Peter84 schreef :
Hoe krijgen ze de zeilzakken verplaatst tussen het voordek en die glijbaan? Een val, of een blokkensysteem? Zo over je schouder niet denk ik?
Er zitten banden aan de zeilzakken genaaid, die band gaat over je schouder en dan sleep je het zeil naar achteren als het niet in gebruik is. Als je even op de website/facebook pagina van Pip hare kijkt dan zie je toevallig een filmpje van haar dat ze na de overstag de zeilen (en andere zware zaken) naar loef brengt. Tegenwoordig liggen de zeilen weer meer onderdeks als vroeger. Dit vooral omdat de boten steeds natter worden en ze de weerstand van het overkomende water willen verminderen.
Erik, heb je toevallig foto's van hoe de lijnen in de pit worden georganiseerd? Dat moet een stevige uitdaging opzich zijn? Zal ook wel flink verschillen per boot? Ik zie op sommige filmpjes enorme bergen spaghetti, en toch vrij weinig lieren.
Lieren zijn duur en zwaar, zeilers willen er zo min mogelijk. Inderdaad op iedere boot is het anders. Ik denk dat ik wat foto's heb gemaakt van hoe het op de Safran zit, zal ik zo even opzoeken.
Daarop voortbouwend, je ziet bij bijvoorbeeld de mod70 dat de 'grootschoot' hydrolisch is. In of aan de giek. Maar op geen enkele Imoca boot? Te weinig sschijnbare wind, of anderzijds niet praktisch? Iemand een idee?
Het mag niet in de klassevoorschriften. Alles (behalve de kiel) moet handmatig gedaan worden.
Sorry voor de vele vragen, ik smul er van!
Stel er zoveel je wilt, ik weet zeker dat anderen het ook leuk vinden om te lezen.