Peter84 schreef :
Bij de eerste generaties kantel kiel racers ging ook het nodige mis.... Maar nu is dat ontwikkeld tot een vrij betrouwbaar concept.
De eerste generatie ging juist heel erg goed. Aqua Corum met Pete Goss was de eerste IMOCA met een kantelkiel, jusit omdat het zo onbekend was hebben ze het behoorlijk over gedimensioneerd. De problemen kwamen pas toen ze gewicht gingen besparen en de efficientie verhogen.
De problemen met de foils in de 2016 race waren ook redelijk onder controle na alle proefvaarten en pre-races. Nu zijn de foils bijna tweemaal zo groot en kunnen ook de hoeken versteld worden. De krachten die ze opwekken zijn wel 4 keer zo groot als de foils die in 2016 werden toegepast, voeg daar aantoe dat ze in een bewegende constructie zitten om de verstelling mogelijk te maken en het is feitelijk een totaal ander beest als wat ze in 2016 hadden te verwerken. Wat ik opvallend vond is dat de foil van Arke Praprec slechts 300kg schijnt te wegen. Dat is 200 kg minder als de 2016 foils van Safran en die waren maar half zo groot en konden niet bewegen. Al met al worden er 7 mijls stappen gezet. De organisatie heeft al besloten dat de cassette en het verstelmechanisme als eenheidsklasse worden voortgezet, dus mijn verwachting is dat de problemen snel minder zullen worden.
In het verleden waren er veel kiel problemen, tuig problemen en roer problemen. Die lijken inmiddels behoorlijk onder controle te zijn. Ik vind het razend interessant om te blijven volgen.