroppervlak qua richting al heel wat graden kan schelen dan op 15 meter hoogte. Dat betekent dat als jij zegt dat je de trim exact gelijk houdt over beide boegen, je minstens over 1 boeg de verkeerde trim hebt, mogelijk zelfs over beide. En buiten die normale windshear kan door omstandigheden die hoek op 15 meter hoogte wel 10 graden of meer afwijken van de windrichting aan het oppervlak.

Over de ene boeg denk je dat je precies de TWA vaart (op basis van windvaan) die je moet hebben maar is je snelheid (en hoogte ook door verlijeren) knudde. Dat komt mogelijk doordat naarmate de wind richting het aardoppervlak komt, die over die boeg steeds hoger inkomt. De windrichting op 15 meter hoogte die je windvaan aangeeft, is niet gelijk met de windrichting op 2 meter hoogte. Alleen de top van je zeil staat dan goed, voor de rest van het zeil vaar je te hoog zeg maar. Over de andere boeg denk je dat je de goede hoogte vaart en heb je een top snelheid (o.b.v. windvaan), maar naarmate je richting dek komt ruimt de wind steeds verder en vaar je eigenlijk met een knik in de schoot. Je zou over die boeg dus hoger moeten kunnen.

Vandaar dat ik graag eerst meer data zou willen hebben en je de tip geef eerst op snelheid te varen, snelheid is hoogte. Het is weinigen gegeven om 100% uit de boot te halen. Laten we aannemen dat je je boot goed kent en nette zeilen hebt. 95% performance is dan erg netjes.

Uiteindelijk gaat het om VMG, de snelheid waarmee je het in de windset doel nadert. Als je een polar hebt kan je je VMG aflezen. Stel dat die aan de wind bij 12 knopen 4,2 knopen is. Als jij dan op 3,8-4,0 uitkomt is dat helemaal niet slecht. Op glad water met vrije wind moet je dat kunnen halen omdat je polar deels ook al rekening houdt met golfslag die hoort bij 12 knopen. Alleen bijvoorbeeld het IJSselmeer is zo koppig al aan lager wal bij 12 knopen ware wind dat ze dat niet meegenomen hebben :)

Succes Michel
Laatst bewerkt: 30 aug 2020 02:56 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl