Mijn handen jeuken om een lang verhaal te schrijven, ben nu toch al wakker. Punt is dat ik nog te weinig weet. Wat ik het liefst zou hebben, zijn ervaringscijfers op glad water met zeg 12 knopen ware wind. Kijk wat je polar snelheid is aan de wind, zeg bij die wind max 6 knopen. Ga zo hoog mogelijk varen over beide boegen totdat de snelheid zakt naar 5,7. Je hebt dan een performance van 95%. Maak een kruisrak van iedere keer een slag van een halve mijl. Doe dat een keer of 6 en neem dan de gemiddelde kruishoek over de grond.
Wat heb je dan? Je hebt je dan gefocust op snelheid, niet op hoogte. Mijn eerste verwachting is dat je kruishoek best mee gaat vallen. Over BB verwacht ik dat je nog hoger kan varen dan je denkt en dat je over SB lager moet varen dan je gevoel je ingeeft.
Heb je de juiste data?
Je informatie op basis waarvan je trimt of conclusies trekt klopt mogelijk niet helemaal. Ten eerste vandaar de bovenstaande tip, ga data verzamelen. Kloppen verder je windmeters wel, hoe kom je aan je kruishoek over de grond, wat is je kruishoek TWA op je polar en hoe is die in de werkelijkheid, klopt je log en ook onder helling (vergelijken met GPS), etc. Mijn log is op 0,1 nauwkeurig, totdat er helling bijkomt. Over SB 0,2 te weinig snelheid, over BB teveel. Ik vaar het liefst over BB dat snap je.
Golven
Golven komen over BB normaal ruimer in dan over SB, kijk maar naar de witte strepen op het water. Die lopen in de basis niet paralel met het golfpatroon. Over BB varend heb je dus minder last van die golven dan over SB. Op mijn boot moet ik bij 4 Bft echt al wat lager varen over SB om niet teveel snelheid te verliezen. Het is maar een graad of 3 tot 5. Dat is goed te maken door geconcentreerd te sturen, maar als ik daar geen zin in heb en de automaat erop gaat is hier wel rekening mee te houden.
Windshear.
Normaal is het al zo dat de windrichting 5 meter boven het wateroppervlak qua richting al heel wat graden kan schelen dan op 15 meter hoogte. Dat betekent dat als jij zegt dat je de trim exact gelijk houdt over beide boegen, je minstens over 1 boeg de verkeerde trim hebt, mogelijk zelfs over beide. En buiten die normale windshear kan door omstandigheden die hoek op 15 meter hoogte wel 10 graden of meer afwijken van de windrichting aan het oppervlak.
Over de ene boeg denk je dat je precies de TWA vaart (op basis van windvaan) die je moet hebben maar is je snelheid (en hoogte ook door verlijeren) knudde. Dat komt mogelijk doordat naarmate de wind richting het aardoppervlak komt, die over die boeg steeds hoger inkomt. De windrichting op 15 meter hoogte die je windvaan aangeeft, is niet gelijk met de windrichting op 2 meter hoogte. Alleen de top van je zeil staat dan goed, voor de rest van het zeil vaar je te hoog zeg maar. Over de andere boeg denk je dat je de goede hoogte vaart en heb je een top snelheid (o.b.v. windvaan), maar naarmate je richting dek komt ruimt de wind steeds verder en vaar je eigenlijk met een knik in de schoot. Je zou over die boeg dus hoger moeten kunnen.
Vandaar dat ik graag eerst meer data zou willen hebben en je de tip geef eerst op snelheid te varen, snelheid is hoogte. Het is weinigen gegeven om 100% uit de boot te halen. Laten we aannemen dat je je boot goed kent en nette zeilen hebt. 95% performance is dan erg netjes.
Uiteindelijk gaat het om VMG, de snelheid waarmee je het in de windset doel nadert. Als je een polar hebt kan je je VMG aflezen. Stel dat die aan de wind bij 12 knopen 4,2 knopen is. Als jij dan op 3,8-4,0 uitkomt is dat helemaal niet slecht. Op glad water met vrije wind moet je dat kunnen halen omdat je polar deels ook al rekening houdt met golfslag die hoort bij 12 knopen. Alleen bijvoorbeeld het IJSselmeer is zo koppig al aan lager wal bij 12 knopen ware wind dat ze dat niet meegenomen hebben
Succes Michel