Ankeren met spring.
Ik anker in Porto Rafti Griekenland. Een grote baai helemaal open naar Oost. Er was Meltem voorspeld, dat is een zeer sterke Noordenwind die verscheidene dagen aanhoud. Die Meltem of Meltemi of Mistral komt principieel uit het noorden, het hangt echter zeer af van de bergen rond de baai waar hij in werkelijkheid vandaan komt. Omdat ik reeds vaker in Rafti was weet ik dat de van de berg rollende buien wisselend uit nw en no komen. En die valbuien zijn stukken sterker als de 7 / 8 Bf die voorspeld is.
In iedere “ open “ baai krijg je swell. Altijd van de open kant. Ik verkies ankerstekken waar je de open zee niet kunt zien, dan is de swell stukken minder.
Want met een oude langkieler heb je te lijden onder swell. Als de swell haaks op de wind komt zoals in Rafti is het de hel.
Een swell golf is een rol water waarvan je slechts een heel klein stukje kunt zien, het overgrote deel rolt onder water voorbij. En daar zit bij ons die kiel als een muur. Die rol water kan niet door de kiel, niet om de kiel omdat hij zo lang is dus drukt hij de kiel uit de weg. Het rollen begint.
Moderne jachten hebben een vinkiel met zowat geen laterale weerstand en liggen als een ballon op het water. De golf rolt gewoon onder de boot door. Klasse.
Maar, ik heb destijds uit onwetendheid gekozen voor een langkieler en moet er nu mee leven.
Vijf dagen rollen van gangboord naar gangboord en dat door het “ wreed” zijn van de boot nog extra snel ook wil je niet meemaken. Je word knettergek en bovendien gaat je 80 jaar oude bootje het ook niet leuk vinden.
Een boot is “ wreed” als de kiel veel te zwaar is voor het tuig, als er geen zeil staat. Bij ons bootje is dat het geval, de kiel weegt 3000 kg en de hoofdmast is slechts 11 meter. Kun je nagaan. Zet je zeil is dat wreed zijn van geen belang meer, integendeel.
Omdat ik geen zin heb om hier binnen enkele dagen van boord gehaald te worden door mannen in witte jassen heb ik een spring op de ankerketting gezet. Je bind een lijn met de rolling hitch aan je ankerketting, die lijn gaat naar het achterschip. Dan geef je extra ketting zodat de boeg van de wind weg draait tot de boot dwars op de wind ligt. En boeg in de swell, daar was het om te doen.
Ook niet ideaal, maar ieder die in marina´s of aan stadskades aanmeert weet wat het is om zeer sterke wind dwars op je boot te hebben. Even de kuipkussens binnenhalen want die gaan gegarandeerd overboord.
Ik heb de lijn door een klapblok op het achterschip en dan naar een schootlier. Kun je spelen met hoe dwars je ligt.
Het is plots weer aangenaam aan boord. Het langs de boeg rollen van de swell merk je nauwelijks.
Daarnet kwam ook een mega motorjacht schuilen, is echter weer vertrokken, die gaan ook rollen.
Er liggen een twintigtal zeiljachten in Rafti geankerd voor deze Meltem, enkel ik lig dwars.
Zoals gewoonlijk.
Wel opletten als er anderen in de buurt komen, dat je anker dwars op de boot ligt kunnen de meeste niet begrijpen. Best mogelijk dat in Nederland ankeren met spring goed bekend is, ik heb echter in al mijn jaren ankeren nog nooit een ander dwars zien gaan.