Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vendee Globe 2020/2021

Vendee Globe 2020/2021 06 dec 2020 12:06 #1234174

Kevin is overgestapt op een Frans marine frgat.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 06 dec 2020 14:00 #1234219

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
Dat gaat ff wat anders dan mijn droge overstapje van tjalk naar klipper midden op het IJsselmeer.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 06 dec 2020 14:16 #1234227

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1083
beetje onwezenlijk vind ik. Overstappen in de zuidelijke oceaan in (hele)kleine RIB, met zonnetje. Ben wel fan van Jean, zo rustig, droge humor alsof die een tripje doet voor de kust van blankenberge ofzo.
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 06 dec 2020 14:54 #1234237

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
www.facebook.com/50369695960/posts/10159493763180961/

Prachtige beelden van Isabelle. Helaas alleen FB.

Geen VG maar toch, Sodebo gaat nog steeds heel hard, met een kleine voorsprong op het oude record van Idec. Tracker op hun site. Ze racen virtueel tegen het oude record. Sodebo vaart flink zuid en is druk bezig de 2e groep Imoca's in the halen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 06 dec 2020 17:35 #1234294

Peter84 schreef :
Geen VG maar toch, Sodebo gaat nog steeds heel hard, met een kleine voorsprong op het oude record van Idec. Tracker op hun site. Ze racen virtueel tegen het oude record. Sodebo vaart flink zuid en is druk bezig de 2e groep Imoca's in the halen
Ze hebben net een dagje van 869.8 mijl gedraaid, dat is iets meer als 36 knoop gemiddeld. Ik zie het 1000 mijl dagje nog wel eens gebeuren binnenkort... Even de Atlantic oversteken in een weekeind :pinch:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 dec 2020 17:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 06 dec 2020 23:11 #1234397

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Ja, dat zou een enorme mijlpaal zijn. 1000 mijl in een etmaal..

Qua 1e en 2e generatie kantelkielen / foils vergelijking heb je helemaal gelijk Erik. Als je die lijn doortrekt, kunnen ze in 2028 zonder problemen foilen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 07 dec 2020 17:39 #1234506

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Interessant weerbeeld met het zich verplaatsende front en de positie van de verschillende schepen.
De positie van le Cam is toch wel heel knap na alle betrokkenheid bij de redding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 07 dec 2020 17:52 #1234511

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6686
bteaux schreef :
De positie van le Cam is toch wel heel knap na alle betrokkenheid bij de redding.

Zeker, en dan moet de tijd correctie nog plaats hebben lijkt mij, of niet?
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 07 dec 2020 19:26 #1234544

Palomine schreef :
Zeker, en dan moet de tijd correctie nog plaats hebben lijkt mij, of niet?
Klopt, die word pas erkend als hij over de finish is. Er word nu al vastgesteld hoeveel het gaat zijn, maar er word neits mee gedaan tot de finishlijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 08 dec 2020 11:50 #1234680

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
De "kopgroep" is dichterbij Amsterdam dan Amsterdam....... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 08 dec 2020 13:48 #1234701

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4170
Benjamin DUTREUX gaat met zijn oude boot en kleine budget echt super, in zijn eerste Vendee Globe.. (Nee, ik ga niet zeggen dat dit aan zijn zeilen ligt, dat is de goden verzoeken). Maar knap is het wel, van de 30 jarige Fransman. Hij is nog nooit zo lang solo op zee geweest :laugh: :laugh: Als hij deze plek weet vast te houden.. zou dat erg knap zijn. Maar we hebben nog een lange rit te gaan..
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 13:49 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 08 dec 2020 14:03 #1234704

Het is echt een race. Veel boten die dicht bij elkaar varen. Ook weinig uitvallers. Ze zijn wel beduidend langzamer dan de race in 2016 (iedereen genoeg eten mee?). De foilers kunnen wel hard maar gaan niet hard. De omstandigheden zijn er niet naar. Iedereen vaart met de handrem erop om de boel uit alle macht heel te houden. Misschien is er ook wel een grens bereikt wat een zeiler nog kan doorstaan qua zeilgeweld/zeilgedrag van een foilende semi-vliegboot. Soms met topspeed gaan foilen en het volgende moment met veel geweld stilvallen in een golfdal. Leuk is anders :) Samantha Davis dacht echt dat ze dood zou gaan toen ze met haar boot crashte (haar eigen woorden).
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 14:06 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 08 dec 2020 14:51 #1234712

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4170
Rob10 schreef :
Soms met topspeed gaan foilen en het volgende moment met veel geweld stilvallen in een golfdal. Leuk is anders :)

Dat ervaar ik met een 'normale boot' en 12 knopen als al onplezierig.. op de Noordzee :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 09 dec 2020 16:49 #1234989

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6686
Jean le Cam is geraakt door een vliegende vis in zijn gezicht een paar dagen geleden...

Klik
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 11 dec 2020 16:46 #1235456

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 11 dec 2020 17:29 #1235462

Als zijn computer en zijn backup computer eruit liggen dan kan hij geen weerinfo meer krijgen, geen routering, geen emails meer uitwisselen met het walteam, zijn load sensors niet meer uitlezen waardoor het veel moeilijker is om de boot heel te houden, de instellingen van de autopilot gaan allemaal via de PC. In de spirit of the race zou je kunnen zeggen dat het best mogelijk is om de race uit te varen, technisch gezien is er weinig tot niets mis met de boot, maar opeens word de uitdaging heel anders waar dus ook een andere mindset voor nodig is. Zonder de computer kan hij niet meer op 100% varen, winnen zit er dus niet in. Als je meedoet voor de winst dan kan ik inzien dat je er de brui aangeeft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 dec 2020 17:30 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 11 dec 2020 17:47 #1235467

Hij lag natuurlijk niet in een winnende positie. Maar het is ook geen kritiek, iedereen maakt zijn eigen keuzes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 11 dec 2020 18:52 #1235483

Het is makkelijk een mening te hebben, maar met de indische oceaan voor de boeg en nog 2.3 van de race te gaan, weet je niet wat er allemaal piept en kraakt bij walteams, verzekeingen, sponsors en in de knar van de schipper.

Laten we wel wezen dat de meesten hier Lowestoft in de zomer een hele onderneming vinden....dit is een 1000% krachtiger boot van 60 voet rond het vriespunt door een paar stormen zeilen waarbij wij normaal over de steiger ijsberen om dubbele landvasten aan te brengen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 12 dec 2020 23:05 #1235811

Ik vind dit wel een bijzondere editie. De kopgroep ligt ongekend dichtbij. Ze zijn al op de helft en de top 10 ligt minder dan 375 mijl bij elkaar vandaan en de nummers 4,5 en 6 zijn geen foilers. De top 3 ligt zelfs binnen 75 mijl van elkaar. Dat klinkt als best nog wel wat afstand, maar met de snelheden waar ze mee varen is dat minder als een dag varen. Na 34 dagen op zee is 1 dag verschil net aan 4%. Als je dat uit zou zetten tegenoer een woensdagavondwedstrijdje van 2 uur zou dat betekenen dat de top 10 binnen 5 minuten van elkaar finished.

Ook zijn de eerste boten al op de helft en dus feitelijk op de terugweg naar Frankrijk, er zijn nog maar 6 uitvallers. Dat is in andere edities wel anders geweest.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 dec 2020 23:44 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 13 dec 2020 20:45 #1236005

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8875
Erikdejong schreef :
Ik vind dit wel een bijzondere editie. De kopgroep ligt ongekend dichtbij. Ze zijn al op de helft en de top 10 ligt minder dan 375 mijl bij elkaar vandaan en de nummers 4,5 en 6 zijn geen foilers. De top 3 ligt zelfs binnen 75 mijl van elkaar. Dat klinkt als best nog wel wat afstand, maar met de snelheden waar ze mee varen is dat minder als een dag varen. Na 34 dagen op zee is 1 dag verschil net aan 4%. Als je dat uit zou zetten tegenoer een woensdagavondwedstrijdje van 2 uur zou dat betekenen dat de top 10 binnen 5 minuten van elkaar finished.

Ook zijn de eerste boten al op de helft en dus feitelijk op de terugweg naar Frankrijk, er zijn nog maar 6 uitvallers. Dat is in andere edities wel anders geweest.

Deels zul je dat kunnen verklaren door defensief varen van de achterblijvers: Blijf achter de leider hangen en probeer minder fouten te maken, neem geen gok door een totaal andere route. Het laat ook zien dat de mensen die hier varen kwa professionaliteit niet ver uit elkaar liggen.

Dat de niet-foilers zo dichtbij blijven, dàt is een echte verrassing. Ik had veel meer verwacht daarvan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 14 dec 2020 01:01 #1236051

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Ja, het is een bijzondere editie. Hoewel weinig uitval, het in 2en breken van PRB is wel ouderwets Vendee drama. De vrouwelijke schippers doen het goed, en ik volg ze met extra aandacht. Het moet toch fysiek moeilijker zijn. Zeker voor Pip Hare, met zo weinig beschutting in de kuip

Wat ik nog niet wist, is dat Damien Seguin maar 1 bruikbare hand heeft. Van geboorte uit. Maar kaptein Haak vaart wel mooi in de voorste groep.

Ondertussen zijn de eerste 3 boten kaap Leeuwin voorbij, en dus onder Australië. Daling heeft geen zin om nog meer voorsprong te verliezen, en zeilt harder. 24knopen gemiddeld nu. Ze zijn over de helft, en misschien word er nu wat minder behoudend gevaren vooraan. Veel boten hebben nu wel bewezen dat ze heel blijven. Zolang ze niks raken natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 14 dec 2020 06:18 #1236055

Joop66 schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik vond het wel een leuk filmpje, Wat me daarvan bij bleef: Die scherpe hoeken in het frame leidt makkelijk tot overbelasting en scheuren.

Dat is voor geen enkele constructeur een verrassing. Zeker neit als je ooit wat met vermoeiiing gedaan hebt. Spanningsconcentraties nekken je. Dan zit je nog met enorm onvergefelijk materiaal: carbon neemt bij breuk maar heel weinig energie op. Er middelt dus niks.

Dat de omgezette rand in de gaten assymmetrisch lijkt te zijn, is recept voor ellende. En wat is er gebeurt met een filet in de nek?
ISO788 Hans schreef :
twee: het gesloten schot (stijf) met de aansluiting met de slanke slangs schot/ stringer geeft veel kans op vermoeidheid schade.

Wederom. Spanningsconcentraties zijn alles. Carbon neemt ALLEEN kracht op in de richting van de vezel. Dat mag als algemeen statement makkelijk zijn, maar de implicaties er van zijn eindeloos.
ISO788 Hans schreef :

En aan het begin: door hard te sturen krijg je grote jaw krachten. Die vond ik wel bijzonder.. lijkt me dat roer dan zwakker is dan de boeg.

Dat is misschien wel de instinker: bij het roer rekent iedereen er op. Je loadcase goed begrijpen en beschrijven is enorm moeilijk. Komt bij dat ik te vaak gezien heb dat een analist iets "vereenvoudigt" wat het reken veel makkelijker maakt, maar toch ergens niet meer helemaal met de werkelijkheid overeen komt. Dan maak je een fout, en niemand weet hoe groot precies. Daar kan ik hoofdconstructeur nou echt buikpijn van krijgen. Een van mijn speerpunten in discussies met dit soort specialisten is om de randvoorwaarden zoveel mogelijk naar de werkelijkheid te tunen. Ik ben gewoon niet slim genoeg om de gevolgen te overzien van een vereenvoudiging nu, later in het traject. Hoe vaak ik niet geeist heb om het hele model opnieuw op te bouwen... En dan de Ooooooowww jaaaaa.... Te moeten horen... Of erger: trots gaan pronken met de nieuwe resultaten waaruit blijkt dan mijn ontwerp niet sterk genoeg is... Ja, broeder, dat had 3 maanden geleden uit jouw sommetjes moeten komen. (sorry, spreekt hier wat frustratie uit?)

Een mooi Duits woord daarvoor:"Klug-scheisse".
ISO788 Hans schreef :
En zijn laatste conclusie: je moet als ontwerper weten wie de boot gaat zeilen.. AT : maak het dubbel zo sterk omdat hij harder pushed dan anderen...

Waarom denk je dat Max Verstappen vaak niet voluit rijdt: hij wil aankomen. Alles heel houden tot einde race.

Wat iederen hier wel snapt: het is niet zo simpel.

Even een heel simpel voorbeeldje van piekspanningen, en hoe snel dat gaat:

Een trekstaaf met een gat er in:




Zoals verwacht, zit rondom het gat een plekje rood. Piekspanning iets van 0.006. Maar let op: de bulk van het materiaal "ziet" maar iets van 0.002. Dat is een factor 3! Gewoon de normale spanningsverdeling rondom een simpel rond gat. IN een materiaal met "rek" wordt dat gewoon opgelost doordat er eens tukje plastisch gaat en de spanning zich verdeelt. Maar carbon gaat niet plastisch!

Haha, hier nog een gefrustreerde hoofdconstructeur... :laugh: (Staalbouw)

Op mijn werk hebben die FEMmers ook al niet zo’n goede naam...
Naast randvoorwaarden (meshing verkeerd, belastingen verkeerd aangebracht), toveren ze meestal alleen wat Von Mises stresses tevoorschijn. En hoe zit het dan met knik? Lokale knikspanningen? Dan kijken ze je wezenloos aan, en beginnen ze te brabbelen over “sterk genoeg” en “veiligheidsfactoren”...
Piekspanningen zijn ze dan weer allergisch voor, overal plaatje erbij, stripje erbij etc...

FEM is een krachtig middel voor een ervaren constructeur om zaken te verifiëren. Maar niet voor iemand die net de HTS heeft afgerond... levensgevaarlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 14 dec 2020 11:29 #1236134

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Gisteren op tv france 3 in programma TLS
Kevin Escoffier te gast, is terug in Frankrijk.
Het verhaal over de redding natuurlijk door Jean le Cam (meneer Clack, clack, clack)
Ik begrijp nu dat hij naast z'n Epirb ook een balise AIS in z'n liferaft had en met name die voor Le Cam van belang was bij de redding.
Dat baken heeft kennelijk niet een lange gebruiksduur en werd slechts zo nu en dan geactiveerd voor de localisatie.
De EPirb positie wordt via cross Gris Nez doorgegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 14 dec 2020 21:57 #1236331

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8875
sjoerd1981 schreef :

Haha, hier nog een gefrustreerde hoofdconstructeur... :laugh: (Staalbouw)

Op mijn werk hebben die FEMmers ook al niet zo’n goede naam...
Naast randvoorwaarden (meshing verkeerd, belastingen verkeerd aangebracht), toveren ze meestal alleen wat Von Mises stresses tevoorschijn. En hoe zit het dan met knik? Lokale knikspanningen? Dan kijken ze je wezenloos aan, en beginnen ze te brabbelen over “sterk genoeg” en “veiligheidsfactoren”...
Piekspanningen zijn ze dan weer allergisch voor,

Ja, grappig is dat. Terwijl die, als je het knopje "niet lineaire som" aan zet, die mooi blijkt te vereffenen.

Geldt dan weer niet als er wisselende belastingen zijn.

sjoerd1981 schreef :

FEM is een krachtig middel voor een ervaren constructeur om zaken te verifiëren. Maar niet voor iemand die net de HTS heeft afgerond... levensgevaarlijk...

In de tijd dat ik net 30 was, begonnen CAD pakketten serieus ingevoerd te worden. Tot mijn grote verontwaardiging, gooiden hele goede oude rotten in het vak het bijltje er bij neer. Er werd daar geen oplossing voor gezocht. Zonde. In die tijd kwam een of andere snotneus op me af en stelde zich voor als CAD constructeur.

Nou, Dat je die knopppen kunt bedienen, dat geloof ik wel. Maar constructeur, kom over 5 jaar nog maar eens terug.

In die tijd tekende ik nog op de plank, en droeg uit principe een mechanisch horloge met automaat. Pas 10 jaar later kwan de Seiko Kinetic uit. Goh, met kwarts kan dat ook. Zo zo. Modern, hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vendee Globe 2020/2021 15 dec 2020 00:31 #1236349

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Ai, Dalin heeft iets geraakt, en problemen met bakboord vleugel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.879 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl