Tijdens de 200 myls heb ik elke dag een klein stukje geschreven, die je onderstaand kunt lezen. Hoewel niet zo snel als anderen, heb ik wel ten volle genoten! (En de beschikbare tijd flink benut
Dag 1:
Vandaag de eerste dag van de 200 myls. Ik doe voor de eerste keer mee en heb 2 duidelijke doelen: Uitvaren en plezier hebben.
Ik heb mijn ruim 50 jaar oude scheepje nu ruim anderhalf jaar en gekocht als probeer boot. Dat betekent voor mij dat ik geen grote uitgaven aan doe aan zaken die ik niet mee kan nemen naar een volgend schip. Het is een degelijk schip en uit alles blijkt dat deze in het verleden serieus gebruikt is. De vorige eigenaar had hem echter meer als borrelboot, en heeft er wel geld tegenaan gegooid voor comfort, maar niet voor zeiluitrusting. Zo zijn er selftailing lieren en een roller voorop. Er is echter alleen een high aspect die op de roller kan, de overige voorzeilen hebben nog leuvers.
Om toch wat meer keuze te hebben, heb ik een genua en een stormfok voorzien van bandjes waarmee ik die over het rolprofiel kan hijsen.
Afgelopen nacht heb ik bijzonder slecht geslapen door baankeuze stress. Ik had m'n zinnen gezet op een waddenbaan, maar ja, die donderdag met die voorspelde vlagen. Wellicht is dan toch baan 1 een optie: Zorgen dat ik donderdag tegen 11 uur in Den Helder ben, waar ik dan 7 uur rust pak tijdens de piek van de wind. Maar red ik het dan nog om uiterlijk zaterdag over de finish te gaan.... Keuzen, keuzen...
Bijzonder slecht uitgerust start ik dan vanmorgen. Na bericht van de wal dat er donderdag windkracht 6 tot 8 verwacht wordt op de wadden, besluit ik toch tot baan 5; het moet immers leuk blijven.
Terwijl ik me tussen Sport H en Sport J een beetje erger dat ik niet meer snelheid uit het bootje krijg, wordt ik vrij snel achterop gelopen door een schip met een blauwe mast, ik weet helaas de naam niet. Even later zet hij ook nog een blauwe spi of misschien halfwinder, in ieder geval een ballonzeil in de bewoording van mijn dochter. Helaas ligt die even later in het water, maar gelukkig staat die ook snel weer. Toch wil het niet lekker, en bij het weghalen verliest hij veel snelheid en raakt behoorlijk van koers. Alle geboekte tijdwinst weer weg. Jammer.
Zelf zet ik de spi na de Sport J. Het gaat, maar het is ongeveer halve wind dus het houd niet over. In de buurt van de EA1 trekt de wind weer lekker aan, waarna mijn telescopische spi-boom zelfstandig besluit om korter te worden. Dit resulteert in klappen tegen de voorstag en heftige rukken aan de boot, zodat ik de spi snel weg haal. Helaas blijft de loefschoot haken en eindig ik met een mooi water anker. Als dan ook de Genua niet omhoog wil omdat een paar bandjes blijven haken op de profiel overgangen van de roller en er 2 vrachtschepen aankomen uit verschillende richtingen is de chaos compleet. Uiteraard is het ook zo weer opgelost, maar alle geboekte tijdwinst weer weg. Jammer.
Terwijl ik dit schrijf, vaar ik naar Urk met de ondergaande zon achter me. Het was een mooie dag, maar vanavond lekker op tijd naar bed. (En nu maar hopen dat ik niet wakker lig over hoe ik die spi boom weer betrouwbaar krijg...)
Dag 2:
Het beloofde vandaag een interessante, maar hobbelige dag te worden. En dat is uitgekomen!
Ik begon vanuit Urk met een kruisrak. Dat schiet bij mij nooit zo op. Om maar hoogte te houden, verlies ik vaak te veel snelheid. En uiteraard te zwijgen van de golven die het bootje steeds weer willen stilleggen. Maar goed, daarna kwamen een paar halve en voor de windse koersen, kortom LOL! De wind was iets minder dan voorspeld (ik heb 28 knopen gezien), maar toch nog genoeg dat ik er een half uurtje aan moest wennen voordat ik me er weer senang mee voelde. In die wenperiode wil ik wel eens een groter bootje. Zo voer ik vanmorgen met 2 reven in het grootzeil, druk aan het worstelen met de helmstok, terwijl ik de ene na de andere douche over me heen kreeg. En ondertussen word ik ingehaald door een groter schip, zonder rif in z'n zeil, de schipper met z'n stuurwiel schijnbaar losjes in z'n handen en de golven die hooguit het voordek weten nat te maken. Maar al ben ik weer eenmaal gewend aan de omstandigheden, geniet ik weer intens in mijn eigen scheepje! Het stuiterde flink, de gangboorden zijn goed doorgespoeld en zelfs het bakboord raam heeft een wasbeurt gehad. Maar ook lekker van golven afgesurfd.
Ter hoogte van het windmolenpark hoor ik een constante harde tik. Na enig speurwerk blijkt die van mijn radarreflector in mijn achterstag te komen. Die heb ik pas geleden anders en wat hoger opgehangen, maar draait nu snel heen en weer. En aangezien die op de achterstag geklemd zit, draait die mee. Ik kan niet verzinnen wat het tikken veroorzaakt en krijg spookbeelden van door vermoeiing gebroken draden die nu steeds tegen de radarreflector slaan. Met die beelden in mijn hoofd en een halfwinds rak voor de boeg, besluit ik bij de Sport A te stoppen en naar Den Oever te gaan voor een pitstop en overnachting. Ik kan niet vinden wat het tikken veroorzaakte, maar kan ook geen schade vinden gelukkig. Wel natuurlijk jammer van het verlies van tijd en goede wind. Morgen weer een dag.
Dag 3:
Vandaag is het dag 3. Ik word wakker met slechte zin en spierpijn in mijn hele lijf. Gisteren heeft er toch in gehakt. En het vooruitzicht dat ik eerst anderhalf uur moet varen om te komen waar ik gisteren stopte, om dan een kruisrak te hebben met weinig wind helpt ook niet. Eerst maar even douchen.
Daarna is het nog niet veel beter. Ik overweeg zelfs om te stoppen; gisteren was immers de dag om mijlen te maken en dat is niet gelukt. Hoe kan ik dan nog op tijd finishen? Maar ja, als ik stop heb ik een dag vrij, met prima zeilweer... Dan kan ik net zo goed doorgaan dus!
Na Medemblik breekt de zon door en trekt de wind wat aan. Het is geweldig, en het wordt echt een top dag! Bij Urk heb ik zelfs schik in het kruisrak. En als ik even later de 's ochtends voorbereide genua weghaal van het voordek omdat ie nu toch wel veel water schept, kunnen ook de golven die mij doorweken mijn glimlach niet wegspoelen.
Bij de UK10 kom ik precies gelijktijdig aan als Blauwe Westen, maar uit tegengestelde richting. We kiezen allebei voor passage aan het oosten van de boei, zodat we nog voor elkaar moeten uitwijken ook. Aan zijn gezicht te zien had hij net zo'n geweldige dag als ik.
Het laatste rakje van de dag, onder het vrouwenzand was nog even flink doorbuffelen, hoog aan de wind met toch weer pittige golven.
Nu lig ik met Unsa lekker voor anker bij de Kreupel, waar de wind flink door de verstaging giert. Ik ben benieuwd wat ons morgen weer te wachten staat, laat maar komen!
Dag 4:
Gisteravond lag de Unsa voor anker bij de Kreupel. Meteen nadat het anker erin lag, sloeg de twijfel toe. Het waaide immers nog pittig door (ook achter de Kreupel). Had ik niet beter door kunnen varen? En kijken of ik bij Medemblik kon komen en daar voor anker? De wind verwachting voor vandaag was ook niet erg eenduidig. Het zou niet veel worden, maar of het vaarbaar zou zijn, daar verschilde de meningen over. Ik had de wekker nog gezet, met de gedachte om na precies 6 uur te hebben geankerd weer weg te gaan, maar toen die af ging, was ik nog niet in staat de nieuwe dag te verwelkomen. Om 5 over 5 trok ik dan toch het anker uit de grond, en vertrok in het donker weer naar de baan.
Tijdens het eerste rakje werd het licht. En tijdens het tweede rak, terwijl de zon opkwam boven Hindelopen, heb ik de spinnaker even te drogen gehangen. Die was namelijk nog nat van de eerste dag. Het was een mooie, relaxte en heerlijk begin van de dag!
In de buurt van het windmolenpark kakte de wind helemaal in en trok het dicht. Tergend langzaam kabbelde het voort. Maar wel ideaal om een paar eitjes te bakken, een kopje koffie te zetten, her en der wat schroefjes aan te draaien, logboek bij te werken en nog zo wat van die klusjes die waren blijven liggen. Ondertussen wat contact met de Quartyn, waarvan de schipperse de hele nacht had doorgevaren en nu een uurtje voor me voer. Vlak bij de Sport A was de wind even echt op.
De Quartyn ging voor anker voor de verplichte ankertijd, ik koos uiteindelijk om te proberen door te varen. Hiervoor werd ik beloond met een dikke 6 knopen wind!
De rest van de middag was eigenlijk gewoon niet leuk. Het was grauw en grijs op het IJsselmeer, met een windje tussen de 5 en 9 knopen, heel soms even 11. Dat was dan gelijk reden voor een feestje. Unsa weegt 3 ton en heeft niet gek veel zeiloppervlak. Ze heeft dus wel een beetje wind nodig om te gaan lopen. Met de high aspect gebeurd dat met een knoop of 11, met de Genua bij zo'n 8 knopen. Maar met de genua kom ik echter niet zo hoog aan de wind. En aangezien het vanmiddag allemaal kruisrakken waren, had ik eigenlijk geen geschikt zeil (of schip, of wind, of..., vrij in te vullen)
Nu (21.30) ben ik bezig met het laatste rakje voor vandaag. Morgen vroeg door de sluis (die wordt tussen 22.00 en 6.00 niet bediend) en dan op naar de finish! Zin in!
Dag 5:
Zo! Het zit erop!
Vanmorgen was het nog even spannend of het wel zou lukken, het blijkt echt pas over te zijn als je voorbij de finish bent.
Gisteravond ben ik gaan slapen aan de wachtsteiger voor het Naviduct. Vanmorgen rond 5.30 kwam de Quartyn daar ook aan. Ze had weer de hele nacht doorgevaren. Respect!!
Stipt om 6 uur ging ik de sluis in, om vervolgens te beginnen aan de laatste rakken. Nadat de zeilen stonden en ik begonnen was, kreeg ik het toch even benauwd. Als dit de wind voor vandaag was, met nog een flink kruisrak voor de boeg, dan ging ik nooit de finish op tijd halen... Gelukkig trok de wind toch nog een beetje aan, en kwam het allemaal goed. Met nog 34 minuten speling kwam ik over de finish! Ook de Quartyn is om 2 voor 12 nog keurig op tijd gefinisht, strakke planning!
Nu ben ik weer onderweg naar huis, helaas met het 8pk dieselzeil, want de wind is weer ver te zoeken, terwijl het gewone leven keihard om aandacht schreeuwt.
Van de 6 meegenomen (echte) zeilen heb ik alleen de stormfok niet gebruikt. Zodra Unsa zo meteen weer in haar box in Den Oever ligt, heb ik deze week in totaal 326 mijl gevaren. En daarvan heb ik denk ik 75% met de hand gestuurd. De opgelopen schade is beperkt gebleven tot 1 leufertje van het grootzeil. De stand in het klassement: 100% score! Ik heb hem uitgevaren en ik heb plezier gehad!
Heb ik genoten: Ja!
Heb ik afgezien: Ja!
Wil ik volgend jaar weer meedoen: Zeker!
Organisatie: Nogmaals bedankt!
Ferry