Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 200 Myls Solo 2021

200 Myls Solo 2021 30 sept 2021 15:05 #1329439

Hmmm de foto hier gepost is duidelijk minder van kwaliteit dan die op de google drive. Hier meer compressie.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 01 okt 2021 08:44 #1329619

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 01 okt 2021 09:04 #1329623

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Mooi hoor. Dinsdag voor de start lag hij nog op de kant.
Hij vaart bijna altijd wel goed en hard met de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 01 okt 2021 12:04 #1329665



Goede schipper met veel ervaring, en een snelle boot. 2000 kg op ruim tien meter en een flinke lap zeil. Alvast gefeliciteerd!
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 01 okt 2021 12:50 #1329676

Niks ten nadele vd vakkundigheid vd schipper, maar vergeet niet dat hier op standaard rating gevaren wordt. De BMW is alles behalve standaard, maar een volledig geoptimaliseerd zeilmonster. Het maakt de kans op winnen wel een stuk groter als je rating zo gunstig is.

Om te winnen heb je een aatal dingen nodig: gunstige weersomstandigheden voor jouw boot, gunstige rating, lef en doorzettingsvermogen én natuurlijk retegoed kunnen zeilen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 12:50 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 01 okt 2021 13:18 #1329684

En dat was allemaal aanwezig. Mooi hé? :-)
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 13:23 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 01 okt 2021 16:15 #1329719

Only Fools Rush in schreef :
Niks ten nadele vd vakkundigheid vd schipper, maar vergeet niet dat hier op standaard rating gevaren wordt. De BMW is alles behalve standaard, maar een volledig geoptimaliseerd zeilmonster. Het maakt de kans op winnen wel een stuk groter als je rating zo gunstig is.

Om te winnen heb je een aatal dingen nodig: gunstige weersomstandigheden voor jouw boot, gunstige rating, lef en doorzettingsvermogen én natuurlijk retegoed kunnen zeilen.

Op zich worden de voordelen die BMW heeft zoals uitgebouwd grootzeil, code-0 en dergelijke normaliter wel in SW meegenomen. Ik begrijp echter uit het verhaal van Harris dat de 200 mijls hierin niet compenseert, dat zie je ook wel aan de SW van 92.
Hij heeft doordat bijna niks standaard is dus inderdaad veel voordeel t.o.v. veel anderen.
Wat ik dan wel flauw vind dat hij vorig jaar niet mee deed omdat het rating model in zijn nadeel bleek.
Blijft natuurlijk wel een hele goede zeiler op een iconisch racemonster.
diepgang t.o.v. standaard kiel -0,3 punt / 5cm
beweegbare schroef t.o.v. vaste -2,0 punt
3 blad t.o.v. 2 blad vaste +1,0 punt
motortype inboard t.o.v. outboard +2,4 punt
motortype geen t.o.v. outboard -1,0 punt
motortype geen t.o.v. inboard -3,4 punt
outboard motor vast t.o.v. ophaalbaar +2,0 punt
spinnaker -2,5 punt
speciale voorzeilen -2,0 punt
code-zero -1,0 punt
ophaalbare kiel t.o.v. vaste kiel +1,5 punt
vleugelkiel t.o.v. vaste kiel +1,5 punt
kantelkiel t.o.v. vaste kiel -8,0 punt
verpompbare waterballast t.o.v. standaard schip -3,0 punt
geen genua I t.o.v. genua II +0,5 punt
geen genua II t.o.v. fok +0,5 punt
rolgrootzeil (wordt in de mast gedraaid) +1,5 punt
reefbare genua of rolgenua +0,5 punt
andere zeilen dan polyester of nylon zeilen -1,0 punt
boegschroef +1,5 punt
uitgebouwd grootzeil -1,0 punt
square-head grootzeil -2,0 punt
koolstof mast -1,0 punt
gennaker op vaste boom t.o.v. standaard -3,5 punt
Als het schip solo wordt gevaren in een wedstrijd, waarin ook bemande schepen varen, dan wordt geadviseerd de handicap te corrigeren met + 2,0 punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 01 okt 2021 17:34 #1329733

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Tijdens de 200 myls heb ik elke dag een klein stukje geschreven, die je onderstaand kunt lezen. Hoewel niet zo snel als anderen, heb ik wel ten volle genoten! (En de beschikbare tijd flink benut :laugh:

Dag 1:
Vandaag de eerste dag van de 200 myls. Ik doe voor de eerste keer mee en heb 2 duidelijke doelen: Uitvaren en plezier hebben.
Ik heb mijn ruim 50 jaar oude scheepje nu ruim anderhalf jaar en gekocht als probeer boot. Dat betekent voor mij dat ik geen grote uitgaven aan doe aan zaken die ik niet mee kan nemen naar een volgend schip. Het is een degelijk schip en uit alles blijkt dat deze in het verleden serieus gebruikt is. De vorige eigenaar had hem echter meer als borrelboot, en heeft er wel geld tegenaan gegooid voor comfort, maar niet voor zeiluitrusting. Zo zijn er selftailing lieren en een roller voorop. Er is echter alleen een high aspect die op de roller kan, de overige voorzeilen hebben nog leuvers.
Om toch wat meer keuze te hebben, heb ik een genua en een stormfok voorzien van bandjes waarmee ik die over het rolprofiel kan hijsen.

Afgelopen nacht heb ik bijzonder slecht geslapen door baankeuze stress. Ik had m'n zinnen gezet op een waddenbaan, maar ja, die donderdag met die voorspelde vlagen. Wellicht is dan toch baan 1 een optie: Zorgen dat ik donderdag tegen 11 uur in Den Helder ben, waar ik dan 7 uur rust pak tijdens de piek van de wind. Maar red ik het dan nog om uiterlijk zaterdag over de finish te gaan.... Keuzen, keuzen...

Bijzonder slecht uitgerust start ik dan vanmorgen. Na bericht van de wal dat er donderdag windkracht 6 tot 8 verwacht wordt op de wadden, besluit ik toch tot baan 5; het moet immers leuk blijven.
Terwijl ik me tussen Sport H en Sport J een beetje erger dat ik niet meer snelheid uit het bootje krijg, wordt ik vrij snel achterop gelopen door een schip met een blauwe mast, ik weet helaas de naam niet. Even later zet hij ook nog een blauwe spi of misschien halfwinder, in ieder geval een ballonzeil in de bewoording van mijn dochter. Helaas ligt die even later in het water, maar gelukkig staat die ook snel weer. Toch wil het niet lekker, en bij het weghalen verliest hij veel snelheid en raakt behoorlijk van koers. Alle geboekte tijdwinst weer weg. Jammer.
Zelf zet ik de spi na de Sport J. Het gaat, maar het is ongeveer halve wind dus het houd niet over. In de buurt van de EA1 trekt de wind weer lekker aan, waarna mijn telescopische spi-boom zelfstandig besluit om korter te worden. Dit resulteert in klappen tegen de voorstag en heftige rukken aan de boot, zodat ik de spi snel weg haal. Helaas blijft de loefschoot haken en eindig ik met een mooi water anker. Als dan ook de Genua niet omhoog wil omdat een paar bandjes blijven haken op de profiel overgangen van de roller en er 2 vrachtschepen aankomen uit verschillende richtingen is de chaos compleet. Uiteraard is het ook zo weer opgelost, maar alle geboekte tijdwinst weer weg. Jammer.

Terwijl ik dit schrijf, vaar ik naar Urk met de ondergaande zon achter me. Het was een mooie dag, maar vanavond lekker op tijd naar bed. (En nu maar hopen dat ik niet wakker lig over hoe ik die spi boom weer betrouwbaar krijg...)

Dag 2:
Het beloofde vandaag een interessante, maar hobbelige dag te worden. En dat is uitgekomen!
Ik begon vanuit Urk met een kruisrak. Dat schiet bij mij nooit zo op. Om maar hoogte te houden, verlies ik vaak te veel snelheid. En uiteraard te zwijgen van de golven die het bootje steeds weer willen stilleggen. Maar goed, daarna kwamen een paar halve en voor de windse koersen, kortom LOL! De wind was iets minder dan voorspeld (ik heb 28 knopen gezien), maar toch nog genoeg dat ik er een half uurtje aan moest wennen voordat ik me er weer senang mee voelde. In die wenperiode wil ik wel eens een groter bootje. Zo voer ik vanmorgen met 2 reven in het grootzeil, druk aan het worstelen met de helmstok, terwijl ik de ene na de andere douche over me heen kreeg. En ondertussen word ik ingehaald door een groter schip, zonder rif in z'n zeil, de schipper met z'n stuurwiel schijnbaar losjes in z'n handen en de golven die hooguit het voordek weten nat te maken. Maar al ben ik weer eenmaal gewend aan de omstandigheden, geniet ik weer intens in mijn eigen scheepje! Het stuiterde flink, de gangboorden zijn goed doorgespoeld en zelfs het bakboord raam heeft een wasbeurt gehad. Maar ook lekker van golven afgesurfd.

Ter hoogte van het windmolenpark hoor ik een constante harde tik. Na enig speurwerk blijkt die van mijn radarreflector in mijn achterstag te komen. Die heb ik pas geleden anders en wat hoger opgehangen, maar draait nu snel heen en weer. En aangezien die op de achterstag geklemd zit, draait die mee. Ik kan niet verzinnen wat het tikken veroorzaakt en krijg spookbeelden van door vermoeiing gebroken draden die nu steeds tegen de radarreflector slaan. Met die beelden in mijn hoofd en een halfwinds rak voor de boeg, besluit ik bij de Sport A te stoppen en naar Den Oever te gaan voor een pitstop en overnachting. Ik kan niet vinden wat het tikken veroorzaakte, maar kan ook geen schade vinden gelukkig. Wel natuurlijk jammer van het verlies van tijd en goede wind. Morgen weer een dag.

Dag 3:
Vandaag is het dag 3. Ik word wakker met slechte zin en spierpijn in mijn hele lijf. Gisteren heeft er toch in gehakt. En het vooruitzicht dat ik eerst anderhalf uur moet varen om te komen waar ik gisteren stopte, om dan een kruisrak te hebben met weinig wind helpt ook niet. Eerst maar even douchen.
Daarna is het nog niet veel beter. Ik overweeg zelfs om te stoppen; gisteren was immers de dag om mijlen te maken en dat is niet gelukt. Hoe kan ik dan nog op tijd finishen? Maar ja, als ik stop heb ik een dag vrij, met prima zeilweer... Dan kan ik net zo goed doorgaan dus!

Na Medemblik breekt de zon door en trekt de wind wat aan. Het is geweldig, en het wordt echt een top dag! Bij Urk heb ik zelfs schik in het kruisrak. En als ik even later de 's ochtends voorbereide genua weghaal van het voordek omdat ie nu toch wel veel water schept, kunnen ook de golven die mij doorweken mijn glimlach niet wegspoelen.

Bij de UK10 kom ik precies gelijktijdig aan als Blauwe Westen, maar uit tegengestelde richting. We kiezen allebei voor passage aan het oosten van de boei, zodat we nog voor elkaar moeten uitwijken ook. Aan zijn gezicht te zien had hij net zo'n geweldige dag als ik.
Het laatste rakje van de dag, onder het vrouwenzand was nog even flink doorbuffelen, hoog aan de wind met toch weer pittige golven.

Nu lig ik met Unsa lekker voor anker bij de Kreupel, waar de wind flink door de verstaging giert. Ik ben benieuwd wat ons morgen weer te wachten staat, laat maar komen!

Dag 4:
Gisteravond lag de Unsa voor anker bij de Kreupel. Meteen nadat het anker erin lag, sloeg de twijfel toe. Het waaide immers nog pittig door (ook achter de Kreupel). Had ik niet beter door kunnen varen? En kijken of ik bij Medemblik kon komen en daar voor anker? De wind verwachting voor vandaag was ook niet erg eenduidig. Het zou niet veel worden, maar of het vaarbaar zou zijn, daar verschilde de meningen over. Ik had de wekker nog gezet, met de gedachte om na precies 6 uur te hebben geankerd weer weg te gaan, maar toen die af ging, was ik nog niet in staat de nieuwe dag te verwelkomen. Om 5 over 5 trok ik dan toch het anker uit de grond, en vertrok in het donker weer naar de baan.
Tijdens het eerste rakje werd het licht. En tijdens het tweede rak, terwijl de zon opkwam boven Hindelopen, heb ik de spinnaker even te drogen gehangen. Die was namelijk nog nat van de eerste dag. Het was een mooie, relaxte en heerlijk begin van de dag!



In de buurt van het windmolenpark kakte de wind helemaal in en trok het dicht. Tergend langzaam kabbelde het voort. Maar wel ideaal om een paar eitjes te bakken, een kopje koffie te zetten, her en der wat schroefjes aan te draaien, logboek bij te werken en nog zo wat van die klusjes die waren blijven liggen. Ondertussen wat contact met de Quartyn, waarvan de schipperse de hele nacht had doorgevaren en nu een uurtje voor me voer. Vlak bij de Sport A was de wind even echt op.



De Quartyn ging voor anker voor de verplichte ankertijd, ik koos uiteindelijk om te proberen door te varen. Hiervoor werd ik beloond met een dikke 6 knopen wind!

De rest van de middag was eigenlijk gewoon niet leuk. Het was grauw en grijs op het IJsselmeer, met een windje tussen de 5 en 9 knopen, heel soms even 11. Dat was dan gelijk reden voor een feestje. Unsa weegt 3 ton en heeft niet gek veel zeiloppervlak. Ze heeft dus wel een beetje wind nodig om te gaan lopen. Met de high aspect gebeurd dat met een knoop of 11, met de Genua bij zo'n 8 knopen. Maar met de genua kom ik echter niet zo hoog aan de wind. En aangezien het vanmiddag allemaal kruisrakken waren, had ik eigenlijk geen geschikt zeil (of schip, of wind, of..., vrij in te vullen)
Nu (21.30) ben ik bezig met het laatste rakje voor vandaag. Morgen vroeg door de sluis (die wordt tussen 22.00 en 6.00 niet bediend) en dan op naar de finish! Zin in!

Dag 5:
Zo! Het zit erop!
Vanmorgen was het nog even spannend of het wel zou lukken, het blijkt echt pas over te zijn als je voorbij de finish bent.
Gisteravond ben ik gaan slapen aan de wachtsteiger voor het Naviduct. Vanmorgen rond 5.30 kwam de Quartyn daar ook aan. Ze had weer de hele nacht doorgevaren. Respect!!
Stipt om 6 uur ging ik de sluis in, om vervolgens te beginnen aan de laatste rakken. Nadat de zeilen stonden en ik begonnen was, kreeg ik het toch even benauwd. Als dit de wind voor vandaag was, met nog een flink kruisrak voor de boeg, dan ging ik nooit de finish op tijd halen... Gelukkig trok de wind toch nog een beetje aan, en kwam het allemaal goed. Met nog 34 minuten speling kwam ik over de finish! Ook de Quartyn is om 2 voor 12 nog keurig op tijd gefinisht, strakke planning!

Nu ben ik weer onderweg naar huis, helaas met het 8pk dieselzeil, want de wind is weer ver te zoeken, terwijl het gewone leven keihard om aandacht schreeuwt.
Van de 6 meegenomen (echte) zeilen heb ik alleen de stormfok niet gebruikt. Zodra Unsa zo meteen weer in haar box in Den Oever ligt, heb ik deze week in totaal 326 mijl gevaren. En daarvan heb ik denk ik 75% met de hand gestuurd. De opgelopen schade is beperkt gebleven tot 1 leufertje van het grootzeil. De stand in het klassement: 100% score! Ik heb hem uitgevaren en ik heb plezier gehad!

Heb ik genoten: Ja!
Heb ik afgezien: Ja!
Wil ik volgend jaar weer meedoen: Zeker!

Organisatie: Nogmaals bedankt!

Ferry
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 17:39 door Unster.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 01 okt 2021 18:43 #1329746

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
Voorpret.
Met een clubje FF zeilers waren we al een week van te voren begonnen met de banenkeuze, maar gezien de onvoorspelbaarheid van de weersystemen van afgelopen week waren de plannen elke dag anders. Pas maandag kon er echt een basisplan worden gemaakt. In alle voorspellingen is vanaf zaterdag weinig wind. Dus het wordt veel varen en snel finishen. Nu nog de knoop doorhakken welke baan. Ik twijfel tussen 1 en 5. Tijdens het eten met de de FF’ ers was dit natuurlijk ook nog onderwerp van gesprek. Pim van de Fast Four geeft aan dat als we snel zijn we nog gelijk door kunnen tot Den Helder of Texel. Dat geeft voor mij de doorslag, Goed plan.

Woensdag
07:08 ga ik over de startlijn. Er staat een knoopje of 10 wind uit het zuid-oosten. Ik loop een aantal boten mooi voorbij met de Code 0, maar als de wind wat toeneemt naar 12-13 knopen houd ik de Code 0 niet meer. Ik probeer de Code 0 in te rollen maar dat lukt niet meer met de toegenomen wind. Ik strijk hem dan maar half ingerold. Leermoment, denk ik later, even afvallen om de druk eruit te halen kost misschien een minuut, maar scheelt wel een hoop gedoe. Het kruisen gaat beter dan in het begin van het jaar maar blijft voor mij een zwakker punt van mijn boot (of van mij omdat ik het nog niet in de vingers heb) Het hoogteverlies ten opzichte van de rest is niet zoveel meer als vorig jaar maar is er nog wel. Er is progressie! Een 362 loopt me wel heel hard en hoog voorbij.


Wat lopen X-en toch mooi aan de wind. Bij de BVK snel op weg naar IJmuiden om het tij te halen. De brug en de Oranje sluis gaan vlot, Dan met (bijna) vol gas naar IJmuiden. De sluis ligt al bijna vol en wachten de eerst boten vol ongeduld tot de sluisdeuren dicht gaan. Achter mij komt nog een boot en dan gaan we schutten. De eerste boten hebben wel bijna een half uur moeten wachten. Om 17:00 vertrekken we met bijna de hele groep uit de sluis bij de Baloeran. Alleen de Extra Hod van ons groepje kiest ervoor om Seaport IJmuiden in te gaan en in de nacht te gaan varen. Het wordt een prachtige avond. De helft van de groep trekt een gennaker of spinaker erop. Ik durf de Gennaker er met de 18 knopen niet meer op te zetten. Voor mijn gevoel net te hoog. Diegenen die dat wel durven pakken de winst. (de Accelerate en Fast Four.) om niet teveel te verliezen zet ik de Code 0 er maar op. Het is eigenlijk net te ruim voor het zeil maar ik loop er toch een halve knoop harder door. Dat is weer winst en loopt op de Moshulu en de Accelerate weer in. Blij met mijn boot. Wat glijdt hij toch makkelijk. Het is genieten van de avondzon en met het laatste licht lopen we het Hellegat in. De oorlogsbodem de Ruyter loopt via het Schulpengat langs ons richting de Helsdeur. Ik neem contact op met de havendienst van Den Helder Port om te vragen of we door kunnen. Dat wordt gelukkig bevestigd, de haven wordt niet afgesloten. Een deel van de groep gaat door naar Texel. De FF35 en ik gaan de KMJC haven in, Opruimen, plannen maken en slapen.

Donderdag
Er staat er een flinke bak wind op moment van uitvaren. Ik ga behoudend met 2 riffen de haven uit, maar dat schiet niet op, dus al snel een rif eruit getrokken. Uit de luwte van de wal staat er een strakke 26 tot 28 knopen wind en we gaan als de brandweer. Gijpen nodig door het draaien van de geul is wel een uitdaging met deze wind. Mijn overloop lijn breekt tijdens een van de gijpen op de betakeling. Paalsteek erin en door. Gelukkig blijft verder alles heel. In twee uur varen we het stuk op de Waddenzee naar Kornwerderzand. Bij de boei de fok ingerold en ik strijk het grootzeil bij het opdraaien de kom in. Bedoeling is met de kont aan de steiger aan te leggen maar met de harde wind lukt de kont aanleg pas de derde keer. De eerste keer heeft de motor klapschroef te weinig vermogen om achteruit te gaan omdat ik te veel in de wind zit. De tweede keer dichter op de wal gedraaid, maar mis ik net de bolder. Driemaal is scheepsrecht en lig ik met een lijn aan de kont aan de steiger.
De sluis gaat helaas niet zoals gepland. Met de sterke dwarswind mis ik de middenbolder. Ik kan een achterlijn leggen maar de wind is te sterk om de boot in vooruit weer langs de kant te krijgen. Vinigilot draait dwars in de sluis. Gelukkig is het de grote sluis en is die breder dan de boot lang is. Op de hand weet ik eerst met de lijn op de middenbolder en dan de voorlijn de boot langs de sluiswand te krijgen. Om te voorkomen dat de spiegel tegen de steiger kwam de motor flink vooruit gehouden. Excuses voor de boot achter mij. Die heb ik het niet makkelijk gemaakt. Na de sluis met 4 boten naar Makkum, de harde wind even uitzingen.
Even goed voor de inwendige mens gezorgd met een gebakken eitje en avondeten om half 5. Tegen vijf uur zijn we met de Moshulu, Fast Four, Florijn en met de Vingilot weer uitgevaren. De wind is al een stuk gedraaid en is nu west, maar nog wel ca 24 knopen. Het halvewindse stuk gaat als de brandweer. Ik loop uit op de FF35s en de Florijn en de Moshulu. Het volgende rak is helaas een kruisrak, de wind is nog onvoldoende naar NW gedraaid. Daarna de rakken halve wind, het gaat prachtig terwijl de zond langzaam ondergaat. Als ik bijna bij de sport C ben gaat de wind eruit en ik besluit langs de dijk bij Medemblik te ankeren. Het anker houdt direct. Dan nog een biertje en lekker slapen.

Vrijdag.
Ik zie in de ochtend dat ik niet de enige ben die dat plan heeft gehad. ER liggen meer dan 10 boten om me heen. Het is een heerlijke ochtend, al is er net te weinig wind om de 7 knopen boatspeed te halen. Dat gennakeren vind ik nog lastig, ik krijg de boot maar zelden op de VMG die op de polair staat. Meer oefenen dus nog maar. Maar bij de VC17 kan de Vingilot weer haar sterke punt tonen, halfwinds, het rak gaat met tegen de 8 knopen super en ik loop rap in op de Accelerate. We draaien bij de sport D weer naar ruime wind.
Mark van de Accelerate gooit de Spi erop. Ik vind de wind met >20 knopen te hard om de spinaker te zetten. Ik trek de twee reven uit het grootzeil. Over bakboord trekt de stuurautomaat het minder. We lopen gelijk op en ik maak een paar mooie foto’s van de Accelerate van Mark. De stuurautomaat trekt het niet en om te voorkomen dat ik bij de Accellerate naar binnen vaar met de hand verder gestuurd. Zo dichtbij wel mooie foto’s kunnen maken. Op het halvewindse rak zeil ik weer bij hem weg.

Het driehoekje bij Urk gaat gesmeerd en dan de laatste loodjes naar Enkhuizen. Pittig kruisen met de HA en 1x rif. Het grootzeil staat vooral te vlaggen.

De laatste loodjes…
Bij de KG de zeilen gestreken en door de sluis. In de sluis nog de Cerva geholpen die hetzelfde overkwam als mij in de sluis bij Kornwerderzand. Resultaat was alleen dat ik aan de verkeerde kant van de sluis stond en de sluis begon te schutten. Gelukkig is het verval nihil bij deze sluis, anders had het voor de Vingilot slecht kunnen aflopen. Het verbaasde mij dat de sluiswachter gewoon doorschutte, ondanks het feit dat er een boot dwars in de sluis lag en er een onbemand was. Gelukkig dus met mijn boot nog alles goed en ik kan gelijk uitvaren. Ik moet nog ongeveer twee uur wachten voor ik de rusttijd vol heb. Ik leg de boot aan een meerpaal bij Tuned vast. Nog even wat eten en een uurtje liggen.
Tegen half 11 start ik weer ten zuiden van de sluis. Het rak is net niet bezeild, met een extra klapje de KG 18 gerond, en ook de EA2 is ook net niet bezeild. Na ook hier een extra klapje te hebben gemaakt draai ik richting de sport I. Ik ben moe. Er staat nog voldoende wind dat het verlies om de genaker niet te zetten beperkt is en 01:10 ga ik over de finish. Gehaald! Ik kom ongeveer anderhalf uur na de eerste boot binnen, niet verkeerd. Ik drink nog een biertje bij KlaasJan en daarna lekker naar bed! Zaterdag tijd voor het sociale deel.

Het was weer een super tocht en ik zat vlak achter de eerste boten op de finish. Omdat we een steeds meer afnemende wind hadden weinig rust gehad. De sociale component was tijdens de race daardoor minder wat ik jammer vond. Gelukkig was de zaterdag ruimte om dit nog in te halen. De organisatie heeft weer een mooi evenement neergezet. Met een 17e plek in het voorlopig eindklassement ben ik zeer tevreden gezien waar ik nu sta met mezelf en de boot.
Arnoud Luijten (Vingilot)
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 18:46 door aluijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 02 okt 2021 06:52 #1329826

Leuke verhalen weer!
Mooi te zien hoe iedereen er plezier aan beleeft.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 02 okt 2021 08:58 #1329872

Mooi verhalen. Wanneer ik het verhaal van Arnoud lees heb ik er geen spijt van dat ik baan 5 gevaren heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 02 okt 2021 09:47 #1329882

Super leuk om ieders afwegingen, beperkingen en overwinningen te lezen!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 04 okt 2021 06:36 #1330311

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Mooi de verhalen te lezen Arnoud en Ferry!!
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 04 okt 2021 18:02 #1330545

Laatmaarwaaien schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Niks ten nadele vd vakkundigheid vd schipper, maar vergeet niet dat hier op standaard rating gevaren wordt. De BMW is alles behalve standaard, maar een volledig geoptimaliseerd zeilmonster. Het maakt de kans op winnen wel een stuk groter als je rating zo gunstig is.

Om te winnen heb je een aatal dingen nodig: gunstige weersomstandigheden voor jouw boot, gunstige rating, lef en doorzettingsvermogen én natuurlijk retegoed kunnen zeilen.

Op zich worden de voordelen die BMW heeft zoals uitgebouwd grootzeil, code-0 en dergelijke normaliter wel in SW meegenomen. Ik begrijp echter uit het verhaal van Harris dat de 200 mijls hierin niet compenseert, dat zie je ook wel aan de SW van 92.
Hij heeft doordat bijna niks standaard is dus inderdaad veel voordeel t.o.v. veel anderen.
Wat ik dan wel flauw vind dat hij vorig jaar niet mee deed omdat het rating model in zijn nadeel bleek.
Blijft natuurlijk wel een hele goede zeiler op een iconisch racemonster.

Ach, volgend jaar is ie kansloos, dus leuk dat BMW dit jaar nog gewonnen heeft.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 04 okt 2021 18:03 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 04 okt 2021 18:13 #1330558

Verklaar je nader? Ander reglement volgend jaar?
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 04 okt 2021 18:15 #1330561

Of komt dat omdat jij dan mee doet? B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 05 okt 2021 22:24 #1330940

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
En BMW heeft 2 strafplaatsen ivm onjuist optellen rusttijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 06 okt 2021 05:59 #1330947

Tsja, dat is jammer voor Harris. Helaas is het logboek gewoon een onderdeel van de wedstrijdbepalingen.

Gefeli Xtra Hod! Ook hij ging gewoon ramhard!




Ik vind dat logboek juist wel een grappig element, naast hard zeilen ook nog de gelegenheid vinden om zorgvuldig je data bij te houden.

Ik heb bewust het definitief invullen en controleren op zondag gedaan, na een goede nachtrust. Op zaterdag, na 1,5 uur slapen, was ik niks waard..... voor de grap nog geprobeerd de rusttijdentabel uit te rekenen, maar na 4x een andere uitkomst toch maar even weggelegd :whistle:

Voor mij pakt t niet slecht uit, toch weer 1 plaatsje omhoog gekropen :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 06 okt 2021 11:05 #1331005

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
en de So Long een DSQ, hoewel hij hem wel uit heeft gevaren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2021 06 okt 2021 11:37 #1331011

Dat zal een vieze tegenvaller voor hem zijn. Staat een heel stuk op de site van de zeilen over zijn winst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl